Tak for det.
Det er jo ikke første gang, vi har debatten her i Folketingssalen om de her lovforslag, men i min forberedelse til behandlingen her har jeg læst op på, hvad der egentlig er blevet sagt, selvfølgelig ikke kun af de socialdemokratiske ordførere, men generelt i Folketingssalen, om de her ting.
Der har været forskellige partier, der med forskellig styrke har udtrykt, at der skulle gøres noget her, siden valgkredsreformen, som jo gjorde, at der blev dannet nogle meget, meget større storkredse, og dermed havde vi en ny situation i Danmark.
Så forskellige partier har haft forskellige holdninger til, om man kunne gøre noget for at give mulighed for at ændre tingene, hvilket de her to forslag også er en del af.
Men det, som mange partier har sagt indtil nu i hvert fald, er, at det meget vel kan være, at der er behov for at se på at evaluere – nu er det 12 år siden, valgkredsreformen trådte i kraft – om der er uhensigtsmæssigheder, om der er brug for at åbne mere op.
Men vi er nødt til at gøre det meget, meget grundigt, for det her er jo finmekanikken i det danske demokrati, og når vi justerer på noget så fundamentalt som valgloven, skal jeg i hvert fald som medlem af Folketinget være helt sikker på, at det, som vi åbner op for, er noget, som er fagligt og sagligt funderet.
Det er ikke bare noget, man skal gøre hvert andet år.
Jeg kan høre, at ministeren er meget, meget glad for lovforslaget, og det er jo godt.
Det er jo ikke ministerens eget forslag; det er ikke et forslag, regeringen selv er kommet med; det er et forslag, der er kommet fra oppositionen, og det er ikke altid, at en minister er glad for sådan nogle forslag, men det er man så i dag.
Der kan man jo spørge, hvorfor regeringen så ikke selv er kommet med forslaget, men pyt være med det.
Det er helt i orden at være glad for et forslag fra oppositionen.
Det er sådan set bare glimrende, men det, at forslaget er fra oppositionen eller rettere fra en del af regeringens parlamentariske grundlag, men trods alt ikke fra regeringen selv, betyder, at forslaget ikke har været i høring endnu.
Vi har ikke haft den normale proces, man ville have haft, hvis det havde været et regeringsforslag.
Det vil sige, at de input, man normalt får fra eksperter og organisationer og andet, har vi så ikke til rådighed på samme niveau, som vi ville have, hvis det havde været et regeringsforslag.
Jeg kan godt forstå de argumenter, der nu bliver fremført, og jeg er også udmærket klar over, at det her er noget, som giver muligheder.
Men uanset om man er et stort eller et lille parti, er det jo noget, som sætter partiet i en ny situation.
Det vil formentlig betyde, at alle partier skal lave deres vedtægter om, f.eks.
med hensyn til hvilke kredse man skal stille op i.
Der er rigtig mange konsekvenser af det her, som jeg virkelig mener at vi er nødt til at komme til bunds i, og opgaven med at komme til bunds i dem bliver ikke mindre af, at det ikke er et regeringsforslag, men et forslag fra Folketinget.
Altså, der er en større opgave med at afholde høringer og indkalde eksperter.
Derfor er jeg nødt til at sige, at vi går meget, meget grundigt ind i det her arbejde.
Det skal være grundigt.
Vi skal virkelig i dybden her, så jeg foreslår, at vi i vores udvalgsbehandling indkalder til høringer og får de her eksperter ind.
Jeg har selv stillet spørgsmål til skiftende ministre undervejs om de her elementer.
Jeg er dybt optaget af dem selv.
Men svaret fra skiftende ministre har tidligere været, at det var for tidligt at evaluere valgkredsreformen.
Men nu har der også været endnu et valg, og det kan være, at man ikke længere mener, at det er for tidligt.
Så lad os se på, hvad eksperterne siger, og lad os få en oversigt over, hvad det vil have af konsekvenser, når vi går ind og ændrer noget.
Når vi ser ud over stolene her, kan vi jo se, at det vil betyde, at der vil være en udskiftning, med hensyn til hvem der sidder i det danske Folketing.
Det vil betyde noget for, hvordan vælgernes krydser tæller i vores demokrati.
Så vi skal være stensikre på, at det ikke er noget, som vi fortryder, og som har nogle utilsigtede konsekvenser for den måde, vi er repræsenteret på i vores valgkredse, og for, hvordan krydserne vægter.
Derfor kan jeg ikke på stående fod her på baggrund af et forslag fra Dansk Folkeparti, som ikke har været i høring endnu, tilkendegive, hvad vi vil ende med at sige – altså om vi vil ende med at stemme for eller imod.
Det afhænger altså af, om vi når til bunds i tingene via et grundigt arbejde.
Derfor vil jeg også appellere til, at når vi laver en tidsplan for forslaget her, laver vi den lang nok til, at vi kan nå at få hørt eksperterne og nå at få udarbejdet en evaluering af valgkredsreformen, hvilket jeg betragter det her som en del af, sådan at vi er på fuldkommen sikker grund fagligt og sagligt.
Så jeg ser frem til debatten, men det bliver en meget, meget grundig debat.
Det er meget sjovt, at det er meget, meget sjældent, at man får det her som et spørgsmål, når man er ude i landet – jeg tager meget rundt i Danmark, det gør de fleste af os jo – til debatter med befolkningen.
Det er meget, meget sjældent, det sker.
Men her på Christiansborg er det selvfølgelig et topissue.
Det er et kæmpestort punkt for Folketinget.
Så det, man går op i i befolkningen, er ikke så meget, hvad der skal ændres, men at det skal være noget, man kan forstå, og at det skal være noget, som er fagligt og sagligt funderet.
Det er simpelt hen noget helt afgørende i vores valglov.
Hvis man ikke gør det på en saglig og faglig måde, men gør det i hast, så smuldrer tilliden til vores demokratiske system.
Derfor skal man gøre det ordentligt, og det er det, der er vores hensigt, når vi går i gang med det grundige udvalgsarbejde.