Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 132 Bilag 8
Offentligt
1742300_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1606516
Dok. nr.: 316004
Dato: 05. april 2017
Til L 132
Ændringsforslag
til
Forslag til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Bedre brug af helbredsoplysninger til kvalitetsarbejde og retslægeligt ligsyn og obduktion
samt særligt om samtykke ved behandling af børn og unge)
Af
sundhedsministeren:
Til § 1
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 17, stk. 4 og 5,
ændres »forældremyndighedsindehavers«
til: »forældremyndighedens indehavers«, og i det foreslåede
§ 17, stk. 7,
ændres »foræl-
dremyndighedsindehaver« til: »forældremyndighedens indehaver«
[Ændring af terminologi]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 42 a, stk. 7,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 1, 5 og 6« til: »stk. 1 og 5«.
[Ændring af henvisning til bestemmelse]
3)
Nr. 15
affattes således:
»15. I
§ 198, stk. 1,
ændres »og 3« til: »og 4«, og I
§ 199, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »§ 198, stk.
3« til: »§198, stk. 4«.
[Forslag om ændring af titel på lov i henvisning til loven udgår og erstattes af forslag om
henvisning til korrekte bestemmelser]
Til 3
4) Henvisningen »§ 1, nr. 1-16« ændres til: »§ 1, nr. 1-3, 01 og 4-16«.
[Konsekvens af det foreslåede nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Af gældende ret i sundhedslovens § 17, stk. 1, fremgår det, at en patient, der er fyldt 15
år, selv kan give informeret samtykke til behandling, og at forældremyndighedens indeha-
ver tillige skal have information og inddrages i den mindreåriges stillingtagen.
Af stk. 2 fremgår det, at forældremyndighedens indehaver kan give informeret samtykke,
såfremt sundhedspersonen efter en individuel vurdering skønner, at patienten, der er
fyldt 15 år, ikke selv er i stand til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen.
L 132 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der i sundhedslovens § 17 efter stk. 3 indsæt-
tes stk. 4-7.
Af det i lovforslaget foreslåede stk. 4 fremgår det, at sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om forældremyndighedsindehavers informerede samtykke i forbindelse
med behandling af børn og unge i den undervisningspligtige alder ved sundhedsplejerske,
herunder form og indhold af samtykket.
Tilsvarende fremgår det af det i lovforslaget foreslåede stk. 5, at sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om forældremyndighedsindehavers informerede samtykke i
forbindelse med behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje, herunder
form og indhold af samtykket.
Derudover fremgår det af det foreslåede stk. 7, at sundhedsministeren kan fastsætte reg-
ler om forudgående og efterfølgende information til forældremyndighedsindehaver.
Med den foreslåede ændring af lovforslaget erstattes ”forældremyndighedsindehavers” i
det foreslåede stk. 4 og 5 af ”forældremyndighedens indehavers”, og ”forældremyndig-
hedsindehaver” i det foreslåede stk. 7 erstattes af ”forældremyndighedens indehaver”.
Ændringen sikrer, at der er overensstemmelse mellem den anvendte terminologi i de
gældende regler og de regler, der er foreslået i lovforslaget.
Til nr. 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at sundhedslovens § 42 a, stk. 6, ophæves, og at
stk. 7-11 herefter bliver stk. 6-10.
Af gældende ret i sundhedslovens § 42 a, stk. 7, der med den foreslåede bestemmelse
bliver stk. 6, fremgår det, at sundhedspersoner, som er omfattet af stk. 1, 1. pkt., eller af
regler udstedt i medfør af stk. 1, 2. pkt., uden for de i stk. 1, 5 og 6 nævnte tilfælde med
patientens samtykke ved opslag i elektroniske systemer kan indhente oplysninger som
nævnt i stk. 1 i forbindelse med behandling af patienter.
Med den foreslåede ændring af lovforslaget udgår henvisningen til § 42 a, stk. 6, som
ophæves, i § 42 a, stk. 7, som herefter bliver til stk. 6.
Til nr. 3.
Med lovforslagets § 1, nr. 15, foreslås det, at henvisningen i sundhedslovens § 46, stk. 1, til
lov om et videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske forskningsprojek-
ter ændres til lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forsknings-
projekter.
Denne ændring blev imidlertid vedtaget ved § 39 i lov nr. 620 8. juni 2016 om kliniske
forsøg med lægemidler, og den foreslåede ændring af henvisningen er således overflødig.
Med den foreslåede ændring af lovforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 15, nyaf-
fattes, således at der – i stedet for forslaget om ændring af titlen på den nævnte lov –
foretages ændringer af sundhedslovens § 198, stk. 1, og § 199, stk. 2, 3. pkt., jf. nærmere
nedenfor.
Efter gældende ret i sundhedslovens § 198, stk. 1, modtager, registrerer og analyserer
regionsrådet og kommunalbestyrelsen rapporteringer om utilsigtede hændelser, jf. stk. 2
Side 2
L 132 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
og 3, til brug for forbedring af patientsikkerheden og rapportering af oplysninger efter reg-
lerne i § 199.
Af sundhedslovens § 199, stk. 2, fremgår, at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
nærmere regler om, hvilke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres af regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til Styrelsen for Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form rappor-
teringen skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
endvidere nærmere regler om, i hvilke tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2, skal
rapportere om utilsigtede hændelser til regionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår og
i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for Patient-
sikkerhed kan desuden fastsætte nærmere regler om, i hvilken form rapportering efter §
198, stk. 3, skal ske.
Med lovforslagets § 1, nr. 16, indsættes efter § 198, stk. 1, et nyt stk. 2, hvorefter stk. 3
bliver til stk. 4.
Med den foreslåede ændring af lovforslagets § 1, nr. 15, foreslås det, at der med lovforsla-
get foretages de nødvendige konsekvensrettelser af sundhedslovens § 198, stk. 1, og §
199, stk. 2, 3. pkt., således at der i bestemmelserne henvises til § 198, stk. 4.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 3 foreslås det, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at
lovens § 1, nr. 1-16, ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøer-
ne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Med den under nr. 4 foreslåede ændring af § 3 sikres det, at de under nr. 2 foreslåede
ændringer herefter også vil fremgå af territorialbestemmelsen. Dette betyder, at de under
nr. 2 foreslåede ændringer vil kunne sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 3