MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. marts 2017
2017-905
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål til L 120 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om og give tilladelse til forsøg med selvkø-
rende motorkøretøjer), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Autonomous Mobility A/S' fore-
træde for udvalget, jf. L 120 - bilag 4.
Svar:
Autonomous Mobility A/S' henvendelse til udvalget af 21. februar 2017 synes at
underbygge Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering af, at der ud
over de to kommuner, som henvendte sig til ministeriet i 2015, er andre aktører
med tilstrækkelige ressourcer og den nødvendige interesse i at gennemføre
forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Danmark.
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår bl.a. den vurdering, at benyttelsen af
en dansk forsøgsordning vil afhænge af såvel den konkrete udformning og ad-
ministration af ordningen, ligesom benyttelsen af mulighederne for at gennem-
føre forsøg, som tilbydes i andre lande, også vil spille ind. Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet er således opmærksom på, at ministeriets admini-
stration af ansøgninger mv. vil blive en parameter, når potentielle ansøgere
beslutter, under hvilket lands lovgivning de vil gennemføre forsøg.
På den anden side finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet det dog helt
afgørende, at forsøgsordningen i alle tilfælde skal sikre, at forsøg med selvkø-
rende køretøjer efter dansk lovgivning alene vil blive tilladt i det omfang, at
dette kan ske færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det er korrekt opfattet, at en række af de forhold, som bliver af betydning for
potentielle ansøgere og kommende tilladelsesindehavere vil fremgå af bekendt-
gørelser, der vil blive udstedt af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med
hjemmel i de nye bestemmelser i Færdselsloven. For kommende ansøgere vil
bl.a. kravet om, at forsøget skal have tilknyttet en godkendt assessor, blive af
betydning.