Skatteudvalget 2016-17
L 137
Offentligt
1731626_0001.png
10. marts 2017
J.nr. 16-1644685
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 137 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige og forskellige andre love (Forenkling af regler om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 1. marts 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
L 137 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at redegøre for, at det af lovforslaget fremgår, at lovforslaget ikke vurderes til at have økonomiske konsekvenser for det offentlige, især med tanke på dels den sagsbehandlingsopgave, der ligger ift. betalingsevnevurderinger og ift. at ministeren skal fastsætte nærmere regler om retskraftvurderinger i forbindelse med oprydningen efter EFI/DMI, til skatteministeren
1731626_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, at det af lovforslaget fremgår, at lovforslaget ikke vurderes
til at have økonomiske konsekvenser for det offentlige, især med tanke på dels den sags-
behandlingsopgave, der ligger ift. betalingsevnevurderinger og ift. at ministeren skal fast-
sætte nærmere regler om retskraftvurderinger i forbindelse med oprydningen efter
EFI/DMI.
Svar
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige, da der ikke er tale om at udvide området for inddrivelse af gæld til det offentlige.
Med lovforslaget foreslås forenklinger af reglerne på inddrivelsesområdet og ophævelse af
en række særregler, hvilket er helt afgørende for udviklingen af det nye it-system for ind-
drivelse. Og dermed et vigtigt led i at få inddrivelsen af gæld til det offentlige på fode
igen.
Som nævnt i mit svar på spørgsmål 3 vurderes lovforslaget om at ophæve adgangen til at
oversende ikke-inddrivelsesparat gæld til restanceinddrivelsesmyndigheden ikke at inde-
bære en væsentlig forøgelse af opgaven med at foretage konkrete betalingsevnevurderin-
ger.
Med forslaget om adgang til at fastsætte regler for retskraftvurderinger skabes hjemmel til,
at arbejdet kan tilrettelægges på den bedst mulige måde, idet principperne om, hvilken
gældspost der skal dækkes først, så vidt muligt følges, men at der samtidig tages hensyn til
behovet for en effektiv inddrivelse. Der er således blot tale om, at oprydningen efter
EFI/DMI tilrettelægges på en enklere og smidigere måde. Der henvises i øvrigt til mit
svar på spørgsmål 6.
Lovforslaget vurderes derfor ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser
for det offentlige.
Side 2 af 2