Tak for det.
Først og fremmest tak for, ja, jeg ved ikke, om man kan sige debatten, men i hvert fald for tilslutningen til lovforslaget, der ligger her.
Der er jo i de senere år kommet mange flygtninge og migranter til Europa.
Det har lagt et stort pres på EU's ydre grænser, og det har presset alle lande, herunder selvfølgelig også Danmark.
En del af de udlændinge, der er kommet til Europa, vil opholde sig ulovligt eller vil få afslag på deres asylansøgning.
Der er derfor behov for at styrke indsatsen for udsendelse af afviste asylansøgere og andre udlændinge uden lovligt ophold.
Det gælder så ikke blot for Danmark, men for alle stater i EU.
Med henblik på at styrke EU's ydre grænser, vedtog Europa-Parlamentet og Rådet den 14.
september 2016 den såkaldte grænse- og kystvagtsforordning.
Der er med forordningen skabt et europæisk agentur for grænse- og kystbevogtning.
Agenturet er en videreudvikling af Frontex, som jo er EU's grænseagentur, og vil fortsat i almindelighed også blive kaldt Frontex.
Frontex får med forordningen bl.a.
styrket sine beføjelser på udsendelsesområdet, og Frontex skal fremover bl.a.
arbejde på at styrke udsendelsesindsatsen ved at gennemføre fælleseuropæiske udsendelser af udlændinge med ulovligt ophold i Unionens område.
Forordningen lægger i den forbindelse op til, at der skal være en gruppe af såkaldte observatører, som skal føre tilsyn med, at de tvangsmæssige udsendelser, der koordineres af Frontex, gennemføres i fuld overensstemmelse med bl.a.
de grundlæggende rettigheder.
Det er jo allerede i dag sådan, at Ombudsmanden fører tilsyn, som det også blev sagt af flere af ordførerne, når dansk politi gennemfører nationale, tvangsmæssige udsendelser.
Dette tilsyn er reguleret i udlændingelovens § 30 a.
Der er tale om et uafhængigt og velfungerende tilsyn, og jeg lægger derfor med forslaget op til, at det også bliver Ombudsmanden, der får til opgave at føre tilsyn med de tvangsmæssige udsendelser, der gennemføres efter forordningen.
Her vil Ombudsmanden så skulle føre tilsyn med politimyndigheder fra andre medlemsstater.
Ombudsmanden har i dag ikke hjemmel til at føre tilsyn med udenlandske myndigheder, og vi har derfor behov for at ændre dette i udlændingeloven, og det er lige præcis det, som jo også flere ordførere har været inde på lovforslaget handler om.
Ministerier har som bekendt været i dialog med Folketingets Præsidium, idet lovforslaget regulerer Ombudsmandens opgaver.
Præsidiet har tiltrådt, at jeg netop fremsætter lovforslaget.
Herudover har ministeriet været i dialog med Folketingets Ombudsmand, der har oplyst, at han er indforstået med at påtage sig opgaven, såfremt Folketinget beslutter det.
Så her til sidst er der sådan set kun at sige, at jeg selvfølgelig takker meget for opbakningen.
Og så er der selvfølgelig også lige det at bemærke, at Frontexforordningen jo er omfattet af det danske retsforbehold.
Forordningen udgør imidlertid en udbygning af Schengenreglerne, og her gælder det jo i medfør af den såkaldte Schengenteknikalitet, at Danmark kan beslutte og gennemføre forordningen i dansk ret.
Med vedtagelsen af lovforslaget giver Folketinget samtidig sit samtykke gennem grundlovens § 19, stk.
1, til, at jeg på Danmarks vegne i Rådet for Den Europæiske Union kan meddele, at Danmark har besluttet at gennemføre forordningen i dansk ret.
Jeg skal også bemærke, at lovforslaget foreslås stadfæstet straks ved dets vedtagelse.
Formålet er netop at sikre, at vi hurtigst muligt får den sidste brik på plads, således at vi til fulde kan opfylde forordningens krav.
Det er jo faktisk således, at vi inden den 14.
marts her i år skal meddele Europa-Kommissionen, at vi har til hensigt at gennemføre forordningen i dansk ret.
Derfor skal vi have lovgivningen på plads hurtigst muligt.
Men tak for den velvillige modtagelse.