Til lovforslag nr.
L 126
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. februar 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring som følge af forordning om den europæiske grænse- og kystvagt m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2017 og var til
1. behandling den 10. februar 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 30. januar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 113. Den 8. februar 2017 sendte udlændin-
ge- og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget. Den 10. februar 2017 sendte mini-
steren supplerende høringssvar til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har be-
svaret 4 af disse. Udvalget forventer spørgsmål 3 endeligt
besvaret inden 3. behandling.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det afgøren-
de vigtigt, at tvangsmæssige udsendelser af udlændinge
uden opholdstilladelse er undergivet en uafhængig kontrol.
Folketingets Ombudsmand har i forvejen denne kontrol-
funktion i forhold til rent danske udsendelsesoperationer, og
det ligger i naturlig forlængelse heraf, at Ombudsmanden
også indgår som det danske bidrag i den gruppe af observa-
tører, der monitorerer fælles Frontex-udsendelser. Enhedsli-
sten konstaterer ud fra svarene på de stillede spørgsmål, at
en lang række forhold vedrørende offentlighedens indsigt i
Ombudsmandens observationer og henstillinger samt andre
landes myndigheders pligt til at følge Ombudsmandens hen-
stillinger endnu er uafklarede. Ud fra en samlet vurdering
kan EL støtte lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker ikke at
give Ombudsmanden flere kompetencer på udlændingeo-
mrådet. Det lægger lovforslaget op til.
Hvad angår forordningen som helhed, har Dansk Folke-
parti ikke støttet mandatet til denne i Europaudvalget. For-
ordningen er utilstrækkelig i forhold til at afskrække folk fra
at søge mod Europas grænser. Den risikerer at få den mod-
satte effekt, da der bliver større mulighed for at blive op-
samlet og fragtet sikkert til Europa.
Derfor er det efter DF´s opfattelse helt centralt at fasthol-
de medlemsstaternes ret til selv at vurdere, i hvor høj grad
de nationale grænser skal beskyttes. DF mener, at det suve-
rænt bør være op til den enkelte nationalstat at vurdere, hvor
meget eller hvor lidt dens grænser skal bevogtes.
Efter DFs opfattelse kan der på visse områder inden for
udlændingepolitikken samarbejdes om forskellige tiltag,
men helt grundlæggende er udlændingepolitikken et natio-
nalt anliggende, ligesom grænsekontrollen bør være det. Det
ønsker vi at fastholde. Det skal der ikke være tvivl om. Her
trækker forordningen og lovforslaget, som udmønter en del
af forordningen, i den forkerte retning. På den baggrund kan
DF ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX019740