Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 72267094
Fax 7262 6790
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS40103-00037
Dato 21. juni 2016
Opfølgning på informationsmøde om udligningsordnin-
gen den 1. februar 2016
På informationsmødet om udligningsordningen på postområdet den 1.
februar 2016 blev der bl.a. rejst nedenstående spørgsmål:
1. Hvad er forskellen mellem breve og pakker i relation til udlig-
ningsordningen?
2. Omfanget af udligningsordningen – hvilke posttjenester skal
medregnes?
3. Hvordan kan en postvirksomhed tilbyde og udføre den pågæl-
dende hovedtjeneste ”på lignende vilkår som den befordrings-
pligtige postvirksomhed”?
4. Hvorfor er udgiften til tidligere tjenestemænd identificeret som
en ”byrde” og dermed indgår i beregningen af udligningsbidra-
get?
5. Hvordan er nettoomkostningerne opgjort?
Som aftalt på mødet, følger hermed Trafik- og Byggestyrelsens besva-
relse af spørgsmålene.
Ad 1) Hvad er forskellen mellem breve og pakker i relation
til udligningsordningen
På informationsmødet blev der fra flere sider efterlyst en klar definiti-
on på henholdsvis breve og pakker i relation til udligningsordningen.
Forud for mødet havde Dansk Erhverv blandt andet stillet følgende
spørgsmål:
Hvordan adskilles i praksis breve fra småpakker, hvor der f.eks. er
sendt en bog eller en T-shirt i en stor konvolut indeholdende varen
samt en skriftlig faktura?
Side 1 (17)