Borgmesteren
Rådhuspladsen 1
DK 3300 Frederiksværk
Sagsnr
10. marts 2017
Side 1 af 2
2017/0003767
Miljø- og Fødevareudvalget
Var meningen med den moderniserede planlov en strammere statsstyring af byudviklingen?
Forslaget til ny planlov indeholder mange positive elementer. Der tages større hensyn til
produktionserhverv, reglerne for helårsbeboelse i sommerhuse bliver klarere, der bliver bedre mulighed
for at udvikle havnenære arealer i byen og der bliver mulighed for at etablere midlertidige aktiviteter i
lokalplanlagte områder som endnu ikke er udbygget. Der er også på mange andre områder positive
intentioner bag lovforslaget og den politiske aftale der ligger bag. Desværre er intentionerne på nogle
områder blevet oversat til en strammere statslig styring af kommunernes byudvikling, som man kan være
i tvivl om stemmer overens med de politiske intentioner i aftalen om en ny moderniseret planlov. Neden
for har jeg fremhævet et par eksempler.
Byvækst
Der fastlægges nye og strammere rammer for nyt byzoneudlæg. Der vil fremover altid skulle handles
arealer ved nye byzoneudlæg
–
ikke kun ved store udlæg. Det vil sige, at et nyt udlæg skal kompenseres
ved at et tilsvarende område tilbageføres til landzone. Hidtil har der kunne etableres nyudlæg mod, at en
tilsvarende rummelighed blev flyttet til efter kommuneplanperioden
–
det vil sige, at byzonearealet kunne
bevares under hensyntatgen til en langsigtet strategisk udviklingsinteresse. Kompensationsarealet skal
reelt være et byzoneareal
–
ikke blot en rummelighed i et område, som der tidligere har været mulighed
for, udlagt til fremtidig byzoneudvikling. Det opleves som en meget tættere statslig styring i forhold til
samlet udlæg og rummelighed, så friheden er på ingen måde blevet større.
Ønskes der at udlægge nye byzonearealer uden at kompensere med at tilbageføre et tilsvarende areal,
skal det kunne vises, at rummeligheden i den 12-årige planlægningsperiode er mindre end det
forventede behov. Der bliver fastsat nærmere regler for, hvordan det skal vises. Det fremgår ikke, hvad
denne dokumentation skal indeholde, men hvis linien i lovforslaget følges bliver det formentlig endnu en
stramning.
Denne stramning passer meget dårligt med en kommunal virkelighed, hvor byerne skal udvikles ud fra
deres historiske forudsætninger og en samlet planlægning, men hvor det også er nødvendigt at kunne
være agil og udnytte de muligheder der er i markedet for at tiltrække investorer på de rigtige tidspunkter
og til de rigtige steder i kommunen. Det er særligt en udfordring for kommuner uden for storbyerne, at
mulighederne for at byudvikle afhænger meget af konjunkturerne og at de dele af kommunen det er
muligt at tiltrække investorer til udvikler sig meget dynamisk. Der er behov for en areal-planlægning der
understøtter det, og der bliver vi ikke hjulpet af den nye planlov.
oplevhalsnaes.dk- din guide til det rå og autentiske Halsnæs