Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 122 Bilag 16
Offentligt
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren
Til § 1
x)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»
01.
§ 17, stk. 2, nr. 6,
affattes således: ” bebyggelse, campingvogne og lign. i landzone, der er omfattet
af undtagelserne fra kravet om tilladelse efter § 36, stk. 1, jf. § 36, stk. 2, i lov om planlægning, jf. dog stk. 4,
[konsekvens af foreslåede ændringer i § 36, stk. 1, i lov om planlægning ved L 121 om forslag til lov om
ændring af lov om planlægning m.fl.]
02.
I
§ 17,
indsættes efter
stk. 3,
som nyt stykke:
Stk. 4.
De i stk. 2, nr. 6, nævnte undtagelser fra forbuddet i stk. 1, gælder ikke for følgende bebyggelse,
uanset at de nævnte bebyggelser er undtaget fra krav om landzonetilladelse efter § 36 i lov om planlægning
1) det i § 36, stk. 1, nr. 3, i lov om planlægning, nævnte byggeri til landbrugs- og skovbrugsejendomme
og fiskerierhvervet, jf. dog stk. 2, nr. 4,
2) mindre byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften af eksisterende dambrug på en
landbrugsejendom,
3) til- og ombygning af helårshuse i landzone, hvorved husets samlede bruttoareal vil overstige 250 m
2
,
jf. dog stk. 2, nr. 5,
4) opførelse eller indretning i eksisterende bebyggelse af en bolig på en landbrugsejendom, hvis areal
overstiger 30 ha, når den nye bolig skal benyttes i forbindelse med et generationsskifte eller til en
medhjælper,
5) tilbygning med indtil 500 m
2
til udvidelse af en erhvervsvirksomhed i landzone, som lovligt er
etableret i en overflødiggjort bygning, og
6) tilbygning til en mindre butik i landzone, der er etableret i en overflødiggjort bygning, når butikkens
samlede bruttoetageareal efter udvidelsen ikke overstiger 250 m
2
. «
[konsekvens af foreslåede ændringer af § 36, stk. 1, i lov om planlægning ved L 121 om ændring af lov om
planlægning, med krav om dispensation efter naturbeskyttelsesloven, hvor krav om landzonetilladelse
ophæves]
Til nr. 01
Det foreslåede nr. 01 indeholder konsekvensændringer af naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 6, der
henviser til bestemmelser i planlovens § 36, stk. 1, om undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, der
foreslås ændret med lovforslaget.
Efter de gældende regler i naturbeskyttelseslovens § 17 kræver placering af bebyggelse mv. inden for 300
meter fra visse skove kommunalbestyrelsens forudgående dispensation. Bestemmelsen vedrører
opførelse af ny bebyggelse, herunder opførelse af tilbygninger. Indretning i eksisterende bygninger
kræver ikke dispensation fra skovbyggelinjen.
Ved lov nr. 1630 af 26. december 2013 om ændring af blandt andet naturbeskyttelsesloven blev reglerne
om dispensation fra forbuddet mod bebyggelse inden for skovbyggelinjen i landzone ændret, idet
reglerne blev tilpasset planlovens landzoneregler ved, at der ikke længere skulle træffes afgørelse efter
L 122 - 2016-17 - Bilag 16: Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
begge regelsæt. Dette fremgår af naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 5, hvorefter bebyggelse,
campingvogne og lignende i landzone, hvortil der er meddelt tilladelse efter § 35, i lov om planlægning,
ikke er omfattet af forbuddet mod bebyggelse mv. i § 17, stk. 1.
Lov nr. 1630 af 26. december 2013 indebar endvidere, at de undtagelser fra kravet om landzonetilladelse,
der fremgår af planlovens § 36, stk. 1, jf. stk. 2, hvorefter det blandt andet ikke kræver landzonetilladelse
at udføre om- og tilbygninger af helårshuse, hvorved husets samlede bruttoetageareal ikke overstiger op
til 250 m
2
, opføre visse småbygninger, offentlige master til varsling samt udvide mindre
erhvervsvirksomheder, der er lovligt indrettet i en tidligere landbrugsbygning, efter forslaget også skulle
gælde for sådant bebyggelse inden for skovbyggelinjen.
Dette fremgår af naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 6, om undtagelse fra bebyggelsesforbuddet
inden for skovbyggelinjen, som fik følgende ordlyd: ” 6) bebyggelse, campingvogne og lign. i landzone,
der er omfattet af undtagelserne fra kravet om tilladelse efter § 36, stk. 1, nr. 3, 5, 7-9 og 13-15, jf. dog §
36, stk. 2, i lov om planlægning,”.
Ved lov nr. 1879 af 29. december 2015 blev indsat et nyt nummer 10 i planlovens § 36, stk. 1, og nummer
11-15 blev herefter nr. 12-16. I den forbindelse skulle henvisningerne i naturbeskyttelseslovens§ 17, stk. 2,
nr. 6, have været konsekvensændret, hvilket imidlertid ikke er sket. De nævnte nr. 13-15 burde derfor
have været ændret til nr. 14-16. Det rettes der op på med dette lovforslag.
Denne tilpasning mellem planlovens landzoneregler og naturbeskyttelseslovens § 17, foreslås videreført
for så vidt angår de gældende undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, således at de samme
undtagelser fortsat vil gælde i forhold til skovbyggelinjen. Det gælder f.eks. opførelse af skure mv. eller
udvidelse af helårshuse op til 250 m
2
.
Den foreslåede ændring i nr. 01 til lovforslagets § 1, indebærer derfor, at de gældende undtagelser i § 36,
stk. 1, i lov om planlægning, fra krav om landzonetilladelse fortsat også skal gælde for tilsvarende
bebyggelse inden for skovbyggelinjen, der således fortsat kan opføres uden dispensation fra
naturbeskyttelseslovens § 17, med de begrænsninger, der fremgår af forslagets nr. 02, dvs. den foreslåede
§ 17, stk. 4.
Det gælder f.eks. opførelse af småbygninger, visse antenner og f.eks. udvidelse af helårshuse i landzone,
dog kun som hidtil op til 250 m
2
. Tilsvarende videreføres undtagelsen for opførelse af tilbygning til
virksomheder med op til 500 m
2
for så vidt angår mindre virksomheder, der er etableret i tidligere
landbrugsbygninger og ligeledes udvidelse af butikker op til 250 m
2
.
Til nr. 02
Tilpasningen af planlovens § 36, stk. 1, til naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 6, skal ikke gælde for
udvidelse af helårshuse uden landzonetilladelse op til 500 m
2
, dvs. over de gældende 250 m
2
. Her stilles
krav om dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 17.
Tilpasningen skal endvidere ikke omfatte opførelse af erhvervsmæssigt nødvendige driftsbygninger,
således som undtagelsen er formuleret i L 121 om forslag til lov om ændring af lov om planlægning m.fl. i
forslagets § 1, nr. 83 om § 36, stk. 1, nr. 3.
Det betyder, at den gældende undtagelse i naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 4, for landbrugets
erhvervsnødvendige driftsbygninger, som allerede gælder i byzone og sommerhusområder, videreføres,
L 122 - 2016-17 - Bilag 16: Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
hvorefter byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendig for den pågældende ejendoms drift som landbrugs-
eller skovbrugsejendom eller for udøvelse af fiskerierhvervet, som opføres i tilknytning til ejendommens
hidtidige bebyggelsesarealer er undtaget fra kravet om dispensation.
Endelig skal tilpasningen ikke omfatte de ændringer i planlovens § 36, stk. 1, der på en række områder
åbner mulighed for uden landzonetilladelse at opføre mere bebyggelse, der er dobbelt så stor, end det er
tilfældet i dag og til flere formål end efter de nu gældende regler. Nogle af de foreslåede ændringer i
planlovens § 36, stk. 1, giver mulighed for arealmæssigt større udvidelser af f.eks. helårshuse eller
virksomheder uden landzonetilladelse, end de nugældende regler, mens andre giver nye
bebyggelsesmuligheder. Fsva. disse nye byggemuligheder uden landzonetilladelse stilles krav om
dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 17.
Det foreslåede nr. 01 og 02 til lovforslagets § 1 fastsætter således samlet set, at fritagelsen fra kravet om
dispensation fra skovbyggelinjen ikke skal omfatte alle tilfælde, hvor bebyggelse er fritaget for
landzonetilladelse efter planloven.
Det fremgår af den foreslåede ændring i nr. 02, hvilke bebyggelser, der uanset at de er undtaget fra krav
om landzonetilladelse, forudsætter dispensation fra skovbyggelinjen. Dette vil gælde for de foreslåede
nye undtagelser fra kravet om landzonetilladelse i planlovens § 36, stk. 1, dvs. de foreslåede
bestemmelser om mindre driftsbygninger til dambrug, om tilbygning til en mindre butik i landzone
etableret i en overflødiggjort bygning og om tilbygning på indtil 500 m
2
til en erhvervsvirksomhed i
landzone, der er etableret i en overflødiggjort bygning, dvs. også andre bygninger end tidligere
landbrugsbygninger. Som hidtil vil opførelse af visse boliger for en medhjælper eller ved
generationsskifte fortsat kræve dispensation fra naturbeskyttelsesloven på arealer omfattet af
skovbyggelinjen.
Det foreslåede nr. 01 og 02 til lovforslagets § 2 om ændring af naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2,
indebærer derfor, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om dispensation fra skovbyggelinjen
efter naturbeskyttelseslovens § 65 i sager i landzone, f.eks. udvidelse af virksomheder indrettet i en
overflødiggjort bygning, der ikke er en tidligere landbrugsbygning eller udvidelse af helårshuse ud over
250 m
2
, hvor der i dag alene træffes afgørelse efter landzonereglerne. Begrundelsen herfor er at varetage
hensyn til natur- og landskabsinteresserne omkring skovene i forhold til større bygninger.
Forslaget vurderes at have begrænsede administrative konsekvenser i de begrænsede tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen som følge af lov om planlægning, ikke længere skal give landzonetilladelse, men
hvor kommunalbestyrelsen i stedet skal træffe afgørelse om dispensation fra § 17 i forhold til bebyggelse
inden for skovbyggelinjen i landzone. I byzone og sommerhusområde gælder dispensationskravet
uændret.