Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 125 Bilag 11
Offentligt
1761227_0001.png
Til lovforslag nr.
L 125
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 18. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget
(Indførelse af prioriteret sideordnet opstilling)
[af Susanne Eilersen (DF) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 6 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar 2017 og var til
1. behandling den 30. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Økonomi- og indenrigsministeren har efter 1. behandling
sendt lovforslaget i høring og orienteret udvalget herom den
31. marts 2017. Den 15. maj 2017 sendte økonomi- og in-
denrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Åbent ekspertmøde
Udvalget har den 27. april 2017 afholdt et åbent ekspert-
møde i forbindelse med udvalgets behandling af lovforsla-
get.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Det Radikale Ven-
stres, Socialistisk Folkepartis og Alternativets medlemmer
af udvalget bemærker, at partierne med de nye muligheder
kan beslutte at gøre brug af prioriteret sideordnet opstilling,
og at listestemmerne i storkredsen ikke tilfalder nogen kan-
didat for partiet i storkredsen. Dermed åbnes der reelt op for,
at man går fra fire til ti mulige opstillingsformer ved folke-
tingsvalg. Lovforslagene (L 124 og L 125) har derfor også
den konsekvens, at valgsystemet bliver endnu mere kom-
plekst. Samtidig kan ændringerne af valgloven have en væ-
sentlig betydning for demokratiet i praksis, herunder hvilke
kandidater der vælges til Folketinget. Så væsentlige ændrin-
ger af valgloven bør derfor følges op af en evaluering. S,
EL, RV, SF og ALT foreslår derfor en evaluering 5 år efter
lovforslagets ikrafttrædelse. Evalueringen bør desuden for-
holde sig til behovet for en forenkling af de gældende opstil-
lingsformer.
Efter eksperthøringen indkaldt af udvalget den 27. april
2017 med deltagelse af Jørgen Elklit, professor ved Aarhus
Universitet, Asbjørn Skjæveland, lektor ved Aarhus Univer-
sitet, Kasper Møller Hansen, professor ved Københavns
Universitet, og Rune Stubager, professor ved Aarhus Uni-
versitet, er det S, EL, RV, SF og ALT’s vurdering, at lovfor-
slagene er fagligt og sagligt funderede. Det er samtidig væ-
sentligt at sikre, at valgloven og opstilling af kandidater ikke
bliver for kompliceret. Konsekvensen heraf vil være, at væl-
gerne får svært ved at gennemskue, hvilken opstillingsform
de enkelte partier anvender, og dermed, hvad der skal til, for
at de enkelte partiers kandidater kan opnå valg.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX020160
L 125 - 2016-17 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 18. maj 2017
1761227_0002.png
2
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af § 40 udgår i
stk.
2
»3 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 40
udgår
stk.
3.
Det foreslåede stk. 4 bliver herefter stk. 3, og i ryknings-
klausulen ændres »stk. 5 og 6« til: »stk. 4 og 5«.
[Ophævelse af sideordnet opstilling med nominering]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 40
ændres i
stk. 4, 1. pkt.,
»§ 41, stk. 3« til: »§ 41, stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
4)
Nr. 2
og
3
udgår, og i stedet indsættes:
»2.
§ 41, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Inden for de frister, der er anført i stk. 1, kan et
parti, der har sideordnet opstilling i en eller flere opstillings-
kredse, anmelde en prioriteret sideordnet opstilling i den el-
ler de pågældende opstillingskredse.««
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
5)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 42, stk. 1, 2. pkt.,
ændres
»§ 41, stk. 3« til: »§ 41, stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 2
6)
To steder ændres »1. juli 2017« til: »1. november
2017«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den i
ændringsforslag nr. 2 foreslåede ophævelse af den foreslåe-
de indsættelse af § 40, stk. 3, i lov om valg til Folketinget i
lovforslagets § 1, nr. 1. Med ændringsforslaget fjernes hen-
visningen til det stykke, der ophæves i ændringsforslag nr.
2.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ophæves den foreslåede bestem-
melse i § 40, stk. 3, i lov om valg til Folketinget om sideord-
net opstilling med nominering, idet opstillingsformen er mu-
lig inden for rammerne af det foreslåede § 40, stk. 4, der bli-
ver stk. 3. Det foreslåede § 40, stk. 4, der bliver stk. 3, går
ud på, at partier, der har sideordnet opstilling, kan anmelde,
at storkredsens kandidater anføres i den af partiet prioritere-
de rækkefølge på stemmesedlen (prioriteret sideordnet op-
stilling).
Med vedtagelsen af ændringsforslaget vil partierne der-
med stadig kunne anmelde, at kandidaterne i opstillings-
kredsen skal anføres alfabetisk med en bestemt kandidat an-
ført først på stemmesedlen (nominering), idet det foreslåede
stk. 4, der med ændringsforslaget bliver stk. 3, fastsætter, at
et parti, der har sideordnet opstilling, kan anmelde, at stor-
kredsens kandidater anføres i den af partiet prioriterede ræk-
kefølge på stemmesedlen. En anmeldelse af nominering vil
rent teknisk skulle ske, ved at den kandidat, partiet ønsker
nomineret, anføres øverst i partiets angivelse af den af parti-
et prioriterede rækkefølge, og de øvrige kandidater, partiet
ønsker opstillet, anføres alfabetisk i partiets angivelse af den
af partiet prioriterede rækkefølge af kandidaterne.
Ændringsforslaget er begrundet i, at reglerne for opstil-
ling af kandidater til folketingsvalg er særdeles omfattende.
Med ændringsforslaget vil bestemmelserne om opstilling af
kandidater i loven fremstå mere enkle, samtidig med at de
eksisterende opstillingsformer og den med lovforslaget fore-
slåede opstillingsform bevares.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den i
ændringsforslag nr. 4 foreslåede affattelse af § 41, stk. 2, i
lov om valg til Folketinget. Med ændringsforslaget erstattes
henvisningen til den i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede
indsættelse af § 41, stk. 3, i lov om valg til Folketinget med
en henvisning til den i ændringsforslag nr. 4 foreslåede af-
fattelse af § 41, stk. 2, i lov om valg til Folketinget om fri-
sterne for anmeldelse af prioriteret sideordnet opstilling.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den i
ændringsforslag nr. 2 foreslåede ophævelse af den foreslåe-
de indsættelse af § 40, stk. 3, i lov om valg til Folketinget i
lovforslagets § 1, nr. 1. Den gældende § 41, stk. 2, i lov om
valg til Folketinget regulerer de frister, der gælder for at an-
melde en nomineret kandidat i opstillingskredsene. Da æn-
dringsforslag nr. 2 ophæver sideordnet opstilling med nomi-
nering, foreslås det, at bestemmelsen i § 41, stk. 2, i lov om
valg til Folketinget, der fastsætter fristen for anmeldelse af
den nævnte opstillingsform, erstattes af en bestemmelse, der
fastsætter fristen for anmeldelse af storkredsens kandidater i
den af partiet prioriterede rækkefølge på stemmesedlen (pri-
oriteret sideordnet opstilling) efter den foreslåede indsættel-
se af § 40, stk. 4, i lov om valg til Folketinget i lovforslagets
§ 1, nr. 1. Den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede indsættel-
se af § 40, stk. 4, i lov om valg til Folketinget bliver med
ændringsforslag nr. 2 § 40, stk. 3.
Den i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede indsættelse af §
41, stk. 3, om fristerne for anmeldelse af prioriteret sideord-
net opstilling bliver således med ændringsforslaget erstattet
med en ny affattelse af § 41, stk. 2, i lov om valg til Folke-
tinget.
Anmeldelsen af prioriteret sideordnet opstilling bør ske
inden for samme frist som den gældende bestemmelse i §
41, stk. 2, i lov om valg til Folketinget om anmeldelse af en
nomineret kandidat ved sideordnet opstilling, dvs. kl. 12 10
dage før valgdagen og tidligst, når valget er udskrevet, jf.
den gældende § 41, stk. 1, hvortil der henvises i den foreslå-
ede bestemmelse.
Anmeldelsen af prioriteret sideordnet opstilling vil skulle
ske skriftligt til anmeldelsesmyndigheden, jf. § 41, stk. 3, i
lov om valg til Folketinget.
L 125 - 2016-17 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 18. maj 2017
1761227_0003.png
3
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den i
ændringsforslag nr. 4 foreslåede affattelse af § 41, stk. 2, i
lov om valg til Folketinget. Med ændringsforslaget erstattes
henvisningen til den i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede
indsættelse af § 41, stk. 3, i lov om valg til Folketinget med
en henvisning til den i ændringsforslag nr. 4 foreslåede af-
fattelse af § 41, stk. 2, i lov om valg til Folketinget om fri-
sterne for anmeldelse af prioriteret sideordnet opstilling.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget udskydes ikrafttrædelsestidspunk-
tet fra den 1. juli 2017 til den 1. november 2017. Det fore-
slås med henblik på at sikre, at Danmarks Statistik og Stats-
forvaltningen har tilstrækkelig tid til at implementere loven i
deres administrative systemer.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Josephine Fock (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 125 - 2016-17 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 18. maj 2017
1761227_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 125
Bilagsnr. Titel
1
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Orientering om høring over lovforslag, fra økonomi- og indenrigsmi-
nisteren
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Program for åbent ekspertmøde om ændringer af valgloven
5
Præsentationer fra udvalgets åbne ekspertmøde 27/4-17 om ændringer
af valgloven
6
Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
7
Ændringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren
8
Revideret ændringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren
9
1. udkast til betænkning