Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 143 Bilag 1
Offentligt
1725691_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
14. februar 2017
2016-5352
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v., lov om friplejeboliger, lov
om leje af almene boliger, lov om tvungen administration af udlej-
ningsejendomme og lov om ejerlejligheder (Medfinansiering af Cen-
ter for Boligsocial Udvikling, mulighed for afskæring af klageadgang
og ejerlejlighedsopdeling)
Det tidligere Udlændinge-, Integrations- og Boligministerium sendte den 27.
oktober 2016 i høring udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v., lov om boligbyggeri, lov om støttede private ungdomsboliger og
lov om ejerlejligheder (Harmonisering og modernisering af regler om ung-
domsboliger, Center for Boligsocial Udvikling og ejerlejlighedsopdeling) med
høringsfrist den 23. november 2016.
Ved kongelig resolution af 29. november 2016 blev ressortansvaret for sager
vedrørende ældreboliger, almene boliger, studie- og ungdomsboliger, fripleje-
boliger, privat udlejning og byfornyelse, inklusive de til områderne hørende
institutioner m.v.,
overført til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Den 26. januar 2017 sendte
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet et revi-
deret udkast til forslag til
lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om
friplejeboliger, lov om leje af almene boliger, lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme og lov om ejerlejligheder (Medfinansiering af Center for
Boligsocial Udvikling, mulighed for afskæring af klageadgang og ejerlejligheds-
opdeling) i supplerende høring.
Det reviderede udkast indeholder ikke delforslaget vedrørende harmonisering
og modernisering af regler om ungdomsboliger, idet
ministeriet
ønsker at fore-
tage en yderligere analyse af konsekvenserne af de foreslåede regler på ung-
domsboligområdet for udlejerne og den berettigede personkreds samt
en nærmere vurdering af mulighederne for yderligere forenkling og modernise-
ring af reglerne på ungdomsboligområdet.
Til gengæld indeholder udkastet på baggrund af ovennævnte ressortomlægning
og efterfølgende henlæggelse af
sager vedrørende
lov om almene boliger m.v.,
lov om friplejeboliger, lov om leje af almene boliger, lov om tvungen admini-
L 143 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1725691_0002.png
stration af udlejningsejendomme
til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
forslag til
etablering af mulighed for afskæring af klageadgang.
Begge udkast har været tilgængeligt på høringsportalen og har været udsendt til
en bred kreds af offentlige myndigheder, branche- og interesseorganisationer
m.v.
Nærværende notat indeholder en nærmere gennemgang af de modtagne hø-
ringssvar vedrørende forslag til medfinansiering af Center for Boligsocial Ud-
vikling, mulighed for afskæring af klageadgang og ejerlejlighedsopdeling. Idet
det oprindelige forslag om ændring af regler på ungdomsboligområdet ikke
længere er en del af udkastet, gennemgås de modtagne bemærkninger vedrø-
rende forslag til ændring af regler om ungdomsboliger ikke.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Boligselskabernes Landsforening, Danske Studerendes Fællesråd,
Ejendomsforeningen Danmark, Danske Universiteter, KL (Kommunernes
Landsforening), Kollegiekontorerne i Danmark, Realkreditrå-
det/Realkreditforeningen og SAND De hjemløses Landsorganisation.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Dansk Byggeri, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Erhvervsministeriet, Grundejernes Inve-
steringsfond, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsbyggefonden, Børne-
og Socialministerium, Udbetaling Danmark, Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet og Ældre Sagen.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Andelsboligfor-
eningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-
Kartellet, Bedre Psykiatri, BOSAM, Byggeriets Evaluerings Center, Byggeskade-
fonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial
Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Arkitektvirksom-
heder, Danske Boligadvokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Land-
skabsarkitekter, Danske Regioner, Danske Udlejere, De erhvervsfaglige uddan-
nelser v/ LO i Danmark, Den Danske Landinspektørforening, Det centrale
handicapråd, De uddannelsessøgendes landsorganisationer v/ DUAB, Ejerlej-
lighedernes Landsforening, Erhvervslejernes Landsorganisation, Finansrådet,
Finanstilsynet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FSR - danske revisorer,
Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Indstillingsudvalg og kollegiekontorer i Danmark, Kommunekredit, Kommu-
nernes Revision – BDO, Landdistrikternes Fællesråd, Lejernes Landsorganisa-
tion i Danmark, Organisationen af Selvejende Institutioner (OSI), Praktiseren-
de Arkitekters Råd, Psykiatrifonden, Realkreditforeningen, Rådet for Socialt
Udsatte, SBI (Statens Byggeforskningsinstitut) By og Byg, Sind og Socialforsk-
Side 2/4
L 143 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1725691_0003.png
ningsinstituttet.
4. Øvrige høringssvar
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar
fra følgende høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste:
Den almene administrationsorganisation FA09 og Danmarks Tekniske Univer-
sitet (DTU).
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
1.
Center for Boligsocial Udvikling
Side 3/4
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) og Danske elever og Studerendes Kolle-
gieråd (DSK)
finder, at det er positivt, at der fortsat ydes støtte til Center for
Boligsocial Udvikling, da det er vigtigt, at der fortsat udvikles og udbredes vi-
den og løsninger på området.
2. Ejerlejlighedsopdeling
Ejendomsforeningen Danmark
støtter en øget indsats for genopretning og
udvikling af eksisterende almene boligområder, som kan skabe øget tilflytning
og værdiskabelse. Foreningen peger på, at ved frasalg af almene boliger til en
bredere kreds af private end beboerne, herunder også til private, der må for-
ventes at leje disse lejligheder ud, kan der opstå det problem, at lejligheder i
samme byggeri, herunder lejligheder i samme opgang, vil blive omfattet af for-
skellige regler for vedligeholdelse, huslejefastsættelse og istandsættelse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
skal bemærke, at forholdet
mellem
ejere af ejerlejligheder i en ejerforening er reguleret i ejerforeningens vedtægter
samt almindelige regler om ejerforeninger. Disse regler regulerer bl.a. forhol-
dene vedrørende fælleseje. Den enkelte ejers brug af særeje er i princippet ejer-
foreningen uvedkommende. Forslaget indeholder ingen ændringer af regler om
vedligeholdelse, huslejefastsættelse og istandsættelse af ejerlejligheder. Forsla-
get er begrundet i, at det gældende forbud mod videreopdeling af ejerlejlighe-
L 143 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1725691_0004.png
der indeholdende almene boliger vil kunne blokere for udviklingen af de alme-
ne boligområder. En almen boligafdeling kan således ikke sælge boliger fra fx
med henblik på omdannelse til erhverv, hvis boligerne ligger i en ejerlejlighed.
Der kan heller ikke ske salg af enkelte friplejeboliger beliggende i en ejerlejlig-
hed, hvilket tilsvarende er baggrunden for forslaget om at ophæve forbuddet
mod videreopdeling af ejerlejligheder indeholdende friplejeboliger. Det be-
mærkes i den forbindelse, at der i øvrigt intet er i vejen for, at de enkelte ejerlej-
ligheder er undergivet forskellige regler afhængigt af hvem der ejer lejligheden.
Dette kan betyde, at ejerne har forskellige interesser, men regulering af ejernes
indbyrdes forhold er uafhængig af antallet af ejere i en ejerforening.
Side 4/4