Til Folketingets Miljø
–
og Fødevareudvalg
Løgismose Skov 12. marts 2017
Vedrørende L122, bilag 5, Løgismosestrand Camping. Respons på bemærkninger af 1. marts fra
Miljø
–
og Fødevareministeriet, hvor der bl.a. skrives.
Citat:
”Kystdirektoratet
kan hertil oplyse, at campingpladser på over 75 enheder efter de gældende regler
og nuværende administrationspraksis normalt får dispensation fra Kystdirektoratet til de udvidelser,
nybyggeri og lignende, der er nødvendige for at campingpladsen kan gennemføre en sædvanlig
produktudvikling. Det er også muligt for Kystdirektoratet at meddele dispensation til en øget
kapacitet, hvis den arealmæssige udvidelse foretages landværts (bagud) i forhold til pladsens
eksisterende bredde, hvis afgørende landskabelige hensyn ikke taler imod. ”
Og hertil kan jeg tilføje, at bemærkningerne til kystlovforslaget som ovenstående stammer fra,
fremhæver som betingelse at udvidelsen ikke står i et urimeligt forhold til hverken kapaciteten for
den eksisterede campingplads eller størrelsen af de allerede afholdte investeringer i virksomheden.
Er det rimeligt,
at eksisterende campingpladser ”kun” kan udvide
landværts (bagud) i forhold til pladsens
eksisterede bredde
– når det, som i den konkrete case, ”kun” er muligt at udvide sideværts
inden for strandbeskyttelseslinjen?
at subjektive vurderinger som ”at udvidelsen ikke står i et urimeligt forhold til
hverken
kapaciteten for den eksisterende campingplads eller størrelsen af de allerede afholdte
investeringer i virksomheden” indgår i grundlaget for en eventuel dispensation??
Skov
–
og Naturstyrelsen skriver i vejledning om 300 meter strandbeskyttelseslinjen,
http://naturstyrelsen.dk/media/nst/attachments/81194/vejledningom300mstrandbeskyttelsesogklitfre
dnongsz.pdf følgende:
I 1994 (og med visse ændringer i 1999) vedtog Folketinget en lov - "kystloven" - der udvider
bredden af naturbeskyttelseslovens strandbeskyttelses- og klitfredningszoner fra normalt 100 m til
som udgangspunkt 300 m. I sommerhusområder øges den hidtidige bredde dog ikke.
Vi tillader os i bilag 5 at foreslå, at campingpladser sidestilles med sommerhusområder og det er på
den baggrund vi er fremkommet med de to forslag:
To forslag til løsninger
Forslag 1
I bilaget ”lovforslaget sammenholdt med gældende lov” punkt
5, indføjes der en §15a. Forbuddet i
§ 15, stk. 1, gælder ikke for
Denne foreslås udvidet med følgende punkt:
11) Forbuddet gælder ikke for godkendte campingpladser, der kun kan udvikle sig indenfor
strandbeskyttelseslinjen. Disse campingpladser kan udvide med flere enhedspladser på
arealet, beliggende i intervallet 100
–
300 meter, efter godkendelse af byrådet.