Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 122 Bilag 11
Offentligt
Ændringsforslag
Til § 1
Af
miljøministeren,
1)
Til lovforslagets titel indsættes følgende
fodnote:
»Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21.
maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L 206, side
7, som ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af visse
direktiver vedrørende miljø på grund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013,
nr. L 158, side 193, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7, som ændret
senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af visse direktiver
vedrørende miljø på grund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158,
side 193.«
[redaktionel ændring]
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 16, stk. 2, nr. 3,
ændres »stk. 3 og 4« til: »stk. 4 og 5«.«
[konsekvensændring]
3)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»02. I
§ 16, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.
[konsekvensændring]
03.
I
§ 50, stk. 3,
ændres »§ 65, stk. 6«, til: »§ 65, stk. 3«. «
[konsekvensændring]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»04. I
§ 65, stk. 7,
der bliver stk. 4, ændres »efter stk. 6,« til: »efter stk. 3,« og »til stk. 6,« til:
»til stk. 3,«.«
[konsekvensændring]
5)
I den ved lovforslagets
§ 1, nr. 8,
foreslåede
§ 65 b, stk. 3, nr. 7,
ændres »stole, og« til: »stole,«
[konsekvens af ændringsforslag nr. 6)]
L 122 - 2016-17 - Bilag 11: Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
6)
I den ved lovforslagets
§ 1, nr. 8,
foreslåede
§ 65 b
indsættes i
stk. 3
som nye numre:
»9) udvendig isolering af en helårsbolig med op til 25 cm isolering, isolering af et tilhørende
skur med op til 10 cm isolering samt en mindre øgning af taghøjden i forbindelse med
isolering,
10) etablering af mindre kviste og tagvinduer på en helårsbolig, så vidt muligt på den side af
boligen, der vender væk fra vandet,
11) en mindre udvendig kældertrappe og mindre lysskakter i forbindelse med kælderen
under en helårsbolig,
[Flere muligheder for at dispensere til mindre udvidelser af en helårsbolig]
7)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»05. I
§ 67, stk. 2,
ændres »65, stk. 2 og 3« til: »§ 65, stk. 1 og 2».«
[konsekvensændring]
8)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»06. I
§ 71, stk. 4, nr. 4,
ændres »jf. § 65« til: » § 65, § 65 a og § 65 b«.
[konsekvensændring]
07.
I
§ 71, stk. 4, nr. 5,
ændres »§ 8, stk. 7« til: »§ 8, stk. 5«.
[konsekvensændring]
08.
I
§ 71, stk. 5,
ændres »§ 8, stk. 6 og 7« til: »§ 8, stk. 4 og 5«.«
[konsekvensændring]
Til § 2
1)
I
stk. 3
indsættes efter »ansøgning om«: »etablering af«.
[sproglig præcisering]
L 122 - 2016-17 - Bilag 11: Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 1, nr. 1, der nyaffatter den gældende EU-note til lovens titel om, at loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører en række direktiver, var ikke medtaget i lovforslaget. Med
ændringsforslaget indsættes en tilsvarende note til lovforslagets titel.
Til nr. 2
Konsekvensændring af henvisningen i den gældende § 16, stk. 2, nr. 3, til bestemmelser, der
ændres med lovforslaget.
Til nr. 3
De foreslåede nr. 02 og 03 indeholder konsekvensændringer af henvisninger i henholdsvis den
gældende lovs § 16, stk. 4, som bliver stk. 5, og § 50, stk. 3, til bestemmelser, der ændres med
lovforslaget.
Til nr. 4
Konsekvensændring af henvisningen i den gældende § 65, stk. 7, der bliver stk. 4, til bestemmelser,
der ændres med lovforslaget.
Til nr. 5
Konsekvensændring af § 65 b, stk. 3, nr. 7, af ændringsforslagets nr. 7, hvor der foreslås indsat nye,
efterfølgende numre.
Til nr. 6
Efter de gældende regler kan der dispenseres fra forbuddet mod tilstandsændringer i § 15, stk. 1, i
særlige tilfælde. I forhold til udvidelse af helårsboliger dispenseres der efter gældende praksis til
udvidelse op til 250 m
2
af helårsboliger, der ligger i den del af beskyttelseszonen, der ligger mellem
300 meter linjen og den tidligere 100 meter linje. Der dispenseres normalt ikke til udvidelser
nærmere kysten bortset fra visse mindre udvidelser som f.eks. mindre skure og lignende i
tilknytning til beboelsen, jf. lovbemærkningerne til den under lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede §
15 a, samt til mindre udvidelser af sommerhuse op til 40 m
2
til modernisering af bad og toilet, samt
i nogle tilfælde til udvendig isolering. Etablering af lysskakter/lyskasser, en udvendig kældertrappe
eller terrænændringer kræver dispensation, og der meddeles normalt afslag.
Med lovforslaget gives en række nye muligheder for dispensation til konkrete anlæg og
installationer mv. i haver og til turismevirksomheder og til forskellige andre anlæg. De med
ændringsforslagets nr. 7 foreslåede bestemmelser giver forskellige muligheder for at dispensere til
mindre udvidelse af helårsboliger, som der kun i særlige tilfælde ville være mulighed for efter de
gældende regler.
Det fremsatte lovforslag er en opfølgning på den aftale om ”Et Danmark i bedre balance”, som den
daværende Venstreregering, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
indgik i juni 2016. Det fremgår af aftalen, at der nedsættes en arbejdsgruppe, der med henblik på at
L 122 - 2016-17 - Bilag 11: Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
vurdere mulighederne for, om der kan gives dispensation til udvidelse af en bolig inden for
strandbeskyttelseslinjen, skal se på mulighederne herfor i lyset af den gældende byggelovgivning.
Arbejdsgruppen har peget på en række forslag, som parterne bag den politiske aftale har tilsluttet
sig. De foreslåede bestemmelser, der giver flere muligheder for at få dispensation til mindre
udvidelser af helårsboliger, er udtryk herfor.
De foreslåede muligheder for udvidelse af en helårsbolig vedrører alle mindre udvidelser, som
f.eks. udvendig isolering, eller isætning af mindre kviste og tagvinduer.
Udvendig isolering med op til 25 cm medfører, at bygningens udvendige mål øges, men giver ejere
af små helårsboliger, hvor indvendig isolering begrænser boligarealet, flere muligheder for at
isolere helårsboligen til moderne standard. Det samme gælder en mindre øgning af taghøjden i
forbindelse med isolering. Da forøgelse af taghøjde kan have betydning for landskabet, f.eks. ved
fritliggende boliger, eller have betydning for naboer ikke mindst i anden række fra kysten, kan der
meddeles dispensation til øget taghøjde i det omfang, det nødvendiggøres af tidsvarende isolering,
medmindre væsentlige forhold til landskabet taler væsentligt imod.
De foreslåede muligheder for at dispensere til mindre bygningsændringer som kviste og lysskakter
til en kælder under en helårsbolig kan øge boligarealet uden at øge det bebyggede areal på grunden.
I forhold til påsætning af mindre kviste skal det så vidt muligt ske på den side af huset, der vender
væk fra vandet, men der kan dispenseres, hvis det ikke vil have væsentlige landskabelige
konsekvenser.
De foreslåede ovennævnte ændringer forudsætter, at der fortsat skal meddeles dispensation fra
Kystdirektoratet, hvis man ønsker at gennemføre en udvidelse af sin bolig. Ved afgørelse om,
hvorvidt der kan meddeles dispensation, vil der blive foretaget en samlet og konkret vurdering af
det ansøgte, hvori der afvejes en række hensyn, blandt andet en vurdering af, hvilken betydning et
byggeri vil have i forhold til naturen og de rekreative interesser, der er knyttet til kysten, herunder
den forventede påvirkning af landskabet som følge af byggeriets placering, størrelse og eventuelt
materiale- og farvevalg. Der vil ved meddelelse af en dispensation kunne fastsættes vilkår, fx i
forhold til placering, materiale og farvevalg.
Til nr. 7
Konsekvensændring som følge af henvisningerne i den gældende § 67, stk.2, til bestemmelser, der
ændres med lovforslaget.
Til nr. 8
De i ændringsforslag nr. 10 foreslåede nr. 06, 07 og 08 er konsekvensændringer i henholdsvis den
gældende § 71, stk. 4, nr. 1, 4 og 5, og § 71, stk. 5, til bestemmelser, der ændres med lovforslaget.
Til § 2
Der er alene tale om en sproglig præcisering i den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 3, der vedrører
bortfald af visse verserende sager om dispensation som følge af lovforslaget, og der er ikke tilsigtet
nogen materiel ændring i forhold til det fremsatte lovforslag.