Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 128 Bilag 1
Offentligt
1720915_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
24 januar 2017
Lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudlig-
ning på det private arbejdsmarked, lov om sygedag-
penge og lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne (digitalisering
af
barselslovens beskæftigelseskrav og beregning, mu-
lighed for mere fleksibel fædreorlov, fastsættelse af
klageadgang i sager om sygedagpengeforsikring, om-
regning af månedsbaserede arbejdsløshedsdagpenge
til berørte uger m.v.)
J.nr. 16/17047
Arbejdsmarkedsydelser
YOL
Baggrund
Den daværende regering (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Sociali-
stisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance indgik den 18.
december 2013 forlig om en reform af sygedagpengesystemet – Økonomisk sik-
kerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Som en del af forliget var aftalepartierne enige om, at udbetaling af sygedagpenge
og barselsdagpenge i højere grad skulle ske automatisk og digitalt med indførelse
af et nyt beregningsgrundlag og et nyt beskæftigelseskrav, der kan opgøres via
indkomstregisteret.
På sygedagpengeområdet er det nye beskæftigelseskrav og den nye beregning på
baggrund af indkomstregisteret indført med virkning fra den 5. januar 2015.
Med dette lovforslag digitaliseres barselslovens beskæftigelseskrav og beregning.
Formål
Formålet med forslaget er at forenkle Udbetaling Danmarks administration af bar-
selsreglerne samt at reducere arbejdsgivernes administrative byrder i forbindelse
med anmeldelse af lønmodtagerens fravær i forbindelse med barsel. Muligheden
for at kontrollere for fejl og misbrug vil samtidig blive forbedret.
Formålet med forslaget er endvidere at give mulighed for, at de 2 ugers fædreor-
lov/medmødreorlov kan holdes mere fleksibelt.
Herudover indeholder lovforslaget en række regelforenklinger og præciseringer af
barselslovens regler, som primært skal sikre en administrativ lettelse for landets
virksomheder og Udbetaling Danmark.
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Lovforslaget indeholder yderligere forslag om at etablere en klageadgang i syge-
dagpengeloven, så en person kan klage til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
over visse afgørelser truffet af Udbetaling Danmark om sygedagpengeforsikringer-
ne.
Endeligt indeholder lovforslaget forslag om tekniske ændringer af lov om kommu-
nernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne.
Den primære målgruppe
Lovforslagets primære målgruppe er Udbetaling Danmark, arbejdsgivere og mod-
tagere af barselsdagpenge.
Målgruppen for lovforslaget om fleksibel fædreorlov/medmødreorlov er fædre og
medmødre.
De sekundære målgrupper
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget.
Samlet vurdering
Det vurderes, at der ikke er ligestillingsmæssige aspekter af den del af lovforslaget,
der vedrører digitalisering af barselslovens beskæftigelseskrav og beregning, som
primært berører landets virksomheder og Udbetaling Danmark.
Forslaget om indførelse af fleksibel fædreorlov/medmødreorlov vurderes at berøre
mænd og kvinder på samme måde, men da der er flere fædre end medmødre, der er
omfattet af retten til fædreorlov/medmødreorlov, vil forslaget få større betydning
for mænd.
Forslaget skal ses i sammenhæng med barselslovens regler om ret til fravær og ret
til barselsdagpenge under fraværet, hvor der ikke er samme ret til orlov for hen-
holdsvis moren og faren. Efter barselsloven har faren/medmoren ret til 2 ugers
orlov inden for de første 14 uger efter barnets fødsel/modtagelse i hjemmet, mens
moren har ret til orlov i de første 14 uger efter barnets fødsel. Herudover har moren
og faren/medmoren hver ret til 32 ugers forældreorlov, som kan holdes fleksibelt –
for lønmodtagere efter aftale med arbejdsgiveren.
Fædreorloven/medmødreorloven foreslås på samme måde som forældreorloven –
efter aftale med arbejdsgiveren – at kunne holdes fleksibelt, og dette forslag vurde-
res ikke i sig selv at have væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser. Dog er det
forventningen, at muligheden for en mere fleksibel afholdelse af fædreorlov kan
medvirke til, at endnu flere fædre end i dag vil vælge at holde fædreorlov og/eller
vil udnytte mere fædreorlov end i dag.
For de øvrige elementer i lovforslaget vurderes det, at der ikke er ligestillingsmæs-
sige konsekvenser.
2