Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 131 Bilag 1
Offentligt
1722850_0001.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Byens Udvikling
04-01-2017
Transport- og Bygningsministeriet
[email protected]
[email protected]
Sagsnr.
2017-0004526
Dokumentnr.
2017-0004526-1
Høringssvar - Udkast til forslag til lov om anlæg af nyt Statens
Naturhistoriske Museum
Hermed fremsender Københavns Kommune sit høringssvar til forslag
til anlægslov, hvor transport- og bygningsministeren bemyndiges til at
anlægge et nyt Statens Naturhistoriske Museum i den nordlige del af
Botanisk Have, jf. lovforslagets § 1.
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 2, at reglerne om kommune- og
lokalplaner ikke finder anvendelse ved gennemførelse af
anlægsprojektet, jf. § 1, og af ministeriets svar af 22. december 2016,
at planlovens § 18 vedrørende etablering af forhold i strid med
offentliggjort lokalplan således ikke finder anvendelse.
Lovforslagets § 1, stk. 2 henviser til bilag 1, som afgrænser
beliggenheden. Afgrænsningen svarer til afgrænsningen af byggefeltet
i den gældende lokalplan. Regulering af byggeriet er ikke yderligere
beskrevet i anlægsloven, hvilket må betyde, at i det omfang
anlægsloven ikke regulerer forholdet, vil lokalplan 532 ”Statens
Naturhistoriske Museum” regulere forholdet. Det bemærkes, at det
ikke fremgår af forslag til anlægslov, at der er foretaget vurdering i
henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Lokalplan 532 ”Statens Naturhistoriske Museum”
Den gældende lokalplan, lokalplan 532 ”Statens Naturhistoriske
Museum”, er vedtaget af Borgerrepræsentationen den 28. april 2016
og bekendtgjort den 10. maj 2016.
Københavns Universitet og Byggestyrelsen har deltaget i
udarbejdelsen af lokalplanen, og det har ikke på noget tidspunkt været
nævnt, at der ville komme en anlægslov til regulering af projektet. Det
er derfor uforståeligt, at anlægsloven kommer på nuværende
tidspunkt, og ikke inden lokalplanen blev udarbejdet.
Forud for vedtagelse af lokalplanen har der været en demokratisk
proces med inddragelse af borgerne i området og andre interesserede,
og der er foretaget en 8 ugers offentlig høring. Det kan oplyses, at der
i forbindelse med den offentlige høring indkom 24 høringssvar.
Byens Udvikling
Njalsgade 13
Postboks 348
2300 København S
Telefon
4172 1607
E-mail
[email protected]
EAN nummer
5798009493149
L 131 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (pkt. 3.3.1), at ”hvis
der sker ændringer i projektforslaget i forhold til det forudsatte, som
ifølge planloven ville medføre ændring af lokalplanen, er det således
ikke påkrævet at vedtage nye planer eller ændre eksisterende
planlægning for at kunne gennemføre projektet”. Det aktuelle forslag
til anlægslov indeholder ikke nærmere bestemmelser for projektets
udformning, og det er således ikke nærmere beskrevet, på hvilke
punkter projektet eventuelt vil fravige lokalplanen. Københavns
Kommune finder det meget betænkeligt, at ministeren ved at udnytte
anlægsloven vælger at sætte den gældende lokalplan ud af kraft, idet
lokalplanen er fremkommet i en demokratisk proces, og på den måde
gør den plankompetence, der er tillagt kommunerne jf. planlovens §
13, til en nullitet. Et af formålene med planloven er jo netop, at
offentligheden i videst muligt omfang inddrages i
planlægningsarbejdet, jf. planlovens § 1.
Københavns Kommune er af den opfattelse, at et projekt som Statens
Naturhistoriske Museum ikke har en størrelse, kompleksitet eller
karakter, der begrunder, at projektet gennemføres efter en anlægslov.
Der er adskillige andre anlægsprojekter i København med tilsvarende
eller større kompleksitet, som forholdsvis uproblematisk er reguleret
af lokalplaner.
Lovgivning om bygning af større offentlige anlæg har hidtil kun været
anvendt ved anlæg som fx Metro, Femern Bælt, Letbane Ring 3 og Ny
Storstrømsbro og lignende større infrastruktur-projekter, hvilket der
langt fra er tale om her.
Det bemærkes, at såvel ophævelse af lokalplaner som dispensation fra
lokalplaner forudsætter en demokratisk proces, hvor borgerne
inddrages. Ophævelse af lokalplaner kræver en særlig procedure,
herunder, at ejere og/eller lejere og brugere forinden lokalplanen
ophæves, høres i mindst 8 uger. Dispensation fra lokalplaner
forudsætter en naboorientering i 2 uger. Det bemærkes, at der ikke kan
dispenseres i strid med principperne i en lokalplan – videregående
afvigelser kan kun foretages ved tilvejebringelse af en ny lokalplan.
Københavns Kommune vil ikke undlade at gøre opmærksom på, at det
er vigtigt for kommunen at være bestemmende i forhold udformning
mv. af centrale bygningsværker og i forhold til de afledte
konsekvenser i forhold til nybyggeri. Der er derfor i lokalplanen bl.a.
lagt vægt på at sikre den transparente ”Hvalsal”, som markerer sig
over sølvtorvskomplekset og er synlig fra omgivelserne, tagskaller der
fungerer som ovenlys og etablering af adgang til museet. Hertil
kommer bestemmelser, der sikrer bevaringsværdig bebyggelse og
bestemmelser om krav til parkering for biler og cykler.
Side 2 af 3
L 131 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Københavns Kommune kan på baggrund af ovenstående ikke anbefale
lovforslagets vedtagelse.
Med venlig hilsen
Jakob Møller Nielsen
Serviceområdechef
Side 3 af 3