UDKAST
Bekendtgørelse om assessorer i forbindelse med forsøg med selvkørende
motorkøretøjer
I medfør af § 92 h, stk. 6, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som
ændret ved lov nr. xx af xx, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 134 a, stk. 1:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på virksomheder eller dele af virksomheder, der skal
virke som assessor i forbindelse med forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved at vurdere
konsekvenserne for færdselssikkerheden ved gennemførelse af forsøget.
Kapitel 2
Krav til assessor og assessors vurdering
Akkreditering
§ 2.
Assessor skal være uafhængig og akkrediteret efter den til enhver tid gældende DS/EN
ISO/IEC 17020 af
1) DANAK, Den Danske Akkrediteringsfond eller
2) et tilsvarende akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af relevante EA-
multilaterale aftaler om gensidig anerkendelse, til at udføre opgaverne i denne
bekendtgørelse og være etableret i Danmark eller et andet EU-/EØS-land.
Opgaver og kompetencer
§ 3.
Assessor skal afgive en kvalificeret vurdering af konsekvenserne for færdselssikkerheden
ved gennemførelse af et konkret forsøg, herunder om det konkrete forsøg kan gennemføres
inden for rammerne af en normal trafikal risiko for den pågældende transportform.
§ 4.
For at afgive en kvalificeret vurdering af konsekvenserne for færdselssikkerheden, jf. § 3,
skal assessor have nødvendige kompetencer inden for følgende områder i forhold til det
konkrete forsøg:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Generel færdsel.
IT og data, herunder logning af data.
Køretøjsteknik.
Infrastruktur og vejteknik.
Organisation og ressourcer.
Risikostyring.