Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 122 Bilag 8
Offentligt
1723519_0001.png
Professor dr. Jur. Peter Pagh
Degnehusene 70,
2620 Albertslund
tlf.: 43421238/35323127
email: peter.paghjur.ku.dk
Folketingets Miljø- og Fodevareudvalg
Christiansborg
1218 Kobenhavn K
31. januar
2017
Vedr.: Forslag om ændring afnaturbeskyttelsesloven lovforslag L 122
-
Jeg tillader mig herved uopfordret at kontakte udvalget i anledning af ovennævnte lovforslag
om ændring af ændring af naturbeskyttelseslovens regler om strandbeskyttelseslinj en.
Baggrunden for min henvendelse er, at lovbemærkningernes oplysninger vedrørende de
gældende regler efter min opfattelse er misvisende i relation til oplysningerne om, i hvilket
omfang den nugældende bestemmelse i naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. 1 omfatter et forbud
mod
ændret
anvendelse af eksisterende bygninger.
I lovbemærkningeme anføres i bemærkningerne til
§
1, nr. 2 bl.a.:
“Efter årelang praksis anses også anvendelsesændringer som omfattet af forbuddet, f.eks. ændring af en
bygning fra erhverv til boligformål.”
I bemærkningerne til
§
1, nr.
4 anføres bl.a.:
“Efter årelang praksis anses også anvendelsesændringer som omfattet af forbuddet, feks. ændring af en
bygning fra erhverv til boligfomiål, når den ændrede anvendelse er mere intensiv eller på ikke uvæsentlig
måde vil kunne påvirke tilstanden i kystområdet.
Med den foreslåede bestemmelse i
§
15,
stk. 1, videreføres det nuværende forbud mod tilstandsændringer,
der som hidtil er gældende i landzone, byzone og sommerhusområder.”
I bemærkningerne til
§
1, nr.
5 anføres bl.a.:
“Efter gældende regler forudsætter ændret anvendelse af overflodiggjorte havnebygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen forudgående dispensation.”
Lovbemærkningerne giver dermed et indtryk af, at det ligger fuldstændigt fast, at forbuddet i
§
15, stk. 1 omfatter ændret anvendelse af eksisterende bygninger, og at dette følger af en årelang
praksis.
Hertil må imidlertid for det første oplyses, at der ikke i forarbejderne til naturbeskyttelsesloven
fra 1992 eller de omfattende ændringer i 1994 er blot antydningsvis støtte til, at forbuddet
skulle omfatte ændret anvendelse af eksisterende bygninger. Tværtimod fremgår det af
i
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0002.png
bemærkningerne til lovændringen i 1994, at ændret anvendelse af eksisterende bygninger kun
kræver tilladelse efter planlovens
§
35,
hvis ejendommen er beliggende i landzone. Det kan i
forlængelse heraf noteres, at der ikke før omkring 2005/2006 ses praksis fra Naturklagenævnet,
hvor ændret anvendelse er anset for omfattet af forbuddet i
§
15.
For det andet bemærkes, at antagelsen om at
§
15 skulle omfatte ændret anvendelse af
eksisterende bygninger blev “opfundet” i Skov- og Naturstyrelsens vejledning fra 2000 om 300
meter strandbeskyttelses- og klitfredningszone. Det er med henvisning til denne vejledning, at
Naturklagenævnet fra omkring 2005/2006 antog, at ændret anvendelse af eksisterende
bygninger er omfattet af forbuddet, uden nævnet på noget tidspunkt har forholdt sig til, at denne
udvidelse af forbuddet i
§
15,
stk. 1 ikke fremgår af forarbejderne til lovteksten.
Det må endvidere oplyses, at denne fortoikning ikke ses at have været prøvet ved domstolene,
og at Højesteret i en principiel dom fra 2002 (UfR 2002.1761) lagde til grund, at
§
15 omfatter
nye bygningsmæssige anlæg, mens ændret anvendelse ikke blev anset for omfattet af
naturbeskyttelseslovens
§
15, men blev anset for omfattet afplanlovens
§
35, hvilket er helt i
overensstemmelse med sidstnævnte regel.
Det kan således konstateres, at det i lovbemærkningerne anførte om “årelang praksis” refererer
til Naturklagenævnets (og senere Natur- og Miljøklagenævnet) praksis i en periode på Ca. 10 år.
Der mangler i lovbemærkningerne de supplerende væsentlige oplysninger, at den omhandlede
praksis ikke har været prøvet af domstolene, og at Naturklagenævnet (og senere Natur- og
Miljoklagenævnet) alene har henvist til Skov- og Naturstyrelsens vejledning som grundlag for
denne fortoikning. Der mangler endvidere i lovbemærkningerne den væsentlige oplysning, at
fortolkningen er anfægtet i en verserende retssag, og at lovbemærkningerne derfor kan læses,
som om at Folketinget har tiltrådt den i Natur- og Miljøklagenævnets praksis foretagne
udvidelse af forbuddet i
§
15, stk. i til at omfatte ændret anvendelse af eksisterende bygninger,
således at lovbemærkningerne til L 122 tages til indtægt for en verserende retssag.
Det er efter min opfattelse i sig selv et alvorligt problem er, at en statslig styrelse i en
vejledning har fortolket et forbud i en lovregel langt ud over, hvad Folketinget har taget stilling
til med vidtgående retsvirlminger for borgerne. Det er efter min opfattelse tillige et problem, at
Natur- og Miljoklagenævnet blot har henholdt sig til vejledningen og ikke nærmere har forholdt
sig til, hvor i lovens forarbejder der skulle være støtte til en sådan udvidet fortoikning, hvilket
naturligvis også svækker præjudicen af nævnets praksis.
Men det er efter min opfattelse et endnu større problem, at ministeren ikke i
lovbemærkningerne oplyser om disse forhold og heller ikke oplyser, at der verserer en retssag
om denne fortolkning. Dette betyder nemlig, at Folketinget ikke har ffiet en dækkende
fremstilling af den gældende retsstiiling i forbindelse med overvejelser om ændringer.
Konsekvensen af Iovbemærkningerne til L 122 er således, at det såfremt lovforslaget vedtages,
fremover i retspraksis kan blive lagt til grund, at Folketinget har tiltrådt, at ændret anvendelse af
eksisterende bygninger skal være omfattet af forbuddet i
§
15. Dette er naturligvis
uproblematisk, hvis det er flertallet i Folketingets opfattelse, at ændret anvendelse af
eksisterende bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen kræver dispensation fra
§
15, men det
må så efter min opfattelse i det mindste forudsætte, at Folketinget oplyses om disse
konsekvenser, og at Folketinget selv tager stilling til, om Folketinget ønsker at foregribe
2
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0003.png
udfaldet af en verserende retssag, eller om Folketinget alene ønsker, at
§
15 fremadrettet skal
omfatte et forbud mod ændret anvendelse af eksisterende bygninger for ikke at foregribe
udfaldet af en konkret retssag.
Det kan supplerende oplyses, at jeg i 2015 fik offentliggjort en artikel i Tidsskrifl for Miljø om
fortolkningen af naturbeskyttelseslovens
§
15 TFM 2015.83), og at jeg i forbindelse med den
verserende retssag på anmodning af sagsøgerne udarbejdede et responsum om, hvorvidt
naturbeskyttelseslovens
§
15 finder anvendelse på ændret anvendelse af eksisterende bygninger,
og at jeg af sagsøgeme efter forespørgsel har faet tilladelse til at vedlægge dette responsum til
Miljø- og fødevareudvalget.
4
3
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0004.png
Professor dr. Jur. Peter Pagh
Degnehusene 70.
2620 Albertslund
tlf.: 43421238/35323 127
ernail: peter.paght/jur.ku.dk
Notat vedrørende
Anvendelsesændringer Randkiovevej, Bornholm
og forbuddet mod tilstandsændringer inden for
strandbeskyttelseslinj en
*******************************************
Nedenstående notat er udarbejdet efter anmodning fra advokat Kristine Zeest Leth, der har bedt
mig
om at udarbejde et juridisk responsurn om, hvorvidt forbuddet mod titstandsændringer i
naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. I omfatter
ændret anvendelse af eksisterende bygninger,
og hvis
dette er tilfældet, hvilke anvendelsesændringer der er omfattet af forbuddet, herunder om det
omfatter anvendelse af udhus til lejlighedsvis overnatning, henholdsvis hvilken betydning det har, at
udhuset tidligere har været anvendt til overnatning i
naturbeskyttelseslovens
lyset af kontinuitetsbrudsreglen i
§
66, stk. 2.
Indhold:
1. Natur- ogMiljøklagenævnets afgørelse af 18. december2015
2. Baggrunden for sagen
3. De juridiske spørgsmål
4. Omfatter naturbeskyttelsesiovens
§
15, stk. I ændret anvendelse af bygninger?
4.1 Natur- og Miii øklagenævnets praksis
4.2 Forarbejderne til
§
15, stk. 1.
4.2.1 Ændring af undtagelserne 11994
4.2.2 Ændring afundtagelserne i 2004
4.2.3 Sammenfattende om forarbejdeme til
§
I 5
4.3 Skov- og Naturstyrelsens vejledning fra 2000
4.4 Sammenfattende om forbuddet i
§
15, stk.1 omfatter ændret anvendelse af bygninger
5. Hvilke anvendelsesændringer kan være omfattet af 15
6. Hvordan skal begrebet ‘ændret anvendelse af bygning’ fortolkes?
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0005.png
1. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse af 18. december 2015
Baggrunden for anmodningen er, at der verserer en retssag om gyldigheden af Natur- og
Miljøklagenævnets afgørelse af 1$. december 2015 (NMK-500-00507), hvor et flertal i nævnet
stadfæstede Naturstyrelsens afslag på dispensation fra strandbeskyttelseslinjen til, at et udhus på
13,5
m2 opført i 1930’erne kan anvendes til lejlighedsvise overnatninger med følgende begrundelse:
“Naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. 1, indeholder et generelt forbud mod at foretage ændringer i tilstanden af arealer
inden for strandbeskyttelseslinjen. Formålet med bestemmelsen er at sikre en friholdelse af strandene og de
umiddelbart bagvedliggende kystområder mod indgreb, der ændrer den nuværende tilstand og anvendelse. Det
følger af Natur- og Mitjøklagenævnets praksis, at ændret anvendelse af eksisterende bebyggelse kan udgøre en
tilstandsændring, der forudsætter dispensation, når der er tale om en anden og for naturen mere belastende
anvendelse. Efter naturbeskyttelseslovens
§
65, stk. I, kan der kun i særlige tilfælde meddeles dispensation fra
strandbeskyttelseslinjen. Der kan således kun dispenseres, hvis særlige forhold taler for det, herunder hvis der er tale
om et nødvendigt formål, som bør gå forud for den generelle beskyttelsesinteresse, og der ikke ved en dispensation
skabes præcedensvirkning i strid med det generelle formål med reglerne. I vurderingen af, om der foreligger et
særligt tilfælde, indgår en bedømmelse af det ansøgtes påvirkning af det beskyttede område samt begrundelsen for
ansøgningen.
[..J
Naturstyrelsen har meddelt lovliggørende dispensation til at anvende det store anneks som gæstehus.
Dispensationen er meddelt på vilkår om, at gæstehuset alene kan anvendes til lejlighedsvise overnatninger i
tilknytning til enfamiliehuset på ejendommen, og at vilkåret indebærer, at gæstehuset ikke udgør en selvstændig
boligenhed. Styrelsen har lagt vægt på, at bygningen er opført på en beliggenhed og med en ydre fremtræden, der
ikke
umiddelbart ligner
et typisk
udhusbyggeri.
Sammenholdt med klagers forklaring om, at huset har været anvendt
til lejlighedsvis brug som gæstehus/anneks, samt fremsendte billeder, finder styrelsen ikke at kunne afrise, at
bygningen er opført som gæstehus og har været anvendt som sådan i en længere årrække.
Et flertal på 7 af nævnets medlemmer finder ikke, at det, tianset at der
er visse lighedspunkter mellem de to udhuse,
kan lægges
til grund, at det lille
udhus har været anvendt til beboelse på samme måde
som
det store. Flertallet
lægger bl, a. vægt på, at det lille udhus
fremstår
soiti et
typisk udhus
og således ikke har samme ydre fremtræden
som
det store, der er opfort hævet over det omkringliggende terræn,
med
stensætning ved terrassespring,
overdækket indgang, blomsterkasser og en mindre fliseterrasse
ud
for den
ene
gavl. Flertallet finder på denne
baggrund og efter en samlet vurdering ikke, at der er tale om et sådant særligt tilfælde, der kan begrunde en
dispensation. Hertil kommer hensynet til fremtidige lignende sager.” (mine fremhævelser)
2.
Baggrunden for sagen
Baggrunden for Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse var, at ejeren af matr. nr. 183 b og matr. nr.
183 c i august 2015 ansøgte Naturstyrelsen om dispensation fra naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. I
til en renovering med udskiftning af facade på to udhuse, hvoraf det ene på 28,7 m2 er placeret på
matr. nr. 183 b, hvor der tillige er et sommerhus, og det andet udhus på 13,5 m2 er placeret på matr.
nr. I 83 c, hvor der ikke er anden bebyggelse. Naturstyrelsen meddelte afslag den 3 1. januar 2014,
hvilket ejeren rettidigt påklagede til Natur- og Miljøklagenævnet. Ejeren anmodede herefter
Naturstyrelsen om at genoptage sagen, idet ejeren bl.a. henviste til, at begge udhuse tidligere havde
været anvendt til beboelse, hvilket gav anledning til, at Naturstyrelsen ved afgørelse af 9. april 2014
genoptog ansøgning vedrørende det store udhus på 28,7 m2, mens Naturstyrelsen afviste at
genoptage sag vedrørende det lille udhus, uden Naturstyrelsen særskilt forholdt sig til, at ejeren
frafaldt ansøgning om renovering af det lille udhus og alene anmodede om dispensation til
2
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0006.png
statusændring fra udhus til gæstehus uden bygningsmæssige ændringer. Ejeren påklagede herefter
rettidigt Naturstyrelsens afslag vedrørende statusændring af det lille udhus (samt afslag på carport).
Natur- og Miljøklagenævnet lagde i afgørelsen indledningsvis til grund, at de to udhuse i BBR var
registreret som “udhuse”, samt at der i det store udhus er køkken. tørkloset og brændeovn. mens der
i det lille udhus er tørkloset og el.
3. De juridiske spørgsmål
De juridiske spørgsmål, som jeg er blevet bedt om at belyse, omfatter for det første det generelle
juridiske spørgsmål om, hvorvidt forbuddet mod tilstandsændringer i naturbeskyttelseslovens
forbuddet i
§
15,
stk. I omfatter ændret anvendelse af bygninger. for det tilfælde, at det lægges til grund, at
§
15, stk. I omfatter ændret anvendelse af bygninger, er det andet spørgsmål, hvilke
anvendelsesændringer der er omfattet af forbuddet, herunder om det omfatter anvendelse af udhus
til lejlighedsvis overnatning, henholdsvis hvilken betydning det har, at udhuset tidligere har været
anvendt til overnatning i lyset afkontinuitetsbrudsreglen i naturbeskyttelseslovens
Disse spørgsmål belyses i det følgende.
§
66, stk. 2.
4. Omfatter naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. i ændret anvendelse
af
bygninger?
Svaret på dette spørgsmål er afhængig af, hvilke retskilder der lægges til grund for besvarelsen, som
det uddybes nærmere nedenfor, og som jeg i øvrigt har belyst i artikel i Tidskrift for Miljø, 20 15.83.
Hvis spørgsmålet besvares efter forarbejderne til naturbeskyttelseslovens
forarbejderne til naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. 1, er der ikke
holdepunkt for, at reglen omfatter ændret anvendelse af bygninger. Hvis der lægges vægt på
§
15, stk. 4, nr. 6 om mindre vedligeholdelsesarbejder, er
der derimod en vis støtte til, at forbuddet i
§
15,
stk. I omfatter anvendelsesændringer i forbindelse
med større bygningsmæssige ændringer, som det uddybes nedenfor.
Hvis spørgsmålet besvares på baggrund af Skov- og Naturstyrelsens Vejledning om 300 meter
strandbeskyttelses- og klitfredningszone fra 2000, omfatter forbuddet mod tilstandsændringer i
klitfredede arealer efter naturbeskyttelseslovens
§
8 ændret anvendelse af bygninger, og
formuleringen i vejledningen kan ved en udvidet fortolkning føre til, at dette også gælder for
strandbeskyttelseslinjen, hvilket ligeledes uddybes nedenfor.
Hvis
spørgsmålet
besvares
efter
Natur-
og
Miljøklagenævnets
praksis
(og
tidligere
Naturklagenævnets praksis), ses der frem til Ca. 2005/2006 ikke eksempler i nævnets praksis på, at
ændret anvendelse af bygninger uden væsentlige bygningsmæssige ændringer er blevet anset for
3
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0007.png
omfattet af forbuddet i naturbeskyttelseslovens
§
15, stk.1, men herefter har nævnets praksis ændret
sig, således at anvendelsesændringer af bygninger efter nævnets nyere praksis er omfattet af
forbuddet i
§
15, stk. 1, som det særskilt uddybes nedenfor.
4.1 Natur- og Miljøktagenævnets praksis
Ændret anvendelse af eksisterende bygninger blev i Natur- og Miljøklagenævnets praksis (og
tidligere Naturklagenævnets praksis) frem til Ca. 2005/2006 ikke anset for omfattet af forbuddet i
naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. 1, når der ikke var tale om væsentlige bygningsmæssige
ændringer. Derimod er der enkelte eksempler på, at anvendelsesændringer er indgået ved vurdering
§
15, stk. 1, jf. fx MAD 1999.1111
Nmk, hvor ombygning af tidligere redskabsskur til fritidshus fandtes omfattet af forbuddet i
§
15,
stk. 1, hvilket nævnet begrundede med, at
“selv mindre ombvgniner af lovligt opførte driftsbygninger til landbrug, skovbrug og fiskerierhvervet med henblik
på indretning og anvendelse til beboelse findes at kræve dispensation fra naturbeskyffelseslovens
§
15, når
ændringen
ikke uvæsentl& måde vil kunne påvirke tilstanden i kvston;rådet.” (min ftemhævelse).
af
om
bygningsmæssige ændringer er omfattet af forbuddet i
Som det fremgår, er det ombygningen, der udgør grundlaget for, at anvendelsesændringen har
betydning, og herefter ændrede nævnet amtets afslag på dispensation til en tilladelse på nærmere
vilkår.
I MAD 2006.2162 Nkn om udnyttelse af loftsetage til beboelse i ejendom beliggende inden for
klitfredningslinjen antog nævnet lidt mere vidtgående med henvisning til Skov- og Naturstyrelsens
vejledning om ki ltfrednings- og strandbeskyttelseslinjen, at anvendel sesændringer kan være
omfattet af forbuddet. Herefter afviste nævnet dog i det konkrete tilfælde, at “en begrænset
udvidelse af boligarealet fra 55 til 84 m2” ved inddragelse af loftsrum og den herved forudsatte
ændrede anvendelse var af en karakter, der var omfattet af forbuddet i
underkendte Skov- og Naturstyrelsen,
som
§
8, stk. I, hvormed nævnet
havde afslået at meddele dispensation. Tilsvarende
underkendte Naturklagenævnet i MAD 2008.2272 Nkn Miljøministeriets afslag på dispensation fra
naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. I til at inddrage en 11 m2 altan til beboelse, men til forskel fra
§
15, stk. I med henvisning til, at altaner efter
afgørelsen i MAD 2006.2168 Nkn antog Naturklagenævnet i MAD 2002.2272 Nkn, at inddragelsen
af altanen til beboelse var omfattet af forbuddet i
bygningsreglementet ikke medregnes i etagearealet er “det ansøgte
etagearealet og ydre bygningsmæssige ændringer
-
som indebærer en udvidelse af
[..J
en tilstandsændring, der kræver dispensation
4
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0008.png
fra naturbeskyttelseslovens
§
15”. Men da ændringen ikke ændrede husets ydre fremtræden
væsentligt, fandt nævnet, at der kunne meddeles dispensation.
Mere vidtgående antog nævnet i MAD 2007.1668 Nkn, at statusændring fra sommerhus til
helårsbeboelse er omfattet af forbuddet i
§
15,
stk. 1, og samme praksis er fulgt i de senere år. Se fx.
NMK-500-001 12 (29/9 2011) om ændret anvendelse fra laboratorium til sommerhus, NMK-500-
0035$ (28/10 2013) om ændret anvendelse af sommerhus til helårsbeboelse, NMK-500-0046$
(20/12 2013) om ændret anvendelse afoverflødiggjort landbrugsbygning til beboelse og NMK-500-
00630 (27/7 2015) om inddragelse af udhus til sommerhus til beboelse.
Herudover er der flere sager, hvor nævnet har gentaget synspunktet
om, at
ændret anvendelse er
omfattet af
§
15, stk. 1, men hvor sagerne har omfattet bygningsmæssige ændringer, der uden tvivl
må anses for omfattet af
§
15, stk. 1, hvorfor disse sager er uden præjudice for det rejste spørgsmål.
Som eksempler kan nævnes NMK-500-00205 (18/12 2012) om ombygning af udhus til beboelse og
NMK-500-00630 (27/7 2015) om udvidelse af sommerhus inden for klitfredningslinjen ved
inddragelse af brænderum.
Foreløbigt sammenfattende har Natur- og Miljøklagenævnets fortolkning afnaturbeskyttelseslovens
§
15, stk. I ændret sig i løbet af de seneste ti år, så nævnet i den nyere praksis anser ændret
anvendelse af bygninger for omfattet af forbuddet i
§
15, stk. 1, uden at denne ændrede fortolkning
kan forklares med lovændringer i de seneste ti år.
4.2 Forarbejderne til
§
15, stk. 1.
Det fremgår af ord lyden af
§
15,
stk.
1, at
“Der må ikke foretages ændring
i
tilstanden af strandbredder eller af andre arealer, der ligger mellem
strandbredden og strandbeskyftelseslinjen. Der må ikke etableres hegn, placeres campingvogne og lignende, og
der må ikke foretages udstykning, matrikulering eller area]overførsel, hvorved der fastlægges skel.”
Ordlyden af de forbudte foranstaltninger i
§
I 5 svarer til den regel, der blev vedtaget med
naturbeskyttelsesloven fra 1992, hvor det i [ovbemærkningerne anføres:
“Bestemmelsen
svarer indholdsmæssi.gt til naturfredningslovens
46,
stk. 1, men er omfornuderet redaktionelt
o tvdeliggiort.
Basislinien for beskyttelsen er landvegetationen, d.v.s. at forstrand, rørskov, strandeng og lign.
hører til strandbredden. Forbudet mod at foretage ændringer i tilstanden af strandbredder mv., indebærer i
overensstemmelse med opregningen
i
den gældende lovs
§
46, stk. 1, fortsat, at der ikke må placeres bebyggelse
5
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0009.png
(bygninger, skure, master mv.), foretages ændringer i terrænet, beplantning eller hegning,
jf.
dog stk. 2, nr. 3,
nedenfor. Om affaldsdeponering henvises til bemærkningerne til
§
16, stk. 2.
Formuleringen, hvorefter der ikke må foretages udstykning, matrikutering eller arealoverførsel, hvorved der
fastlægges skel, er foretaget som følge af
§
12 i lov nr. 138 af 7. marts 1990 om konsekvensændringer af
forskellige love som følge af lov om udstykning og registrering i matriklen. (FT 1991/92, lovforslag L 70— min
ftemhævelse).
Efter lovbemærkningerne tilsigtes der således ikke med naturbeskyttelseslovens
af forbuddet i naturfredningslovens
§
I 5 en udvidelse
§
46, stk. 1, og der er hverken i forarbejderne til den tidligere
naturfredningslovs
§
46, stk. I eller i den efterfølgende praksis vedrørende
§
46 eller i
lovbemærkningerne fra 1992 støtte til, at naturbeskyttelseslovens
§
I 5, stk. I omfatter ændret
anvendelse af bygninger. Det kan i forlængelse heraf konstateres, at Natur- og Miljøklagenævnet i
intet tilfælde har henvist til forarbejderne til 1992 eller tidligere forarbejder som begrundelse for, at
naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. I skulle omfatte ændret anvendelse af bygninger, hvilket må
anses for velbegrundet, da der ikke er nogen støtte til fortolkningen i disse retskilder. Det kan i den
forbindelse noteres, at der i øvrigt fortsat er enighed om, at fx fældning af træer eller fjernelse af
beplantning ikke er omfattet af forbuddet i
karakter af en tilstandsændring
kystlandskabet.
§
15, stk. 1, selv
om
sådanne indgreb utvivlsomt har
og i nogle tilfælde kan have negative virkninger på
4.2.1 Ændring af undtagelserne i 1994
Selv om indholdet af forbuddet i naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. i forblev uændret, blev den
§
15, stk. 4 blev ændret, og
geografiske rækkevidde af forbuddet ændret med den såkaldte lov om beskyttelse af kysterne fra
1994, hvor forbudszonen blev udvidet til 300 meter og undtagelserne i
ændringen i lovbemærkningerne blev forklaret således:
“Bestemmelsen svarer indhotdsmæssigt i det væsentlige til naturbeskyttelseslovens
§
15, idet der fortsat er
forbud mod enhver ændring af tilstanden med de i stk. 4 nævnte undtagelser.
[..J
Forbudet mod udstykning,
matrikulering og arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel, er opretholdt, idet det dog forudsættes, at dette fx
ikke skal være til hinder for hensigtsmæssige omlægninger afejendomsstrukturen ijordbrugserhvervene eller for
gennemførelse af kystnære naturforvaltningsprojekter
[..J.
forbudet mod tjistandsændringep indebære,’, at enhver etablering af nybyggeri og udvidelse af eksisterende
bebyggelse og andre anlæg kræver en disyensation. Det forudsættes, som udgangspunkt, at den hidtil restriktive
administrationspraksis opretholdes i hele 300 m-zonen.
{..J
I overensstemmelse med hidtidig praksis vil det endvidere være muligt at etablere mindre foranstaltninger til
støtte for friluftslivet og dermed til fremme af turismen.
Der
vil således
som
hidtil kunne tillades opstilling af
toiletbvgninger, informationstavler og skilte samt andre, til opMdelse aTfriluftsfunktionen nodvendige, beskedne
opholdsfaciliteter. {..j
Den udvidede strandbeskyttelseslinie vil berøre en række ejendomme, herunder landbrugs- og
skovbrugsejendomme, der ikke er omfattet af de gældende regler. Muligheden for nybyggeri og tilbygninger til
eksisterende ejendomme i
landzone
e,’
i dag begrænset aT bestemmelserne i
planlrn’en
om
landzoneadministrationen.
Herefter
må der ikke uden tilladelse foretages udstykning. opfores nr bebyggelse
eller ske ændringer i anvendelsen aT bestående bebyggelse. Byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for den
6
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0010.png
pågældende ejendoms drift som landbrugs- eller skovbrugsejendom eller for udøvelsen affiskerierhvervet er dog
umiddelbart tilladt efter planlovens
§
36, stk. 1, nr. 3), såfremt byggeriet opføres i tilknytning til ejendommens
hidtidige bebyggelsesareal. Med undtagelsen i
[
15, stk.
4J
nr. 7 er der ikke ændringer heri, men det kræver dog
amtsrådets tilladelse for så vidt angår byggeriets nærmere beliggenhed og udformningen, således at byggeriet i
videst muligt omfang indpasses i landskabet.” (FT 1993/94, L 191 —mine fremhævelser).
Som det fremgår, er der ikke støtte i lovbemærkningerne til, at ændringen i 1994 skulle betyde. at
forbuddet i
§
15, stk. I blev udvidet til at omfatte ændret anvendelse af bygninger. Det kan
tværtimod konstateres, at det alene er i telation tit planlovens
§
35 om landzonetilladelser, at det er
oplyst, at der gælder en regel om tilladelse til ændret anvendelse af bygninger, jf. “herefter”. Dette
indebærer med andre ord, at forbuddet i
§
I 5, stk. I må forstås således, at regulering af ændret
anvendelse af bygninger sker efter planlovens
§
35, og netop ikke efter
§
15, stk. 1.
Denne fortoikning bekræftes ligeledes afNaturklagenævnets afgørelse i MAD 2000.75 I Nkn, hvor
Naturklagenævnet afviste at give Iandzonetilladelse til at ændre en fritidsbolig, der var beliggende
inden for strandbeskyttelsestinjen (20-30 meter fra kysten), til helårsbeboelse. Den omstændighed,
at bygningen var beliggende så tæt ved kysten kunne naturligvis indgå i vurderingen efter
planlovens
§
35, men dette ændrer ikke ved, at den ændrede anvendelse af bygningen alene var
omfattet afplanlovens
§
35 og ikke naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. 1.
Denne udlægning bekræftes tillige af Højesterets dom i
UfR
2002.1761/2 H, hvor Højesteret
tiltrådte landsrettens begrundelse for at der ikke var grundlag for at underkende Naturktagenævnets
stadfæstelse af amtets påbud om at fjerne en tennisbane, der var beliggende i landzone inden for
strandbeskyttelseslinjen. Nævnet havde i forhold til naturbeskyttelseslovens
§
15 henvist til, at det
1,90 meter bøje hegn rundt
om
tennisbanen er omfattet af forbuddet mod hegn i
§
15, og at
anvendelsesændringer kræver tilladelse efter planlovens
imødegik med
§
35. Ejeren gjorde i denne sag gældende,
at der alene var tale om en anvendelsesændring, hvilket Naturklagenævnet (Kammeradvokaten)
“at anlæg af tennisbanen oven på den tidligere ridebane er en ændring, der efter planlovens
§
35, stk. 1, kræver
tilladelse. Tennisbanen med hegn er efter praksis en bebyggelse, ligesom der ved anlæggelsen er sket ændring i
anvendelsen af et ubebygget areal. Da anlægget ikke tjener noget jordbrugsmæssigt formål, finder
undtagelsesbestemmelserne i lovens
§
36 ikke anvendelse. Også bestemmelserne i planlovens
§
35, stk. 3. og
§
5 a,
stk. 1, viser, at der i områder, der ligger så tæt på kysten, som tilfældet er i denne sag, kun undtagelsesvis kan
meddeles tilladelse til etablering afen tennisbane med tilhørende hegn samt til ændret brug afarealet”
Landsrettens begrundelse for at frifinde Naturklagenævnet (der blev tiltrådt af Højesteret)
anførte,
7
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0011.png
at der:
“efter det oplyste om arealets hidtidige anvendelse ved anlæg aftennisbanen og opsætning aftrådhegnet [er] sket en
sådan ændring af arealet og dets anvendelse, at etableringen ikke har
kunnet ske uden
tilladelse efter
planlovens S’
35
og dispensation efter naturbeskyttelseslovens
§
15. Særligt for så vidt angår den sidstnævnte bestemmelse
bemærkes, at opsætning af hegnet ikke er omfattet afundtagelsesbestemmelsen i stk. 3, litra 3, da hegnet ikke er en
sædvanlig hegning på en
jordbrugse/endom.
De ændringer, som etableringen af tennisbaneanlægget har medført,
adskiller sig efter det oplyste, som er bestyrket ved de
fremlagte
fotos, så markant fra det hidtidige ridebaneanlæg, at
landsretten som sagsøgte finder, at der er tale om et anlæg, der ikke naturligt hører hjemme i et natur- og
kystområde som det, sagsøgerens ejendom er beliggende i. Landsretten finder således, at sagsøgtes afgørelse er
truffet i overensstemmelse med intentionerne bag såvel planloven som naturbeskyttelsesloven.” (mine
fremhævelser).
-
-
Som det fremgår, blev hegnet anset for omfattet af forbuddet i naturbeskyttelseslovens
om
hegn, mens den ændrede anvendelse blev bedømt efter planlovens
§
15,
stk. 1
§
35.
4.2.2 Ændring af uncitagelserne i 2004
Efter
Strandkommissionen
havde
afsluttet arbejdet
med
den
endelige
fastlæggelse
af
strandbeskyttelses- og klitfredningslinjen, blev naturbeskyttelseslovens
§
$ og 15 ændret i 2004 i
forbindelse med en række andre ændringer af naturbeskyttelsesloven. Ændringerne var først og
fremmest begrundet med, at der som følge af den udvidede klitfrednings- og strandbeskyttelseslinje
var behov for en mindre udvidelse af undtagelserne fra forbuddet, hvilket blev udtrykt på følgende
måde i lovbemærkningerne til ændringen af 8 og 15:
“Efter
§
8, stk. i den gældende lov er en række tilstandsændringer generelt undtaget fra forbuddet. I modsætning
til arealer omfattet afstrandbeskyttelseslinjen har det ikke hidtil været tilladt at opsætte hegn på klitfredede arealer,
idet hegning kan medvirke til uheldige aflej ringer af sand eller være til gene for udførelsen af dæmpningsarbejder.
Endvidere har græsning ikke været tilladt, idet græsning kan forårsage forøget risiko for sandfiugt, når vegetationen
fjernes eller ødelægges. Med den generelle udvidelse af klitfredningslinjen er der nu på nogle strækninger omfattet
flere arealer, der er uden klitdannelser, og som udnyttes jordbrugsmæssigt, ligesom det er tilfældet for
strandbeskyffelseslinjen.
Det er derfor foreslået, at bestemmelsen, der
i
forslaget er blevet
[
8] stk. 5, suppleres med et
nyt
[
8, stk. 5] nr. 3,
hvorefter sædvanlige jordbrugshegn på arealer, der hidtil lovligt er udnyttet landbrugsmæssigt, undtages fra
forbuddet mod tilstandsændringer. Ligeledes foreslås disse landbrugsarealer fritaget fra forbuddet mod græsning,
jf.
stk. 5, nr. 2, så de kan anvendes som tilsvarende arealer indenfor strandbeskyttelseslinjen.
Forbuddet mod tilstandsændringer i
[
8] stk. I indebærer, at enhver ændring af tilstanden kun kan ske efter
forudgående godkendelse. Efter de gældende regler antages det dog, at almindelige vedligeholdelsesarbejder som
maling, udskiftning af tagplader og vinduer,
der ikke indebærer ændring af en bygning, kan ske uden tilladelse. En
tilladelse hertil vil blive meddelt, hvis der soges heroin. Andre bygningsarbeider, der medfører ændringer
i
tilstanden, forudsætter de,’imod tilladelse.
Med henblik på at klargøre retstilstanden er det i
[
8] stk. 5, nr. 7, foreslået, at mindre vedligeholdelsesarbejder,
der kan ske, uden at bygningshøjden øges, kan udføres uden tilladelse. Det betyder, at undtagelsen omfatter
vedligeholdelsesarbejder, der indebærer mindre ændringer, f.eks. udskiftning af vinduer og tag. Undtagelsen gælder
alene mindre vedligeholdelsesarbejder, dvs, den omfatter ikke udskiftning af f.eks. små vinduer med
panoramavinduer eller ombygning af terrasser til havestuer og lignende. På grund af de særlige beskyttelseshensyn,
der gælder ved kysterne, er det præciseret, at bygningshøjden ikke må forøges udover i ubetydeligt omfang.
Undtagelsen om fatter ikke ændringer af en bygning med henblik på ændret anvendelse. til feks.
ibrttgtugnin til
beboelse, idet æm7dret anvendelse, herzmder ibrugtagning til beboelse, butikserhverv,
restaurant
eller lignende
fortsat forudsættes om fattet af kravet om tilladelse. Konkrete vilkår om f.eks. placering og udformning af en
,
8
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0012.png
bygning.
der
er
knyttet
til
tidligere
afgorelser
om
dispensation,
skal
fortsat
overholdes.
[..]
forslaget [til ændring af 15] indeholder en redaktionel ændring afbestemmelsen, således at bestemmelsen så vidt
muligt svarer til
§
$ om klitfredningslinjen.
[..]
Om den foreslåede
bestenmielse i
15, stk.
4,
nr.
6, om
mindre
vedllgeholdelsesarbeider henvises til bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse vedrorende
klitfredningslinien.”
(mine fremhævelser)
Som det fremgår, er meningen med de i lovbemærkningerne indeholdte udsagn
om
ændret
anvendelse af bygninger at
tydeliggøre, at bygningsmæssige ændringet med henblik på ændret
anvendelse af bygningerne kan være omfattet af forbuddet i
bygningen, at forbuddet i
§
8 og
§
15. Det følger heraf, at det
alene er i forbindelse med “ændringer af en bygning med henblik på ændret anvendelse” af
§
8 og 15 kan omfatte “ændret anvendelse”.
Svagheden ved denne fortolkning af motiverne er imidlertid, at lovbemærkningeme om ændret
anvendelse knytter sig til en undtagelsesbestemmelse, hvorfor det i sig selv må anses for tvivlsomt,
om
det på denne måde er muligt at udvide hovedreglen. Mere grundlæggende er problemet, at
forbud mod anvendelsesændringer af eksisterende bygninger er et meget vidtgående og
erstatningsfrit indgreb i ejerens rådighed over sine bygninger, og at så vidtgående indgreb efter
almindelige fortolkningsprincipper normalt må kræve udtrykkelig hjemmel. Dette vil normalt
forudsætte, at det direkte fremgik af lovreglen, at ændret anvendelse af bygninger er omfattet af
forbuddet,
§
35. Alternativt kunne det markeres i
lovbemærkningerne, at ændringen i 2004 tilsigtede en udvidelse af forbuddet i
§
15, stk. I, så reglen
som
det fx er tilfældet med planlovens
kan omfatte ændret anvendelse af bygninger.
Hertil kommer det særlige problem, at det alene er i bemærkningerne til
kunne være omfattet af forbuddet i
af
§
8, at ændret anvendelse
er omtalt, hvilket
sammenholdes med, at ændret anvendelse også forud for ændringen i 2004
§
8, stk. 1. Dette taler for, at henvisning til bemærkningerne til
klitfredningslinjen i bemærkningerne til
§
I 5, stk. 4, nr. 6 ikke refererer til udsagnet om ændret
anvendelse
bygninger,
men
i
stedet
tydetiggør,
hvad
der
forstås
ved
mindre
vedligeholdelsesarbejder, og at større bygningsmæssige ændringer
som
forhøjelse af bygninger eller
udvidelse af byggefelt er omfattet afforbuddet i
Men selv hvis man
§
15, stk. 1.
at
måtte forlade almindelige fortolkningsprincipper og acceptere,
lovbemærkninger til en undtagelse fra forbuddet mod tilstandsændringer i klitfredningszonen er
tilstrækkelig hjemmel til at udvide forbuddet i
§
15, stk. 1, er der intet holdepunkt i forarbejderne til
9
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0013.png
ændringen i 2004 for, at forbuddet i
bygningsmæssige ændringer.
§
I
5,
stk. I omfatter ændret anvendelse, der sker uden større
4.2.3 Sammenfattende omforarbejderne til
§
15
Sammenfattende må det konkluderes, at efter forarbejderne til naturbeskyttelseslovens
§
I
5,
stk. I
er der intet holdepunkt for, at forbuddet mod tilstandsændringer omfatter ændret anvendelse af
bygninger. Det må endvidere konkluderes, at ændringen i 1994 af undtagelserne til
giver noget holdepunkt for, at
§
15 heller ikke
§
15, stk. I skulle omfatte ændret anvendelse af bygninger, og denne
fortolkning bekræftes ligeledes afretspraksis, hvor ændret anvendelse i stedet er blevet bedømt efter
planlovens
§
35, der indeholder en udtrykkelig regel om, at ændret anvendelse kræver tilladelse.
Hvis man anvender almindelige fortolkningsprincipper gælder det samme for lovændringen af
undtagelserne til
§
15 i 2004. Hvis det derimod måtte antages, at det er muligt at udvide en
forbudsregel tit at omfatte ændret anvendelse af bygninger, fordi der i bemærkninger tit en ny
undtagetsesregel fra strandbeskyttelseslinjen forekommer en generel henvisning til bemærkningerne
til en undtagelse vedrørende klitfredningszonen, vil dette kunne begrunde, at ændret anvendelse af
bygninger er omfattet af forbuddet i
§
15, stk. 1, men
kun
hvis der i forbindelse med den ændrede
anvendelse sker større bygningsmæssige ændringer. Selv ved en så udvidende fortoikning, der
fraviger almindelige fortolkningsprincipper, er det således ikke muligt at finde støtte til, at
I kan omfatte ændret anvendelse,
når
§
15, stk.
der ikke sker større bygningsmæssige ændringer.
4.3 Skov- og Naturstyrelsens vejledning fra 2000
Natur- og Miljøklagenævnet har (som nævnt) begrundet sin fortolkning afnaturbeskyttelseslovens
§
15, stk. I som omfattende ændret anvendelse af bygninger med Skov- og NatLirstyrelsens vejledning
fra 2000 om 300 m strandbeskyttelses- og klitfredningszone. I denne vejledning er af relevans for
den foreliggende problemstilling anført:
“Da forbudet primært retter sig mod tilstandsændringer, forhindrer strandbeskyttelsen/klitfredningen ikke, at en
eksisterende tilstand opretholdes, heller ikke selv om opretholdelsen kræver sædvanlig vedligeholdelse. Endvidere
kan en byggetilladelse efter byggeloven og en landzonetilladelse efter planloven udnyttes, hvis tilladelsen er
meddelt før ikrafttrædel sen af de nye bestemmelser og ikke er udløbet.
[..J
forbudet mod tilstandsændringer omfatter foruden byggearbejder også anbringelse af faste konstruktioner eller
indretninger som f.eks. master og antenner. Der må heller ikke anbringes campingvogne eller skurvogne på
klitfredede arealer heller ikke telte og bænke selv om anbringelsen er
midlertidig.
Ændret anvendelse
af en eksisterende bygning kan være omfattet af forbudet iiiod tilstandsændringer. selv om der
ikke sker en ændring af bygningens ydre fremtræden. Dette gælder navnlig ibrugtagning til beboelse, butikserhverv
eller restaurant og lignende. Da klitfredning også har til formål at forebygge sandfiugt, vil ændret anvendelse af en
-
-
10
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0014.png
bvgnin.g på et
areal
i klitfredningszonen normalt være en tilstandsændring. der kræver disyensation. Det sÅ-vides, at
en ændret anvendelse kan medfore oget slid
på det sårbare areal.
Fjernelse af en eksisterende bygning eller anden fast konstruktion er vel en ændring af den hidtidige tilstand, men
det har til stadighed været fast antaget i administrativ praksis, at forbudet mod tilstandsændringer ikke omfatter
nedrivning af bebyggelse.
[..]
For klitfredede arealer vil selv
midlertidige
terrænændringer kræve en forudgående dispensation.
[..J
Ny beplantning med træer eller buske er ligeledes en “ændring i tilstanden”.
[..J
Ligesom flernelse af
en
bygning
ikke
er om fattet af forbudet
mod tllstandsændringer, er heller ikke flernelse
af eksisterende beplantning
omfattet
af
forbudet.
I bekendtgørelse nr. 661 af 13. august 1997 om klitfredning er der dog fastsat forbud mod på klitfredede
arealer at fjerne beplantning, der tjener til sandfiugtens dæmpning.
[..]
Ud fra de videregående hensyn bag klitfredning er det i
§
8, stk.1,
yderligere bestemt, at klitfredede arealer ikke
afgræsses.”
(mine fremhævelser).
Vejledningen er som nævnt fra 2000 og før den i 2004 fastsatte undtagelse for i
naturbeskyttelseslovens
§ i
5, stk. 4, nr. 6 for vedligeholdelsesarbejder, hvilket forklarer, hvorfor
§
15,
stk. 4, nr. 6 ikke er omtalt i vejledningen.
Som det fremgår, er det i vejledningen forudsat, at ændret anvendelse af en eksisterende bygning i
sig selv
kan
være omfattet af forbuddet i naturbeskyttelseslovens
§
8, stk. I og
§
15, stk. 1, hvilket
vejledningen begrunder med, at ændret anvendelse af en bygning i klitfredningszonen normalt vil
medføre en tilstandsændring. Delle kan sammenholdes med, at det tydeligt fremgår af vejledningen,
at begrebet tilstandsændring har et andet meningsindhold i
§
$ end i
§
15, da
§
15 ikke forbyder
fældning, fjernelse af beplantning eller græsning, mens sådanne ændringer (af gode grunde) er
forbudt efter
§
8.
Vejledningens tilkendegivelser
ændret anvendelse af bygninger kan være omfattet af
om,
at
forbuddet i naturbeskyttelseslovens
§
8 og 15 rejser flere problemer. For det første må det (som
uddybet ovenfor) konstateres, at der ikke i forarbejder eller Naturktagenævnets praksis frem til Ca.
2005 er støtte til, at
§
I 5 omfatter ændret anvendelse af bygninger, når der ikke iværksættes
bygningsmæssige ændringer. Efter min opfattelse må det afvises, at en vejledning kan udgøre et
tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for en så principiel og vidtgående udvidelse af en forbudsregel.
For det andet må der tages hensyn til, at vejledningen er udsendt før den i 2004 gennemførte
lovændring, der selv ved en meget udvidet fortolkning af lovbemærkningerne kun giver grundlag
for, at forbuddet i
§
15 omfatter ændret anvendelse af bygninger,
hvis
der sker større
bygningsmæssige ændringer. Det må på denne baggrund anses for problematisk, at Natur- og
Miljøklagenævnets nyere praksis ikke har forholdt sig til, hvorledes lovændringen i 2004 må have
betydning for anvendelse af den ældre vejledning.
11
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0015.png
for det tredje må det konstateres, at der er forskel på forbuddet i
§
8 og 15, og at der også før 1992
var mulighed for at gribe ind over for æiidret anvendelse af eksisterende bygninger i
klitfredningszonen, fordi en sådan ændret anvendelse kan have alvortige følger for de formål, som
forfølges med
§
8. Det kan på denne baggrund ikke afvises, at forbuddet i
§
8 omfatter ændret
anvendelse af bygninger af de grunde, der er anført i vejledningen, hvilket i øvrigt illustreres af, at
forbuddet i
§
8 også omfatter træfældning og fjernelse af beplantning. Det er på denne baggrund
§
8, men ikke omfatter
§
I 5, stk. 1.
mest nærliggende at fortolke udsagnet i vejledningen om ændret anvendelse af bygninger på den
måde, at det alene gælder for forbuddet i
Endelig må det konstateres, at vejledningen ikke angiver en generel regel om, at ændret anvendelse
af bygninger er omfattet af forbuddet i
§‘
8 og 15, men blot anfører, at dette “kan” være tilfældet
ved ibrugtagning af eksisterende bygninger til beboelse, butik eller restauration, når det kan
godtgøres, at en ændret anvendelse medfører en tilstandsændring. Heraf må logisk følge, at den i
vejledningen indeholdte udvidelse af forbuddet i
§
15 kun gælder, hvis myndigheden har godtgjort
en sådan negativ virkning på tilstanden. Det er
som
følge heraf ikke ejeren, der skal godtgøre, at den
ændrede anvendelse ikke medfører en negativ virkning på tilstanden, men derimod myndigheden
der
som
led i den almindelige oplysningspligt skal identificere påvirkningen ved den ændrede
anvendelse og godtgøre, at denne påvirkning er skadelig i forhold til de formål, der forfølges med
betingelse, men i stedet mere generelt har antaget, at
bygninger.
§
15. Det kan konstateres, at Natur- og Miljøklagenævnets nyere praksis ikke opfylder denne
§
15 omfatter anvendelsesændringer af
Sammenfattende finder jeg det problematisk, at Skov- og Naturstyrelsen med en vejledning udvider
indholdet af en forbudsbestemmelse i forhold til forarbejder og daværende praksis. Dette taler for,
at der
ses bort fra vej ledningens bemærkninger om, at ændret anvendelse af eksisterende
bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen er omfattet af forbuddet i
§
15, stk. 1. Selv hvis man
måtte tillægge vej ledningens udsagn om ændret anvendelse af eksisterende bygninger betydning,
må udsagnet dog fortolkes i lyset af den senere lovændring i 2004 og forskellen mellem forbuddet i
§
8 og
§
15. Dette
føre til, at forbuddet i
§
15 kun omfatter ændret anvendelse af bygninger i
forbindelse med større bygningsmæssige ændringer. Hvis man alligevel måtte antage, at
vejledningen går forud for lovhjemmel og den senere lovregel,
dette i alle tilfælde føre til, at det
12
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0016.png
er myndigheden, der skal identificere og godtgøre, hvordan den ændrede anvendelse påvirker
tilstanden, hvorfor en udvidet fortolkning af forbuddet i
§
15, stk. I ikke kan begrundes med en
mere ubestemmelig henvisning til mulig præcedens, hvilket i øvrigt ligeledes er forudsat i
Naturklagenævnets afgørelse i MAD 2006.2 168 Nkn om udnyttelse af loftsetage til beboelse, men
ikke i de seneste års praksis.
4.4 Sammenfattende om forbuddet i
§
15, stk.1 omfatter ændret anvendelse af bygninger
Forbud mod ændret anvendelse af eksisterende bygninger
må anses for et meget vidtgående indgreb
i en ejers råden over den faste ejendom og vil derfor efter almindelige fortolkningsprincipper kræve
udtrykkelig lovhjemrnel eller i det mindste en meget klar tilkendegivetse i motiverne. Det
lægges til grund, at den tidligere regulering af strandbeskyttelseslinjen i naturfredningslovens
§
46,
stk. I kun omfattede bestemte fysiske varige indgreb
som
bygninger, hegn, master og beplantning,
når bortses fra den særlige regel om udstykning. Frem til 1992 var der således intet holdepunkt for,
at ændret anvendelse af eksisterende bygninger i sig selv var omfattet af de restriktioner, som var
fastsat inden for strandbeskyttelseslinjen.
Efter forarbejderne til naturbeskyttelseslovens
§
15, stk. I er der intet holdepunkt for, at forbuddet
mod tilstandsændringer omfatter ændret anvendelse af bygninger, og dette gælder også ændringen
af undtagelsen i 2004, når der ikke sker større bygningsmæssige ændringer, selv om forbud mod
ændret anvendelse af bygninger er en så indgribende regulering, at den må kræve klar hjemmel efter
almindelige fortolkningsprincipper. Ændret anvendelse af eksisterende bygninger vil dog i landzone
kræve landzonetilladelse efter planlovens
planlovens
§
35, når ændringen ikke er omfattet af undtagelserne i
§
36 og 37,jf. ligeledes Højesterets dom i UfR 2002.1761/2 H.
Hvis det derimod antages, at det er muligt at udvide en forbudsregel til at omfatte ændret
anvendelse
af bygninger,
fordi
der
i
bemærkninger
til
en
ny
undtagelsesregel
fra
strandbeskyttelseslinjen forekommer en generel henvisning til bemærkningerne til en undtagelse
vedrørende klitfredningszonen, kan lovændringen i 2004 begrunde, at ændret anvendelse af
bygninger er omfattet af forbuddet i
§
15, stk. 1, men kun hvis der i forbindelse med den ændrede
§
15, stk.
anvendelse sker større bygningsmæssige ændringer. Selv ved en så udvidende fortolkning, der
fraviger almindelige fortolkningsprincipper, er det således ikke muligt at finde støtte til, at
I kan omfatte ændret anvendelse, når der ikke sker større bygningsmæssige ændringer.
13
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0017.png
Uanset dette har Natur- og Miljøklagenævnet i de senere år med henvisning til Skov- og
Naturstyrelsens vejledning fra 2000 fortolket naturbeskyttetseslovens
§
15, stk. 1 som et generelt
forbud mod ændret anvendelse af eksisterende bygninger. Efter min opfattelse
det afvises, at en
vejledning kan gennemføre en så principiel og vidtgående udvidelse af et forbud, og selv hvis
vejledningen lægges til grund, er Natur- og Miljøklagenævnet i sin praksis gået ud over, hvad
vejledningen giver holdepunkt for.
Jeg er i den sammenhæng opmærksom på, at
Veit Koester
i Naturbeskyttetsesloven med
kommentarer (2009) s. 195 anfører, at ændret anvendelse af bygninger er omfattet afforbuddet i
8, 15 og 18 og i øvrigt også mener, at dette gælder for forbuddet i
§
§
17 om skovbyggelinjen (s.
197), hvor
Koester
som primær retskilde henviser til lovændringen i 2004, Skov- og Naturstyrelsens
vejledning og praksis, hvor større bygningsmæssig ændring er anset for en tilstandsændring pga.
den ændrede anvendelse. Da
Koesters
betragtninger imidlertid er baseret på en sammenbianding af
større bygningsmæssige ændringer og ændret anvendelse af bygningen, giver disse betragtninger
ikke anledning til at ændre ovennævnte konklusion.
I sidste ende må det naturligvis være op til domstolene, om Skov- ogNaturstyrelsens Vejledning fra
2000 kan lægges til grund, og om den kan fortolkes
som
i Natur- og Miljøklagenævnets nyere
praksis.
5. Hvilke anvendelsesænd ringer kan være omfattet af
§
15
Hvis domstolene måtte lægge til grund, at
§
15
“kan”
omfatte ændret anvendelse af bygninger uden
bygningsmæssige ændringer, er spørgsmålet, hvilke anvendelsesændringer der er omfattet af
forbuddet, herunder om det omfatter anvendelse af udhus til lejlighedsvis overnatning.
Som anført
ovenfor kan Skov- og Naturstyrelsens vejledning alene begrunde, at ændret anvendelse
af en bygning
kan
være omfattet af forbuddet i
§
15, stk. 1. Vejledningen kan derimod ikke
begrunde, at enhver ændret anvendelse er omfattet af forbuddet i
§
15, stk. 1. Som følge heraf vil
forbuddet i
§
15, stk. I kun omfatte ændret anvendelse af bygninger, når myndigheden har
identificeret påvirkningen ved den ændrede anvendelse og kan godtgøre, at denne påvirkning er
skadelig i forhold til de formål, der forfølges med
§
15. Hvor der er tale
om
lejlighedsvis
14
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0018.png
anvendelse af en bygning til overnatning og kortvarige ophold, vil denne betingelse normalt ikke
være opfyldt grundet påvirkningens midlertidige karakter. Jeg vil herved henvise til, at forbuddet i
inden for klitfredningszonen efter
§
15 netop retter sig mod mere varige påvirkninger, hvorimod forbuddet mod titstandsændringer
§
$ også omfatter midlertidige påvirkninger, som det er anført i
Skov- og Naturstyretsens vejledning fra 2000 om midlertidige terrænændringer inden for
klitfredningslinjen.
Da selv den mest udvidende fortolkning af Skov- og Naturstyrelsens vejledning og lovændringen i
2004 retskilderne i alle tilfælde forudsætter, at det kun er i nogle tilfælde, at en ændret anvendelse
af en bygning kan være omfattet af forbuddet i
§
I 5, må dette nødvendigvis betyde, at
Naturstyrelsen som myndighed for strandbeskyttelseslinjen og Natur- og Miljøklagenævnet
som
rekursorgan med fuld prøvelse
identificere, hvordan den ændrede anvendelse kan påvirke
tilstanden inden for strandbeskyttelseslinjen, og at denne påvirkning er skadelig i forhold til de
formål, der forfølges med
§
15.
Mens denne fortolkning er afspejlet i Naturklagenævnets afgørelse i MAD 2006.2168 Nkn
om
udnyttelse af loftsetage til beboelse, svarer den ikke til de senere års praksis fra Natur- og
Miljøklagenævnet, hvorfor det i sidste ende
være op til domstolene, om man vil følge nævnets
nyere fortolkning.
6. Hvordan skal begrebet ‘ændret anvendelse af bygning’ fortolkes?
Afslutningsvis er det fundet nødvendigt at gøre nogle bemærkninger om begrebet ‘ændret
anvendelse af en bygning’.
Hvis der er meddelt tilladelse eller dispensation til en bestemt anvendelse af en bygning efter
naturbeskyttelsesloven, følger det af naturbeskyttelseslovens
§
66, stk. 2, at tilladelsen anses for
§
56, stk. 1, at
bortfaldet, hvis den tilladte anvendelse har været afbrudt i mere end tre på hinanden følgende år.
Det fremgår imidlertid af retspraksis vedrørende den tilsvarende regel i planlovens
reglen kun gælder, hvor der er meddelt tilladelse efter naturbeskyttelsesloven (eller evt, efter
naturfredningsloven, hvis tilladelse meddelt efter 1975),jf. fx MAD 2001.193 Ø, hvor landsretten
afviste, at kontinuitetsbrudsreglen i planlovens
§
56, stk. I kunne anvendes i forhold til en
landzonetilladelse fra 1975, fordi zoneloven ikke på daværende tidspunkt indeholdt regler om
15
L 122 - 2016-17 - Bilag 8: Henvendelse af 31/1-17 fra professor Peter Pagh
1723519_0019.png
4+
t
kontinuitetsbrud. I konsekvens heraf og under hensyn til berettigede forventninger kunne en senere
ejer i 199$ udnytte en i 1975 meddelte landzonetilladelse til udstykning og opførelse af fire
sommerhuse. Det fremgår ganske vist af senere domme, at hvis en landzonetilladelse fra før, der
blev indført regler om kontinuitetsbrud af landzonetilladelser, ikke har været udnyttet i næsten 30
år, må tilladelsen normalt anses for bortfaldet på grundlag af passivitetsbetragtninger, jf. MAD
2007.757
Ø, hvor tilladelse bortfaldet efter 27 års passivitet og MAD 2013.2571 Ø, hvor tilladelse
bortfaldet efter 2$ år.
Så vidt jeg har forstået Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse i den foreliggende sag,
det
lægges til grund, at det lille udhus har været anvendt til beboelse, og at dette blev påbegyndt i
1930’eme, dvs, på et tidspunkt, hvor en sådan anvendelse ikke krævede tilladelse. Heraf følger med
andre ord, at kontinuitetsbrudsreglen i
§
66, stk. 2 ikke finder anvendelse i den foreliggende sag.
Efter den ovenfor omtalte retspraksis vil der herefter ikke være tale om ændret anvendelse, hvis det
lille udhus har været anvendt til lejlighedsvis overnatning inden for de seneste tyve år. Derimod er
udfaldet noget mere usikkert, hvis det lille udhus overhovedet ikke har været anvendt til
lejlighedsvis overnatning de seneste 25 år, idet passivitetsbetragtninger i så fald kan få betydning.
Feter Pagh
Den 5. oktober 2016
16