Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 133 Bilag 10
Offentligt
1729373_0001.png
Til lovforslag nr.
L 133
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 1. marts 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om en midlertidig jobpræmie til langtidsledige m.v.
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar 2017 og var til
1. behandling den 21. februar 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 23.
december 2016 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 88. Den 3. februar 2017 sendte beskæftigelsesministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 26 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelseministeren har over for udvalget oplyst føl-
gende:
»Jobpræmieordningen skønnes at indebære merudgifter
på ca. 630 mio. kr. efter skat og tilbageløb i perioden
2017-2020. Udgifterne til jobpræmieordningen finansieres
via tilbagefald af uforbrugte byfornyelsesmidler fra tidligere
år, midler fra byfornyelsesrammen i 2018 og 2019 og via
udisponerede midler fra kvælstofreserven.
Kommunerne kan i dag søge om midler fra byfornyelses-
rammen med henblik på at få tilskud til byfornyelse og ud-
vikling af byer. Byfornyelsesrammen foreslås reduceret i
2018 og 2019. Det bemærkes, at der med forslaget ikke an-
nulleres igangsatte projekter, ligesom den udmeldte pulje til
områdefornyelse på 70 mio. kr. i 2017 tildeles efter vanlig
praksis. Det vil sige, at det alene er den statslige medfinan-
siering til eventuelle nye byfornyelsesprojekter i 2018 og
2019, der berøres med forslaget. Kommunerne kan fortsat
vælge at gennemføre byfornyelsesprojekter uden statslig
medfinansiering i 2018 og 2019. Som følge af reduktionen
af byfornyelsesrammen vil det være nødvendigt at ændre lov
om byfornyelse og udvikling af byer.
Det bemærkes, at midlerne i puljen til landsbyfornyelse
på 56,3 mio. kr. årligt fra 2016 til og med 2020 ikke berøres
i forbindelse med en reduktion af byfornyelsesrammen. Pul-
jen til landsbyfornyelse vil dermed også fremadrettet blive
anvendt til aktiviteter på bygninger beliggende i byer med
færre end 3.000 indbyggere og til bygninger i det åbne land.
Puljemidlerne kan f.eks. anvendes til istandsættelse eller
nedrivning af nedslidte boliger, nedrivning af private er-
hvervsbygninger m.v. og kommunalt opkøb af nedslidte
ejendomme.
Kvælstofreserven er afsat med henblik på finansiering af
kvælstofreducerende indsatser. Der forventes at være udis-
ponerede midler på reserven i 2017-19, som foreslås an-
vendt til at finansiere jobpræmieordningen. I 2019 vil der
dog fortsat være midler på reserven til finansiering af kvæl-
stofreducerende tiltag.«
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at der
med lovforslaget gives et incitament, der i en periode gør
det mere attraktivt for folk, der er længere væk fra arbejds-
markedet, at tage et arbejde, der kan være fra fuld tid til få
timer om ugen. Det har stor betydning for kontanthjælps-
modtagere og dagpengemodtagere, men også for folk, der
får et fleksjob, at de kan få en jobpræmie på 10 pct. af ind-
komsten udbetalt skattefrit, dog maks. 2.500 kr. pr. måned.
Beregningen sker på baggrund af indberetning til indkomst-
AX019766
L 133 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 1. marts 2017
1729373_0002.png
2
registret på baggrund af A- og B-indkomsten, som der skal
betales arbejdsmarkedsbidrag af. Dog er det anderledes for
folk ansat i fleksjob, der er omfattet af § 70 i lov om en ak-
tiv beskæftigelsesindsats. Det betyder, at det kan være mere
attraktivt at tage et job til mindstelønnen, og at de kan få
fodfæste på arbejdsmarkedet. For Dansk Folkeparti er det
vigtigt, at det er blevet sikret, at der ikke kan ske svindel
med jobpræmien. Det sikres, ved at der skal være bopæls-
og skattepligt i Danmark for at få præmien. Der kan være en
vis usikkerhed, når det drejer sig om selvstændige, da ind-
komsten opgøres en gang om året, når der aflægges regn-
skab. Derfor er det vigtigt at følge implementeringen af lo-
ven tæt, så der hurtigt kan gribes ind ved misbrug af ordnin-
gen.
Et
mindretal
i udvalget (S) vil redegøre for sin stilling til
lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og SF) vil stemme
hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget stemmer ikke nej til, at fattige mennesker, der i
lange perioder ikke har haft ret meget at leve for, kan få
nogle flere penge. Derfor har EL og SF også tidligere støttet
forslag om jobpræmier, selv om EL og SF dybest set mener,
at det vil gavne de ledige mere at få tilbud om en ordentlig
beskæftigelses- og socialpolitisk indsats, herunder mulighed
for et uddannelsesmæssigt løft. Men det er helt uacceptabelt
at finansiere jobpræmien ved at skære i midlerne til byfor-
nyelse og bekæmpelse af kvælstofforurening. Der er et stort
behov for en indsats på begge områder, og en svækket ind-
sats vil uden tvivl føre til øget arbejdsløshed og dårligere re-
sultater i kampen for bedre miljø og klima. Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti vil derfor ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Herudover henvises der
til Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis ordførertaler
ved 1. behandling af lovforslaget, hvor EL og SF påpegede
en lang række svagheder og selvmodsigelser i lovforslaget,
som udvalgsbehandlingen ikke har rettet op på. Lovforslaget
minder mest af alt om et forsøg på rette op på den asociale
profil, som kendetegner en regering, der har gennemført lov-
givning, som vil fattiggøre tusindvis af mennesker og øge
uligheden.
Et
trejde mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Alternativets medlemmer af udvalget kan ikke støtte re-
geringens forslag om at bruge 800 mio. kr. i jobpræmier til
langtidsledige. Alternativet glæder sig over, at regeringen
begynder at arbejde med gulerødder i stedet for pisk, og Al-
ternativet under de fattigste i vores samfund al den økono-
miske støtte de kan få. Men Alternativet ser det som uan-
svarligt at bruge 800 mio. kr. på jobpræmier i stedet for at
bruge pengene til f.eks. at hjælpe aktivitetsparate ledige i ar-
bejde. Dertil kunne man for 800 mio. kr. også få råd til at
fritage alle de syge kontanthjælpsmodtagere fra kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen, så de ikke skal gøres fatti-
gere for at jage et arbejde, der knap nok findes, og som de
ikke kan tage, fordi de er syge. Alt imens de kommer længe-
re fra fællesskabet og arbejdsmarkedet, fordi de får færre
penge til behandling og medicin.
Alternativet stemmer nej til lovforslaget fordi:
1) De 800 mio. kr. er meget bedre brugt på andre indsat-
ser, der kan hjælpe aktivitetsparate kontanthjælpsmod-
tagere ind i fællesskabet og videre mod job, herunder
med håndholdte, helhedsorienterede og individuelle
forløb, der inddrager borgerens ekspertise i at løse sine
største problemer først. Eller til finansiering af fritagel-
se af syge kontanthjælpsmodtagere fra kontanthjælps-
loftet.
2) Der er meget ringe evidens for, at jobpræmien vil få
nogen effekt, og den effektmåling, som KORA er ved
at foretage via en evaluering af tidligere ordninger, vil
regeringen ikke vente på. Det er Alternativets overbe-
visning, at ledige som udgangspunkt inderligt ønsker
sig et job og allerede søger alle de job, de overhovedet
kan komme i nærheden af og i betragtning til. Dette til-
tag viser endnu engang, at regeringen udelukkende tror,
at ledighed er de lediges skyld, og at det er økonomiske
incitamenter, der får ledige i arbejde.
3) Alternativet er stærkt imod finansieringen, hvor man
blandt andet tager penge fra byfornyelsesrammen.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 26
1)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 28, stk. 1,
æn-
dres »nye opgaver i Udbetaling Danmark« til: »nye opgaver
til Udbetaling Danmark«.
[Sproglig præcisering]
2)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 28, stk. 4, 2.
pkt.,
ændres »i henhold til udgifter, der er omfattet af stk. 1
og 2« til: »efter bestemmelserne i stk. 1 og 2«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig præcisering, så det fremgår, at
nye opgaver henlægges til Udbetaling Danmark. Formule-
ringen svarer dermed til lovforslagets § 26, nr. 3.
L 133 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 1. marts 2017
1729373_0003.png
3
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig præcisering af en uhensigts-
mæssig sproglig formulering i det fremsatte lovforslag.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 133 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 1. marts 2017
1729373_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 133
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Orientering om finansiering af jobpræmieordning til langtidsledige, fra
beskæftigelsesministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Notat om viden om effekter af jobpræmieordninger og forventninger
til den kommende evaluering fra KORA af de tidligere danske jobpræ-
mieordninger, fra beskæftigelsesministeren
2. udkast til betænkning
9
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 133
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvilke finanslovskonti der reduceres og med hvor meget år-
ligt, gerne i form af en sammenligning af de enkelte finanslovskonti
før og efter finansiering af jobpræmieordningen, til beskæftigelsesmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes de udisponerede midler til kvælstofreserver opgø-
res til de anførte beløb, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om byfornyelsesrammen, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvilke områdefornyelser der til dato er igangsat eller under
planlægning under FL 2017 underkonto 14.53.01.42, til beskæftigel-
sesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om vandrende arbejdstagere fra EU får adgang til jobpræmie, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en uddybende redegørelse for finansieringsgrundlaget for
jobpræmieordningen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om de administrative omkostninger, til beskæftigelsesministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange blandt de selvstændige erhvervsdrivende der er
danskere, EU11-borgere og borgere med ikkevestlig baggrund m.v., til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke kontrolforanstaltninger der skal sikre, at der ikke
svindles med jobpræmien, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
L 133 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 1. marts 2017
1729373_0005.png
5
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Spm. om, hvor mange timer man skal arbejde for at få udbetalt mini-
mumsbeløb på hhv. 100 kr., 500 kr., 1.000 kr. og 2.500 kr, til beskæf-
tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om integrationsydelsesmodtagere er omfattet af jobpræmieord-
ningen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en lønmodtager kan tage jobpræmien med til udlandet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om EU-borgere, der ikke bibeholder deres bopæl i Danmark,
har ret til jobpræmie, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om EU-borgere på integrationsydelse skal have jobpræmie,
mens tredjelandes borgere ikke skal omfattes af jobpræmieordningen,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke regler der vil blive fastsat i henhold til § 8 i lovforsla-
get, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en person, der opfylder kravet i uge 48, 2016, men påbegyn-
der et arbejde før den 1. april 2017, kan få jobpræmie udbetalt, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor lang tid en selvstændig skal have bopæl i Danmark før
den 1. april 2017 for at leve op til kravet i lov om jobpræmie, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en borger fra EU-/EØS-området kan have oprettet bopæl i
Danmark i uge 48, 2016, og dermed have ret til jobpræmie ved optje-
ning i et andet land, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvad det betyder, når der i bemærkningerne side 7 anføres,
at personer, der er ansat med løntilskud, ikke er berettiget til jobpræ-
mie, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange midler der er i byfornyelsesrammen i 2017,
2018 og 2019, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange forbrugte og uforbrugte byfornyelsesmidler der
dags dato er i byfornyelsesrammen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om tildelingen af midler fra puljen til landsbyfornyelse i 2016,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke kommuner der fremover vil miste midler fra byforny-
elsesrammen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der fremover vil være mindre behov for byfornyelse og ud-
vikling, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke kvælstofreducerende indsatser der vil blive droppet
på grund af reduktionen af kvælstofreserven, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den foreslåede reduktion af kvælstofreserven vil bety-
de for kvælstofudledningen, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå