Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 11
Offentligt
1723133_0001.png
Til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Den 13. februar 2017
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark støtter op om intentionerne bag planlovsforslaget om
at skabe vækst og udvikling. For os er det vigtigt, at fokusere på de potentialer og muligheder,
der eksisterer for at øge den maritime turisme i landets lystbådehavne.
Lystbådehavnene er i vores optik helt oplagte at tænke ind i udviklingen af kystturismen. De er
det centrale omdrejningspunkt og naturlige samlingspunkt for turister fra både land- og
vandsiden. Som brancheforening ser vi et enormt potentiale for at øge begge turistformer.
Lystbådehavnene har endvidere byens bedste placering og udsigt og er den platform på kysten,
hvor det især giver mening at udvikle oplevelser, tilbyde overnatninger og øge beskæftigelsen.
Men mange havne oplever begrænsninger i Planloven og Naturbeskyttelsesloven, som gør det
vanskeligt eller umuligt at udnytte disse potentialer.
Vi ser derfor gerne, at der gives mulighed for at udvikle turismen på havnene bl.a. via alternative
overnatningsformer.
Det drejer sig bl.a. om muligheden for nemmere at etablere husbåde til ferie- og fritidsformål i
de havne der har ledig kapacitet og samtidig har et ønske herom. En del kommuner har
udarbejdet lokalplaner, der også dækker søterritoriet – dvs. de vandarealer, der hører til en
given lystbådehavn (havnebassiner, dækkende værker og broer m.m.).
Efter vores opfattelse er der imidlertid ingen lovhjemmel hertil, idet kommunal lokalplanlægning
er uforenelig med Statens højhedsret over søterritoriet, som administreres af Kystdirektoratet.
Vi ønsker at få bekræftet:
1) at Planloven ikke gælder på søterritoriet i forhold til eksisterende lystbådehavne,
medmindre dette eksplicit fremgår af Planloven, jfr. § 11 b, stk. 1, nr. 13 og § 15, stk.
2, nr. 23 og 24 (byomdannelse i forbindelse med nedlæggelse af trafikhavne)
2) at den del af en lokalplan for en given lystbådehavn, der fejlagtigt måtte omfatte
søterritoriet, dermed er ugyldig
I forbindelse med planlovsrevisionen har vi i branchen et meget stort ønske om at få præciseret,
at Planloven i forhold til eksisterende lystbådehavne, ikke gælder på søterritoriet, når der ikke
foreligger byomdannelse.
Dette for at tydeliggøre, at det udelukkende er Kystdirektoratet der er myndighed i forhold til
tilladelser til anlæg på søterritoriet, og ikke kommunen, således at kommunernes planlægning
populært sagt stopper ved kajkanten.
Helt aktuelt har Kystdirektoratet givet tilladelse til 20 husbåde til fritidsformål i en eksisterende
lystbådehavn beliggende ved Flensborg Fjord. Ikke desto mindre forlanger kommunen en
lokalplan for det selv samme emne, selv om der ikke er tale om et byomdannelsesområde.
Teoretisk og praktisk vil den statslige tilladelse kunne underkendes af kommunen. Det finder vi
uforståeligt, uholdbart og udtryk for dobbeltadministration.
Med venlig hilsen
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark, Idrættens Hus, 2605 Brøndby. Tlf. 4345 4360,
E-mail:
[email protected], www.flidhavne.dk
L 121 - 2016-17 - Bilag 11: Henvendelse af 14/2-17 fra Foreningen af Lystbådehavne I Danmark
1723133_0002.png
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark
Jesper Højenvang
Direktør
Tlf. 4345 4360
Mobil 3052 8738
www.flidhavne.dk
www.havneguide.dk
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark, Idrættens Hus, 2605 Brøndby. Tlf. 4345 4360,
E-mail:
[email protected], www.flidhavne.dk