Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 10
Offentligt
1723192_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
10. februar 2017
CVL/AB
Vedr. L 121 Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om
naturbeskyttelse og lov om aktindsigt i miljøoplysninger
Ny unødig og administrativ begrænsning i form af pauser på mini-
mum én uge mellem udlejning af sommerhuse i vinterperioden
Forslaget om at ændre Planlovens §40 betyder en ny unødig og administrativ
begrænsning af sommerhusudlejning, fordi der indføres en pause på en uge
mellem kortvarige ophold i vinterperioden, hvilket ikke findes i den nuværen-
de lovgivning.
Naturligvis er feriehusudlejningsbranchen tilfreds med, at sommerperioden
forlænges, således at sommerhuse kan benyttes i 43 uger om året mod i dag
39 uger. Vi forventer, at vi med forslaget får en øget og bedre udnyttelse af
sommerhuskapaciteten og dermed en væsentligt øget turisme, men indførel-
sen af den nye pause nævnt i bemærkningerne til forslaget er en væsentlig
forhindring for udlejning og udnyttelse af sommerhuse.
Problem med pauser
For det første er det en helt ny praksis at bestemme, at der skal indføres en
pause på en uge – der har ikke tidligere været praksis for en sådan pause, og
der har heller ikke været domstolsafgørelser, der har bestemt en pauses præ-
cise længde.
For det andet betyder en pause, at sommerhuse under pauserne skal stå op-
varmede, selv om husene står tomme, for at være klar til næste booking.
Man ville selv sagt udnytte ressourcerne meget bedre ved at kunne lukke
sommerhuset ned i en længere samlet periode.
For det tredje fremgår det slet ikke af lovforslaget, at den nye regel om en
uges pause vil medføre et stort administrativt besvær, hvor et hus skal spær-
res og åbnes løbende inden for en grænse på 9 uger, som ikke følger kalen-
deråret, men rækker ind over to år, da det følger vinterperioden fra 1. no-
vember til ultimo februar.
Hovedhensynet med at indføre en bestemmelse om kortvarige ophold på 3-4
ugers varighed er indført for at sikre, at der ikke etableres fast bopæl i som-
L 121 - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 10/2-17 fra Feriehusudlejernes Brancheforening
1723192_0002.png
merhuse. Men dette hensyn er ikke på nogen måde tilsidesat, når det er for-
skellige personer med forskellige folkeregisteradresser, der benytter sommer-
husene i kortvarige ophold på højst 3-4 ugers varighed.
Der er heller ikke forskelsbehandling mellem sommerhusejere, som det frem-
går af høringsnotatet til lovforslaget, da det er individet, der er begrænset i at
benytte sommerhuse ud over kortvarige ophold.
Alle sommerhuse er således begrænset på samme måde, ved at de kun må
benyttes af samme individ i kortvarige ophold på højst 3-4 ugers varighed.
Feriehusudlejernes Brancheforening foreslår derfor, at den nødvendige regel-
ændring indføres i forbindelse med vedtagelsen af L 121.
Vi håber, at Folketinget ikke vil indføre en ny restriktiv og administrativt be-
sværlig regel for sommerhusudlejning, da en praksis med kortvarige ophold i
vinterperioden for det enkelte individ fint forhindrer, at der kan tages fast bo-
pæl i sommerhuse, som intentionen er i loven.
Med venlig hilsen
Carlos Villaro Lassen
Adm. direktør