Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 125 Bilag 6
Offentligt
1756343_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
OVER
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
Anna Nystrup
Sagsnr.
2016 - 9599
Dato
15-05-2017
Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget
(Indførelse af prioriteret sideordnet opstilling)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Det fremsatte lovforslag blev den 31. marts 2017 sendt i høring hos:
Advokatrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, De opstillingsberettigede partier til folketingsvalg og Europa-
Parlamentsvalg og partistøtteberettigede partier (Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Venstre, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Folkebevægelsen mod EU,
Kristendemokraterne), Den Danske Dommerforening, DESA Dansk Erhvervssam-
menslutning, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfælles-
skabet, Formandens Departement i Grønlands Selvstyre, FSR
danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Heilsu- og Innlendis-
málaráðið (Sundheds- og Indenrigsministeriet på Færøerne), Institut for Menneskeret-
tigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet og Institut for
Statskundskab), Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokallisterne i Danmark, Net-
værket af Ungdomsråd (NAU), Retssikkerhedsfonden, Rigsombudsmanden i Grøn-
land, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Statsadvokaten i
København, Statsadvokaten i Viborg, Statsforvaltningen, Transparency International
Danmark, Vestre Landsret, Ældre Sagen, Østre Landsret, Aarhus Universitet (Juridisk
Institut og Institut for Statskundskab).
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Formandens Departement i
Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder, KL, Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigspolitiet, Statsforvaltningen, Vestre
Landsret, Østre Landsret og Aarhus Universitet.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Formandens Departement i
Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence- og Forbrugersty-
L 125 - 2016-17 - Bilag 6: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1756343_0002.png
relsen, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigspolitiet, Statsforvaltningen, Vestre Lands-
ret og Østre Landsret har ingen bemærkninger eller har ikke ønsket at udtale sig om
lovforslaget.
KL og Aarhus Universitet har afgivet bemærkninger til lovforslaget.
2.1. Stor kompleksitet i opstillingsformerne til folketingsvalg
Aarhus Universitet
har i sit høringssvar anført, at opstillingsformerne med tilføjelse af
den foreslåede ordning i L 125 bliver mere komplicerede end nødvendigt, bl.a. med
henvisning til at lovteksten derved bliver svær at læse. Samlet set bliver reglerne om
opstilling og kandidatudvælgelse på en måde, som det efter Aarhus Universitets vur-
dering er vanskeligt at se fordelene ved.
Aarhus Universitet kan derfor ikke anbefale, at lovforslaget gennemføres i sin nuvæ-
rende udformning, og universitetet har på den baggrund foreslået en ny affattelse af
folketingsvalglovens § 40, stk. 2, der kan erstatte de med lovforslaget foreslåede § 40,
stk. 2-4. Forslaget går ud på, at folketingsvalglovens § 40 formuleres så bredt, at den
dækker de nuværende opstillingsformer samt lovforslagets tilføjelse af prioriteret side-
ordnet opstilling.
KL
har i sit høringssvar udtrykt støtte til Aarhus Universitets synspunkter på ekspert-
høringen den 27. april 2017 og tilføjet, at det er ganske få partier, der gør brug af flere
af de eksisterende opstillingsformer, og at KL derfor anbefaler, at antallet af opstil-
lingsformer reduceres. KL udtrykker dog samtidig støtte til, at partierne får mulighed
for selv at vælge rækkefølgen af kandidaterne på stemmesedlen ved sideordnet op-
stilling.
Endvidere påpeger KL, at den ekstra opstillingsform, der indføres med L 125, vil inde-
bære en betydelig ekstra arbejdsopgave for anmeldelsesmyndighederne på et kritisk
tidspunkt i forberedelsesarbejdet. KL foreslår på den baggrund, at partierne alene kan
anmelde prioriteret sideordnet opstilling for hele storkredsen og ikke for de enkelte
opstillingskredse, som det foreslås i L 125.
Endelig anbefaler KL, at Økonomi- og Indenrigsministeriet forbereder et lovgrundlag,
der tillader, at kandidatanmeldelser til folketingsvalg kan ske ved anvendelse af en
digital selvbetjeningsløsning hos partierne. Ifølge KL vil en sådan digital selvbetje-
ningsløsning reducere risikoen for fejl ved indtastning af de enkelte kandidaters navn,
rækkefølge m.v., og endvidere vil det medføre en mere sikker håndtering af person-
følsomme data i forbindelse med kandidatopstillingen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet er opmærksomt på den nævnte problemstilling ved-
rørende kompleksiteten i opstillingsformerne og kan på den baggrund tilslutte sig Aar-
hus Universitets forslag, der går ud på, at folketingsvalglovens § 40 formuleres så
bredt, at den dækker de nuværende opstillingsformer samt lovforslagets tilføjelse af
prioriteret sideordnet opstilling.
Det er samtidig Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at en forenkling af be-
stemmelserne om opstillingsformer ved sideordnet opstilling vil mindske det ekstraar-
bejde for anmeldelsesmyndighederne, der må forventes som følge af L 125.
KL´s forslag om, at der alene kan anmeldes prioriteret sideordnet opstilling for hele
storkredsen, vil udgøre et indgreb i partiernes mulighed for at vælge opstillingsform for
den enkelte opstillingskreds.
2
L 125 - 2016-17 - Bilag 6: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1756343_0003.png
Med hensyn til KL’s forslag om en eventuel digital understøttelse af kandidatanmel-
delserne kan Økonomi- og Indenrigsministeriet oplyse, at forslaget vil indgå i ministe-
riets løbende overvejelser og prioritering af nye digitaliseringstiltag på valgområdet. En
eventuel digital understøttelse af kandidatanmeldelserne vil bl.a. forudsætte en grun-
dig analyse af en række forhold af både principiel og praktisk karakter.
Økonomi- og indenrigsministeren har på baggrund af ovenstående fremsat ændrings-
forslag til L 125, der med en række mindre lovtekniske justeringer afspejler den ord-
ning, der blev foreslået af Aarhus Universitet.
2.2. Ikrafttrædelsestidspunktet
KL
har i sit høringssvar anført, at L 125 vil medføre behov for betydelige tilpasninger i
diverse vejledninger, formularer, kandidatfortegnelser m.v., og at KL på den baggrund
er optaget af, at der afsættes tilstrækkelig tid til, at valgadministrationen kan foretage
de fornødne tilpasninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet er bekendt med de tidsmæssige udfordringer for en
række aktører med hensyn til at implementere L 125 til det foreslåede ikrafttrædelses-
tidspunkt den 1. juli 2017.
Økonomi- og indenrigsministeren har på den baggrund fremsat ændringsforslag til L
125, der udskyder ikrafttrædelsestidspunktet til den 1. november 2017.
3