Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 120 Bilag 4
Offentligt
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Via email
Autonomous Mobility A/S
Banemarksvej 2B
2605 Glostrup
Glostrup 21. februar 2017
Kommentar inden foretræde 23. februar 2017
”Hvad mangler før vi er i mål med selvkørende biler”
1.
Indledning
Der er forsøg i gang med selvkørende biler i hele verdenen. Danmark vil også gerne være
en del af bølgen og få del i de vækstmuligheder, det giver for danske virksomheder.
Lovforslaget L 120 er et godt skridt i den rigtige retning, men hvis de danske virksomheder
skal nå at få erfaringer i samme tempo som i udlandet, er det vigtigt, at vi snart kan få
forsøgene i gang. Det er vigtigt for os at understrege, at der ikke er aktører på området,
der er interesseret i at få køretøjer på gaden, der er farlige – tværtimod. Vi tager om
muligt en mere forsigtig tilgang til introduktionen af selvkørende køretøjer end lovgiverne
da vores fremtidige kommercielle muligheder hænger i balancen.
Vi i Autonomous Mobility A/S er i fuld gang med at planlægge forsøg med selvkørende
biler. Det billede, der gives af selvkørende biler, er typisk en Tesla på en
motorvejsstrækning.
Det køretøj vi arbejder med – og som nu er ved at blive typegodkendt i Tyskland af TÜV
– kører 10 km/t. Det kan derfor overhales af en almindelig husmor med to børn i en
ladcykel. Det er vigtigt for os, at I som lovgivere får et nuanceret billede på de muligheder,
der er med selvkørende biler.
Derfor har vi også nogle punkter i regelarbejdet om selvkørende biler, som vi gerne vil
henlede udvalgets opmærksomhed på:
2.
Hvilke regler vil gælde?
Meget store dele af lovforslaget er hjemler til at udstede regler. På nuværende tidspunkt
er det ikke særligt klart, hvad reglerne egentligt bliver.
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
Selvfølgelig kan reglerne ikke udstedes førend hjemlerne er vedtaget, men det vil være
lettere for os som potentiel ansøgende virksomhed og for jer som lovgivende myndighed,
hvis der lå nogle skitser til de underliggende regler.
Som eksempel kan nævnes, at ansøgningen skal være fulgt af en assessorgodkendelse fra
en godkendt assessor. Det er kun i vores interesse at gøre det rigtigt fra start. Derfor ville
det være rart, med en tilkendegivelse af,
hvilke krav der er til en assessor,
hvem tænker ministeriet vil kunne udføre opgaven,
hvor lang er godkendelsesprocessen for assessoren?
Hvis det tager et år fra lovens vedtagelse til vi har regler for assessor og har fået godkendt
disse, så tager det jo meget lang tid, førend vi kan få forsøgene til assessorgodkendelse
og endnu længere, førend bilerne kommer på gaden. Det er ikke i nogens interesse.
På samme måde med kravene til ansøgningen, kravene til data, m.v. Jo mere vi har at
forholde os til konkret, jo lettere er det at tilpasse vores ansøgninger og bruge
ressourcerne på at skræddersy det rigtige forsøg, der kan godkendes.
Derfor vil vi bede udvalget have særligt fokus på, at ministeren skal have udarbejdet de
underliggende regler.
Vi stiller gerne op som fokusgruppe eller bidrager på andre måder, hvis det kan fremme
processen.
3.
Ansøgningsprocessen
Det er heller ikke ganske klart, hvordan ansøgningsprocessen bliver, og vi har derfor
forslag, der kan inddrages i den proces.
De selvkørende biler kommer jo i forskellige færdselssikkerhedsmæssige risikogrupper.
Der er tonstunge lastbiler, der skal køre på motorvej, og der er små, langsomt kørende
busser, der kan overhales af en cykeltaxa. Store geografiske strækninger eller små mere
trafikalt afgrænsede områder.
Vores bekymring er, at alle forslag bliver skåret over samme læst og skal igennem samme
proces uanset de forskellige sikkerhedsvurderinger, som man skal igennem.
Derfor vil vi bede udvalget om at have særligt fokus på, at ansøgningsprocessen ikke gøres
unødvendig kompliceret, og at der arbejdes med fleksible processer, så alle de innovative
tiltag hurtigt kan blive vurderet og fundet egnet eller ej,
Autonomous Mobility A/S
2/3
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724830_0003.png
Vi stiller os gerne her til rådighed, hvis ministeriet skulle have brug for input.
4.
Konklusion
Vi er selvfølgelig interesseret i at få så klare regler, så hurtigt som muligt, så vi også i
Danmark kan få del i de nye markeder, der skyder op omkring selvkørende biler. Vi ser
frem til at fremlægge dette for udvalget, hvor vi også kort vil beskrive det arbejde vi er i
gang med.
Med venlig hilsen
Peter Sorgenfrei
CEO
Autonomous Mobility A/S
+45 93 60 03 09
[email protected]
Autonomous Mobility A/S
3/3