Professor dr. Jur. Peter Pagh
Degnehusene 70,
2620 Albertslund
tlf.: 43421238/35323127
email: peter.paghjur.ku.dk
Folketingets Miljø- og Fodevareudvalg
Christiansborg
1218 Kobenhavn K
31. januar
2017
Vedr.: Forslag om ændring afnaturbeskyttelsesloven lovforslag L 122
-
Jeg tillader mig herved uopfordret at kontakte udvalget i anledning af ovennævnte lovforslag
om ændring af ændring af naturbeskyttelseslovens regler om strandbeskyttelseslinj en.
Baggrunden for min henvendelse er, at lovbemærkningernes oplysninger vedrørende de
gældende regler efter min opfattelse er misvisende i relation til oplysningerne om, i hvilket
omfang den nugældende bestemmelse i naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. 1 omfatter et forbud
mod
ændret
anvendelse af eksisterende bygninger.
I lovbemærkningeme anføres i bemærkningerne til
§
1, nr. 2 bl.a.:
“Efter årelang praksis anses også anvendelsesændringer som omfattet af forbuddet, f.eks. ændring af en
bygning fra erhverv til boligformål.”
I bemærkningerne til
§
1, nr.
4 anføres bl.a.:
“Efter årelang praksis anses også anvendelsesændringer som omfattet af forbuddet, feks. ændring af en
bygning fra erhverv til boligfomiål, når den ændrede anvendelse er mere intensiv eller på ikke uvæsentlig
måde vil kunne påvirke tilstanden i kystområdet.
Med den foreslåede bestemmelse i
§
15,
stk. 1, videreføres det nuværende forbud mod tilstandsændringer,
der som hidtil er gældende i landzone, byzone og sommerhusområder.”
I bemærkningerne til
§
1, nr.
5 anføres bl.a.:
“Efter gældende regler forudsætter ændret anvendelse af overflodiggjorte havnebygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen forudgående dispensation.”
Lovbemærkningerne giver dermed et indtryk af, at det ligger fuldstændigt fast, at forbuddet i
§
15, stk. 1 omfatter ændret anvendelse af eksisterende bygninger, og at dette følger af en årelang
praksis.
Hertil må imidlertid for det første oplyses, at der ikke i forarbejderne til naturbeskyttelsesloven
fra 1992 eller de omfattende ændringer i 1994 er blot antydningsvis støtte til, at forbuddet
skulle omfatte ændret anvendelse af eksisterende bygninger. Tværtimod fremgår det af
i