Til lovforslag nr.
L 135
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Præcisering af kravene til aflønning efter beløbsordningen)
[af Martin Henriksen (DF), Dan Jørgensen (S) og Karsten Hønge (SF) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. februar 2017 og var til
1. behandling den 27. april 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget har efter fremsættelsen været sendt i høring,
og de modtagne høringssvar og et notat herom er omdelt
som bilag 1 til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret med undtagelse af spørgsmål nr. 10, som forventes
besvaret inden 2. behandling.
3. Udtalelse om lovforslagets konsekvenser
Forslagsstillerne (S, DF og SF), hvis partigrupper udgør
et flertal i Folketinget, har noteret sig, at der er behov for at
præcisere visse dele af lovforslaget som opfølgning på de
fremsendte høringssvar. Forslagsstillerne finder, at lovfor-
slaget adresserer et klart behov for at sikre, at beløbsordnin-
gen ikke anvendes til at presse danske og udenlandske med-
arbejderes lønninger, og samtidig sikrer det en større gen-
nemsigtighed i aflønningsformerne. Forslagsstillerne finder,
at virksomhederne fortsat har rigtig god mulighed for at til-
trække udenlandsk arbejdskraft efter denne justering af ord-
ningen.
Forslagsstillerne har noteret sig ønsket fra HK og LO om
at se på kravene til fodermestre og driftsledere. I den forbin-
delse gøres opmærksom på, at lovforslaget ikke indebærer
en ny regulering på dette område, men S, DF og SF vil posi-
tivt overveje behovet for en ny regulering på området.
Hvor stor en andel af lønnen skal udbetales
Forslagsstillerne fortolker lovforslaget således, at kun
mindstebeløbet, som på nuværende tidspunkt er 408.800 kr.,
skal udbetales som likvide midler her i landet. Lovforslaget
medfører ingen begrænsning for virksomheder til at tildele
yderligere løn eller personalegoder i form af kost, logi m.v. i
tillæg til mindstebeløbet. Der er således ikke behov for at
administrere forskelligt mellem danske og udenlandske
medarbejdere, som det er anført i visse høringssvar.
Forslagsstillerne noterer sig, at der er andre eksempler
på, at der stilles krav om, at et vist minimum af aflønningen
udbetales som løn. Det er f.eks. gældende for forskerskatte-
ordningen, hvor det er fastsat, at indkomsten eksklusive kost
og logi mindst skal udgøre et fastsat grundbeløb.
Udbetaling af løn
Forslagsstillerne finder, at der er behov for at præcisere,
at lønnen skal udbetales til en dansk bankkonto. Dette præ-
ciseres i ændringsforslag nr. 1. Det bør være muligt for en
person med dansk opholdstilladelse at åbne en bankkonto i
en bank, der driver lovlig bankvirksomhed i Danmark. Det
bemærkes i den forbindelse, at formålet med beløbsordnin-
gen er at tilgodese et behov for at kunne tiltrække arbejds-
kraft for en længere periode, og at det derfor ikke bør være
et problem for ansøgere at påvise et ophold på mindst 3 må-
neder, hvilket normalt giver adgang til dansk cpr-nummer.
Forslagsstillerne henviser til, at der med fasttrackordningens
litra d er sikret adgang til ophold på op til 3 måneder for de
AX020169