Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 122 Bilag 13
Offentligt
1744771_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 5. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Nye muligheder for visse anlæg og indretninger på klitfredede arealer og inden for strandbeskyttelseslinjen samt inden for sø-
og åbeskyttelseslinjen)
[af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)]
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareministeren har stillet 9 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2017 og var til
1. behandling den 2. februar 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
21. september 2016 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm.
del – bilag 636 (folketingsåret 2015-16). Den 25. januar
2017 sendte miljø- og fødevareministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Den landsdækkende Gruppe ramt af rigide regler/love i
nuværende Naturbeskyttelseslov,
Friluftsrådet,
Kerteminde Kommune,
Løgismosestrand Camping,
Peter Pagh, professor, dr.jur., Albertslund, og
Sammenslutningen af Danske Småøer.
Miljø- og fødevareministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Den landsdækkende Gruppe ramt af rigide regler/love i
nuværende Naturbeskyttelseslov,
Friluftsrådet og
Kerteminde Kommune.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til miljø- og fødevare-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV og SF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de under nr. 1-5 og 7-9 stillede ændringsforslag,
men vil stemme imod det under nr. 6 stillede ændringsfor-
slag.
Et
andet mindretal
(ALT) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget vil stemme imod
lovforslaget. Med lovforslaget får vi flere meget uhensigts-
mæssige lempelser af beskyttelsen af vores kystnatur og tag-
er dermed et skridt i den forkerte retning i forhold til at be-
vare de danske kyster og de naturtyper, som findes langs ky-
sterne, der i international sammenhæng er noget af den mest
værdifulde natur i Danmark. Danmarks kystnatur er under
hårdt pres, og ændringerne, der lægges op til med lovforsla-
get, forstærker dette pres frem for at sætte en kurs, der vil
give vores efterkommere mere og rigere natur.
AX019929
L 122 - 2016-17 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 5. april 2017
1744771_0002.png
2
Mindretallet mener, at det er den forkerte vej at gå, når
man med lovforslaget åbner op for mere byggeri længere fra
boligen eller virksomheden end i dag, når man åbner op for
reel lokalplanlægning på strandene og åbner op for ophævel-
se af beskyttelsen på udvalgte strækninger. Mindretallet me-
ner generelt, at man bør være meget tilbageholdende med
byggeri ved stranden, og at fællesskabets interesser i at be-
vare vores naturværdier må veje tungest. Desuden finder
mindretallet, at det er en klar svækkelse af den demokratiske
proces, at man med lovforslaget vil åbne op for, at kommu-
ner kan søge staten én gang om at få strandbeskyttelsen op-
hævet på arealer mellem by og havn, og at denne ophævelse
af beskyttelsen kan foregå, uden at man behøver at orientere
offentligheden. Kysterne er hjerteblod for danskerne, og
derfor mener mindretallet også, at der må være åbenhed og
mulighed for at blive inddraget i processen
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Til lovforslagets titel indsættes følgende
fodnote:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele
af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om beva-
ring af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tiden-
de 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rå-
dets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013 om tilpas-
ning af visse direktiver vedrørende miljø på grund af
Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013,
nr. L 158, side 193, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2009, nr. L 20,
side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af visse di-
rektiver vedrørende miljø på grund af Republikken
Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side
193.«
[Redaktionel ændring]
Til § 1
»02.
I
§ 16, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 3« til: »stk.
4«.
03.
I
§ 50, stk. 3,
ændres »§ 65, stk. 6« til: »§ 65, stk. 3«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 65, stk. 7,
der bliver stk. 4, ændres »efter stk. 6,« til:
»efter stk. 3,«, og »til stk. 6,« til: »til stk. 3,«.«
[Konsekvensændring]
5)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 65 b
ændres i
stk. 3, nr.
7,
»stole, og« til: »stole,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF,
V, LA, ALT og KF):
6)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 65 b
indsættes i
stk. 3
som nr. 9-11:
»9) udvendig isolering af en helårsbolig med op til 25 cm
isolering, isolering af et tilhørende skur med op til 10
cm isolering og en mindre øgning af taghøjden i for-
bindelse med isolering,
10) etablering af mindre kviste og tagvinduer på en hel-
årsbolig så vidt muligt på den side af boligen, der ven-
der væk fra vandet, og
11) en mindre udvendig kældertrappe og mindre lysskak-
ter i forbindelse med kælderen under en helårsbolig.«
[Flere muligheder for at dispensere til mindre udvidelser af
en helårsbolig]
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
udvalget:
7)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 67, stk. 2,
ændres »65, stk. 2 og 3« til: »§ 65, stk. 1
og 2«.«
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»06.
I
§ 71, stk. 4, nr. 4,
ændres »jf. § 65« til: »jf. §§ 65, 65
a og 65 b«.
07.
I
§ 71, stk. 4, nr. 5,
ændres »§ 8, stk. 7« til: »§ 8, stk. 5«.
08.
I
§ 71, stk. 5,
ændres »§ 8, stk. 6 og 7« til: »§ 8, stk. 4 og
5«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 16, stk. 2, nr. 3,
ændres »stk. 3 og 4« til: »stk. 4 og
5«.«
[konsekvensændring]
3)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
9)
I
stk. 3
indsættes efter »ansøgning om«: »etablering
af«.
[Sproglig præcisering]
L 122 - 2016-17 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 5. april 2017
1744771_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 1, nr. 1, der nyaffatter den gældende EU-
note til lovens titel om, at loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører en række direktiver, var ikke medtaget i
lovforslaget. Med ændringsforslaget indsættes en tilsvarende
note til lovforslagets titel.
Til nr. 2
Konsekvensændring af henvisningen i den gældende §
16, stk. 2, nr. 3, til bestemmelser, der ændres med lovforsla-
get.
Til nr. 3
De foreslåede nr. 02 og 03 indeholder konsekvensæn-
dringer af henvisninger i henholdsvis den gældende lovs §
16, stk. 4, som bliver stk. 5, og § 50, stk. 3, til bestemmelser,
der ændres med lovforslaget.
Til nr. 4
Konsekvensændring af henvisningen i den gældende §
65, stk. 7, der bliver stk. 4, til bestemmelser, der ændres
med lovforslaget.
Til nr. 5
Konsekvensændring af § 65 b, stk. 3, nr. 7, af ændrings-
forslagets nr. 7, hvor der foreslås indsat nye, efterfølgende
numre.
Til nr. 6
Efter de gældende regler kan der dispenseres fra forbud-
det mod tilstandsændringer i § 15, stk. 1, i særlige tilfælde. I
forhold til udvidelse af helårsboliger dispenseres der efter
gældende praksis til udvidelse op til 250 m
2
af helårsboli-
ger, der ligger i den del af beskyttelseszonen, der ligger mel-
lem 300-meterlinjen og den tidligere 100-meterlinje. Der
dispenseres normalt ikke til udvidelser nærmere kysten,
bortset fra visse mindre udvidelser som f.eks. mindre skure
og lignende i tilknytning til beboelsen, jf. lovbemærkninger-
ne til den under lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede § 15 a, og
til mindre udvidelser af sommerhuse op til 40 m
2
til moder-
nisering af bad og toilet og i nogle tilfælde til udvendig iso-
lering. Etablering af lysskakter/lyskasser, en udvendig kæl-
dertrappe eller terrænændringer kræver dispensation, og der
meddeles normalt afslag.
Med lovforslaget gives en række nye muligheder for dis-
pensation til konkrete anlæg og installationer m.v. i haver og
til turismevirksomheder og til forskellige andre anlæg. De
med ændringsforslaget foreslåede bestemmelser giver for-
skellige muligheder for at dispensere til mindre udvidelser
af helårsboliger, som der kun i særlige tilfælde ville være
mulighed for efter de gældende regler.
Det fremsatte lovforslag er en opfølgning på den aftale
om et Danmark i bedre balance, som den daværende Ven-
streregering, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti indgik i juni 2016. Det fremgår af
aftalen, at der nedsættes en arbejdsgruppe, der med henblik
på at vurdere mulighederne for, om der kan gives dispensa-
tion til udvidelse af en bolig inden for strandbeskyttelseslin-
jen, skal se på mulighederne herfor i lyset af den gældende
byggelovgivning.
Arbejdsgruppen har peget på en række forslag, som par-
terne bag den politiske aftale har tilsluttet sig. De foreslåede
bestemmelser, der giver flere muligheder for at få dispensa-
tion til mindre udvidelser af helårsboliger, er udtryk herfor.
De foreslåede muligheder for udvidelse af en helårsbolig
vedrører alle mindre udvidelser, f.eks. udvendig isolering el-
ler isætning af mindre kviste og tagvinduer.
Udvendig isolering med op til 25 cm medfører, at byg-
ningens udvendige mål øges, men giver ejere af små helårs-
boliger, hvor indvendig isolering begrænser boligarealet,
flere muligheder for at isolere helårsboligen til moderne
standard. Det samme gælder en mindre øgning af taghøjden
i forbindelse med isolering. Da forøgelse af taghøjde kan ha-
ve betydning for landskabet, f.eks. ved fritliggende boliger,
eller have betydning for naboer ikke mindst i anden række
fra kysten, kan der meddeles dispensation til øget taghøjde i
det omfang, det nødvendiggøres af tidssvarende isolering,
medmindre væsentlige forhold til landskabet taler væsentligt
imod.
Med de foreslåede muligheder for at dispensere til min-
dre bygningsændringer som kviste og lysskakter til en kæl-
der under en helårsbolig kan boligarealet øges, uden at det
bebyggede areal på grunden øges. I forhold til påsætning af
mindre kviste skal det så vidt muligt ske på den side af hu-
set, der vender væk fra vandet, men der kan dispenseres,
hvis det ikke vil have væsentlige landskabelige konsekven-
ser.
De foreslåede ovennævnte ændringer forudsætter, at der
fortsat skal meddeles dispensation fra Kystdirektoratet, hvis
man ønsker at gennemføre en udvidelse af sin bolig. Ved af-
gørelse om, hvorvidt der kan meddeles dispensation, vil der
blive foretaget en samlet og konkret vurdering af det ansøg-
te, hvori der afvejes en række hensyn, bl.a. en vurdering af,
hvilken betydning et byggeri vil have i forhold til naturen og
de rekreative interesser, der er knyttet til kysten, herunder
den forventede påvirkning af landskabet som følge af byg-
geriets placering, størrelse og eventuelt materiale- og farve-
valg. Der vil ved meddelelse af en dispensation kunne fast-
sættes vilkår, f.eks. i forhold til placering, materiale og far-
vevalg.
Til nr. 7
Konsekvensændring som følge af henvisningerne i den
gældende § 67, stk.2, til bestemmelser, der ændres med lov-
forslaget.
Til nr. 8
De foreslåede nr. 06, 07 og 08 er konsekvensændringer i
henholdsvis den gældende § 71, stk. 4, nr. 1, 4 og 5, og § 71,
stk. 5, til bestemmelser, der ændres med lovforslaget.
Til nr. 9
Der er alene tale om en sproglig præcisering i den fore-
slåede bestemmelse i § 2, stk. 3, der vedrører bortfald af vis-
se verserende sager om dispensation som følge af lovforsla-
L 122 - 2016-17 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 5. april 2017
1744771_0004.png
4
get, og der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring i forhold
til det fremsatte lovforslag.
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Ib Poulsen (DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF)
Erling Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette Abildgaard (KF) Bjarne Laustsen (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Sanne Bjørn (RV)
Martin Lidegaard (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 122 - 2016-17 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 5. april 2017
1744771_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 122
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Titel
Høringsnotat og høringsvar fra miljø- og fødevareministeren
Henvendelse af 31/1-17 fra Friluftsrådet
Henvendelse af 1/2-17 fra Kerteminde Kommune
Henvendelse af 31/1-17 fra Den landsdækkende Gruppe ramt af rigide
regler/love i nuværende Naturbeskyttelseslov
Henvendelse af 5/2-17 fra Løgismosestrand Camping
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 31/1-17 fra professor, dr.jur. Peter Pagh
Henvendelse af 14/2-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer
Henvendelse af 12/3-17 fra Løgismosestrand Camping
Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 122
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 31/1-17 fra Den landsdækken-
de Gruppe ramt af rigide regler/love i nuværende Naturbeskyttelses-
lov, jf. L 122 – bilag 4, til miljø- og fødevareministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 5/2-17 fra Løgismosestrand
Camping, jf. L 122 – bilag 5, til miljø- og fødevareministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om rækkeviden af den bemyndigelse, der foreslås givet til aftale-
parterne om eksisterende turismevirksomheders muligheder for at op-
nå dispensation til at opføre anlæg på deres ejendom, til miljø- og fø-
devareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversigt/kortmateriale, der illustrerer det potentielle omfang
af ophævelse af standbeskyttelsen på en havn og på arealer mellem
byen og havnen, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor strandbeskyttelseslinjen vil kunne ophæves, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kort, der illustrerer den nuværende strandbeskyttelseslinje i
Danmark, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om arealgrænse ved byggeri i strandbeskyttelseslinjen, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at dispensation for anlæg inden for strandbe-
skyttelseslinjen ikke kan overdrages m.m., til miljø- og fødevaremini-
steren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
L 122 - 2016-17 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 5. april 2017
1744771_0006.png
6
9
10
11
12
13
Spm. om kommentar til henvendelse af 31/1-17 fra professor, dr.jur.
Peter Pagh, jf. L 122 – bilag 8, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/2-17 fra Sammenslutnin-
gen af Danske Småøer, jf. L 122 – bilag 9, til miljø- og fødevaremini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 31/1-17 fra Friluftsrådet, jf. L
122 – bilag 2, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/2-17 fra Kerteminde Kom-
mune, jf. L 122 – bilag 3, til miljø- og fødevareministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 12/3-17 fra Løgismosestrand
Camping, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå