Udlændinge- og Integrationsudvalget
Horingssvar om forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (ændring af beregningsgrundlag for beløbsordnin
gen)
DA har modtaget forslag fremsat af Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti til lov om ændring af udlændingeloven, som gør det svæ
rere at tiltrække udenlandsk arbejdskraft ved at ændre beregningsgrundlaget
for beløbsordningen.
Forslaget indskrænker beregningsgrundlaget for beløbsordningen, s grundla
get kun indeholder likvide midler udbetalt i Danmark.
Det er en central forudsætning for at tiltrække og udvikle produktion og ar
bejdspladser i Danmark, at virksomhederne har adgang til kvalificeret arbejds
kraft.
Aktuelt er beskæftigelsen steget uafbrudt siden 2013, og ledigheden er faldet
til et meget lavt niveau (4,2 pct.). Undersøgelser fra bade Beskæftigelsesmini
stenet og Danmarks Statistik viser, at virksomhederne har stigende problemer
med at finde den nødvendige arbejdskraft inden for en række brancher og geo
grafiske områder.
I en sådan situation er det afgørende, at Danmark forbedrer vilkårene for virk
somhedernes adgang til kvalificeret arbejdskraft fra lande uden for EU.
Der er ca. 5.000 fuldtidsbeskæftigede p beløbsordningen, som alle tjener
mindst 408.000 kr. Det er uforståeligt, at et flertal i Folketinget for anden gang
p det seneste r ønsker at indskrænke virksomhedernes muligheder for at
tiltrække denne gruppe af medarbejdere.
I den offentlige diskussion om lovforslaget har en af forslagsstillerne nævnt, at
forslaget skal imødegå misbrug. DA er ikke bekendt med, at den myndighed,
som har ansvaret for kontrol af beløbsordningen, Styrelsen for International
Rekruttering og Integration (SIRI), har eksempler p misbrug af ordningen.
Ændringer i ordningen bør baseres p et veldokumenteret grundlag. I det om
fang forslagsstillerne har dokumentation for misbrug, bør dette fremg&
DA finder det uhensigtsmæssigt og bureaukratisk at adskille indtægtskrav og
beskatningsregler. Forslaget vil betyde, at ikke-likvide midler p den ene side
beskattes, men p den anden side ikke vil blive anerkendt som løn i forhold til
indtægtskravet. Virksomheder vil derfor fremover skulle opgøre løngrundlaget
forskelligt for udenlandske og danske medarbejdere. For mange danske med
arbejdere indgår ikke-likvide midler, såsom udgifter til frokost, befordring og
logi i den skattepligtige løn. I øvrigt forekommer eksempelvis hjælp til bolig at
være en naturlig del af en lønpakke til en medarbejder fra udlandet, som ikke
kender til boligforhold i Danmark.
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
22.
marts
2017
Dok
ID:
101272
CVR 16834017