Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 128 Bilag 1
Offentligt
1720914_0001.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0002.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0003.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0004.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0005.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0006.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0007.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0008.png
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: Nikoline Schriver
[email protected]
Høring om forslag til lov ændring af barselsloven, lov om
barselsudligning på det private arbejdsmarked og lov om
sygedagpenge
Opgørelse af barselsdagpenge på grundlag af indkomstregistret
Det fremgår direkte af lovforslagets ordlyd, at forslaget betyder, at hvor
det efter de gældende regler er selve arbejdets udførelse, der tæller med
ved opgørelsen af beskæftigelseskravet, vil det efter forslaget uanset
hvornår arbejdet honoreres være de indberettede timer/indkomster i
indkomstregistret i de relevante kalendermåneder, der tæller med.
Umiddelbart synes det at stille visse krav til arbejdsgiverens registrering af,
hvornår arbejdet erlægges – i stedet for – som mange arbejdsgivere
måske har været vant til – alene af omfanget af arbejdstid.
Det fremgår videre af lovbemærkningerne, at hvis det i forbindelse med
Udbetaling Danmarks sagsbehandling konstateres, at der er fejl i
oplysningerne i indkomstregistret, fx at der er opgivet et forkert antal
løntimer, vil Udbetaling Danmark være forpligtet til at meddele fejlen til
indkomstregistret (SKAT), jf. § 4 i lov om et indkomstregister. I det
omfang Udbetaling Danmark har kendskab til de rigtige oplysninger,
eventuelt efter kontakt til arbejdsgiveren, vil Udbetaling Danmark kunne
lægge disse oplysninger til grund for opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Udbetaling Danmark skal ikke afvente, at oplysningerne i indkomstregistret
er korrigeret i overensstemmelse med gældende regler herom.
Der opstår på den måde en diskrepans mellem lovens ordlyd og
lovbemærkningerne, idet det fremgår af loven, at det alene er
indkomstregistret, der skal lægges til grund, mens der alligevel i
15. december 2016
J.nr. 2016-0017-62910
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0009.png
bemærkningerne åbnes op for, at det ikke er tilfældet, hvis Udbetaling
Danmark har kendskab til de ”rigtige” oplysninger.
Det vil således være vanskeligt at afgøre i praksis, om der skal
administreres efter lovens ordlyd eller efter lovbemærkningerne, ligesom
det kan være svært at afgøre, hvornår de ”rigtige” oplysninger foreligger.
Der vil endvidere kunne opstå problemer med konkurrerende kompetence
mellem på den ene side SKAT og på den anden side Udbetaling Danmark
og Ankestyrelsen, ligesom det kan være et retssikkerhedsmæssigt
problem, at det ikke er klart, hvilken afgørelse om indkomstopgørelse, som
borgeren kan støtte ret på.
Der vil derfor kunne opstå en situation, hvor borgeren har en (gyldig)
afgørelse fra Udbetaling Danmark/Ankestyrelsen, der går ud på, at
borgerens indkomst skal fastsættes på én måde, mens den er opgjort på
en anden måde i indkomstregistret. Opgørelsen i indkomstregistret har
vidtrækkende konsekvenser for en række ydelser og for skatteansættelsen.
Vi bemærker i den forbindelse, at Udbetaling Danmark og Ankestyrelsen
ikke har adgang til at rette registrering i indkomstregistret.
Det er derfor Ankestyrelsens opfattelse, at det vil være en administrativ
fordel, hvis det alene lades op til SKAT at afgøre, hvordan en indkomst skal
registreres i indkomstregistret.
I stedet kunne borgeren henvises til at rette henvendelse til SKAT i
situationer, hvor borgeren mener, at oplysningerne i Indkomstregistret er
forkerte. Hvis oplysningerne ændres vil borgeren kunne søge om
genoptagelse af sin sag om barselsdagpenge.
Det må under alle omstændigheder forudsættes – uagtet, at det ikke
fremgår af forslaget ordlyd - at den samme kompetence, som overlades
Udbetaling Danmark overlades Ankestyrelsen som ankeinstans.
Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren på området for barselsdagpenge
Forslaget indeholder en bred bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til
at fastsætte regler om opgørelsen af timefortjenesten, regler om
medregning af indkomst, der ikke fremgår af indkomstregistret, regler om
opgørelsen af timetallet, regler om anvendelsen af andre
beregningsperioder for visse lønmodtagere, regler om omberegning af
barselsdagpenge for lønmodtagere, der indbetaler ekstra bidrag på en
2
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0010.png
arbejdsgiveradministreret pensionsordning, regler om omberegning af
barselsdagpenge i særlige tilfælde samt regler om fravigelse af
ugemaksimum i barselsloven § 35, stk. 1.
Det er ikke klart, hvordan bemyndigelsen vil blive udnyttet i praksis,
herunder hvilke dokumentationskrav, der vil blive stillet i sådanne
situationer.
Hvordan bemyndigelserne vil blive udnyttet er af stor betydning for
omfanget af klagesager, da det må antages, at en meget stor del af
klagesagerne vil opstå som følge af, at en borgers ret til barselsdagpenge
ikke umiddelbart kan fastlægges på baggrund af oplysningerne i
indkomstregistret.
Tilsvarende er udnyttelsen af bemyndigelserne af betydning for, hvor
komplicerede klagesagerne må forventes at blive og dermed for hvilket
tidsforbrug, der skal afsættes til behandlingen af hver enkelt klagesag.
Vejledningspligt vedrørende barselsdagpenge
Det kan give anledning til tvivl, hvor langt Udbetaling
Danmark/Ankestyrelsens vejledningsforpligtelse rækker over for borgere,
hvis ret til barselsdagpenge skal opgøres på anden baggrund end alene på
baggrund af oplysningerne i indkomstregistret.
Det er derfor ikke klart, om myndighederne skal vejlede alle borgere, der
søger om barselsdagpenge, om hvilke andre indkomster, der kan indgå ved
fastlæggelsen af retten til barselsdagpenge end alene A-indkomst i
Danmark eller, om vejledningen skal målrettes den enkelte. Herunder er
det ikke klart, hvor meget sagsoplysning myndighederne skal foretage på
eget initiativ, og i hvilken grad borgeren selv er forpligtet til at fremkomme
med de relevante oplysninger. Endelig er det ikke klart, hvem der skal
bære risikoen for en eventuel mangelfuld sagsoplysning, og om der kan
ske omberegning eller efterbetaling af barselsdagpenge med
tilbagevirkende kraft.
Det samme gælder i tilfælde af eventuelle fejl i indkomstregistret.
Forvaltningsloven, lov nr. 571 af 19. december 1985 som senest er
offentliggjort ved lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 § 7, stk. 1
har følgende ordlyd:
3
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
”En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer,
der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde.”
For Udbetaling Danmark, der en offentligt reguleret selvejende institution
omfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven, gælder dette
formentlig alene på Udbetaling Danmarks eget sagsområde, men dette vil
under alle omstændigheder være tilfældet, når Udbetaling Danmark bliver
opmærksom på, at en borger ansøger om barselsdagpenge.
I sygedagpengesager yder man en vis vejledning i partshøringskrivelser og
i bevillingsskrivelser. Det fremgår således af partshøringsskrivelserne, at:
”Yderligere oplysninger med betydning for beskæftigelseskravet
Selvom du ikke opfylder beskæftigelseskravet ud fra ovenstående
indkomstoplysninger, kan du alligevel være berettiget til sygedagpenge.
Det er derfor vigtigt at du læser nedenstående og informerer kommunen,
hvis du mener, at et af punkterne er gældende for dig.
Perioder med følgende indtægter kan også tælle ved opgørelse af
beskæftigelseskravet: feriepenge, indtægt fra selvstændig virksomhed,
hvor du har arbejdet i væsentligt omfang, før du blev lønmodtager,
lønindkomst tjent om bord på et dansk skib registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, kaldet DIS-indkomst, udenlandsk indkomst.
Indtægterne har kun betydning, når de forekommer i en af de måneder,
hvor der er mindre end 40 timers beskæftigelse.
Du opfylder også beskæftigelseskravet i sygedagpengelovens § 32, hvis du
ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, hvis du ikke var blevet syg, eller har afsluttet en
erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed inden for den
seneste måned.
Det kan også have indflydelse på opfyldelse af beskæftigelseskravet, hvis
du har haft perioder, hvor du har modtaget tabt arbejdsfortjeneste efter
servicelovens § 42, plejevederlag efter servicelovens § 120 eller har været
omfattet af en arbejdskonflikt.
Du er også berettiget til sygedagpenge, hvis dit sygefravær skyldes en
arbejdsskade, der anerkendes af Arbejdsskadestyrelsen. Kontakt os for
yderligere oplysninger om sygefravær som følge af en arbejdsskade.”
I bevillingsskrivelserne ydes der vejledning om muligheden for
omberegning i særlige tilfælde. Det fremgår således, at:
”For lønmodtagere, der ikke får sygedagpengelovens timemaksimum, kan
der ske omberegning i særlige tilfælde, hvis I dokumenterer en væsentlig
ændring i timelønnen i forhold til beregningsgrundlaget. Fx en større
4
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0012.png
lønstigning som følge af overgang fra ansættelse som elev/lærling til
ordinær ansættelse eller ved en større løntrinstigning. Der er også
mulighed for omberegning, hvis der frivilligt indbetales ekstra bidrag på en
arbejdsgiveradministreret pensionsopsparing.”
På baggrund af de mange forskellige oplysninger, der på
barselsdagpengeområdet kan give anledning til, at indkomstregistrets
oplysninger ikke alene kan lægges til grund, vil det være omfattende
vejledning, der skal fremgå af partshørings- og bevillingsskrivelser, hvis
vejledningen skal ydes på samme vis.
Der vil under alle omstændigheder altid være en gruppe borgere, der af
den ene eller den anden grund har behov for mere omfattende vejledning,
hvis indkomstregistrets oplysninger ikke er dækkende. Udbetaling
Danmark skal efter Udbetaling Danmarks loven § 2, stk. 2 henvise en
borger, der har behov for mere helhedsorienteret vejledning efter lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven), lov nr. 453 af 10. juni 1997 senest offentliggjort ved
lovbekendtgørelse nr. 1453 af 23. november 2016 § 5 til kommunen.
Retssikkerhedslovens § 5 har følgende ordlyd:
”Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i
forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale
lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen
skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en
anden myndighed eller efter anden lovgivning.”
For statslige myndigheder på det sociale område – herunder Ankestyrelsen
- og kommunerne gælder retssikkerhedslovens § 5 fortsat på den måde, at
der på den baggrund kan bestå en pligt til at yde vejledning om reglerne
om optjening og beregning af barselsdagpenge.
Såfremt det er meningen, at myndighederne i alle tilfælde skal yde
vejledning målrettet den enkelte borger, kan det medføre en væsentlig
administrativ byrde.
Sygedagpenge
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til ændringerne på
sygedagpengeområdet.
Venlig hilsen
5
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Ankestyrelsen
6
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0014.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Att.: Nikoline Schriver
[email protected]
Høring om forslag til lovændring af barselsloven,
barselsudligning på det private arbejdsmarked og
sygedagpenge
Hermed fremsendes supplerende bemærkninger
høringssvar af den 15. december 2016.
til
lov
lov
om
om
20. december 2016
J.nr. 2016-0017-62910
Cpr.nr.
tidligere
afgivet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Det fremgår af mail af den 7. december 2016 fra Kontoret fra
Arbejdsmarkedsydelser, at vedlagte udkast til lovforslag for så vidt angår
sygedagpenge vedrører fastsættelse af klageadgang i sager om
sygedagpengeforsikring. Det fremgår videre, at der den 28. november
2016 blev sendt et nyt samlet udkast i høring, idet der yderligere blev
foreslået en ændring i sygedagpengelovens klageregler (visse afgørelser
ift. forsikringsordningerne).
Det fremgår af lovforslaget, at der i sygedagpengelovens § 77 indsættes et
nyt stk. 2, hvoraf det fremgår, at Udbetaling Danmarks afgørelse om,
hvorvidt en person har indtægt ved selvstændig erhvervsvirksomhed efter
§ 45, stk. 1, og Udbetaling Danmarks afgørelse om, hvorvidt en
arbejdsgiver er privat arbejdsgiver efter § 55, stk. 2 kan påklages til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Ankestyrelsen behandler hovedparten af påklagede afgørelser efter
Retssikkerhedslovens § 59a. Disse afgørelser kan i vidt omfang
formandsbehandles.
Afgørelser truffet efter Retssikkerhedslovens § 59b omhandler afgørelser
truffet af andre end kommunalbestyrelsen. Det fremgår af bestemmelsen,
at afgørelserne skal træffes på Beskæftigelsesudvalgsmøde, medmindre
afgørelserne falder ind under stk. 5 eller stk. 6 i bestemmelsen. Afgørelser
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
omfattet
af
ovenstående
lovforslag
falder
ikke
ind
under
Retssikkerhedslovens § 59b, stk. 5 og stk. 6. Disse sager vil derfor i
forbindelse med sagens afgørelse skulle behandles på et møde.
Vi har tidligere oplyst, at det anslået drejer sig om ca. 10 klagesager årligt,
der skal behandles på et møde.
Vi vurderer på den baggrund, at den forestående lovgivning vil indebære
øgede udgifter for Ankestyrelsen svarende til 0,1 mio. kr.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
2
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0016.png
CFU
Centralorganisationernes
Fællesudvalg
Niels Hemmingsens Gade 12, 1153 Kbh. K
www.cfu-net.dk, [email protected]
Tlf 3370 1300 Fax 3370 1333
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
12. december 2016
16/00312-8
CFU´s høringssvar til høring om forslag til lov om æn-
dring af barselsloven og lov om barseludligning på det
private arbejdsmarked
CFU har ved mail af 14. november 2016 og efterfølgende mail af 28. november 2016,
modtaget forslag til ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private
arbejdsmarked og lov om sygedagpenge.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skriver, at lovforslag m.v. er udarbejdet
med henblik på digitalisering af administrationen af loven m.v.
Endvidere skriver Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at lovforslaget inde-
holder en række mindre regelforenklinger og præciseringer af barselslovens regler,
som primært skal sikre administrative lettelser på området.
Indledningsvist bemærkes, at CFU overordnet er positiv overfor, at der med lovforsla-
get indføres administrative lettelser for landets virksomheder og myndigheder.
Det er CFU´s principielle holdning, at digitalisering af lovgivningen ikke må føre til en
forringet retsstilling for borgerne – alene som følge af digitaliseringen.
CFU finder det derfor stærkt bekymrende, når det af lovbemærkningerne fremgår, at
det er målsætningen med digitaliseringen, at de samme persongrupper
så vidt muligt,
vil opnå samme ret til barselsdagpenge efter de gældende regler og med den samme
udbetaling. CFU finder det kritisabelt, at lovforslaget skaber usikkerhed om, hvorvidt
lønmodtagere fremover vil blive stillet anderledes, hvad angår retten til barselsdag-
penge i forhold til i dag. Det fremgår også af bemærkningerne, at ”tilpasningen
af reg-
lerne om opgørelse af beskæftigelseskravet og beregningen af barselsdagpengetime-
satsen for lønmodtagere vil have ubetydelige økonomiske konsekvenser, hvor alene få
lønmodtagere vil kunne blive stillet anderledes end i dag”.
Der redegøres dog ikke for,
hvor mange lønmodtagere, der vil blive stillet anderledes og i givet fald hvordan.
CFU foreslår derfor, at der gives en generel garanti for, at der ikke er lønmodtagere,
der bliver ringere stillet - alene som følge af digitaliseringen.
Det ville desuden være klædeligt, hvis der i lovbemærkningerne fremgik eksempler
på, hvornår lønmodtagere ikke ville opnå samme retsstilling som efter de gældende
regler, samt blev givet et estimat på, hvor mange lønmodtagere der forventes at blive
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0017.png
dårligere stillet som følge af lovforslaget, så lovforslagets konsekvenser bliver klare for
beslutningstagerne.
Lovforslaget indeholder et ændret beskæftigelseskrav, der under henvisning til digita-
liseringen fremover foreslås at være på mindst 160 timer inden for de seneste 4 af-
sluttede kalendermåneder, hvoraf beskæftigelsen i mindst 3 af de seneste 4 kalen-
dermåneder skal være på mindst 40 timer. I henhold til de gældende regler er be-
skæftigelseskravet på mindst 120 timer i de seneste 13 uger. Det kan, efter CFU’s
opfattelse ikke kan udelukkes, at der vil være lønmodtagere, der ikke vil kunne opfyl-
de beskæftigelseskravet efter de foreslåede ændrede regler, men som godt kunne
have opfyld beskæftigelseskravet efter de nuværende regler.
CFU mener ikke, at digitaliseringen i sig selv kræver, at arbejdstimekravet for optje-
ning af barselsdagpenge øges og kan ikke se vægtige argumenter for det øgede time-
krav. Derfor foreslås det, at der i beregningen af beskæftigelseskrav i stedet tages
udgangspunkt i de seneste 3 kalendermåneder og med en gennemsnitlig beskæftigel-
sesgrad på 120 timer, svarende til de nugældende perioder og timegrænser. Der bør
derfor ikke fastsættes krav om en jævn fordeling af timerne, således at også lønmod-
tagere med varierende beskæftigelsesgrader fortsat har en fornuftig mulighed for at
optjene ret til barselsdagpenge.
Med lovforslaget ophæves kravet i § 7 stk. 3 om, at de to ugers orlov, som faderen
eller medmor kan holde efter fødslen eller modtagelsen af barnet, skal være sammen-
hængende. CFU ser positiv på denne øgede fleksibilitet. Det fremgår af eksemplerne i
bemærkningerne til lovforslagets § 1, at der er tale om 10 dage, som kan fordeles frit
inden for de første 14 uger.
Da loven er ændret blandt andet med henblik på en lettere administration, ville det
have været formålstjenligt med et eksempel på, hvordan en deltidsansat med 4 dages
beskæftigelse om ugen kunne fordele sine 2 ugers orlov, når dagene ikke længere
behøver at blive afholdt i sammenhæng.
Lovforslagets punkt 7 ophæver det nuværende § 27, stk. 2, nr. 8 om, at perioder,
hvori lønmodtageren har været omfattet af arbejdskonflikt, medregnes i optjeningspe-
rioden. Der står imidlertid intet om, at en bestemmelse, der opvejer denne fjernelse,
er indsat i § 27, stk. 3, 2. punktum. Ændringen fremgår heller ikke af de generelle
bemærkninger om, hvad der er ændret ved loven. Det ville være relevant i lovbe-
mærkningerne at gøre opmærksom på denne ændring.
CFU forudsætter, at der vil gælde et krav om at se bort fra perioder, hvori den ansatte
har været omfattet af arbejdskonflikt. Af bemærkningerne til § 27, stk. 3, at der ”vil
kunne”
ses bort fra perioder med arbejdskonflikt. CFU skal understrege vigtigheden af,
at der er overensstemmelse mellem lovteksten og bemærkningerne til de enkelte be-
stemmelser. Af lovteksten fremgår det, at ”
endvidere ses bort fra perioder….., hvori
lønmodtagere har været omfattet af en arbejdskonflikt”.
CFU er af den opfattelse, at
lovbemærkningerne til § 27, stk. 3 skal tilrettes, så de stemmer overens med selve
lovteksten.
Med venlig hilsen
Amalie Ferdinand
2
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0018.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Chefkonsulent Mie Skovbæk Mortensen
Fuldmægtig Nikoline Schriver
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om forslag til lov om ændring af barselsloven
og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked
samt supplerende høring om ændring af sygedagpengelo-
ven vedrørende indførelse af en klageadgang til Ankesty-
relsen
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har modtaget udkast til forslag til ændring af
barselsloven og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked i høring.
DA har endvidere modtaget supplerende høring om ændring af sygedagpenge-
loven vedrørende indførelse af en klageadgang til Ankestyrelsen.
DA har ikke bemærkninger til forslaget om ændring af beskæftigelseskravet,
men bemærker dog i forhold til forslaget om ændring af barselslovens § 27,
stk. 3, at denne tekniske ændring i forhold til opgørelsen af beskæftigelseskra-
vet ikke må få negative konsekvenser for en arbejdsgivers adgang til refusion.
Derudover finder DA, at det bør tilføjes, at der skal være tale om en lovlig ar-
bejdskonflikt, hvis en sådan periode skal indregnes i opgørelsen af, om beskæf-
tigelseskravet opfyldes.
DA har ikke bemærkninger til forslaget om ændring af beregningsgrundlaget
for barselsdagpenge, som dog ikke må få negative konsekvenser for arbejdsgi-
veren, jf. den administrative usikkerhed, der kan være forbundet med en ar-
bejdsgiverens manglende kendskab til beregningsgrundlaget for refusionen.
Dette kan f.eks. være, hvor medarbejderen har haft fravær i beregningsperio-
den på fire måneder forud for barselsfraværet, og hvor medarbejderen af den
grund af haft en lavere indtjening.
I relation til forslagets § 1, nr. 1 og 2, bemærker DA, at det er afgørende, at
adgangen til at afholde 14 dages fædreorlov, uden at dette skal være sam-
menhængende dage, forudsætter aftale med arbejdsgiveren.
DA har herudover ikke bemærkninger til lovforslaget.
I forbindelse med ændring af barselsloven, bør der efter DA’s opfattelse ske en
lempelse af reglerne om frist for arbejdsgivers ansøgning om refusion af bar-
selsdagpenge, jf. lovens § 40, stk. 3. DA finder, at denne frist er urimelig byr-
defuld for arbejdsgivere, og at den derfor bør forlænges.
12. december 2016
TBH
Dok ID: 93269
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0019.png
Side 2
Forslaget om ændring af sygedagpengeloven giver ikke DA anledning til be-
mærkninger.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Trine Hougaard
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0020.png
København d. 12. december 2016
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af barselsloven og lov om barselsudligning på det
private arbejdsmarked
Dansk Artist Forbund har fået udkast til ændring af barselsloven og privat barselsudligning i høring
og har følgende bemærkninger.
Bagudrettet beregning
Sangere, musikere, artister, dansere, skuespilleres arbejdsliv består af mange forskellige, og på
hinanden skiftende ansættelser, ofte hos små private arbejdsgivere. Derfor er Barsel.dk en rigtig
god ordning for denne del af arbejdsmarkedet, idet loven sikrer, at vores del af arbejdsmarkedet,
som ikke er dækket af aftaler om barselsudligning, er omfattet af en lovbaseret
barseludligningsordning. Ordningen har med andre ord – og efter vores erfaring - virket i
overensstemmelse med den intention, der blev formuleret i fremsættelsestalen tilbage i 2005:
”Lovforslagets overordnede formål er at øge ligestillingen mellem kvinder og mænd via udligning
af arbejdsgivernes udgifter til medarbejdernes barselorlov”
Den private barselsudligning vi har i dag er med andre ord god for de små private virksomheder,
den er gavnlig for ligestillingen, og det er trygt for de atypisk ansatte, der skal på barsel, idet alle
parter har mulighed for, i god tid, at indrette sig på den konkrete økonomiske situation under en
barselsorlov. Ordningen hviler på, at de privat arbejdsgivere, kan vide sig sikre på lønrefusion og
dennes størrelse for en medarbejder, der skal på barsel.
På den baggrund opfatter vi ændringsforslaget om bagudrettet beregning jf. § 33 stk 1, som en
forringelse, for det ser ud til at betyde, at en aktuel barselsindberettende arbejdsgiver ikke kan
vide sig sikker på størrelsen af en lønrefusion, såfremt medarbejderen ikke har været ansat på
lignende vilkår mindst 3 måneder før barselsorloven begynder og i øvrigt kan dokumentere dette
overfor arbejdsgiveren. På det typiske arbejdsmarked for fastansatte, har dette ingen praktisk
betydning, men på det øvrige atypiske arbejdsmarked synes vi at ligestillingen forringes i strid med
lovens oprindelige intention.
Vi mener derfor der bør fastsættes regler om, at der kan ske en omberegning af
barselsdagpengene for alle, der har ændringer i lønnen inden og under fraværsperioden.
1
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0021.png
Beskæftigelseskrav
Vi finder det positivt at beskæftigelseskravet om at have været tilknyttet arbejdsmarkedet
”uafbrudt” 13 uger før fraværsperioden, foreslås ændret, idet det er vanskeligt at se kravet om
”uafbrudt beskæftigelse” som andet end en regel, der forekommer umoderne og
uhensigtsmæssigt, i takt med at arbejdsmarkedet og digitaliseringsmulighederne har udviklet sig.
Vi finder det imidlertid unødigt bureaukratisk at erstatte dette krav med et krav om dokumenteret
beskæftigelse dagen før fraværet, hvis lønmodtageren i øvrigt opfylder det nye foreslåede
beskæftigelseskrav på 160 timer indenfor de sidste 4 kalendermåneder – et beskæftigelseskrav
som i øvrigt foreslås øget med 40 timer i forhold til tidligere.
Forskellige typer projektansættelser har ikke nødvendigvis en dokumenterbar slutdato, men i
stedet en slutdato, når en opgave er udført. Det betyder, at en lønmodtager kan have arbejdet
fuldtid i flere måneder, men fordi opgaven eksempelvis blev afsluttet to dage - i stedet for en dag
- før barslen skulle begynde, så er der ingen ret har til barselsdagpenge.
Samtidig kan en atypisk ansat komme i den situation, at en graviditetsbetinget sygemelding opstår
lige netop i en kort periode mellem to forskellige jobs, hvorved lønmodtageren fortaber retten til
en ydelse efter barselsloven.
Samlet set synes vi derfor, at de foreslåede ændringer af beskæftigelseskravet følger en
uforståelig logik, idet man på den ene side foreslår, at en lønmodtager gerne må have ”huller i
beskæftigelsen” 4 måneder bagud, mens der på den anden side ikke må være ”hul” lige op til
barslen. Det er med andre ord vanskeligt for os at se hvilket formål der er, med krav om
dokumenterbar beskæftigelse dagen før fraværet begynder.
Vi foreslår derfor at der ikke stilles krav til beskæftigelse dagen før fraværet, i overensstemmelse
med intentionen om at automatisere mere og i øvrigt intentionen om at tilgodese atypisk ansatte
med et mere moderne og ubureaukratisk beskæftigelseskrav.
Vi står selvfølgelig til rådighed for uddybning eller spørgsmål til ovenstående.
Med venlig hilsen
Dorthe Korfitzen
Arbejdsmarkedskonsulent
Dansk Artist Forbund
2
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0022.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0023.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0024.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0025.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
Sendt til:
[email protected], [email protected], databe-
[email protected]
14. december 2016
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2016-112-0632
Sagsbehandler
Bjarke Sejer Bro
Direkte 3319 3217
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af barsels-
loven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked og lov om
sygedagpenge
Ved e-mail af 7. december 2016 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte
udkast til lovforslag.
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
1.
Tilsynet forudsætter, at enhver behandling af personoplysninger i forbin-
delse med de i lovforslaget beskrevne aktiviteter skal ske under behørig iagt-
tagelse af den til enhver tid gældende lovgivning om behandling af personop-
lysninger.
Datatilsynet kan navnlig pege på følgende regler i den gældende persondata-
lov
1
:
Grundbetingelserne i persondatalovens § 5 om god databehandlings-
skik, saglighed, proportionalitet, datakvalitet og sletning.
Behandlingsbetingelserne i persondatalovens § 6 om almindelige per-
sonoplysninger, §§ 7 og 8 om følsomme personoplysninger, § 11 om
personnumre samt § 27 om overførsel af personoplysninger til tredje-
lande.
Reglerne om de registreredes personers rettigheder i kapitel 8-10, her-
under
o
Den dataansvarliges oplysningspligt ved modtagelse/indsamling af
oplysninger, jf. persondatalovens §§ 28 og 29.
o
Den registreredes ret til indsigt og øvrige rettigheder.
Reglerne om datasikkerhed i §§ 41 og 42 – kravet om fornødne sikker-
hedsforanstaltninger, skriftlig databehandleraftale og kontrol med data-
behandleren.
2.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at det følger af persondatalovens §
57, at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende gene-
relle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindel-
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2
se med behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Data-
tilsynet.
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over eventuelle bekendtgørel-
ser, der skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for
beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling og Databeskyt-
telseskontor til orientering.
Med venlig hilsen
Bjarke Sejer Bro
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0027.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0028.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0029.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0030.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0031.png
HØRINGSSVAR
16-1092 - MANI - 05.12.2016
KONTAKT: Martin M. Nielsen - [email protected] - TLF: 33 36 8856
Høringssvar vedrørende ændring af barselslo-
ven og lov om barselsudligning på det private
arbejdsmarked
FTF finder det positivt at der med lovforslaget fjernes krav om at fædreorloven
skal afholdes i en sammenhængende periode. Men finder det kritisabelt at lov-
forslaget ikke mere præcist angiver om lønmodtagere stilles anderledes med lov-
forslaget end med gældende regler. Perioder hvor lønmodtagere er omfattet af
arbejdskonflikt bør også fremover indgå i beskæftigelseskravet.
FTF har ved e-mail af 14. november 2016 modtaget udkast til forslag om ændring af barsels-
loven og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked i høring og supplerende høring
i form af nyt udkast til lovforslaget ved mail af 28. november 2016, med frist for eventuelle
bemærkninger den 12. december 2016.
Med udkastet til lovforslaget foreslås det, at barselslovens beskæftigelseskrav og beregnings-
reglerne for barselsdagpengesatsen for lønmodtagere digitaliseres. Endvidere foreslås en
række regelforenklinger, og at der ikke længere skal være kommunal medfinansiering af dag-
penge udbetalt ved pasning af alvorligt syge børn. Endelig foreslås, en fjernelse af krav om, at
fædreorloven skal holdes i en sammenhængende periode.
FTF har følgende bemærkninger:
FTF finder det positivt, at der med lovforslaget fjernes krav om, at fædreorloven skal afholdes
i en sammenhængende periode, da det giver faderen eller moderen større mulighed for at
tilrettelægge orloven fleksibelt uden at retten til at holde fædreorloven i to sammenhængende
uger efter fødslen eller modtagelse af barnet i hjemmet berøres.
FTF finder det dog bekymrende, at lovforslaget ikke mere præcist angiver, om lønmodtagere
stilles anderledes med lovforslaget end med gældende regler, hvad angår retten til barsels-
dagpenge. Det fremgår kun af bemærkningerne til lovforslaget på side 9, at ”
Det er målsæt-
ningen med digitaliseringen, at de samme persongrupper så vidt muligt vil opnå ret til bar-
selsdagpenge som efter gældende regler og med den samme udbetaling. I tråd hermed vur-
Side 1 af 2
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
deres tilpasningen af reglerne om opgørelse af beskæftigelseskravet og beregningen af bar-
selsdagpengetimesatsen for lønmodtagere at have ubetydelige økonomiske konsekvenser,
hvor alene få lønmodtagere vil kunne blive stillet anderledes end i dag”.
Det præcises ikke i
lovforslaget eller ved yderligere bemærkninger, hvorledes, hvor mange og hvem der tænkes
at kunne blive stillet anderledes.
Lovforslaget indeholder en tilføjelse til § 27, stk. 3, i barselsloven. Af tilføjelsen fremgår, at der
ved vurderingen af beskæftigelseskravet ses bort fra perioder, hvori lønmodtageren har været
omfattet af en arbejdskonflikt ved opgørelsen af de 160 timer. Hvorimod perioden, hvor en
lønmodtager er omfattet af en arbejdskonflikt, indgår i den nuværende opgørelse af 13-ugers
perioden. FTF formoder, at ændringen skyldtes, at opgørelsen fremover vil ske på baggrund
af de data, der findes i indkomstregistret. FTF finder det meget kritisabelt, hvis lovændringen
medfører, at lønmodtagere, der har været omfattet af en arbejdskonflikt, stilles ringere end
med gældende regler.
Med venlig hilsen
Martin Møland Nielsen
Konsulent
FTF – Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privatansatte
Side 2 af 2
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0033.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
Danmark
Att. Mie Skovbæk Mortensen,
[email protected]
og Nikoline Schriver,
[email protected]
samt
[email protected].
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE +45 91325763
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 16/03165-3
9. DECEMBER 2016
HØRING OVER FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING A F
BARSELSLOVEN, LOV OM BARSELUDLIGNING PÅ D ET
PRIVATE ARBEJDSMARKE D OG LOV OM SYGEDAGP ENGE
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved e-mail af 14.
november 2016 anmodet om Institut for Menneskerettigheders
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
barselsloven, lov om barseludligning på det private arbejdsmarked og
lov om sygedagpenge (Digitalisering af barselslovens beskæftigelseskrav
og beregning, mulighed for mere fleksibel afholdelse af fædreorlov,
fastsættelse af klageadgang i sager om sygedagpengeforsikring m.v.).
Institut for Menneskerettigheder har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til ministeriets journal nr.: 16/17047.
Med venlig hilsen
Kholoud Ibrahim
FULDMÆGTIG
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0034.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0035.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0036.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0037.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0038.png
12/12 2016
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
att: [email protected], [email protected], [email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barseludligning på det
private arbejdsmarked og lov om sygedagpenge.
Orlov for fædre/medmødre:
Kvinderådet kan tilslutte sig at fædreorloven gøres mere fleksibel, således at kravet om at de to ugers
orlov holdes i en sammenhængende periode bortfalder. Forhåbentlig kan dette bidrage til, at flere
udnytter retten til fædreorlov.
Beskæftigelseskrav:
En konsekvens af de foreslåede ændringer er, at beskæftigelseskravet reelt stiger. Vi er bekymrede for,
at det kan komme til at ramme især lønmodtagere med en i forvejen udsat position på arbejdsmarkedet.
Vi ønsker derfor en opgørelse over, hvor mange personer der forventes at blive ramt af den foreslåede
ændring og hvilke økonomiske konsekvenser det vil have.
Venlig hilsen
Randi Theil
sekretariatsleder
Kvinderådet
Kvinderådet
Niels Hemmingsensgade 10
1153 København K
Tlf: 33128087
e-mail: [email protected]
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0039.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0040.png
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0041.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
Sendt til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Sagsnr. 16-2758
Vores ref. NHO/TSJ/snj
Deres ref.
Den 12. december 2016
Høringsvar vedr. forslag til lov om ændring af barselloven, lov om
barseludligning på det private arbejdsmarked og lov om sygedagpenge
LO har ved e-mail af 14. november 2016 modtaget udkast til forslag om ændring af
barselsloven og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked i høring og
supplerende høring i form af nyt udkast til lovforslaget ved mail af 28. november
2016, med frist for eventuelle bemærkninger den 12. december 2016.
Med udkastet til lovforslaget foreslås det, at afholdelse af fædreorlov gøres mere
fleksibel. Derudover at barselslovens beskæftigelseskrav og beregningsreglerne for
barselsdagpengesatsen for lønmodtagere digitaliseres. Dette vil blandt andet medføre
ændringer i det eksisterende beskæftigelseskrav.
Krav om sammenhængende orlov for fædre/medmødre
LO finder det positivt, at der med lovforslaget fjernes krav om, at de 2-ugers
fædreorlov skal afholdes i en sammenhængende periode inden for 14-ugers perioden.
Det vil give far/medforælder større fleksibilitet i forhold til planlægningen af
afholdelse.
Data fra Danmarks Statistik viser, at der fortsat er en stor gruppe fædre, der ikke
holder orlov. Det er håbet, at ændringen vil kunne bidrage til, at flere fædre udnytter
deres rettighedsbaserede fædreorlov. Det vil dog være hensigtsmæssigt, hvis der i
forbindelse med lovforslaget blev aftalt en evaluering af effekten på fædres samlede
orlov.
Ændring af beskæftigelseskravet
LO er bekymret for ændringen i beskæftigelseskravet. Med lovforslaget øges kravet
til antallet af timer fra 120 til 160 timer i beskæftigelse over de seneste fire måneder
forud for fraværsperioden. Ændringen skal ses i sammenhæng med overgangen til
benyttelse af indberetninger til indkomstregisteret, som gør tilpasning af beregning af
beskæftigelseskravet nødvendigt. Selvom det forhold at kravet til sammenhængende
beskæftigelse bortfalder, må det samlede krav alligevel anses for at være en skærpelse
af de nuværende regler, idet personen som hidtil dels skal være i beskæftigelse på
fratrædelsesdatoen, dels skal have været i beskæftigelse i de seneste fire forudgående
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0042.png
måneder. Det indebærer samlet set, at personen skal have været i beskæftigelse i op
til fem kalendermåneder for at kunne opnå ret til dagpenge, frem for blot 13 uger
efter de gældende regler. Skærpelsen af beskæftigelseskravet risikerer at ramme
personer på kanten af arbejdsmarkedet på et tidspunkt i deres liv, hvor de er allermest
sårbare.
LO er stærkt bekymret for, om forlængelsen af opgørelsesperioden vil medføre, at et
antal lønmodtagere i fremtiden vil miste retten til dagpenge under barsels- og
forældreorlov. Det rammer især de grupper, der i perioder har en løsere tilknytning
såsom vikarer, timelønnede, freelancere, og honorarmodtagere m.fl., samt
lønmodtagere, der på grund af tilkomsten af barnet vil være i en udsat position.
LO finder det derfor kritisabelt, at der ikke er foretaget en egentlige opgørelse af,
hvor mange der vil miste retten til dagpenge på grund af forslaget. LO mener, at der
bør laves beregninger af, hvor mange der vil blive berørt, samt hvilke økonomiske
konsekvenser det vil få.
Ad nr. 13: Lovændringen medfører, at beregningen af udligningsbeløbet foretages på
baggrund af timelønnen før barslen og ikke under barslen. Det betyder, at de berørte
lønmodtagere risikerer ikke at få glæde af lønforhøjelser under barslen. Det kan
ligeledes ramme timelønnede eller vikarer, der kort før barsel overgår til en fast
stilling. Det kan være i strid med EU-domstolens domme i Gillespie, 342/93 og
Alabaster C-147/02.
Arbejdskonfliktperioder fortsat undtaget fra optjeningsperiode
Af bemærkningerne til § 27, stk. 3, i lovforslaget, side 37, 3. afsnit, fremgår det, at
der ”vil kunne” ses bort fra perioder med arbejdskonflikt. Af lovteksten fremgår det,
at ”endvidere ses der bort fra perioder, hvori lønmodtagere har været omfattet af en
arbejdskonflikt”. LO bemærker, at bemærkningen skal være enslydende med
lovteksten. Dvs. der skal ses bort fra perioder med arbejdskonflikt.
Med venlig hilsen
Nanna Højlund
2
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0043.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
12. december 2016
Svar på høring vedr. forslag til lov ændring af barselsloven, lov
om barseludligning på det private arbejdsmarked og lov om
sygedagpenge
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 14. november 2016 sendt en
høring vedr. lovforslag om ændring af barselsloven, lov om barseludligning på det
private arbejdsmarked og lov om sygedagpenge.
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
Bemærkninger fra Udbetaling Danmark / barselsdagpenge
I det følgende fremgår Udbetaling Danmarks bemærkninger fra barselsdagpenge-
området til lovforslaget.
Udbetaling Danmark har ingen bemærkninger til lovforslaget i forhold til overordne-
de betragtninger.
www.borger.dk
www.virk.dk
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Specifikke juridiske bemærkninger til lovforslaget
- Til § 1 nr. 8:
Udbetaling Danmark bemærker, at en sådan lovændring umiddelbart minder om
den nuværende arbejdsproces med manuel håndtering af sager af denne karakter.
Forslaget vil betyde, at digitalisering af beskæftigelseskravet ikke kan ske i disse
sager, der i stedet vil kræve manuel behandling som i dag.
- Til § 1 nr. 11:
Af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser til § 1 nr. 11 fremgår, at
en aftale om afholdelse af ferie under barselsorlov forudsætter, at arbejdsgiver og
lønmodtager kan tilrettelægge barselsorlov og ferie i overensstemmelse med ba r-
selslovens og ferielovens regler.
I forhold til Udbetaling Danmarks administrering af den foreslåede lovændring ap-
pelleres til at der i bemærkningerne fremgår en nærmere præcisering af, hvad der
ligger i ordlyden af formuleringen
”en kortere periode”
og
”ferie”
i høringens § 1 nr.
11 om ændringer til barselslovens § 30, stk. 8 om muligheden for at søge barsels-
dagpenge henover ferieperioder.
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen.
1
L 128 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1720914_0044.png
Bemærkninger fra Udbetaling Danmark / Sygedagpengeforsikring Sta-
tens forsikringsordning
I det følgende fremgår Udbetaling Danmarks bemærkninger fra Sygeforsikring Sta-
tens forsikringsordning til det fremsatte lovforslag om ændring af barselsloven, lov
om barseludligning på det private arbejdsmarked og lov om sygedagpenge .
- Til § 3:
Bemærkningen vedr. forslagets § 3 om indførelse af klageadgangen i det nye stk. 2
i § 77 i sygedagpengeloven vedr. Udbetaling Danmarks afgørelser om, hvorvidt en
person har indtægt ved selvstændig erhvervsvirksomhed, og hvorvidt en privat ar-
bejdsgiver er privat arbejdsgiver.
Det anbefales, at Ankenævnet og Udbetaling Danmark som 1. instans gennem
vejledning opnår et fælles praksisgrundlag for afgørelsen af de omhandlende sa-
ger, inden den nye klageadgang indføres.
Bemærkninger fra ATP / Barseludligning på det private arbejdsmarked
– Barsel.dk
ATP – Barseludligning på det private arbejdsmarked har ingen bemærkninger til det
fremsatte lovforslag om ændring af barselsloven, lov om barseludligning på det
private arbejdsmarked og lov om sygedagpenge.
----------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
ATP/Udbetaling Danmark – 12. december 2016
Tine Krogh Præst
Juridisk konsulent
2