Niels Waage ∙ Lille Højbrøndsstræde 10 ∙ 4000 Roskilde
Fhv. præsident for Retten i Roskilde
Telefon 46 36 59 57.
Roskilde, den 15. marts 2017
Til Folketingets Transport, - Bygnings- og Boligudvalg.
Vedr. lovforslag L 142 (Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ændring af sanktionerne for kørsel i
THC-påvirket tilstand og af regler om alkolåse)).
Jeg tillader mig herved at rette henvendelse til Transportudvalget vedr. ovennævnte lovforslag.
Indledningsvis kan jeg oplyse, at jeg har beskæftiget mig med spiritus- og narkokørsel i mange år, dels
som dommer, dels som forfatter af en bog om reglerne om spiritus- og narkokørsel. Jeg har endvidere
været formand for et lovforberedende udvalg, hvis betænkninger fra 2004 og 2007 har dannet grundlag
for de gældende regler om sanktionerne for spirituskørsel og indførelsen af den gældende nulgrænse
for euforiserende stoffer for motorførere.
Min henvendelse vedrører spørgsmålet om, hvad der skal ske med de personer, som
før
den
påtænkte lovs ikrafttræden er dømt til ubetinget frakendelse af førerretten, og som ved lovens
ikrafttræden stadig vil være frakendt deres førerret, men som
ikke ville have mistet førerretten, hvis deres
sag havde været behandlet efter de nye regler.
Som det vil være Transportudvalget bekendt, blev frakendelsessanktionen for bl.a. hash-kørsel
skærpet dramatisk af Folketinget ved en lovændring i 2011. Herefter førte enhver kørsel med hash i
blodet over bagatelgrænsen (0,001 mg THC pr. kg blod) til en ubetinget frakendelse af førerretten i 3 år,
idet enhver overskridelse af bagatelgrænsen blev sidestillet med spirituskørsel med en promille over
1,20.
Det foreliggende lovforslag
–
der som bekendt bygger på en politisk aftale mellem samtlige politiske
partier i Folketinget
–
bløder op på denne særdeles hårde retstilstand, således at det, når den foreslåede
lovændring træder i kraft, alene vil være i de tilfælde, hvor niveauet af TDC i blodet overstiger 0,009 mg
THC pr. kg blod (hvilket antages at svare til en alkoholpromille over 1,20), at der sker 3 års ubetinget
frakendelse af førerretten (i første gangs tilfælde). Efter lovforslaget vil kørsel med et indhold af THC i
blodet, der overstiger 0,003, men ikke 0,009 mg
–
svarende til en alkoholpromille i intervallet 0,51-1,20
–
medføre betinget frakendelse af førerretten, mens kørsel med et THC-indhold i blodet, der overstiger
den gældende bagatelgrænse på 0,001, men ikke 0,003 mg
–
svarende til en alkoholpromille i intervallet
0,21-0,50
–
alene vil medføre et klip i kørekortet.
Imidlertid er lovforslaget begrænset til hashkørsler, der er først pådømmes
efter lovens ikrafttræden.
Dermed kommer lempelsen af reglerne ikke de personer til gode, der tidligere er fradømt førerretten
for hash-kørsel, og som ved lovens ikrafttræden stadig er fradømt førerretten for hashkørsel og fortsat
vil være det i årevis, - i nogle tilfælde op til 9-10 år,
selv om de slet ikke ville have mistet førerretten, hvis
deres sag havde været behandlet efter de nye regler.
Den politiske aftale indeholder intet om denne
problematik, men den vedrører mange personer, formentlig flere tusinde, jf. nedenfor. I betragtning af,
at de nye regler som nævnt bløder op på den voldsomme stramning af reglerne, der skete i 2011, kan
jeg ikke forestille mig, at det skulle være et politisk ønske, at de nye regler ikke også kommer dem til
gode, der allerede er dømt efter de gamle regler, og hvis førerret fremdeles er frakendt. Jeg blev kun
bekræftet i denne antagelse, da jeg i går aftes fulgte 1. behandlingen af lovforslaget.
Rigsadvokaten satte den 31. august 2016 satte alle sager om hash-kørsel ved anklagemyndigheden
og domstolene i bero, indtil de nye regler er vedtaget af Folketinget og trådt i kraft.