Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121
Offentligt
1747021_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 32 ad L 121 stillet af udvalget den 14. marts
2017 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Det følger af § 1, nr. 69, at erhvervsministeren har pligt til at fremsætte
indsigelse over for forslag til kommuneplaner og ændringer heraf, når
forslaget ikke er i overensstemmelse med bl.a. nationale interesser. Men i
bemærkningerne til § 1, nr. 69-71 står, at Erhvervsministeriets gennem-
gang af planforslag ikke vil være tilrettelagt som en legalitetsprøvelse af
planforslagene.
A. Hvordan sikres opfyldelse af ministerens pligt til at fremsætte indsi-
gelser mod forslag til kommuneplaner og ændringer heraf, som ikke
er i overensstemmelse med nationale interesser?
B. Skal bemærkningernes punkt 2.2 forstås således, at der ikke længere
kan fastlægges andre nationale interesser, således som det ellers frem-
går af § 2a.
C. Hvis dette er tilfældet, hvorfor foreslås § 2a så ikke ændret, så de na-
tionale hensyn fastlægges i loven og ikke i dens bemærkninger.
D. Hvem skal varetage hensyn til situationer, hvor der er uoverensstem-
melser imellem 2 kommuners kommuneplaner? Hvordan vil ministe-
ren reagere på, at nabokommuner gør indsigelse imod en plan om ud-
læg af et aflastningscenter i en nabokommune? Vil ministeren vareta-
ge dette hensyn igennem call in i henhold til § 3?
E. Hvordan vil ministeren sikre, at udviklingen i et udviklingsområde
ikke strider imod forudsætningen for udpegningen af området? Er mi-
nisteren da også forpligtet til at gøre indsigelse? Hvordan vil ministe-
ren tilse, at kommuneplanerne ikke er i modstrid med forudsætninger-
ne i landsplandirektivet?
Svar:
Erhvervsministeren har pligt til at fremsætte indsigelse over for et forslag
til kommuneplan eller kommuneplantillæg, der ikke er i overensstemmel-
se med de nationale interesser i kommunernes planlægning. Denne pligt
håndhæves i praksis i tæt samarbejde med relevante ministerier, der har
ansvar for, at kommuneplanerne overholder de nationale interesser i
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 121 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at erhvervsministeren har pligt til at fremsætte indsigelse over for forslag til kommuneplaner og ændringer heraf, når forslaget ikke er i overensstemmelse med bl.a. nationale interesser, jf. lovforslagets § 1, nr. 69, til erhvervsministeren
2/3
kommunernes planlægning inden for deres respektive ressort. Der føres
tilsyn med de kommunale planer, når de sendes i offentlig høring.
De nationale interesser i kommuneplanlægningen er blevet lovfæstet i §
29, stk. 1, og er:
Vækst og erhvervsudvikling,
natur- og miljøbeskyttelse,
kulturarvs- og landskabsbevarelse,
hensyn til nationale og regionale anlæg samt
beslutninger efter § 3 (landsplandirektiver)
De nationale interesser uddybes i lovbemærkningerne til § 29, stk. 1, der
fastlægger den overordnede ramme for, hvad der er en national interesse.
Der kan således ikke fastlægges andre nationale interesser i kommune-
planlægningen end de, der kan rummes inden for disse lovbemærkninger.
Det bemærkes i den forbindelse, at lovbestemmelserne skal ses i sam-
menhæng med lovbemærkningerne, som forklarer og uddyber lovens ind-
hold. En kommende Oversigt over nationale interesser i kommuneplan-
lægningen vil konkretisere de nationale interesser yderligere, jf. § 2 a.
I forhold til kommunernes lokalplanlægning kan de enkelte ressortmini-
stre fremsætte indsigelse mod lokalplanforslaget ud fra de særlige hensyn,
som ministeren varetager, jf. § 29, stk. 3. Sådanne særlige hensyn kan
eksempelvis omfatte hensyn til fyrtårne, statsveje eller grundvandsbeskyt-
telse.
Såfremt det ikke er muligt for kommunen og den pågældende ressortmi-
nister at nå til enighed om en justering af lokalplanforslaget, hvorved mi-
nisteren frafalder sin indsigelse, kan kommunen indbringe sagen for er-
hvervsministeren, som vil træffe afgørelse i sagen.
Hvis en kommune fremsætter indsigelse mod nabokommunens planlæg-
ning, har indsigelsen vetovirkning, dvs. kommunalbestyrelsen kan ikke
vedtage planen, før der er opnået enighed med den kommunalbestyrelse,
der har fremsat indsigelsen. Hvis der ikke kan opnås enighed mellem
kommunerne, kan spørgsmålet indbringes for erhvervsministeren som,
hvis der fortsat ikke kan opnås enighed, træffer beslutning om, hvorvidt
planforslaget skal vedtages eller ændres.
Som det fremgår af § 3, stk. 5 kan erhvervsministeren i særlige tilfælde
beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven i sager,
der berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har større be-
tydning. Dette forhold ændres der ikke på med lovforslaget.
Udpegningen af udviklingsområder sker gennem et landsplandirektiv, der
udstedes af erhvervsministeren på baggrund af ansøgninger fra de enkelte
L 121 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at erhvervsministeren har pligt til at fremsætte indsigelse over for forslag til kommuneplaner og ændringer heraf, når forslaget ikke er i overensstemmelse med bl.a. nationale interesser, jf. lovforslagets § 1, nr. 69, til erhvervsministeren
3/3
kystkommuner. Herefter indarbejder kommunerne de udpegede udvik-
lingsområder i den kommende kommuneplan (eller i tillæg til kommune-
planen). I det statslige plantilsyn vil det blive tilset, om de pågældende
kommuneplaner (eller kommuneplantillæg) er i overensstemmelse med
landsplandirektivet. Erhvervsministeren har indsigelsespligt, såfremt dette
ikke er tilfældet.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen