Transport – og bygningsministeriet
Frederiksholmskanal 27 F
1220 København K
Brøndby, den 28. november 2016
Vedrørende: Høringssvar – Forslag til Lov om ændring af færdselsloven (Bemyndigelse til at fastsætte
regler om og give tilladelse til forsøg med selvkørende motorkøretøjer) – Transport- og
bygningsministeriets jnr. 2015-7200
Autonomous Mobility A/S (”Autonomous Mobility”) har med stor interesse gennemgået forslag til Lov om
ændring af færdselsloven (bemyndigelse til at fastsætte regler om og give tilladelse til forsøg med selvkørende
motorkøretøjer).
Hos Autonomous Mobility har vi igennem de sidste 18 måneder arbejdet målrettet på at realisere vores vision
om at benytte selvkørende teknologi til – på sigt – at reducere trængsel, nedbringe antallet af tilskadekomne
og trafikdræbte samt gøre persontransport bæredygtigt og tilgængelig for alle. Vi tror på, at selvkørende
teknologi kan bidrage til at nå disse meget ambitiøse mål og dermed bidrage positivt til vores samfund.
Vi finder det derfor særdeles positivt, at Transport- og bygningsministeriet igennem det fremsatte lovforslag
får mulighed for at meddele tilladelse til at udføre forsøg med selvkørende motorkøretøjer.
Vi finder det ligeledes særdeles positivt, at ministeren tillægges en bred bemyndigelse til at meddele tilladelser
til forsøg med selvkørende køretøjer af hensyn til den hastige udvikling og ønsket om innovation, og at
tilladelser gives efter en konkret vurdering og med konkrete vilkår.
Vi har herudover følgende bemærkninger til lovforslaget:
”Level 5” køretøjer
Dispensationsadgangen i henhold til lovforslaget i høring omfatter ikke ”level 5”- køretøjer (som klassificeret
af Society of Automobile Engineers’ (SAE)). Ministeren opfordres til at følge den internationale udvikling tæt
og gerne arbejde for, at det bliver muligt at tillade forsøg med ”level 5”-køretøjer, således at forsøg med ”level
5”-køretøjer ikke sættes i bero til efter udløb af evalueringsperioden i det nuværende lovforslag.
Herudover ønskes det præciseret, at uanset, at et køretøj kan fungere som et ”level 5” køretøj, er det afgørende
for at blive omfattet for muligheden for at opnå tilladelse til forsøg, at der i eller uden for køretøjet er en person,
som er i stand til at overtage føringen.
Fortrolighed
Lovforslaget tager ikke særskilt højde for et behov om fortrolighed i det omfang, der i forbindelse med
ansøgningsprocessen eller løbende under forsøget vil blive udvekslet oplysninger, herunder af teknisk eller
økonomisk karakter, mellem ansøger/tilladelsesindehaveren og myndighederne. Der kan således være tale
om oplysninger om drifts- og forretningsmæssige forhold, der må fritages efter offentlighedslovens § 30, stk.
1, nr. 2.
Da der er tale om et nyt og innovativt område med en høj grad af konkurrence, og da offentlighed for sådanne
oplysninger kan risikere at skabe en uhensigtsmæssig kunstig gennemsigtighed på markedet og/eller påføre
den enkelte aktør væsentlig skade, bør der være særlig opmærksomhed på at sikre fortrolighed, eventuelt at
oplysninger kan udleveres mod en forhåndstilkendegivelse om, at oplysningerne helt eller delvist vil blive
1 of 2