Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 136 Bilag 9
Offentligt
1762028_0001.png
Til lovforslag nr.
L 136
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om et analyse- og forskningsinstitut for
kommuner og regioner
(Oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd)
[af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Økono-
mi- og indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1
og 7. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 4-6 og 8. Radikale Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar 2017 og var til
1. behandling den 24. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 23. december 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU
alm. del – bilag 94. Den 22. februar 2017 sendte økonomi-
og indenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25 spørgsmål til økonomi- og inden-
rigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-
ret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af økonomi- og indenrigsmini-
steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
de under nr. 2-6 og nr. 8 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
ved-
tagelse
med de stillede ændringsforslag. Selv om de under
nr. 2-6 og 8 stillede ændringsforslag forkastes, vil mindretal-
let stemme for lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis de af
EL under nr. 4-6 og 8 stillede ændringsforslag forkastes, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis de af
RV under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag forkastes, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis de
under nr. 2-6 og 8 stillede ændringsforslag forkastes, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
femte mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis det
af RV under nr. 3 stillede ændringsforslag forkastes, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter lov-
forslaget. S anser det dog som særdeles væsentligt, at der
fortsat gennemføres forskning inden for særlig SFI’s gen-
standsfelt, og understreger, at der med sammenlægningen
fortsat skal ske uafhængig forskning på socialområdet og i
socialt udsatte grupper. S vil følge udviklingen tæt og opfor-
drer til, at der løbende evalueres på, om begge de nuværende
forskningsinstitutioners formål bibeholdes og udmøntes i, at
der både udføres praksisnær forskning med det formål at
fremme kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og
styring i den offentlige sektor og grundforskning, som be-
lyser sociale forhold, herunder arbejdsmæssige, økonomiske
AX020213
L 136 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762028_0002.png
2
og familiemæssige forhold samt andre nationale og interna-
tionale samfundsforhold og udviklingstræk af betydning for
befolkningens levevilkår.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er tilfredse
med, at det er lykkedes at få ændret loven, så der er forsk-
ningsmæssig adgang til sundhedsdata for forskerne i det
kommende Nationale Forsknings- og Analysecenter for Vel-
færd. DF konstaterer med tilfredshed ministerens klare be-
kræftelse i svar på spørgsmål af, at der i det nye center vil
være den samme uafhængighed og den samme videnskabse-
tiske forpligtelse, som er gældende i det nuværende KORA
og SFI .
Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget har egentlig haft en åben tilgang
over for en sammenlægning af SFI og KORA og anerken-
der, at det principielt kan give god mening at samle områder
inden for velfærdsforskningen. Der kan f.eks. være potentia-
le i at sætte de to institutioners kompetencer og ressourcer i
spil og udnytte de mange gode kræfter i et tæt samarbejde,
der kan skabe rammerne for stærke forskningsmiljøer og
skabe synergi til ny forskning på velfærdsområdet.
Når dette er sagt, mener EL, SF og ALT, at der samlet set
er for meget, der taler imod lovforslaget.
Først og fremmest er EL, SF og ALT stærkt bekymrede
for konsekvenserne af, at en forskningsmæssig uafhængig
institution inden for velfærdsområdet får et mere strategisk
sigte gennem sammenlægningen. For EL, SF og ALT er det
vigtigt, at der i Danmark eksisterer frie forskningsmiljøer,
der uafhængigt af den siddende regering kan udføre fri
forskning, som bl.a. tager fat i udviklingstendenser inden for
velfærdsområdet og formidler uafhængig og objektiv viden,
politikere og borgere ikke er klar over, at der er brug for i
fremtiden – f.eks. om 5, 10 eller 20 år. Det kræver, at for-
skere har ressourcer og bemyndigelse til selv at initiere
forskning, også uden om strategiske mål fra en bestyrelse.
Det er der, de uforudsigelige svar skal komme fra, der kan
udfordre den politiske praksis på et grundlæggende niveau.
EL, SF og ALT mener, at det er nødvendigt at sikre en fri
forskning, der kan stille spørgsmål vedrørende fremtidens
velfærdssamfund, herunder udsatte gruppers levevilkår, og
som udfordrer dem, der træffer beslutningerne. Det er for
EL, SF og ALT vigtigt, at der fortsat er frie forskningsmiljø-
er, der stiller de spørgsmål vedrørende fremtidens velfærds-
samfund, som bidrager til, at beslutningstagere og andre kan
træffe kvalificerede beslutninger på velfærdsområdet på et
oplyst grundlag. EL, SF og ALT mener også, at det er vig-
tigt, at forskningen på det sociale område fortsat får den
nødvendige opmærksomhed og ikke overskygges af arbejds-
markedsforskningen. Derfor spiller en bekymring for hensy-
net til, at både arbejdsmarkedsforhold og sociale forhold,
herunder socialt udsatte, får den nødvendige forsknings-
mæssige opmærksomhed også ind på beslutningen om at
stemme nej til forslaget.
Ud over at man med lovforslaget nedlægger SFI som sek-
torforskningsinstitution, ændrer man i bestyrelsessammen-
sætningen. Som det er i dag, består SFI’s bestyrelse af 1 for-
mand og 8 medlemmer, der udpeges af ministeren ud fra de-
res personlige egenskab. Med den foreslåede nye bestyrel-
sesmodel vil et flertal af bestyrelsen bestå af ministerielt ud-
pegede personer, og det er vurderingen, at det giver risiko
for, at det snævre flertal af embedsmænd kan trumfe et fag-
ligt mindretal i vigtige principielle spørgsmål. Det giver risi-
ko for, at produktionen af uafhængig forskning mindskes til
fordel for politisk bestilte analyser. Af denne grund har EL
foreslået ændringer til lovforslaget, der indebærer, at den
foreslåede bestyrelse fortsat består af i alt 15 medlemmer: 1
formand, 6 repræsentanter for ministerier/KL/Danske Re-
gioner og 8 repræsentanter for forskere og medarbejdere, så
der lægges vægt på den uafhængige, forskningsmæssige,
faglige og praktiske indsigt og erfaring med centerets arbej-
de. Lovforslagets foreslåede bestyrelsesmodel understreger
bekymringen for, at den frie forskning mindskes.
En del af høringssvarene på lovforslaget udtrykker den
samme bekymring, som her er nævnt, og derfor mener EL,
SF og ALT, at det rigtige ville være, at man evaluerer det
nye center efter 4 år. EL har derfor foreslået at indsætte en
bestemmelse i lovforslaget, hvor ministeren senest den 1. ju-
li 2021 iværksætter en uafhængig evaluering af Det Nationa-
le Forsknings- og Analysecenter for Velfærd bl.a. for at vur-
dere, om centeret fortsat belyser bl.a. sociale forhold. Des-
værre mener ministeren ikke, at det er nødvendigt med en
evalueringsklausul i lovforslaget.
Da der ikke vil være flertal for mindretallenes ændrings-
forslag, kan EL, SF og ALT med disse bemærkninger ikke
stemme for lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om et analyse- og forsknings-
institut for kommuner og
regioner og lov om apoteksvirksomhed
(Oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd og adgang til oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret)«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
mindretal
(S, EL, SF og
ALT):
L 136 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762028_0003.png
3
Til § 1
2)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 1, stk. 1,
ind-
sættes i
1. pkt.
efter »formål at«: »forske i og«.
[Krav om forskning i formålsbeskrivelse]
3)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 2, stk. 1,
ind-
sættes efter »forskning« ordene: », herunder fri forskning,«.
[Krav om fri forskning]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(S, RV, SF og
ALT):
4)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 6, stk. 1,
udgår i
2. pkt.
ordene »og 1 medlem«.
[Præcisering af, at økonomi- og indenrigsministeren kun di-
rekte udpeger 1 formand]
5)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 6, stk. 1,
ændres i
2. pkt.
tallet »13« til: »14«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
6)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 6, stk. 1,
ændres i
nr. 7
»2 medlemmer« til: »3 medlemmer«.
[Forøgelse af antal bestyrelsesmedlemmer, der indstilles af
Det Frie Forskningsråd]
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Ny paragraf
7)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
1040 af 3. september 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 580
af 4. maj 2015, § 4 i lov nr. 656 af 8. juni 2016, § 73 i lov
nr. 1715 af 27. december 2016 og § 1 i lov nr. 1736 af 27.
december 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 11, stk. 5,
indsættes som
2.
og
3.
pkt.:
»Sundhedsdatastyrelsen kan efter samme regler, som er
fastsat i medfør af 1. pkt., videregive de oplysninger fra Læ-
gemiddelstatistikregisteret, som fremgår af 1. pkt., til for-
skere, der er ansat ved Det Nationale Forsknings- og Analy-
secenter for Velfærd, Danmarks Statistik og Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, til brug for statistiske el-
ler videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfunds-
mæssig betydning, når videregivelsen er nødvendig af hen-
syn til udførelsen af undersøgelserne. Sundhedsministeren
kan fastsætte nærmere regler herom.««
[Adgang til oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret]
Af et
mindretal
(EL) tiltrådt af et
mindretal
(S, RV, SF og
ALT):
Ny paragraf
8)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02
Økonomi- og indenrigsministeren iværksætter senest den
1. juli 2021 en uafhængig evaluering af Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd bl.a. med henblik
på at vurdere, om centeret belyser sociale forhold, herunder
arbejdsmæssige, økonomiske og familiemæssige forhold, og
andre nationale og internationale samfundsforhold og
udviklingstræk af betydning for befolkningens levevilkår.
Økonomi- og indenrigsministeren underretter et af
Folketinget nedsat udvalg om resultatet af evalueringen.«
[Evalueringsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslag nr. 7 til lovforslaget er der stillet
forslag om ændring i lov om apoteksvirksomhed, hvorfor
lovforslagets titel også skal omfatte denne lov.
Lovforslagets undertitel er endvidere ændret, som følge
af at det foreslås, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive
oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret til forskere,
der er ansat ved Det Nationale Forsknings- og Analysecen-
ter for Velfærd, Danmarks Statistik og Det Nationale Forsk-
ningscenter for Arbejdsmiljø på samme måde, som dette i
dag kan ske til forskere ansat på et universitet og forskere,
der er ansat i en patientforening. I lovforslagets undertitel er
således indsat, at lovforslaget også omhandler adgang til vi-
deregivelse af oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret.
Der henvises herom til bemærkningerne til nr. 7.
Til nr. 2 og 3
Ændringsforslag nr. 2 indebærer, at der i lovens kapitel 1
om formål, etablering og placering af Det Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Velfærd indsættes ordet forske i
centerets formål, således at centeret har som formål at ud-
vikle, forske og formidle viden om velfærdsområderne og
nationale og internationale samfundsforhold med betydning
for befolkningens levevilkår.
Ændringsforslag nr. 3 indebærer, at centeret har krav på
at bedrive fri forskning, når det skal udarbejde og formidle
anvendelsesorienteret forskning.
Formålet med disse ændringer er at sikre, at Det Nationa-
le Forsknings- og Analysecenter for Velfærd fortsat vil have
som hovedformål at forske og samtidig have krav på at be-
drive fri forskning, som det tidligere SFI har haft mulighed
for.
Til nr. 4-6
Ændringsforslag nr. 4 indebærer, at økonomi- og inden-
rigsministeren kun udpeger 1 formand direkte og ikke udpe-
ger 1 ekstra medlem.
Ændringsforslag nr. 5 indebærer, at økonomi- og inden-
rigsministeren ud over 1 formand for bestyrelsen udpeger
yderligere 14 medlemmer til bestyrelsen. Ændringsforslaget
er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6. Ændringsforslag
nr. 6 indebærer, at Det Frie Forskningsråd får mulighed for
at indstille 1 ekstra medlem til bestyrelsen, dvs. 3 i alt.
L 136 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762028_0004.png
4
Formålet med disse ændringer er at sikre, at bestyrelses-
sammensætningen i det nye Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd har en overvægt af uafhængige
fagpersoner frem for ministerielt udpegede personer. Med
ændringsforslagene vil bestyrelsen fortsat bestå af i alt 15
medlemmer;
1
formand,
6
repræsentanter
for
ministerier/KL/Danske Regioner og 8 repræsentanter for
forskere og medarbejdere, hvormed der lægges vægt på den
uafhængige, forskningsmæssige, faglige og praktiske indsigt
og erfaring med centerets arbejde.
Selv om ministeren har udpeget 1 formand, der ikke har
baggrund i ministerierne, for bestyrelsen i både SFI og KO-
RA, og som skal fortsætte som formand for det nye center
frem til udgangen af 2018, er der med lovforslagets udform-
ning ikke en sikring for, at denne balance med vægt på den
uafhængige, forskningsmæssige, faglige og praktiske indsigt
også vil opretholdes, når der efter overgangsperioden skal
udpeges en ny formand. Derfor er den foreslåede ændring en
fremtidssikring af forsknings- og analysecenterets uafhæn-
gighed.
Til nr. 7
Det følger af det gældende § 11, stk. 5, i lov om apoteks-
virksomhed, som blev indsat ved § 4 i lov nr. 656 af 8. juni
2016, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
Sundhedsdatastyrelsen til personer, der er ansat i det offent-
lige sundhedsvæsen, personer, der praktiserer efter overens-
komst på sundhedsområdet, eller forskere, der er ansat på et
universitet, samt forskere, der er ansat i en patientforening,
kan videregive oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret
om ordination af lægemidler, herunder oplysninger, der
identificerer receptudstederen ved cpr-nummer, ydernum-
mer el. lign. og oplysninger, der identificerer patienten ved
cpr-nummer, til brug for statistiske eller videnskabelige un-
dersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, når vi-
deregivelsen er nødvendig for udførelsen af undersøgelser-
ne.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til bestemmelsen i
ændringsforslaget, som indgik i lov nr. 656 af 8. juni 2016,
jf. ændringsforslag til lovforslaget og betænkningen afgivet
af Sundheds- og Ældreudvalget den 31. maj 2016, at det
med § 11, stk. 5, foreslås, at en i bestemmelsen nærmere de-
fineret personkreds kan få adgang til at forske i personhen-
førbare oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret. Det
fremgår videre, at det er en forudsætning, at data kun må ud-
leveres til brug for statistiske eller videnskabelige undersø-
gelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, herunder
forskning, når videregivelsen er nødvendig og relevant for
udførelsen af undersøgelserne.
Det fremgår videre, at det afgørende for den foreslåede
personkredsafgrænsning er, at disse grupper vurderes at ha-
ve stor erfaring med at bedrive forskning af samfundsmæs-
sig betydning, at de har erfaring i at værne om data i forve-
jen, og at de i kraft af deres virke har indsigt i de patientnæ-
re etiske udfordringer, der kan være med behandling af den-
ne type oplysninger. Dette hænger bl.a. sammen med, at en
betydelig del af personkredsen i det daglige virke leverer
sundhedsydelser til patienterne.
Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår endvidere,
at der ved forskere, der er ansat på et universitet, forstås
forskningsaktive ansatte på universiteter, som er statsfinan-
sierede selvejende institutioner inden for den offentlige for-
valtning under tilsyn af uddannelses- og forskningsministe-
ren, som har til opgave at drive forskning og give forsk-
ningsbaseret uddannelse indtil højeste internationale niveau
inden for deres fagområder m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
261 af 18. marts 2015 om universiteter (universitetsloven).
Ved forskere, der er ansat i en patientforening, forstås forsk-
ningsaktive ansatte i foreninger af patienter og pårørende,
der har til formål at varetage patientgruppers interesser, her-
under både patienter med bestemte sygdomme, f.eks. kræft
eller gigt, og paraplyorganisationer for patientforeninger.
Sundhedsministeren har med hjemmel i § 11, stk. 5, i lov
om apoteksvirksomhed fastsat nærmere regler om de oven-
nævnte personers mulighed for at forske i personhenførbare
lægemiddeldata i bekendtgørelse nr. 1254 af 18. oktober
2016 om videregivelse af oplysninger fra Sundhedsdatasty-
relsens Lægemiddelstatistikregister.
Det foreslås med indsættelsen af 2. pkt. i § 11, stk. 5, i
lov om apoteksvirksomhed, at den personkreds, der kan få
adgang til at forske i personhenførbare oplysninger fra Læ-
gemiddelstatistikregisteret, også omfatter forskere, der er
ansat ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd, Danmarks Statistik og Det Nationale Forsknings-
center for Arbejdsmiljø, og at disse forskere med hjemmel i
§ 11, stk. 5, 2. pkt., i lov om apoteksvirksomhed og i over-
ensstemmelse med forskrifter, der er udstedt i medfør af §
11, stk. 5, 1. pkt., får samme adgang til oplysninger i Læge-
middelstatistikregisteret, som forskere, der er ansat på et
universitet, og forskere, der er ansat i en patientforening, har
adgang til med hjemmel i § 11, stk. 5, 1. pkt., og i forskrifter
udstedt i medfør heraf.
Ved forskere forstås i denne sammenhæng de ansatte ved
Det Nationale Forsknings og Analysecenter for Velfærd,
Danmarks Statistik og Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø, som foretager de statistiske eller videnskabe-
lige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning,
som er omfattet af bestemmelsen.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, afsnit 2.1.3., foreslås det, at der etableres et nationalt
forsknings- og analysecenter for velfærd med det formål at
udvikle og formidle viden om velfærdsområder og nationale
og internationale samfundsforhold med betydning for be-
folkningens levevilkår, Det Nationale Forsknings- og Ana-
lysecenter for Velfærd. Oprettelsen af det ny center sker ved
en sammenlægning af KORA og SFI.
Det følger af § 1, stk. 2, i den gældende lov om et analy-
se- og forskningsinstitut for kommuner og regioner, at ana-
lyse- og forskningsinstituttet er en uafhængig statslig institu-
tion, der udfører sin faglige virksomhed inden for sit formål
i uafhængighed af økonomi- og indenrigsministeren, og at
instituttet skal værne om videnskabsetikken. Denne bestem-
melse vil efter lovforslagets § 1, nr. 4, også skulle gælde for
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
L 136 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762028_0005.png
5
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
8, at Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Vel-
færd driver forskning indtil højeste internationale niveau.
Danmarks Statistik er en statslig institution under Økono-
mi- og Indenrigsministeriet. De gældende regler for Dan-
marks Statistiks virksomhed er fastlagt i lov om Danmarks
Statistik, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000 med
senere ændringer.
Efter lov om Danmarks Statistik, § 1, er Danmarks Stati-
stik den centrale myndighed for den danske statistik med
følgende hovedopgaver:
1) At indsamle, bearbejde og offentliggøre statistiske op-
lysninger om samfundsforholdene, herunder kan Danmarks
Statistik bistå udvalg og kommissioner i statistiske spørgs-
mål, udarbejde statistiske analyser og prognoser og udføre
statistiske opgaver for private og offentlige kunder mod be-
taling efter reglerne for indtægtsdækket virksomhed (ser-
viceopgaver),
2) at forestå eller medvirke ved indretning og udnyttelse
af offentlige myndigheders centrale administrative registre,
som kan anvendes til statistiske formål, og
3) at varetage opgaver vedrørende internationalt statistisk
samarbejde.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø er en
sektorforskningsinstitution under Beskæftigelsesministeriet.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø er såle-
des omfattet af lov nr. 326 af 5. maj 2004 om sektorforsk-
ningsinstitutioner, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 687 af 25. juni
2012 om sektorforskningsinstitutioner. Loven gælder for
statsinstitutioner, der har forskning som hovedformål, og
som tillige ved bekendtgørelsen administrativt er bestemt til
at være omfattet at loven.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø udfører
forskning indtil højeste internationale niveau bl.a. for at
kunne formidle forskningsbaseret viden til arbejdspladser,
myndigheder, arbejdsmarkedets parter og arbejdsmiljørådgi-
vere, for at kunne deltage i uddannelse af forskere og uddan-
nelsesaktiviteter på universiteterne inden for sine kerneom-
råder og for at udføre udviklingsarbejde med et klart sam-
fundsmæssigt sigte.
Den i nr. 7 foreslåede ændring fremsættes på baggrund
af, at forskere, der er ansat ved Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd, Danmarks Statistik og Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, i lighed med
persongruppen omfattet af § 11, stk. 5, 1 pkt., vurderes at
have stor erfaring med at bedrive forskning af samfunds-
mæssig betydning, erfaring i at værne om data og indsigt i
de etiske udfordringer, der kan være med behandling af føl-
somme personoplysninger, som også findes i Lægemiddel-
statistikregisteret.
Det er som i den gældende bestemmelse i § 11, stk. 5, i
lov om apoteksvirksomhed en forudsætning, at data fra Læ-
gemiddelstatistikregisteret kun må udleveres til brug for sta-
tistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig sam-
fundsmæssig betydning, herunder forskning, når videregi-
velsen er nødvendig og relevant for udførelsen af undersø-
gelsen.
Efter forslaget vil Sundhedsdatastyrelsen efter bestem-
melsens nærmere betingelser og i overensstemmelse med
forskrifter, der er udstedt i medfør af § 11, stk. 5, 1. pkt., ha-
ve mulighed for at videregive de omhandlede oplysninger
fra Lægemiddelstatistikregisteret til forskere, der er ansat
ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Vel-
færd, Danmarks Statistik og Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø efter en konkret vurdering af det påtænkte
forskningsprojekt m.v., hvor videregivelsen vurderes nød-
vendig og relevant for at gennemføre forskningsprojektet.
Det skal i den forbindelse understreges, at ansættelsesfor-
holdet for den foreslåede personkreds alene er ét kriterium,
der indgår i Sundhedsdatastyrelsens samlede afgørelse af,
hvorvidt oplysningerne må og bør videregives.
Således skal Sundhedsdatastyrelsen påse, at materialet
bruges til statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning. Det indebærer en
konkret vurdering af formålet med forskningen og relevan-
sen af de ønskede oplysninger, herunder om videregivelse af
de personhenførbare oplysninger er afgørende for forsk-
ningsprojektet, ligesom Sundhedsdatastyrelsen vil foretage
en vurdering af selve mængden af oplysningerne.
Ved indsættelsen af 3. pkt. vil sundhedsministeren ved
bekendtgørelse kunne fastsætte nærmere regler for Sund-
hedsdatastyrelsens adgang til at videregive oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret til forskere, der er ansat ved
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd,
Danmarks Statistik og Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø.
Til nr. 8
Ændringsforslaget betyder, at der indsættes en evalue-
ringsbestemmelse i lovforslaget, således at økonomi- og in-
denrigsministeren senest 4 år efter sammenlægningen, dvs.
senest den 1. juli 2021 foretager en uafhængig evaluering af
det nye center.
Evalueringen har bl.a. til formål at vurdere, om det Nati-
onale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd fortsat be-
lyser sociale forhold som f.eks. arbejdsmæssige, økonomi-
ske og familiemæssige forhold og andre nationale og inter-
nationale samfundsforhold og udviklingstræk af betydning
for befolkningens levevilkår.
Økonomi- og indenrigsministeren skal underrette udval-
get om resultatet af evalueringen, når det foreligger.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
L 136 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762028_0006.png
6
Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 136 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762028_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 136
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren
3. udkast til betænkning
4. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 136
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, der æn-
drer sammensætningen af bestyrelsen, til økonomi- og indenrigsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan antallet af fuldtidsansatte forsknings- og analyse-
medarbejdere har udviklet sig, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre fri forskning på velfærdsområ-
det med bestyrelsens sammensætning, til økonomi- og indenrigsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre armslængdeprincippet, til øko-
nomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil overveje at udpege 1 formand og 1 ekstra
medlem uden for den »sædvanlige« kreds af repræsentanter fra mini-
sterier, KL og Danske Regioner, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der ikke er indsat repræsentanter fra Det Frie Forsk-
ningsråd i bestyrelsen, til økonomi- og indenrigsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvorfor der ikke er indsat repræsentanter fra velfærdens bru-
gergrupper og -ansatte i bestyrelsen, til økonomi- og indenrigsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der skal til for at placere det nye Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Velfærd under sektorforskningsloven, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at uddybe begrundelserne for, at regeringen har valgt ikke at
placere det nye Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
under sektorforskningsloven, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
L 136 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762028_0008.png
8
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Spm., om der med sammenlægningen reduceres i det nye centers mu-
ligheder for at foretage fri forskning på det sociale område, til økono-
mi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kvaliteten af forskningen
forbliver på samme niveau, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at uddybe begrundelsen for at placere det nye center under
Økonomi- og Indenrigsministeriet, til økonomi- og indenrigsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der i det nye center fortsat
bedrives grundforskning på socialområdet, til økonomi- og indenrigs-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke overvejelser der ligger bag beslutningen om at ind-
sætte en overgangsbestyrelse, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om sammensætningen i bestyrelsen, til økonomi- og indenrigs-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om adgangen til data i det nye center, til økonomi- og indenrigs-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om mulighederne for at indskrive en evalueringsklausul i lovfor-
slaget, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag om en
evalueringsbestemmelse i loven, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan sammenlægningen vil influere på socialforsknin-
gen om f.eks. 5 og 10 år, til økonomi- og indenrigsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om der som følge af besparelsen på 5 mio. kr. i 2018 og 10 mio.
kr. skal ske en reduktion i centerets forskningsproduktion, til økono-
mi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der fortsat leveres kvantita-
tiv og kvalitativ uafhængig faglig forskning på socialområdet, til øko-
nomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan forskningen styrkes med sammenlægningen, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren fremsætter to ændringsforslag, der ska-
ber hjemmel til, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger
fra Lægemiddelstatistikregisteret til forskere, til økonomi- og inden-
rigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke myndigheder og organisationer der er blevet hørt for-
ud for fremsættelse af ændringsforslagene, der giver flere personer ad-
gang til personhenførbare oplysninger, til økonomi- og indenrigsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om at indhente en udtalelse fra Datatilsynet om konsekvenserne
af ændringsforslaget, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministe-
rens svar herpå