Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 125 Bilag 5
Offentligt
1749711_0001.png
AARHUS UNIVERSITET
Behøver det være så indviklet?
Et forslag til forenkling
Professor, ph.d., Rune Stubager
E-mail: [email protected]
Ekspertmøde i Folketinget 27. april 2017
INSTITUT FOR
STATSKUNDSKAB
L 125 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentationer fra udvalgets åbne ekspertmøde 27/4-17 om ændringer af valgloven
1749711_0002.png
AARHUS UNIVERSITET
Hvorfor er (yderligere) kompleksitet et
problem?
› Demokrati – ikke mindst valg – skal være så nemt
og gennemskueligt som muligt
› For vælgerne
› For partierne
› For valgadministrationen
› Det fremmer tilliden, deltagelsen og borgernes
mulighed for at øve den indflydelse, de er tillagt i
Grundloven
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
2
L 125 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentationer fra udvalgets åbne ekspertmøde 27/4-17 om ændringer af valgloven
1749711_0003.png
AARHUS UNIVERSITET
L nr. 124 + L 125: 4+2+4 opstillingsformer
Sideordnet + partiets
prioritering
Sideordnet + partiets
prioritering + valg alene på
partistemmer
Sideordnet + rotation
af kandidatnavne
Sideordnet + rotation af
kandidatnavne + valg
alene på personlige
stemmer
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
3
L 125 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentationer fra udvalgets åbne ekspertmøde 27/4-17 om ændringer af valgloven
1749711_0004.png
AARHUS UNIVERSITET
Et forslag til forenkling I
› L125 kombineret med gældende ret indebærer, at
partierne ved valg af sideordnet opstilling kan
opstille kandidaterne i den rækkefølge, de ønsker
› Alfabetisk, med eller uden nominering
› Med rotation
› I en anden rækkefølge
› Derfor er der reelt ikke behov for de detaljerede –
og komplicerede – beskrivelser af mulige
rækkefølger i § 1, stk. 1 i L125 (ændringer til § 40,
stk. 2-4)
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
4
L 125 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentationer fra udvalgets åbne ekspertmøde 27/4-17 om ændringer af valgloven
1749711_0005.png
AARHUS UNIVERSITET
Et forslag til forenkling II
› I stedet kan der udformes to nye bestemmelser:
› En ny § 40, stk. 2: ”Kandidaterne anføres på stemmesedlen
i alfabetisk rækkefølge. Partierne kan dog anmelde, at
kandidaterne skal anføres i en anden rækkefølge, jf. § 41,
stk. 2.”
› En ny § 41, stk. 2: ”Indenfor de frister, der er anført i stk. 1,
kan et parti, der har sideordnet opstilling i en eller flere
opstillingskredse, anmelde rækkefølgen på stemmesedlen
for kandidaterne i den eller de pågældende
opstillingskredse.”
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
5
L 125 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentationer fra udvalgets åbne ekspertmøde 27/4-17 om ændringer af valgloven
1749711_0006.png
AARHUS UNIVERSITET
L nr. 124 + L 125: 4+2+4 opstillingsformer
Sideordnet + partiets
prioritering
Sideordnet + partiets
prioritering + valg alene på
partistemmer
Sideordnet + rotation
af kandidatnavne
Sideordnet + rotation af
kandidatnavne + valg
alene på personlige
stemmer
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
6
L 125 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentationer fra udvalgets åbne ekspertmøde 27/4-17 om ændringer af valgloven
1749711_0007.png
L nr. 124 + L 125: 4+2+4 opstillingsformer
4 opstillingsformer angivet i lovgivningen – reelt fuld
fleksibilitet for partierne
Sideordnet
med tillæg af listestemmer
AARHUS UNIVERSITET
Sideordnet
uden tillæg af listestemmer
Sideordnet + partiets
prioritering
Sideordnet + partiets
prioritering + valg alene på
partistemmer
Sideordnet + rotation
af kandidatnavne
Sideordnet + rotation af
kandidatnavne + valg
alene på personlige
stemmer
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
7
L 125 - 2016-17 - Bilag 5: Præsentationer fra udvalgets åbne ekspertmøde 27/4-17 om ændringer af valgloven
1749711_0008.png
AARHUS UNIVERSITET
Konsekvenser af at følge forslaget:
› Fleksibilitet for partierne til at opstille kandidaterne
på stemmesedlen i den rækkefølge, partierne
ønsker
› Mindre kompleksitet i lovgivningen – også ifht.
gældende ret
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
8