Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 122 Bilag 19
Offentligt
1763577_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2016-17
Tillægsbetænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 24. maj 2017
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Nye muligheder for visse anlæg og indretninger på klitfredede arealer og inden for strandbeskyttelseslinjen samt inden for sø-
og åbeskyttelseslinjen)
[af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)]
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareministeren har stillet 1 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2017 og var til
1. behandling den 2. februar 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget. Udvalget afgav betænkning den 5. april 2017. Lov-
forslaget var til 2. behandling den 20. april 2017, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i Miljø- og Fødeva-
reudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dines Dueholm,
København Ø, samt en internt omdelt borgerhenvendelse.
Miljø- og fødevareministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 2 spørgsmål til miljø- og fødevareministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer for
ændringsforslaget for at sikre en klar retstilstand vedrørende
naturbeskyttelseslovens regler om skovbyggelinjen. Partier-
ne bemærker dog samtidig, at partierne som udgangspunktet
finder det uhensigtsmæssigt, at der hermed ikke sikres fort-
sat overensstemmelse mellem planlovens regler om landzo-
ne og naturbeskyttelseslovens regler om skovbyggelinjen.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for det stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udval-
get med undtagelse af EL og ALT):
Til § 1
1)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»01.
§ 17, stk. 2, nr. 6,
affattes således:
»6) bebyggelse, campingvogne og lign. i landzone, der er
omfattet af undtagelserne fra kravet om tilladelse efter
§ 36, stk. 1, jf. § 36, stk. 2, i lov om planlægning, jf.
dog stk. 4,«.
AX020341
L 122 - 2016-17 - Bilag 19: Tillægsbetænkning afgivet 24/5
1763577_0002.png
2
02.
I
§ 17
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
De i stk. 2, nr. 6, nævnte undtagelser fra forbud-
det i stk. 1 gælder ikke for følgende bebyggelse, uanset at de
nævnte bebyggelser er undtaget fra krav om landzonetilla-
delse efter § 36 i lov om planlægning:
1) Det i § 36, stk. 1, nr. 3, i lov om planlægning nævnte
byggeri til landbrugs- og skovbrugsejendomme og fi-
skerierhvervet, jf. dog stk. 2, nr. 4,
2) mindre byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for
driften af eksisterende dambrug på en landbrugsejen-
dom,
3) til- og ombygning af helårshuse i landzone, hvorved
husets samlede bruttoareal vil overstige 250 m
2
, jf. dog
stk. 2, nr. 5,
4) opførelse eller indretning i eksisterende bebyggelse af
en bolig på en landbrugsejendom, hvis areal overstiger
30 ha, når den nye bolig skal benyttes i forbindelse
med et generationsskifte eller til en medhjælper,
5) tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af en er-
hvervsvirksomhed i landzone, som lovligt er etableret i
en overflødiggjort bygning, og
6) tilbygning til en mindre butik i landzone, der er etable-
ret i en overflødiggjort bygning, når butikkens samlede
bruttoetageareal efter udvidelsen ikke overstiger 250
m
2
.««
[Konsekvensændring om undtagelse fra kravet om landzo-
netilladelse og krav om dispensation efter naturbeskyttelses-
loven som følge af revision af planloven (lovforslag nr. L
121)]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Ændring af § 17, stk. 2, nr. 6, indeholder konsekvensæn-
dringer, der henviser til bestemmelser i planlovens § 36, stk.
1, om undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, der fore-
slås ændret med lovforslaget.
Efter de gældende regler i naturbeskyttelseslovens § 17
kræver placering af bebyggelse m.v. inden for 300 m fra vis-
se skove kommunalbestyrelsens forudgående dispensation.
Bestemmelsen vedrører opførelse af ny bebyggelse, herun-
der opførelse af tilbygninger. Indretning i eksisterende byg-
ninger kræver ikke dispensation fra skovbyggelinjen.
Ved lov nr. 1630 af 26. december 2013 om ændring af
bl.a. naturbeskyttelsesloven blev reglerne om dispensation
fra forbuddet mod bebyggelse inden for skovbyggelinjen i
landzone ændret, idet reglerne blev tilpasset planlovens
landzoneregler, ved at der ikke længere skulle træffes afgø-
relse efter begge regelsæt. Dette fremgår af naturbeskyttel-
seslovens § 17, stk. 2, nr. 5, hvorefter bebyggelse, camping-
vogne og lign. i landzone, hvortil der er meddelt tilladelse
efter § 35, i lov om planlægning, ikke er omfattet af forbud-
det mod bebyggelse m.v. i § 17, stk. 1.
Lov nr. 1630 af 26. december 2013 indebar endvidere, at
de undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, der fremgår
af planlovens § 36, stk. 1, jf. stk. 2, hvorefter det bl.a. ikke
kræver landzonetilladelse at udføre om- og tilbygninger af
helårshuse, hvorved husets samlede bruttoetageareal ikke
overstiger 250 m
2
, opføre visse småbygninger og offentlige
master til varsling samt udvide mindre erhvervsvirksomhe-
der, der er lovligt indrettet i en tidligere landbrugsbygning,
efter forslaget også skulle gælde for sådan bebyggelse inden
for skovbyggelinjen.
Dette fremgår af naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr.
6, om undtagelse fra bebyggelsesforbuddet inden for skov-
byggelinjen, som fik følgende ordlyd: »6) bebyggelse, cam-
pingvogne og lign. i landzone, der er omfattet af undtagel-
serne fra kravet om tilladelse efter § 36, stk. 1, nr. 3, 5, 7-9
og 13-15, jf. dog § 36, stk. 2, i lov om planlægning,«.
Ved lov nr. 1879 af 29. december 2015 blev der indsat et
nyt nr. 10 i planlovens § 36, stk. 1, og nr. 11-15 blev heref-
ter nr. 12-16. I den forbindelse skulle henvisningerne i na-
turbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 6, have været konse-
kvensændret, hvilket imidlertid ikke er sket. De nævnte nr.
13-15 burde derfor have været ændret til nr. 14-16. Det ret-
tes der op på med dette ændringsforslag.
Denne tilpasning mellem planlovens landzoneregler og
naturbeskyttelseslovens § 17 foreslås videreført, for så vidt
angår de gældende undtagelser fra kravet om landzonetilla-
delse, således at de samme undtagelser fortsat vil gælde i
forhold til skovbyggelinjen. Det gælder f.eks. opførelse af
skure m.v. eller udvidelse af helårshuse op til 250 m
2
.
Den foreslåede ændring af § 17, stk. 2, nr. 6, indebærer
derfor, at de gældende undtagelser i § 36, stk. 1, i lov om
planlægning fra krav om landzonetilladelse fortsat også skal
gælde for tilsvarende bebyggelse inden for skovbyggelinjen,
der således fortsat kan opføres uden dispensation fra natur-
beskyttelseslovens § 17, med de begrænsninger, der fremgår
af den foreslåede § 17, stk. 4, jf. 02.
Det gælder f.eks. opførelse af småbygninger, visse anten-
ner og f.eks. udvidelse af helårshuse i landzone, dog kun
som hidtil op til 250 m
2
. Tilsvarende videreføres undtagel-
sen for opførelse af tilbygning til virksomheder med op til
500 m
2
, for så vidt angår mindre virksomheder, der er etab-
leret i tidligere landbrugsbygninger, og ligeledes udvidelse
af butikker op til 250 m
2
.
Ad nr. 02
Tilpasningen af planlovens § 36, stk. 1, til naturbeskyttel-
seslovens § 17, stk. 2, nr. 6, skal ikke gælde for udvidelse af
helårshuse uden landzonetilladelse op til 500 m
2
, dvs. over
de gældende 250 m
2
. Her stilles krav om dispensation fra
naturbeskyttelseslovens § 17.
Tilpasningen skal endvidere ikke omfatte opførelse af er-
hvervsmæssigt nødvendige driftsbygninger, således som
undtagelsen er formuleret i lovforslag nr. L 121 om ændring
af lov om planlægning m.fl. love i forslagets § 1, nr. 83, om
§ 36, stk. 1, nr. 3.
Det betyder, at den gældende undtagelse i naturbeskyttel-
seslovens § 17, stk. 2, nr. 4, for landbrugets erhvervsnød-
vendige driftsbygninger, som allerede gælder i byzone og
sommerhusområder, videreføres, hvorefter byggeri, der er
erhvervsmæssigt nødvendigt for den pågældende ejendoms
drift som landbrugs- eller skovbrugsejendom eller for udø-
velse af fiskerierhvervet, som opføres i tilknytning til ejen-
L 122 - 2016-17 - Bilag 19: Tillægsbetænkning afgivet 24/5
1763577_0003.png
3
dommens hidtidige bebyggelsesarealer, er undtaget fra kra-
vet om dispensation.
Endelig skal tilpasningen ikke omfatte de ændringer i
planlovens § 36, stk. 1, der på en række områder åbner mu-
lighed for uden landzonetilladelse at opføre mere bebyggel-
se, der er dobbelt så stor, end det er tilfældet i dag, og til fle-
re formål end efter de nu gældende regler. Nogle af de fore-
slåede ændringer i planlovens § 36, stk. 1, giver mulighed
for arealmæssigt større udvidelser af f.eks. helårshuse eller
virksomheder uden landzonetilladelse end efter de nugæl-
dende regler, mens andre giver nye bebyggelsesmuligheder.
For så vidt angår disse nye byggemuligheder uden landzone-
tilladelse, stilles krav om dispensation fra naturbeskyttelses-
lovens § 17.
De foreslåede ændringer fastsætter således samlet set, at
fritagelsen fra kravet om dispensation fra skovbyggelinjen
ikke skal omfatte alle tilfælde, hvor bebyggelse er fritaget
for landzonetilladelse efter planloven.
Det fremgår af den foreslåede § 17, stk. 4, hvilke bebyg-
gelser der, uanset at de er undtaget fra krav om landzonetil-
ladelse, forudsætter dispensation fra skovbyggelinjen. Dette
vil gælde for de foreslåede nye undtagelser fra kravet om
landzonetilladelse i planlovens § 36, stk. 1, dvs. de foreslåe-
de bestemmelser om mindre driftsbygninger til dambrug,
om tilbygning til en mindre butik i landzone etableret i en
overflødiggjort bygning og om tilbygning på indtil 500 m
2
til en erhvervsvirksomhed i landzone, der er etableret i en
overflødiggjort bygning, dvs. også andre bygninger end tid-
ligere landbrugsbygninger. Som hidtil vil opførelse af visse
boliger for en medhjælper eller ved generationsskifte fortsat
kræve dispensation fra naturbeskyttelsesloven på arealer
omfattet af skovbyggelinjen.
De foreslåede nr. 01 og 02 indebærer derfor, at kommu-
nalbestyrelsen skal træffe afgørelse om dispensation fra
skovbyggelinjen efter naturbeskyttelseslovens § 65 i sager i
landzone, f.eks. udvidelse af virksomheder indrettet i en
overflødiggjort bygning, der ikke er en tidligere landbrugs-
bygning eller udvidelse af helårshuse ud over 250 m
2
, hvor
der i dag alene træffes afgørelse efter landzonereglerne. Be-
grundelsen herfor er at varetage hensyn til natur- og land-
skabsinteresserne omkring skovene i forhold til større byg-
ninger.
Ændringsforslaget vurderes at have begrænsede admini-
strative konsekvenser i de begrænsede tilfælde, hvor kom-
munalbestyrelsen som følge af lov om planlægning ikke
længere skal give landzonetilladelse, men hvor kommunal-
bestyrelsen i stedet skal træffe afgørelse om dispensation fra
§ 17 i forhold til bebyggelse inden for skovbyggelinjen i
landzone. I byzone og sommerhusområde gælder dispensati-
onskravet uændret.
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Ib Poulsen (DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF)
Erling Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette Abildgaard (KF) Bjarne Laustsen (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 122 - 2016-17 - Bilag 19: Tillægsbetænkning afgivet 24/5
1763577_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 122 omdelt efter afgivelse af betænkning
13
14
15
16
17
Betænkning afgivet 5/4-17
Henvendelse af 8/5-17 fra Dines Dueholm, København Ø
Internt omdelt henvendelse
Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
1. udkast til tillægsbetænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 122 omdelt efter afgivelse af betænkning
18
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/5-17 fra Dines Dueholm,
København Ø, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til internt omdelt henvendelse, til miljø- og føde-
vareministeren
19