Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 138 Bilag 1
Offentligt
1725184_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat om udkast til lov om ændring af universi-
tetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbache-
loruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitu-
tioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (Lønnede projektori-
enterede forløb i visse lande og mulighed for erkendtlighed under
ulønnede projektorienterede forløb og ulønnet praktik)
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. december 2016 til den 13. januar
2017 været i offentlig høring. Der er indkommet 30 høringssvar, hvoraf 5 ikke har
haft bemærkninger til lovforslaget.
I dette notat gives et resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget og de
ændringer, der er foretaget i lovforslaget på baggrund heraf.
Størstedelen af høringsparterne giver udtryk for, at de støtter - eller har forståelse
for - at give universiteterne mulighed for at godkende et projektorienteret forløb i
en bachelor- og kandidatuddannelse i tilknytning til en virksomhed i udlandet,
f.eks. Tyskland, hvor der er lovkrav om mindsteløn. I udkastet til lovforslag vil en
studerende under sådanne forløb oppebære løn og kan ikke modtage Statens Ud-
dannelsesstøtte (SU).
Størstedelen af høringsparterne støtter desuden forslaget om at gøre det muligt for
en virksomhed at give studerende en erkendtlighed – ved siden af SU – i forbindel-
se med studerendes virksomhedsophold som led i ulønnede projektorienterede
forløb i bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne og som led i ulønne-
de praktikophold i andre videregående uddannelser.
Høringssvarene har ikke givet anledning til at foretage større ændringer i det lov-
udkast, der var udsendt i ekstern høring. Der er alene foretaget mindre ændringer i
lovforslaget samt justeringer af præciserende karakter i lovbemærkningerne.
Flere høringsparter har afgivet mere specifikke kommentarer til lovforslagets ind-
hold. Nedenfor følger en gennemgang af de væsentligste kommentarer i forhold til
henholdsvis forslaget om lønnede projektorienterede forløb i visse lande og mulig-
heden for at give en erkendtlighed.
6. februar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale Forhold
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
17/002156-02
Side
1/11
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0002.png
Om lønnede projektorienterede forløb i visse lande
Danske Universiteter, Akademikerne, Dansk Erhverv, DI, FTF, Djøf, Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, KL og Dansk Magisterforening (DM)
hilser det vel-
komment, at der med lovudkastet gives mulighed for, at studerende kan deltage i
projektorienterede forløb i tilknytning til virksomheder i Tyskland og andre lande
med krav om minimumsløn.
Ingen adgang til SU under konkret lønnet projektorienteret forløb
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
er uforstående overfor, at den studerende
ikke vil have ret til SU under lønnede projektorienterede forløb. DSF anfører, at de
studerende vil kunne opleve at modtage en mindre ydelse end SU, hvis minimums-
lønnen i udlandet er mindre en SU. Endvidere anfører DSF, at hvis man ønsker at
begrænse, hvor meget de studerende kan tjene ved siden af SU, behøver man blot
at følge nuværende lovgivning, der allerede indeholder et sådan loft (fribeløbet).
Endelig bemærker DSF, at den studerende allerede som reglerne er nu, kan fra-
melde SU, hvis dette ønskes.
Ministeren
har med tilfredshed noteret sig, at der er bred støtte til lovforslaget.
Det bemærkes, at det vil stride mod princippet om, at man ikke skal kunne opnå
dobbeltforsørgelse, hvis man som studerende både kan modtage løn og SU. Mini-
steren finder ikke grundlag for at ændre på dette.
Fribeløb og mulighed for dobbeltklip
KU
foreslår, at studerende i lønnede projektorienterede forløb i udlandet sidestilles
med studerende i lønnet praktik for så vidt angår fribeløbet i måneder med lønnede
projektorienterede forløb og muligheden for dobbeltklip i måneden før den første
lønnede projektorienterede forløb.
KU
gør endvidere bl.a. opmærksom på, at den studerende ved studiestart vil få
tildelt maksimalt støttetid, og hvis det senere konstateres, at den studerende skal i
lønnet projektorienteret forløb, vil støttetiden skulle reduceres. Når den studerende
træffer dette valg, kan der være brugt mere SU end den nye reducerede støttetid
tillader.
KU
antager endvidere, at ECTS optjent ved lønnet projektorienterede forløb i ud-
landet i lighed med lønnet praktik ikke skal tælle med i opgørelsen af studieaktivi-
tet ift. SU-bekendtgørelsens § 13. KU henstiller til, at en fornuftig systemmæssig
håndtering af dette medtænkes i udarbejdelsen af den nye SU-
studieaktivitetskontrol.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger i forhold til den konkrete
systemmæssige håndtering af de måneder, hvor den uddannelsessøgende får løn
under et projektorienteret forløb og derfor ikke har ret til SU i de pågældende må-
neder. Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte arbejder på at sikre de nød-
vendige arbejdsgange, systemunderstøttelse m.v.
For så vidt angår bemærkningerne om fribeløb og muligheden for dobbeltklip før
første måned i et lønnet projektorienteret forløb i udlandet er lovudkastet ændret,
så det foreslås, at det mellemste fribeløb gælder i måneder med konkret lønnede
projektorienterede forløb, og at der - ligesom ved lønnet praktik - gives mulighed
for dobbeltklip før første måned i et lønnet projektorienteret forløb.
Side
2/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0003.png
Om mulighed for erkendtlighed i projektorienterede forløb og ulønne-
de praktikophold
DM, Djøf, Danske Universiteter, Danske Professionshøjskoler, Danske Er-
hvervsakademier, DI, KL og Pharmadanmark
støtter generelt forslaget om,
at studerende gives mulighed for at modtage en erkendtlighed i tilknytning
til et projektorienteret forløb i bachelor- og kandidatuddannelser ved uni-
versiteterne og som led i ulønnede praktikforløb i andre videregående ud-
dannelser. Samtidig opfordres der i nogle høringssvar til at justere den fore-
slåede model.
Pharmadanmarks bemærkninger vedrører også studerende på kandidatud-
dannelsen i farmaci, som indeholder et obligatorisk studieophold på apo-
tek/sygehusapotek.
Erkendtlighedens størrelse og beskatning
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser (RKU),
Pharmadanmark, Djøf og Akademikerne
opfordrer til, at grænsen for er-
kendtlighed sættes højere end 3.000 kr. pr. måned.
KU
opfordrer til, at der ved fastlæggelsen af beløbsgrænsen for erkendtlig-
hed tages højde for forskellige prisniveauer i udlandet.
SDU
frygter, at reglerne for erkendtlighed er unødigt administrativt besvær-
lige og foreslår i stedet en model, hvor et fast vederlag for projektorienterede
forløb generelt tillades, og hvor et vederlag over en vis beløbsgrænse om
måneden vil indebære, at de studerende ikke kan modtage SU i perioden.
Det anføres, at dette vil være en smidigere løsning for såvel virksomheder,
studerende som uddannelsesinstitutioner.
Akademikerne
anfører, at begrænsningen af en beløbsstørrelse på 3.000 kr.
er sat unødigt lavt, og at man risikerer, at der fortsat vil være studerende,
der må afholde sig fra projektorienterede forløb.
Djøf
noterer sig, at den studerendes status i høringsbrevet knyttes tæt sam-
men med forslag om en beløbsmæssig begrænsning på erkendtligheden på
3.000 kr. om måneden, idet et indtægtsniveau på 3.500 – 4.000 kr. i regi af
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtte i sig selv godtgør, at der er tale
om et ansættelsesforhold. Djøf finder ikke denne begrundelse for begræns-
ningen af vederlagsstørrelsen fyldestgørende. Djøf anfører, at Ankenævnets
praksis og det regelsæt, der ligger til grund herfor, jo også kunne ændres, så
det ikke skaber uhensigtsmæssige begrænsninger for virksomhedernes mu-
ligheder for at yde den erkendtlighed, de selv vurderer som passende.
DM
undrer sig over, at erkendtlighedens størrelse på 3.000 kr. fastsættes
med henvisning til Ankenævnets definition af et arbejdsforhold og vil gerne
have dette forhold yderligere belyst.
Akademikerne, Djøf og DM
opfordrer til, at det overlades til virksomheder-
ne selv at afgøre størrelsen på erkendtligheden, fremfor at man fastsætter
dette politisk.
Side
3/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0004.png
Danske Professionshøjskoler
bemærker, at det fremgår af lovudkastet, at
erkendtligheden vil være skattepligtig og ønsker at vide, hvorvidt dette gør
det muligt for udenlandske studerende at benytte erkendtligheden som do-
kumentation af indtægtsgrundlag og dermed opnå ret til SU. Dette er rele-
vant i forhold til, at de studerende netop ikke skal indgå som arbejdskraft
under praktikopholdet, selvom de opnår en erkendtlighed.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger, men finder ikke
anledning til at justere beløbsgrænsen på 3.000 kr. pr. måned for en er-
kendtlighed, ligesom ministeren ikke finder grundlag for at overlade det til
virksomhederne selv at fastsætte størrelsen på erkendtligheden.
Ministeren bemærker, at et projektorienteret forløb og ulønnede praktikfor-
løb er læringsforløb, hvor den studerendes læring er i fokus. Der er altså ikke
tale om et arbejdsforhold, hvor den studerende indgår som arbejdskraft på
en arbejdsplads, men om et uddannelseselement, der for universitetsstude-
rende indgår i en akademisk, forskningsbaseret uddannelse, og som for øv-
rige studerende ved videregående uddannelser skal give den studerende
professions- og praksisnære kompetencer. Ved at fjerne den maksimale be-
løbsgrænse for en erkendtlighed for studerende, der ikke modtager SU, risi-
keres det, at erkendtligheden vil få et omfang, der nærmer sig et normalt
lønniveau. Forløbet vil dermed få mere karakter af et ansættelsesforhold og
ikke et læringsforløb. Det er vigtigt for ministeren at fastholde, at der er tale
om et uddannelsesforløb, når den studerende deltager i et projektorienteret
forløb eller et ulønnet praktikophold.
For at undgå, at erkendtlighedens størrelse kan føre til tvivl om, at deltagelse
i projektorienterede forløb medfører arbejdstagerstatus for den studerende,
er beløbsgrænsen for erkendtligheden fastsat til 3.000 kr. om måneden.
Arbejdstagerstatus afhænger efter EU-retten af en konkret vurdering. Det er
afgørende, om der er tale om udøvelse af faktisk og reel beskæftigelse. Ved
vurderingen af, om der er tale om faktisk og reel beskæftigelse, lægges der
vægt på, at den pågældende præsterer ydelser mod vederlag for en anden og
efter dennes anvisninger. Det anses normalt som en betingelse, at der har
været tale om beskæftigelse i minimum 10-12 timer ugentligt. I sidste ende
er det dog op til en konkret vurdering. Det bemærkes i den sammenhæng, at
det i praksis fra Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger har
indgået, at en samlet månedsløn på 3.500-4.000 kr., kan være tilstrækkelig i
kombination med, at de øvrige betingelser er opfyldt.
Det er på denne baggrund fortsat ministerens vurdering, at beløbsgrænsen
for en erkendtlighed skal fastsættes til 3.000 kr. om måneden.
Farmaceutstuderendes obligatoriske studieophold på et apo-
tek/sygehusapotek som led i deres kandidatuddannelse er ikke et projekt-
orienteret forløb og er derfor ikke omfattet af lovforslaget. Ministeren vil
imidlertid justere lovforslaget, således at der også gives mulighed for, at
ministeren kan fastsætte regler om, at bachelor- og kandidatstuderende kan
modtage en erkendtlighed under ulønnede studieophold på f.eks. et apotek
eller sygehusapotek.
Side
4/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0005.png
Erkendtligheden kan ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst
Pharmadanmark, Danske Universiteter, Akademikerne, Dansk Magister-
forening, Djøf og Danske Studerendes Fællesråd
finder det problematisk, at
en evt. erkendtlighed ikke må ydes som en på forhånd fastsat indkomst. Det
anføres bl.a., at det stiller de studerende i en vanskelig økonomisk situation,
og at det vil være relevant for de studerende at kunne gennemskue og plan-
lægge efter, hvad de har til rådighed under et projektorienteret forløb.
Pharmadanmark og Akademikerne
opfordrer til, at praktiksted og stude-
rende indgår en aftale, som beskriver erkendtlighedens størrelse og forud-
sætningerne for erkendtligheden.
Djøf
anbefaler, at forbuddet mod forudgående aftale om en nærmere be-
stemt erkendtlighed bortfalder, og at det i stedet overlades til de enkelte
virksomheder, om de i udgangspunktet vil tilkendegive en vilje til at yde en
erkendtlighed af en given størrelse.
Dansk Magisterforening
anfører, at virksomhederne med den foreslåede
model fratages muligheden for at annoncere med deres gode forhold under
et projektorienteret forløb og dermed for at tiltrække særlige profiler. Dansk
Magisterforening anbefaler, at det overlades til virksomhederne selv at afgø-
re, om de vil give den studerende forhåndskendskab til, hvorvidt der ydes en
erkendtlighed.
DI
anfører bl.a., at flere virksomheder har påpeget, at de gerne vil anvende
muligheden for at give en erkendtlighed, når de vil tiltrække studerende til
praktikophold og projektorienterede forløb. Det gælder især virksomheder,
som ligger uden for de større uddannelsesbyer, og som kan opleve proble-
mer med at tiltrække studerende. I forhold til projektorienterede forløb kan
udsigten til en erkendtlighed desuden være motiverende for, at de studeren-
de vælger et projektorienteret forløb frem for et almindeligt undervisnings-
forløb. DI ser derfor gerne, at kriteriet om, at erkendtligheden ikke må ydes
som en på forhånd fastsat indkomst, som den studerende i lighed med løn
kan påregne at modtage, udgår.
Danske Erhvervsakademier
hilser muligheden for at kunne yde en erkendt-
lighed i forbindelse med ulønnede praktikophold velkomment, som kan
blive til glæde for de studerende, fordi langt hovedparten af dem er i ulønnet
praktik. Danske Erhvervsakademier er samtidig opmærksom på, at forslaget
ikke må skabe forkerte forventninger hos aftagere og studerende og anfører
bl.a., at det derfor er vigtigt at tydeliggøre, at der er tale om en ikke aftalt
erkendtlighed for en allerede ydet indsats.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger, men finder ikke
anledning til at ændre den foreslåede model, så offentlige og private virk-
somheder får mulighed for på forhånd at aftale, at der for det pågældende
forløb gives en konkret erkendtlighed.
Ministeren skal hertil bemærke, at en erkendtlighed typisk ydes i anledning
af f.eks. et godt år, en særlig indsats eller lignende og opfattes ikke som en
Side
5/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0006.png
egentlig løndel, som den pågældende har et retligt krav på. Hvis den offent-
lige eller private virksomhed på forhånd indgår aftale med den studerende
om, at der for et projektorienteret forløb eller ulønnet praktikophold ydes en
nærmere fastsat erkendtlighed, så vil erkendtligheden få karakter af en løn-
del, hvilket ikke er hensigten med den foreslåede model.
Ministeren ser derimod ikke noget til hinder for, at offentlige og private
virksomheder i dialogen med de studerende giver udtryk for, at man gene-
relt er åbne for at yde en erkendtlighed i tilfælde af en særlig indsats.
Uddannelsesforløb kontra ansættelsesforhold
Syddansk Universitet
bemærker, at det bør indskærpes, at en erkendtlighed
ikke ændrer ved, at der er tale om et uddannelsesforløb og ikke et ansættel-
sesforhold.
Danske Professionshøjskoler
bemærker, at formålet med praktik er den
studerendes læring og ikke arbejdskraft for virksomheden. Det er Danske
Professionshøjskolers opfattelse, at det er helt afgørende for kvaliteten i
praktikforløbene, at der fastholdes et entydigt fokus på de studerendes læ-
ring og deres opnåelse af de fastsatte læringsmål for praktikken.
Danske Professionshøjskoler
bemærker endvidere, at de anførte regler for
erkendtlighed tilstræber at fastholde, at praktikkens hovedformål er læring.
Til trods for forbeholdene frygter Danske Professionshøjskoler, at det kan
blive vanskeligt at opretholde en skelnen mellem læring og arbejdskraft.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
er tilfreds med, at det fastholdes, at
projektorienterede forløb er uddannelse og ikke arbejde. DSF udtrykker
endvidere tilfreds med, at det anerkendes, at man ikke kan leve på en SU.
DSF anfører endvidere, at der allerede i dag er problemer med, at projekt-
orienterede forløb ikke er reelle uddannelsesforløb, og man frygter, at pro-
blemet bliver større med lovforslaget. Forslaget kan lede til usund konkur-
rence studerende imellem. En sådan uheldig tendens kan modvirkes ved at
lave nogle fælles aftaler om erkendtligheden. I udarbejdelsen af aftalerne bør
den akademiske fagbevægelse samt repræsentanter for studerende deltage.
DSF vil selvfølgelig gerne påtage sig et ansvar i den forbindelse. Det er også
oplagt, at de offentlige udbydere af projektorienterede forløb går forrest i at
sikre, at disse aftaler laves og overholdes. Det skal også klargøres, hvor den
studerende skal rette henvendelse til, hvis der opstår problemer i relation til
erkendtligheden.
Djøf
anfører, at det er vigtigt, at projektorienterede forløb er og anerkendes
som en del af et uddannelsesforløb. Djøf er derfor også indforstået med, at
studerende i projektorienterede forløb ikke opnår arbejdstagerstatus, men
fastholdes i en studerendeposition, hvor projektforløbet godkendes af ud-
dannelsesinstitutionen, den studerende kan modtage vejledning under pro-
jektforløbet, og det afsluttes med den prøveform, der knytter sig til det fag
eller de fagelementer, projektforløbet er del af.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger og er enig i, at det
Side
6/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0007.png
er vigtigt at fastholde, at der ved projektorienterede forløb og ulønnede
praktikophold netop er tale om uddannelsesforløb, der for universitetsstu-
derende indgår i en akademisk, forskningsbaseret uddannelse, og som for
øvrige studerende ved videregående uddannelser skal give den studerende
professions- og praksisnære kompetencer. Den studerendes læring skal være
i fokus. Det fremgår derfor også af lovforslagets bemærkninger, at der ikke
er tale om ansættelsesforhold, og at den studerende ikke indgår som ar-
bejdskraft under virksomhedsopholdet.
Ministeren bemærker endvidere, at universitetet i relation til projektoriente-
rede forløb skal godkende det faglige indhold af et projektorienteret forløb,
herunder understøtte at den studerende opnår målene for læringsudbyttet,
således at der reelt er tale om et uddannelsesforløb.
Fastlæggelse af rammer for opholdet og instruktionsbeføjelse
FTF
anfører bl.a., at det er uklart, hvad der menes med, at den studerende
”… selv – eventuelt i samarbejde med uddannelsesinstitutionen – fastlægger
rammer for praktikken” (lovforslaget side 5), og at der ikke må være en ”…
instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke et ansættelsesforhold” (lov-
forslagets side 5). Spørgsmålet er, hvordan disse regler skal ses i forhold til
de fastlagte praktikelementer i erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannelserne, som alle vil være omfattet af muligheden for tildeling af en
erkendtlighed.
DM anbefaler, at formuleringen omkring ansvar for fastlæggelse af rammer-
ne for et projektorienteret forløb strammes op, således at ordet ’eventuelt’
udgår. I stedet bør det slås fast, at det er universitetets og den studerendes
fælles ansvar, netop fordi der er tale om et uddannelsesforløb, der skal leve
op til studieordning og læringsudbytte.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger, men finder ikke
anledning til at justere lovforslagets bemærkninger.
For så vidt angår projektorienterede forløb skal universitetet godkende for-
løbet, inden den studerende påbegynder dette. I universitetets godkendelse
indgår, at forløbet er fagligt relevant for uddannelsen og kan tilrettelægges
inden for uddannelsens normerede studietid. Universitetet giver den stude-
rende faglig vejledning som led i forløbet og skal sikre, at den studerende
under forløbet opnår målene for læringsudbyttet. Universitetet fastsætter i
studieordningen for uddannelsen nærmere regler om projektorienterede
forløb, herunder dets omfang i ECTS-point og mål for læringsudbytte. De
nærmere praktiske rammer for forløbet, herunder hvordan den studerende
møder i virksomheden, hvilke arbejdsredskaber, der stilles til rådighed mv.,
skal universitetet derimod ikke godkende, men de involverede parter skal
tilrettelægge disse rammer inden for de af universitetet fastsatte regler.
Tilsvarende gælder for så vidt angår ulønnede praktikophold. Uddannelses-
institutionen skal sikre, at der er en klar sammenhæng mellem den teoreti-
ske undervisning og praktikken med udgangspunkt i den studerendes mål
for praktikken. Ligeledes skal de enkelte studieordninger indeholde regler
for praktikkens omfang i ECTS-point, læringsmål og antal prøver samt reg-
Side
7/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0008.png
ler for praktikkens gennemførelse, herunder krav og forventninger til de
involverede parter. Det ændrer dette lovforslag ikke ved.
Forhold vedr. maritime uddannelser
Rederiforeningerne
hilser forslaget velkomment og bemærker, at det er
vigtigt, at de rammer, der vil blive fastsat i henhold til lovforslagets § 4, nr.
2, tager behørigt hensyn til ikke blot gældende danske maritime regler, men
også til relevante forpligtelser fastsat i maritime konventioner, som skibene
risikerer at blive inspiceret op imod ved anløb af udenlandske havne. Dette
ikke mindst af hensyn til, at den i høringsbrevet refererede EU-retlige vurde-
ring af, hvornår der foreligger arbejdstagerstatus, ikke nødvendigvis har
gennemslagskraft i havne udenfor EU.
Rammerne for og arten af de forskellige arbejdsopgaver, der forventes ud-
ført i praktikperioden vil for de maritime uddannelsers vedkommende i det
væsentlige fremgå af egentlige uddannelsesbøger. Disse arbejdsopgaver vil
skulle tilrettelægges og udføres i henhold til de i medfør af søsikkerhedslo-
ven udstukne arbejdsmiljøforskrifter. Det vil i praksis sige efter arbejdslede-
rens instruktion og anvisning. Den manglende arbejdstagerstatus ændrer
efter Rederiforeningernes opfattelse ikke herved, men indebærer blot, at
instruktions- eller sanktionsbeføjelse ikke kan udstrækkes til også at omfatte
ansættelsesretlige sanktioner.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger. Ministeren be-
mærker, at det forhold, at eleven og den studerende under sit ulønnede
praktikforløb i medfør af søsikkerhedslovens arbejdsmiljøregler modtager
instruktion og anvisning om opgavernes udførelse, ikke giver praktikforløbet
karakter af et arbejdstagerforhold.
Afvisning af lovforslaget
Lærerstuderendes Landskreds, Sammenslutningen af Danske Socialrådgi-
verstuderende, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning og Pædagog-
studerendes Landssammenslutning
kan ikke støtte forslaget om at indføre
mulighed for, at studerende kan modtage en erkendtlighed ved siden af SU i
tilknytning til projektorienterede forløb og ulønnede praktikophold. Parter-
ne foreslår, at lovforslaget skrottes helt, og at uddannelseskvaliteten af prak-
tik og projektorienterede forløb i stedet efterses og styrkes.
Det anføres i den forbindelse bl.a., at praktikken skal være et læringsforløb,
hvor den studerende får mulighed for at afprøve og udvikle sin viden, fær-
digheder og kompetencer, og man er bekymret for, at man med forslaget om
indførelse af en mulighed for at tildele en erkendtlighed, fjerner fokus fra
praktikantens læring. Man ser en øget risiko for, at dette kan øge presset på
den studerende, for at vedkommende skal gøre sig særligt nyttig for praktik-
stedet. Det vil kunne sætte studerende i situationer, hvor det kan være svært
at sige nej, hvis en virksomhed beder om en ekstra indsats. Især hvis det
indikeres, at mulighederne for at få en erkendtlighed kan blive styrket.
Det anføres endvidere, at der i stedet bør kigges grundigt på mulighederne
for at sikre kvaliteten af praktik og de projektorienterede forløb, og at det
bør være op til arbejdsmarkedets parter at lave klare aftaler på området, hvis
Side
8/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0009.png
der åbnes op for, at studerende, som er i praktik og modtager SU, kan mod-
tage et økonomisk tilskud. Det skal ikke blot være op til virksomhederne, om
dette er en mulighed.
Endvidere anføres det bl.a., at selvom lovforslaget er indrettet, så studeren-
de ikke opnår arbejdstagerstatus, ville selv en indførelse af en reguleret mu-
lighed for erkendtlighed anerkende studerende, som en gruppe der kan ud-
føre en opgave, som rettelig burde udføres af ansatte. Der bør nemlig sikres
de studerende rimelige og ens vilkår for at gennemføre en uddannelse.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger, men finder ikke
anledning til at ændre den foreslåede model eller trække lovforslaget tilbage.
Ministeren finder ikke, at en mulighed for, at offentlige og private virksom-
heder kan yde den studerende en erkendtlighed som anerkendelse af en
særlig indsats, fjerner fokus fra, at der er tale om et læringsforløb, når den
studerende deltager i et projektorienteret forløb eller et ulønnet praktikop-
hold som led i deres videregående uddannelse.
Godtgørelse for dokumenterede udgifter
Akademikerne, Dansk Magisterforening og Djøf
anfører, at virksomheder-
ne fortsat bør have mulighed for at refundere dokumenterede udgifter, som
den studerende har i forbindelse med et projektorienteret forløb.
Pharmadanmark
bemærker, at mange farmaceutstuderende i dag modtager
transport- og boligtilskud, når de er på studieophold. Det er vigtigt at slå
fast, at en frivillig og ikke-aftalt erkendtlighed ikke kan erstatte de eksiste-
rende transport- og boligtilskud.
Københavns Universitet
ønsker at få præciseret, om det stadig vil være til-
ladt for værtsorganisationer at refundere dokumenterbare udgifter.
Ministeren
bemærker, at den studerendes mulighed for at modtage en
erkendtlighed ikke ændrer ved de nuværende muligheder for at få refunde-
ret konkrete dokumenterede udgifter, som den studerende har haft i tilknyt-
ning til et projektorienteret forløb eller ulønnet praktikophold. Dette vil
blive præciseret i bemærkningerne til lovforslaget.
Offentlige og private virksomheder
Danske
Professionshøjskoler bemærker, at det er muligt, at offentlige virksomhe-
der ikke er i stand til eller aktivt ønsker at tilbyde den forslåede erkendtlighed i
forbindelse med praktik, og at det i forlængelse heraf fremstår uklart i lovudkastet,
hvorvidt forslaget alene er tiltænkt private virksomheder. Det anbefales, at det ud-
trykkeligt fremgår, at lovændringen gælder for praktik i private virksomheder, så-
fremt dette er hensigten.
KL
lægger til grund, at muligheden for at yde en erkendtlighed ved siden af SU,
også gælder for studerendes praktikophold hos kommunale arbejdsgivere og såle-
des ikke alene studerendes praktikophold hos private virksomheder.
Ministeren
bemærker, at muligheden for at yde en erkendtlighed til den stude-
rende i et projektorienteret forløb eller i et ulønnet praktikophold gælder for både
Side
9/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0010.png
offentlige og private virksomheder. Dette vil blive præciseret i bemærkningerne til
lovforslaget.
Målretning af lovforslaget til SU-modtagere
Aarhus Universitet
bemærker, at det med lovforslagets aktuelle formuleringer
fremgår, at begrænsningen for en erkendtlighed på 3.000 kr. pr. måned også gæl-
der for studerende, som ikke er SU-modtagere, inklusive internationale studeren-
de, der parallelt opkræves fuld deltagerbetaling for eksempelvis bachelor- og kan-
didatuddannelser i Danmark. Med henblik på at understøtte internationalisering
og styrke Danmarks position som en attraktiv destination for udenlandske stude-
rende, foreslår Aarhus Universitet, at en maksimal beløbsgrænse i erkendtlighed
målrettes modtagere af SU.
Ministeren
har noteret sig bemærkningerne. Ministeren bemærker, at projektori-
enterede forløb og ulønnede praktikforløb er læringsforløb, hvor den studerendes
læring er i fokus. Der er altså ikke tale om et arbejdsforhold, hvor den studerende
indgår som arbejdskraft på en arbejdsplads, men om et uddannelseselement, der
for universitetsstuderende indgår i en akademisk, forskningsbaseret uddannelse,
og som for øvrige studerende ved videregående uddannelser skal give den stude-
rende professions- og praksisnære kompetencer.
Ved at fjerne den maksimale beløbsgrænse for en erkendtlighed for studerende, der
ikke er SU-modtagere, herunder ikke-SU-berettigede udenlandske statsborgere,
risikeres det, at erkendtligheden vil få et omfang, der nærmer sig et normalt lønni-
veau for disse studerende. Det bemærkes, at reglerne for et projektorienteret forløb
eller for et ulønnet praktikforløb, herunder krav til indhold og tilrettelæggelse, er
det samme for de pågældende studerende på uddannelsen, uanset om den stude-
rende modtager SU eller ikke modtager SU. Se i øvrigt ministerens bemærkninger
til erkendtlighedens størrelse og beskatning på siderne 3-4.
Ministeren finder derfor ikke anledning til at målrette beløbsgrænsen for erkendt-
lighed til kun at gælde for SU-modtagere.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser
Pharmadanmark
undrer sig over, at det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
get, at man ikke regner med, at forslaget vil have nogen omkostninger for offentlige
eller private virksomheder. Hvis samtlige apoteker og sygehusapoteker vælger at
give de farmaceutstuderende en erkendtlighed på 3.000 kr. i 3 af de 6 måneder
som studieopholdet varer, vil det betyde en udgift på omkring 2 mio. kr. om året
alene for apoteker og sygehusapoteker.
Ministeren
har noteret sig bemærkningerne men finder ikke anledning til at ju-
stere i lovforslagets bemærkninger vedr. økonomiske konsekvenser. Muligheden
for erhvervslivet til at kunne give en erkendtlighed til studerende er frivillig. Lov-
forslaget pålægger derfor ikke erhvervslivet økonomiske eller administrative byr-
der.
Evaluering af ordningen
Pharmadanmark, Akademikerne
og
FTF
foreslår, at konsekvenserne og brugen af
modellen for erkendtlighed evalueres efter nogle år.
Side
10/11
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725184_0011.png
Ministeren har noteret sig ønsket om en evaluering af ordningen og vil løbende
overveje et behov herfor.
Ændringer i lovudkastet som følge af høringen:
På baggrund af høringssvarene er der foretaget følgende ændringer og præciserin-
ger i lovforslaget:
Ændring af universitetslovens § 8, stk. 5, jf. lovudkastets § 1, nr. 1, så ud-
dannelses- og forskningsministeren også kan fastsætte, at bachelor- og
kandidatstuderende kan modtage en erkendtlighed under ulønnede prak-
tikophold og ulønnede studieophold.
Ændring af SU-lovens § 20 a, så uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om, at der i uddannelser, der omfatter lønnet praktik eller
konkret lønnede projektorienterede forløb i udlandet, kan udbetales ud-
dannelsesstøtte med dobbelt sats i måneden før den første periode med
lønnet praktik eller konkret lønnet projektorienteret forløb i udlandet.
Ændring af SU-lovens § 24, stk. 2, nr. 4, så det mellemste fribeløb gælder i
perioder med praktik eller projektorienterede forløb, der ikke giver ret til
uddannelsesstøtte.
Det er tilføjet i bemærkninger til lovforslaget, at muligheden for at yde en
erkendtlighed til studerende i projektorienterede forløb og ulønnede prak-
tikophold gælder for både offentlige og private virksomheder.
Det er tilføjet i bemærkningerne til lovforslaget, at den studerendes mulig-
hed for at modtage en erkendtlighed ikke ændrer ved de nuværende mulig-
heder for at få refunderet konkrete dokumenterede udgifter, som den stu-
derende har i tilknytning til et projektorienteret forløb eller ulønnet prak-
tikophold.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
11/11