Miljø & Biodiversitet
J.nr. 16-8097-000259
Ref. KAVI/KAWOCH
Den 10. januar 2017
Til Folketingets udvalg for Miljø- og Fødevarer
Notat om høringssvar vedr.
Forslag til lov om ændring af lov om drift af landbrugsjorder
Baggrund
Lovforslaget om ændring af lov om drift af landbrugsjorder er en del af udmøntningen af
Aftale om
Naturpakke
fra maj 2016.
Lovforslaget har været i offentlig høring fra den 7. november 2016 til den 5. december 2016 hos en
bred kreds af myndigheder og organisationer. Der er i forbindelse med høringen modtaget
bemærkninger fra følgende interessenter:
Landbrug & Fødevarer, Bæredygtigt Landbrug, Agri Nord, Økologisk Landsforening, Dansk
Pattedyrforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, KL og samlet fra
Realkreditforeningen, Realkreditrådet og Finansrådet.
Indledningsvis kan det nævnes, at overordnet er høringsparterne i udgangspunktet positive overfor
ændringsforslaget. Som den eneste af de indsendte høringssvar stiller Danmarks
Naturfredningsforening sig negativ overfor ændringsforslaget.
De enkelte høringssvar gennemgås i det væsentligste nedenfor med bemærkninger fra Miljø- og
Fødevareministeriet. Høringssvarene er gengivet i hovedtræk. For en nærmere uddybning henvises til
de enkelte høringssvar.
Det fremgår også, at der i forbindelse med høringen er modtaget en del svar, som ligger uden for
rammerne af det foreliggende forslag til ændring af driftsloven, en ændring, der udelukkende går på
den tidsmæssige udvidelse af genopdyrkningsretten.
De enkelte høringssvar
Bæredygtigt Landbrug (BL)
anfører, at det ønskes, at ændringen skal gælde alle arealer, der ikke
er i omdrift, i stedet for kun halvkultur eller udyrkede arealer.
Miljø- og Fødevareministeriet bemærker hertil, at formålet med anmeldelse af et omdriftsareal efter
§ 6 i loven er, at udyrkede omdriftsarealer eller arealer som drives ekstensivt ikke efter en årrække
bliver omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven. Når et areal henligger, kan det efter en årrække
udvikle en tilstand, der ville medføre, at arealet uden anmeldelse blev omfattet af § 3 i
naturbeskyttelsesloven. Anmeldelse af et omdriftsareal indebærer altså, at arealet på trods af
ændret tilstand ikke vil blive omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven.
For det andet ønsker BL, at kommunerne i forbindelse med anmeldelsen tager stilling til, om arealet er
omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven, da det ellers vil være et problem efterfølgende.
Miljø- og Fødevareministeriet bemærker hertil, at det kun er arealer, der ved anmeldelsen ikke er
omfattet af § 3, der kan henlægges med ret til genopdyrkning. Det vil sige, at kommunerne allerede,
ifølge gældende regler, ved anmeldelsen skal have vurderet arealets eventuelle § 3 tilstand.
Endelig ønsker BL, at der udtømmende tages stilling til, hvilke regler, der normalt vil betyde, at
landmanden alligevel ikke kan genopdyrke trods en forventning herom. Ønsket skyldes, at en sådan
NaturErhvervstyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780 København V