Grønlandsudvalget 2016-17
L 140 Bilag 2
Offentligt
9. august 2016
EM2016/115
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33, i
forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til: Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Forslag til Lov
om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland og om arbejdsskadesikring i Grønland
(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Arbejdsmarked, Handel og Udenrigsanliggender)
Begrundelse
Formålet med nærværende lovforslag er bl.a. at sikre ansattes ret til at forlade arbejdspladsen i
tilfælde af fare. Med forslaget imødegås stigende udgifter for Arbejdstilsynet i forbindelse
med øget tilsynsaktivitet, såfremt der gennemføres flere projekter om udnyttelse af råstoffer
og vandkraft på landjorden, særligt i forbindelse med storskalaprojekter.
Forslaget er også et led i ratificeringen af ILO´s internationale konvention nr. 176 om
sikkerhed og sundhed i miner. Forslaget bidrager dermed til at sikre bedste internationale
praksis på råstofområdet, hvilket er og igennem mange år har været et vigtigt pejlemærke for
politikken på råstofområdet om at gøre landet til en attraktiv aktør på råstofmarkederne.
Forslaget har ligeledes til formål at øge samarbejdet mellem Arbejdstilsynet og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om indsamling og udveksling af data, så man kan arbejde
mere målrettet for at forebygge arbejdsskader.
Med forslaget begrænses også risikoen for, at farlige kemiske stoffer eller materialer bruges
på en uhensigtsmæssig måde.
Indhold
Med lovforslaget opdateres lovene om arbejdsmiljø og arbejdsskadesikring.
Der gives mulighed for, at Arbejdstilsynet kan opkræve betaling til dækning af en del af sine
udgifter til tilsyn med råstof- og vandkraftaktiviteter på landjorden.
Opdateringen af lovgivningen sikrer hjemmel til, at de ansatte kan forlade arbejdet i tilfælde
af fare. Bestemmelserne indgår i ILO´s konvention om sikkerhed og sundhed i miner. Udover
det fornuftige i bestemmelserne, bidrager de således også til Grønlands ratificering af ILOs
konvention.
De resterende bestemmelser sikrer blandt andet, at der kan fastsættes regler om, at
Arbejdstilsynet skal godkende anvendelse af farlige kemiske stoffer og materialer.
Opdateringen af reglerne sikrer også hjemmel til videregivelse af oplysninger om
________________________
EM2016/115
ISNN Sagsnr. 2015 - 17601
1
L 140 - 2016-17 - Bilag 2: Naalakkersuisuts beslutningsforslag og ordførerindlæg fra Inatsisartuts behandling af forslaget.
arbejdsskader fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til Arbejdstilsynet. Endelig er der enkelte
præciserende ændringer og ændringer af ordensmæssig karakter.
Økonomiske konsekvenser for selvstyret
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for Selvstyret
eller de grønlandske kommuner.
Forslaget forventes kun at have begrænsede økonomiske konsekvenser for Grønlands
Selvstyre, idet områderne arbejdsmiljø på landjorden og arbejdsskadesikring endnu ikke er
hjemtaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om gebyr for dele af Arbejdstilsynets myndighedsbehandling og tilsyn vil have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet fordi, erhvervslivet skal dække Arbejdstilsynets
udgifter ved tilsyn med råstof- og vandkraftaktiviteter. Arbejdstilsynets udgifter, og dermed
de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, vil afhænge af antallet af udnyttede tilladelser,
geografisk beliggenhed og varigheden af tilsynet med videre.
Det er ikke muligt at forudsige, hvor mange flere tilladelser der vil blive givet eller, hvornår
tilladelserne i givet fald vil blive udnyttet. Det er derfor ikke muligt at beregne de samlede
udgifter til tilsyn med råstof- og vandkraftaktiviteter med videre i fremtiden.
Høring
Forslaget blev d. 1. juli 2016 sendt til Arbejdsmiljørådet, der består af repræsentanter for
arbejdsmarkedets parter.
Forslaget har desuden været opslået på høringsportalen fra 12. juli til 1. august 2016 og været
sendt til samtlige departementer, Grønlands Erhverv, Sulinermik Inuutissarsiuteqartut
Kattufiat (SIK), Lærernes Fagforening (IMAK), Pædagogernes Fagforening (PIP),
Sygeplejeskernes Fagforening (PK), Tjenestemandsforeningen (AK), Akademikernes
sammenslutning i Grønland (ASG), Grønlands Arbejdslederforening (SSK), Qeqqata
Kommunia, Qaasuitsup Kommunia, Kommune Kujalleq og Kommuneqarfik Sermersooq.
Der er modtaget høringssvar fra følgende: Råstofdepartementet, Departementet for Fiskeri,
Fangst og Landbrug og Qeqqata Kommunia. Alle høringssvarene er positivt indstillede
overfor forslaget. Qeqqata Kommunia understreger at man er tilfreds med at loven om
arbejdsmiljø i Grønland vil beskytte ansatte i tilfælde af farlige situationer på
arbejdspladserne.
2
L 140 - 2016-17 - Bilag 2: Naalakkersuisuts beslutningsforslag og ordførerindlæg fra Inatsisartuts behandling af forslaget.
Indstilling
På denne baggrund skal Naalakkeruisut indstille, at Inatsisartut beslutter, at Grønlands
Selvstyre kan tiltræde Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland og om
arbejdsskadesikring i Grønland.
3