MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. oktober 2016
2016-5027
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 10. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 14 – Forslag til ændring af postloven, som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. oktober 2016 fra Danske
Medier, jf. L 14 - bilag 1.
Svar:
Henvendelsen fra Danske Medier omhandler den postale udligningsordning, og
indeholder en række påstande om, at udligningsordningen er uklar, at ordnin-
gen burde afskaffes straks, og endelig, at der gøres op med befordringspligten i
dens nuværende form.
I forhold til påstandene om, at udligningsordningen er uklar, har mit departe-
ment rettet henvendelse til Trafik- og Byggestyrelsen, som administrerer ord-
ningen. Styrelsen har udarbejdet de vedlagte 2 dokumenter af henholdsvis den
21. juni 2016 og den 18. oktober 2016. I dokumenterne forholder styrelsen sig
til påstandene i henvendelsen fra Danske Medier.
Jeg skal henvise til de vedlagte dokumenter, men skal bemærke følgende:
I forbindelse med, at Post Danmark A/S har ansøgt om bidrag fra udlig-
ningsordningen for hovedtjenesten breve for regnskabsåret 2014, har Tra-
fik- og Byggestyrelsen foretaget en grundig gennemgang af ansøgningsma-
terialet, herunder kontrolleret, at Post Danmarks dokumentation for be-
regning af nettoomkostningerne er opgjort korrekt.
Styrelsen har den 1. februar 2016 afholdt et informationsmøde om udlig-
ningsordningen for alle postvirksomheder og dertilhørende brancheorgani-
sationer, hvor Danske Medier blandt andre deltog. På mødet orienterede
Trafik- og Byggestyrelsen generelt om ordningen, herunder beregnings-
grundlag, processen omkring ordningen, samt hvad der er omfattet af ord-
ningen.