Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Via email
Autonomous Mobility A/S
Banemarksvej 2B
2605 Glostrup
Glostrup 21. februar 2017
Kommentar inden foretræde 23. februar 2017
”Hvad mangler før vi er i mål med selvkørende biler”
1.
Indledning
Der er forsøg i gang med selvkørende biler i hele verdenen. Danmark vil også gerne være
en del af bølgen og få del i de vækstmuligheder, det giver for danske virksomheder.
Lovforslaget L 120 er et godt skridt i den rigtige retning, men hvis de danske virksomheder
skal nå at få erfaringer i samme tempo som i udlandet, er det vigtigt, at vi snart kan få
forsøgene i gang. Det er vigtigt for os at understrege, at der ikke er aktører på området,
der er interesseret i at få køretøjer på gaden, der er farlige – tværtimod. Vi tager om
muligt en mere forsigtig tilgang til introduktionen af selvkørende køretøjer end lovgiverne
da vores fremtidige kommercielle muligheder hænger i balancen.
Vi i Autonomous Mobility A/S er i fuld gang med at planlægge forsøg med selvkørende
biler. Det billede, der gives af selvkørende biler, er typisk en Tesla på en
motorvejsstrækning.
Det køretøj vi arbejder med – og som nu er ved at blive typegodkendt i Tyskland af TÜV
– kører 10 km/t. Det kan derfor overhales af en almindelig husmor med to børn i en
ladcykel. Det er vigtigt for os, at I som lovgivere får et nuanceret billede på de muligheder,
der er med selvkørende biler.
Derfor har vi også nogle punkter i regelarbejdet om selvkørende biler, som vi gerne vil
henlede udvalgets opmærksomhed på:
2.
Hvilke regler vil gælde?
Meget store dele af lovforslaget er hjemler til at udstede regler. På nuværende tidspunkt
er det ikke særligt klart, hvad reglerne egentligt bliver.