Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 143 Bilag 5
Offentligt
1744593_0001.png
Til lovforslag nr.
L 143
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 5. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om
friplejeboliger, lov om leje af almene boliger, lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme og lov om ejerlejligheder
(Medfinansiering af Center for Boligsocial Udvikling, mulighed for afskæring af klageadgang og ejerlejlighedsopdeling)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar 2017 og var til
1. behandling den 14. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 26. januar 2017 dette udkast til udvalget, jf. TRU
alm. del – bilag 158. Den 22. februar 2017 sendte transport-,
bygnings- og boligministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Lars Vestergaard, København N.
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud-
valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret. Et af udvalgets spørgsmål og transport-, bygnings-
og boligministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til be-
tænkningen.
2. Indstilling og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig
med ærgrelse, at forslaget om harmonisering og modernise-
ring af reglerne på ungdomsboligområdet, der indgik i første
høringsudgave af lovforslaget, efterfølgende er taget ud og
derfor ikke er en del af nærværende lovforslag, selv om der i
høringssvarene til lovforslaget var positive tilbagemeldinger
til denne del. DF noterer sig dog samtidig, at ministeren i
svar på TRU L 143, spørgsmål 1, tilkendegiver, at ministeri-
et ønsker at foretage en yderligere analyse af konsekvenser-
ne af de foreslåede regler på ungdomsboligområdet for udle-
jerne og den berettigede personkreds samt en nærmere vur-
dering af mulighederne for yderligere forenkling og moder-
nisering af reglerne på ungdomsboligområdet. DF forventer
og imødeser således, at ministeren tager dette punkt op med
Folketingets partier på et senere tidspunkt.
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget ser frem til, at ministeren fremsætter forslag til har-
monisering og modernisering af ungdomsboligområdet med
de forbedringer, som oprindelig var med i det lovforslag,
som var i høring, og som flere organisationer såsom Bolig-
selskabernes Landsforening, KL og Danske Studerendes
Fællesråd (DSF) havde positive kommentarer til. EL og SF
kan herefter tilslutte sig lovforslaget, idet der lægges stor
vægt på ministerens svar på TRU L 143, spørgsmål 3, om
salg af almene boliger, der er optrykt som bilag til betænk-
ningen. Af svaret fremgår, at den eksisterende godkendel-
sesprocedure fastholdes, og at den foreslåede lovændring er
tiltænkt anvendt i forbindelse med udvikling af almene bo-
ligområder, hvor nogle boliger kan overføres til andre funk-
tioner end bolig.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
AX019925
L 143 - 2016-17 - Bilag 5: Betænkning afgivet 5/4-17
1744593_0002.png
2
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Klaus Markussen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
Søren Egge Rasmussen (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Sanne Bjørn (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 143 - 2016-17 - Bilag 5: Betænkning afgivet 5/4-17
1744593_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 143
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligmini-
steren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 23/3-17 fra Lars Vestergaard, København N
4
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 143
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorfor ministeren har valgt at tage harmonisering og mo-
dernisering af ungdomsboligområdet, som fremgik af høringsudgaven
af lovforslaget, ud af det lovforslag, som nu er fremsat, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår ministeren vil fremlægge den i høringsnotatet om-
talte analyse af de i det oprindelige lovforslag foreslåede ændringer, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang ministeren forventer at de foreslåede lov-
ændringer, der gør det lettere at sælge almene boliger, vil blive brugt
til salg af almene boliger, til transport-, bygnings- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken konsekvens det vil få for personer og organisatio-
ner, der klager, hvis de foreslåede ændringer af håndtering af klager
bliver vedtaget, så afgørelser ikke kan indbringes for anden admini-
strativ myndighed, til transport-, bygnings- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 23/3-17 fra Lars Vestergaard,
København N, til transport-, bygnings- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
2
3
4
5
L 143 - 2016-17 - Bilag 5: Betænkning afgivet 5/4-17
1744593_0004.png
4
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optryk efter ønske fra EL.
Spørgsmål 3:
I hvilket omfang forventer ministeren, at de foreslåede lovændringer, der gør det lettere at sælge almene
boliger, vil blive brugt til salg af almene boliger?
Svar:
Almenboligloven er udformet på en sådan måde, at de offentligt støttede boliger og sædvanlige fælles-
faciliteter til brug for lejerne skal ligge i en ejerlejlighed, når man ikke kan lave en udmatrikulering. Her-
ved sikres det, at boligafdelingen/den selvejende institution kan have skøde på ejendommen og ikke risi-
kerer at blive udsat for tab, som er afdelingen/den selvejende institution uvedkommende.
Ejerlejligheden indeholdende de støttede boliger kan ikke videreopdeles, medmindre der er tale om salg
af almene familieboliger som ejerboliger efter almenboliglovens kap. 5 a. I alle andre tilfælde, herunder
ved salg af almene tagboliger, vil den almene afdeling ikke kunne frasælge en del af boligerne på grund af
forbuddet mod videreopdeling af almene ejerlejligheder.
Der er ønsker om at tilføre andre funktioner end boliger til udsatte boligområder, f.eks. liberalt erhverv,
forretninger, kommunale og private kontorarbejdspladser, kommunale institutioner m.v.
Forslaget om at åbne for videreopdeling af ejendomme tilhørende almene boligorganisationer er en for-
udsætning for, at der kan ske delvist salg af almene ejendomme, som allerede er ejerlejlighedsopdelt.
Med lovforslaget skabes der dels mulighed for at videreopdele ejerlejligheden indeholdende almene bo-
liger med henblik på at sælge enkelte boliger til andet end beboelse, dels mulighed for at videreopdele
ejerlejligheden indeholdende almene tagboliger med henblik på frasalg til beboelse eller andet end bebo-
else.
Forslaget skal primært fjerne barrierer for udvikling af almene boligområder med særlig henblik på ud-
vikling af udsatte boligområder. Som eksempel herpå kan der nævnes helhedsplanen for Mjølnerparken i
København, hvor Københavns Kommune og Lejerbo ønsker at gennemføre omfattende fysiske forandrin-
ger af boligområdet med henblik på at tiltrække besøgende til Mjølnerparken og dermed bryde områdets
isolation og medfølgende utryghed. Som led i dette vil man bl.a. omdanne et antal stuelejligheder til er-
hvervslokaler med plads til butikker, restaurationer m.v.
Det bemærkes i øvrigt, at en boligorganisation ikke uden videre vil kunne frasælge boliger, idet den
gældende godkendelsesprocedure fastholdes.
Forslaget forventes således ikke at føre til salg af almene ejendomme i noget videre omfang, men det
forventes primært at få betydning for muligheder for at indføre nye funktioner i udsatte boligområder.