MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. marts 2017
2017-1507
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 131 – Forslag til lov om anlæg af et nyt Sta-
tens Naturhistoriske Museum, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Maria Reumert Gjerding (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvad der er årssagen til fremsættelsen af en
anlægslov om Statens Naturhistoriske Museum (L 131), da der ikke er tale om
et projekt i den størrelse, der normalt udløser en anlægslov, såsom omfartsveje,
motorveje og brobyggerier.
Svar:
Projektet for etableringen af Statens Naturhistoriske Museum er et anlægspro-
jekt, der rummer betydelige risici. Det skyldes projektets unikke karakter, her-
under museets volumen, beliggenhed, kompleksitet samt det forhold, at museet
primært opføres som bygninger under jorden. På den
baggrund har regeringen
besluttet at fremsætte anlægslov for projektet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet anvender anlægslove for langt de
fleste væsentlige anlægsprojekter inden for ministeriets ressort og har gode
erfaringer med det. Det gælder både relativt set mindre projekter som omfarts-
veje og større projekter på motorvejene og jernbanenettet. I forlængelse heraf
kan der peges på, at for forslag til lov om anlæg af Haderup Omfartsvej, som
fornylig blev 1. behandlet i Folketinget, er der tale om et mindre kompliceret
projekt med et væsentligt mindre anlægsbudget end projektet for etablering af
Statens Naturhistoriske Museum.
Anlægslove er med til at give en klar retlig ramme for et projekt, så man i videst
muligt omfang mindsker risici og usikkerheder og undgår fordyrende forsinkel-
ser.
Anlægslove er således med til at understøtte, at projekterne holder sig in-
den for de fastlagte tidsplaner og budgetter.
Lidt forenklet kan man sige, at anlægsloven både giver sikkerhed for, at der i
projektet varetages de nødvendige hensyn til for eksempel miljø, natur og fred-
ninger, og at projektet ikke går i stå på grund af lange klagesagsforløb.