Fritidshusejernes Landsforening
Notat vedr. L 121 - om ændring af planlovens paragraf 5b
– overførsel af sommerhusområder til byzone.
RESUMÉ
Notatet gennemgår forslaget til ændring af planlovens paragraf 5b, analyserer konse-
kvenserne og påviser nogle uhensigtsmæssige virkninger.
Notatet viser, at sommerhusejere kan blive påført betydelige udgifter som følge af
forslaget. Udgifter som kan tvinge nogle af ejerne til at sælge deres sommerhuse og i
nogle tilfælde med risiko for salg med tab.
Notatet redegør for det ulige forhold mellem kommunale interesser og sommerhus-
ejernes interesser. Et forhold hvor sommerhusejere ofte vil være den svage part.
For mange kommuner er en ændring af sommerhusområder til byzone ensbetydende
med øgede kommunale indtægter fra fastboende skatteydere – samt højere grund-
skyld og ejendomsskatter.
Nogle kommuner vil derfor – som det dokumenteres i notatet – have en interesse i at
få sommerhusejerne til at støtte en overførsel til byzone uden fyldestgørende infor-
mation om de økonomiske konsekvenser for sommerhusejerne.
Endvidere peger notatet på en konsekvens af sommerhusområders overførsel til by-
zone, som ikke drøftes i lovforslagets bemærkninger. I tidligere sommerhusområder,
der er ændret til byzone, ses ofte en betragtelig fortætning af bygningsmassen som
følge af ændrede bebyggelsesprocenter, afstande til skel og bygningers højde. Det
fører i en del tilfælde til udvikling af parcelhus-slum.
Ønsker om overførsel af sommerhusområder til byzone er ikke nyt. Mange kommuner
- særligt i hovedstadsområdet - har gennem årene haft ønsker herom. Skiftende
planmyndigheder har tidligere afvist sådanne ønsker med henvisning til den fortæt-
ning af boligmassen, som sådanne ændringer indebærer.
Notatet konkluderer, at Fritidshusejernes Landsforening helst ser, at ændringen af
planlovens paragraf 5b ikke nyder fremme. Såfremt ændringen nyder fremme, ind-
stiller Fritidshusejernes Landsforening nogle ændringsforslag, der kan imødegå uhen-
sigtsmæssige virkninger af lovforslaget.
I notatets bilag 1 og 2 gives et eksempel på en konkret kommunes anvendelse af det
forventede lovforslag i en henvendelse til erhvervs- og vækstministeren i maj måned
2016. Eksemplet dokumenterer, at kommuner og sommerhusbeboere har forskellige
interesser, samt at lovforslagets krav om kommunal redegørelse af konsekvenserne
for berørte sommerhusejere tilsidesættes.
Datagrundlag
I 2014 var der registreret 223.774 sommerhuse i Danmark, heraf 192.373 i sommer-
husområder indenfor kyst-nærhedszonen. Der er især sommerhusområder langs den
jyske vestkyst, i nærheden af de større byer og ved Sjællands nordkyst. Ca. 80 pct.
af sommerhusene er mindre end 99 kvadratmeter.
Den 8. november 2016 bad Fritidshusejerne Landsforening Erhvervs- og Vækstmini-
steriet om at oplyse, hvor mange sommerhuse, der kan blive berørt af ændringsfor-
slaget. Ministeriet har pt. ikke svaret.