Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 122 Bilag 17
Offentligt
1761188_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2016-17
Tillægsbetænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [24. maj 2017]
Udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Nye muligheder for visse anlæg og indretninger på klitfredede arealer og inden for strandbeskyttelseslinjen samt inden for sø-
og åbeskyttelseslinjen)
[af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)]
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareministeren har stillet 1 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2017 og var til
1. behandling den 2. februar 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget. Udvalget afgav betænkning den 5. april 2017. Lov-
forslaget var til 2. behandling den 20. april 2017, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i Miljø- og Fødeva-
reudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get modtaget skriftlige henvendelser fra Dines Dueholm,
København Ø, samt en internt omdelt borgerhenvendelse.
Miljø- og fødevareministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 2 spørgsmål til miljø- og fødevareministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»01.
§ 17, stk. 2, nr. 6,
affattes således: »bebyggelse, cam-
pingvogne og lign. i landzone, der er omfattet af undtagel-
serne fra kravet om tilladelse efter § 36, stk. 1, jf. § 36, stk.
2, i lov om planlægning, jf. dog stk. 4,«.
02.
I
§ 17,
indsættes efter stk. 3, som nyt stykke:
»Stk. 4.
De i stk. 2, nr. 6, nævnte undtagelser fra forbud-
det i stk. 1, gælder ikke for følgende bebyggelse, uanset at
de nævnte bebyggelser er undtaget fra krav om landzonetil-
ladelse efter § 36 i lov om planlægning
1) det i § 36, stk. 1, nr. 3, i lov om planlægning, nævnte
byggeri til landbrugs- og skovbrugsejendomme og fi-
skerierhvervet, jf. dog stk. 2, nr. 4,
DokumentId
Journalnummer
L 122 - 2016-17 - Bilag 17: 1. udkast til tillægsbetænkning
1761188_0002.png
2
mindre byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for
driften af eksisterende dambrug på en landbrugsejen-
dom,
3) til- og ombygning af helårshuse i landzone, hvorved
husets samlede bruttoareal vil overstige 250 m
2
, jf. dog
stk. 2, nr. 5,
4) opførelse eller indretning i eksisterende bebyggelse af
en bolig på en landbrugsejendom, hvis areal overstiger
30 ha, når den nye bolig skal benyttes i forbindelse
med et generationsskifte eller til en medhjælper,
5) tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af en er-
hvervsvirksomhed i landzone, som lovligt er etableret i
en overflødiggjort bygning, og
6) tilbygning til en mindre butik i landzone, der er etable-
ret i en overflødiggjort bygning, når butikkens samlede
bruttoetageareal efter udvidelsen ikke overstiger 250
m
2
.««
[Ad 01: Konsekvensændring om undtagelse fra kravet om
landzonetilladelse som følge af revision af planloven (L
121). Ad 02: Konsekvensændring om krav om dispensation
efter naturbeskyttelsesloven som følge af revision af planlo-
ven (L 121)]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Ændring af § 17, stk. 2, nr. 6, 01 indeholder konsekvens-
ændringer der henviser til bestemmelser i planlovens § 36,
stk. 1, om undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, der
foreslås ændret med lovforslaget.
Efter de gældende regler i naturbeskyttelseslovens § 17
kræver placering af bebyggelse mv. inden for 300 meter fra
visse skove kommunalbestyrelsens forudgående dispensa-
tion. Bestemmelsen vedrører opførelse af ny bebyggelse,
herunder opførelse af tilbygninger. Indretning i eksisterende
bygninger kræver ikke dispensation fra skovbyggelinjen.
Ved lov nr. 1630 af 26. december 2013 om ændring af
blandt andet naturbeskyttelsesloven blev reglerne om dis-
pensation fra forbuddet mod bebyggelse inden for skovbyg-
gelinjen i landzone ændret, idet reglerne blev tilpasset plan-
lovens landzoneregler ved, at der ikke længere skulle træffes
afgørelse efter begge regelsæt. Dette fremgår af naturbeskyt-
telseslovens § 17, stk. 2, nr. 5, hvorefter bebyggelse, cam-
pingvogne og lignende i landzone, hvortil der er meddelt til-
ladelse efter § 35, i lov om planlægning, ikke er omfattet af
forbuddet mod bebyggelse mv. i § 17, stk. 1.
Lov nr. 1630 af 26. december 2013 indebar endvidere, at
de undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, der fremgår
af planlovens § 36, stk. 1, jf. stk. 2, hvorefter det blandt an-
det ikke kræver landzonetilladelse at udføre om- og tilbyg-
ninger af helårshuse, hvorved husets samlede bruttoetage-
areal ikke overstiger 250 m
2
, opføre visse småbygninger, of-
fentlige master til varsling samt udvide mindre erhvervs-
virksomheder, der er lovligt indrettet i en tidligere land-
brugsbygning, efter forslaget også skulle gælde for sådant
bebyggelse inden for skovbyggelinjen.
2)
Dette fremgår af naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr.
6, om undtagelse fra bebyggelsesforbuddet inden for skov-
byggelinjen, som fik følgende ordlyd: »6) bebyggelse, cam-
pingvogne og lign. i landzone, der er omfattet af undtagel-
serne fra kravet om tilladelse efter § 36, stk. 1, nr. 3, 5, 7-9
og 13-15, jf. dog § 36, stk. 2, i lov om planlægning,«.
Ved lov nr. 1879 af 29. december 2015 blev indsat et nyt
nummer 10 i planlovens § 36, stk. 1, og nummer 11-15 blev
herefter nr. 12-16. I den forbindelse skulle henvisningerne i
naturbeskyttelseslovens§ 17, stk. 2, nr. 6, have været konse-
kvensændret, hvilket imidlertid ikke er sket. De nævnte nr.
13-15 burde derfor have været ændret til nr. 14-16. Det ret-
tes der op på med dette lovforslag.
Denne tilpasning mellem planlovens landzoneregler og
naturbeskyttelseslovens § 17, foreslås videreført for så vidt
angår de gældende undtagelser fra kravet om landzonetilla-
delse, således at de samme undtagelser fortsat vil gælde i
forhold til skovbyggelinjen. Det gælder f.eks. opførelse af
skure m.v. eller udvidelse af helårshuse op til 250 m
2
.
Den foreslåede ændring af § 17, stk. 2, nr. 6, jf. 01. til
lovforslagets § 1, indebærer derfor, at de gældende undta-
gelser i § 36, stk. 1, i lov om planlægning, fra krav om land-
zonetilladelse fortsat også skal gælde for tilsvarende bebyg-
gelse inden for skovbyggelinjen, der således fortsat kan op-
føres uden dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 17,
med de begrænsninger, der fremgår af den foreslåede § 17,
stk. 4, jf. 02.
Det gælder f.eks. opførelse af småbygninger, visse anten-
ner og f.eks. udvidelse af helårshuse i landzone, dog kun
som hidtil op til 250 m
2
. Tilsvarende videreføres undtagel-
sen for opførelse af tilbygning til virksomheder med op til
500 m
2
for så vidt angår mindre virksomheder, der er etable-
ret i tidligere landbrugsbygninger og ligeledes udvidelse af
butikker op til 250 m
2
.
Ad nr. 02
Tilpasningen af planlovens § 36, stk. 1, til naturbeskyttel-
seslovens § 17, stk. 2, nr. 6, skal ikke gælde for udvidelse af
helårshuse uden landzonetilladelse op til 500 m
2
, dvs. over
de gældende 250 m
2
. Her stilles krav om dispensation fra
naturbeskyttelseslovens § 17.
Tilpasningen skal endvidere ikke omfatte opførelse af er-
hvervsmæssigt nødvendige driftsbygninger, således som
undtagelsen er formuleret i L 121 om forslag til lov om æn-
dring af lov om planlægning m.fl. i forslagets § 1, nr. 83 om
§ 36, stk. 1, nr. 3.
Det betyder, at den gældende undtagelse i naturbeskyttel-
seslovens § 17, stk. 2, nr. 4, for landbrugets erhvervsnød-
vendige driftsbygninger, som allerede gælder i byzone og
sommerhusområder, videreføres, hvorefter byggeri, der er
erhvervsmæssigt nødvendig for den pågældende ejendoms
drift som landbrugs- eller skovbrugsejendom eller for udø-
velse af fiskerierhvervet, som opføres i tilknytning til ejen-
dommens hidtidige bebyggelsesarealer, er undtaget fra kra-
vet om dispensation.
Endelig skal tilpasningen ikke omfatte de ændringer i
planlovens § 36, stk. 1, der på en række områder åbner mu-
lighed for uden landzonetilladelse at opføre mere bebyggel-
L 122 - 2016-17 - Bilag 17: 1. udkast til tillægsbetænkning
1761188_0003.png
3
se, der er dobbelt så stor, end det er tilfældet i dag og til fle-
re formål end efter de nu gældende regler. Nogle af de fore-
slåede ændringer i planlovens § 36, stk. 1, giver mulighed
for arealmæssigt større udvidelser af f.eks. helårshuse eller
virksomheder uden landzonetilladelse, end de nugældende
regler, mens andre giver nye bebyggelsesmuligheder. Fsva.
disse nye byggemuligheder uden landzonetilladelse stilles
krav om dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 17.
De foreslåede ændringer fastsætter således samlet set, at
fritagelsen fra kravet om dispensation fra skovbyggelinjen
ikke skal omfatte alle tilfælde, hvor bebyggelse er fritaget
for landzonetilladelse efter planloven.
Det fremgår af den foreslåede § 17, stk. 4, hvilke bebyg-
gelser, der uanset at de er undtaget fra krav om landzonetil-
ladelse, forudsætter dispensation fra skovbyggelinjen. Dette
vil gælde for de foreslåede nye undtagelser fra kravet om
landzonetilladelse i planlovens § 36, stk. 1, dvs. de foreslåe-
de bestemmelser om mindre driftsbygninger til dambrug,
om tilbygning til en mindre butik i landzone etableret i en
overflødiggjort bygning og om tilbygning på indtil 500 m2
til en erhvervsvirksomhed i landzone, der er etableret i en
overflødiggjort bygning, dvs. også andre bygninger end tid-
ligere landbrugsbygninger. Som hidtil vil opførelse af visse
boliger for en medhjælper eller ved generationsskifte fortsat
kræve dispensation fra naturbeskyttelsesloven på arealer
omfattet af skovbyggelinjen.
Det foreslåede nr. 01 og 02 til lovforslagets § 1 om æn-
dring af naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, indebærer der-
for, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om dis-
pensation fra skovbyggelinjen efter naturbeskyttelseslovens
§ 65 i sager i landzone, f.eks. udvidelse af virksomheder
indrettet i en overflødiggjort bygning, der ikke er en tidlige-
re landbrugsbygning eller udvidelse af helårshuse ud over
250 m
2
, hvor der i dag alene træffes afgørelse efter landzo-
nereglerne. Begrundelsen herfor er at varetage hensyn til na-
tur- og landskabsinteresserne omkring skovene i forhold til
større bygninger.
Forslaget vurderes at have begrænsede administrative
konsekvenser i de begrænsede tilfælde, hvor kommunalbe-
styrelsen som følge af lov om planlægning, ikke længere
skal give landzonetilladelse, men hvor kommunalbestyrel-
sen i stedet skal træffe afgørelse om dispensation fra § 17 i
forhold til bebyggelse inden for skovbyggelinjen i landzone.
I byzone og sommerhusområde gælder dispensationskravet
uændret.
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Ib Poulsen (DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF)
Erling Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette Abildgaard (KF) Bjarne Laustsen (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 122 - 2016-17 - Bilag 17: 1. udkast til tillægsbetænkning
1761188_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 122 omdelt efter afgivelse af betænkning
13
14
15
16
Betænkning afgivet den 5. april 2017
Henvendelse af 8/5-17 fra Dines Dueholm, København Ø
Internt omdelt henvendelse
Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 122 omdelt efter afgivelse af betænkning
18
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/5-17 fra Dines Dueholm,
København Ø, jf. L 122 – bilag 14, til miljø- og fødevareministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til internt omdelt henvendelse, jf. L 122 – bilag
15, til miljø- og fødevareministeren
19