Til lovforslag nr.
L 133
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 1. marts 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om en midlertidig jobpræmie til langtidsledige m.v.
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar 2017 og var til
1. behandling den 21. februar 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 23.
december 2016 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 88. Den 3. februar 2017 sendte beskæftigelsesministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 26 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelseministeren har over for udvalget oplyst føl-
gende:
»Jobpræmieordningen skønnes at indebære merudgifter
på ca. 630 mio. kr. efter skat og tilbageløb i perioden
2017-2020. Udgifterne til jobpræmieordningen finansieres
via tilbagefald af uforbrugte byfornyelsesmidler fra tidligere
år, midler fra byfornyelsesrammen i 2018 og 2019 og via
udisponerede midler fra kvælstofreserven.
Kommunerne kan i dag søge om midler fra byfornyelses-
rammen med henblik på at få tilskud til byfornyelse og ud-
vikling af byer. Byfornyelsesrammen foreslås reduceret i
2018 og 2019. Det bemærkes, at der med forslaget ikke an-
nulleres igangsatte projekter, ligesom den udmeldte pulje til
områdefornyelse på 70 mio. kr. i 2017 tildeles efter vanlig
praksis. Det vil sige, at det alene er den statslige medfinan-
siering til eventuelle nye byfornyelsesprojekter i 2018 og
2019, der berøres med forslaget. Kommunerne kan fortsat
vælge at gennemføre byfornyelsesprojekter uden statslig
medfinansiering i 2018 og 2019. Som følge af reduktionen
af byfornyelsesrammen vil det være nødvendigt at ændre lov
om byfornyelse og udvikling af byer.
Det bemærkes, at midlerne i puljen til landsbyfornyelse
på 56,3 mio. kr. årligt fra 2016 til og med 2020 ikke berøres
i forbindelse med en reduktion af byfornyelsesrammen. Pul-
jen til landsbyfornyelse vil dermed også fremadrettet blive
anvendt til aktiviteter på bygninger beliggende i byer med
færre end 3.000 indbyggere og til bygninger i det åbne land.
Puljemidlerne kan f.eks. anvendes til istandsættelse eller
nedrivning af nedslidte boliger, nedrivning af private er-
hvervsbygninger m.v. og kommunalt opkøb af nedslidte
ejendomme.
Kvælstofreserven er afsat med henblik på finansiering af
kvælstofreducerende indsatser. Der forventes at være udis-
ponerede midler på reserven i 2017-19, som foreslås an-
vendt til at finansiere jobpræmieordningen. I 2019 vil der
dog fortsat være midler på reserven til finansiering af kvæl-
stofreducerende tiltag.«
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at der
med lovforslaget gives et incitament, der i en periode gør
det mere attraktivt for folk, der er længere væk fra arbejds-
markedet, at tage et arbejde, der kan være fra fuld tid til få
timer om ugen. Det har stor betydning for kontanthjælps-
modtagere og dagpengemodtagere, men også for folk, der
får et fleksjob, at de kan få en jobpræmie på 10 pct. af ind-
komsten udbetalt skattefrit, dog maks. 2.500 kr. pr. måned.
Beregningen sker på baggrund af indberetning til indkomst-
AX019766