Fra:
Sendt:
28. april 2017 10:48
Til:
Cc:
Emne:
L121 modernisering af planloven - landzonetilladelse vognmandsforretninger
Til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget,
DTL-Danske Vognmænd var den 30. april 2017 i foretræde for udvalget sammen med
vognmandsforretningen ATH Arden ApS.
Mariagerfjord Kommune havde givet pågældende vognmandsforretning landzonetilladelse i juni 2015. En
tilladelse der blev ændret og underkendt i Natur- og Miljøklagenævnet. Virksomheden skal nu forlade
adressen 1. maj 2017, efter 20 års virksomhed.
Er det så ét langt træk af lastbiler ind og ud af gårdspladsen, morgen til aften, syv dage om ugen? Nej.
Virksomheden har 15 lastbiler, hvoraf de 12 kører i udlandet. De er altså kun sjældent hjemme og holde. De
sidste tre biler kører lokale transporter – de kører mellem virksomheder og landbrug og andre med
transportbehov i regionen – men altså ikke til og fra ejendommen hele tiden.
Vognmanden tjener i sagens natur ikke penge på, at lastbilerne kører rundt på gårdspladsen – pengene
tjenes ude blandt kunderne.
Til udvalgets orientering skal DTL-Danske Vognmænd henvise til artiklerne om foretrædet for udvalget i
Transportmagasinet den 21. april 2017: ”Vognmandsforretning tvunget til at lukke” og ”Ingen undtagelser
for vognmænd”.
Desuden har DTL-Danske Vognmænd haft et debatindlæg i Altinget den 27. april 2017: ”Miljøregler driver
vognmænd ud i konkurs”.
Som det fremgår af debatindlægget, så har DTL-Danske Vognmænd kendskab til flere konkrete sager, hvor
en kommune har givet en vognmandsforretning landzonetilladelse - en tilladelse der så efterfølgende bliver
ændret og underkendt i Natur- og Miljøklagenævnet. Det findes der eksempler på i fx Ringsted Kommune,
Nyborg Kommune, Nordfyn Kommune og Mariagerfjord Kommune.
DTL-Danske Vognmænd har med stor interesse læst svaret fra erhvervsministeren på spørgsmål 19 ad L 121
stillet af udvalget den 14. februar 2017.
Det fremgår af besvarelsen, at ”større vognmandsvirksomheder bør […] som hovedregel blive henvist til
planlagte erhvervsområder, der er indrettet hertil. Det skyldes, at etablering af vognmandsvirksomheder i
landzone kan medføre en væsentlig ændring i det omgivende miljø, hvilket bl.a. kan genere naboer.
Eksempelvis kan vognmandsvirksomheder typisk ikke etableres i bestående bygninger, men har behov for
oplagsplads til biler, containere mv., ligesom de ofte medfører en betydelig tung trafik.”
Vi skal på den baggrund spørge:
Hvordan definerer erhvervsministeren større vognmandsvirksomheder?
Må det ikke bero på en konkret vurdering, hvorvidt vognmandsvirksomheder medfører betydelig tung
trafik?