Tak for det.
Færdselsloven er klar med hensyn til førerens rolle, når man er ude at køre i en bil med selvkørende funktioner:
Bilen må gerne køre selv, men man skal som fører af bilen have nøjagtig den samme opmærksomhed på trafikken som ved sædvanlig kørsel.
Med færdselslovens krav om en aktiv fører kan automatiseringen gøre turen mere komfortabel for den, der fører bilen, og automatiseringen kan være med til at gøre trafikken mere sikker.
Færdselslovens krav til føreren begrænser imidlertid den innovation, vi kan opnå gennem anvendelsen af selvkørende biler, busser og lastbiler.
Det giver omvendt også rigtig god mening, at færdselsloven beskytter borgerne mod umodne teknologier, som kan være farlige for os, når vi befinder os i trafikken.
Det er den rigtige balance mellem netop de to hensyn, vi gerne vil ramme med lovforslaget om en forsøgsordning for selvkørende biler.
Vi vil på den ene side bevare kontrollen og på den anden side åbne for nye muligheder.
Det er forholdsvis enkelt at forestille sig, hvor praktisk det kunne være at få bilen til selv at køre børnene til svømning eller fodbold.
Og der er virksomheder i udlandet, som tror fuldt og fast på, at fremtidens taxi er selvkørende.
Generelt er det imidlertid alt for tidligt at lægge os fast på, hvor og hvordan vi kommer til at mærke effekterne af automatisering i transportsektoren.
På den baggrund foreslår vi en forsøgsordning, der kan danne grundlag for forskelligartede forsøg med selvkørende biler.
Forsøgsordningen vil åbne for kontrollerede forsøg med selvkørende biler.
I lovforslaget kan man se, hvad vi forstår ved et kontrolleret forsøg:
Bilerne i forsøget skal være godkendt, forsøgsstrækningerne skal være nøjagtigt defineret på forhånd, og der skal være en assessor, som siger god for færdselssikkerheden.
Der er imidlertid en grænse for, hvor meget kontrol vi kan lægge ned over et forsøg.
Som med al anden teknologi vil der altid være en risiko for tekniske fejl ved selvkørende biler.
Den omhyggelige godkendelsesprocedure skal minimere denne risiko og de mulige skadevirkninger.
Med selvkørende biler kan vi til gengæld meget bedre undgå menneskelige fejl.
Det er afvejningen mellem konsekvenserne af nye tekniske fejl og konsekvenserne af at undgå menneskelige fejl, som bliver afgørende for, hvor hurtigt udviklingen i retning af selvkørende biler kan gå.
Samlet set mener jeg, at regeringens forslag til en forsøgsordning har fundet den rette balance mellem sikkerhed og innovation.
Den vil give gode rammer for, at Danmark kan blive et sted, hvor virksomheder og myndigheder afprøver og viser, hvad selvkørende biler kan bruges til, efterhånden som teknikken bliver klar.
Afslutningsvis vil jeg endnu en gang takke for de positive bemærkninger, som jeg håber også vil blive fastholdt under udvalgsarbejdet i et sådant omfang, at der kan dannes et bredt flertal for lovforslaget.
Så vil jeg lige knytte nogle bemærkninger til det, som hr.
Henning Hyllested har rejst omkring ansvar:
Hvem har ansvaret?
Det er meget simpelt og ikke så mystisk, som jeg synes hr.
Henning Hyllested har gjort det til i den her debat.
Når man får tilladelse til at køre et forsøg med selvkørende biler, påhviler erstatningsansvaret altid tilladelsesindehaveren.
Strafansvaret påhviler også altid tilladelsesindehaveren i tilfælde, hvor bilen faktisk er selvkørende.
Når vi alligevel åbner op for, at det kan være på en anden måde i afgrænsede tilfælde, er det, fordi man godt kan forestille sig, at der i nogle forsøg, altså som en del af forsøget, vil indgå biler, som vi allerede kender i dag, altså med de selvkørefunktioner, vi kender i dag, hvor føreren er pligtig at holde øje med trafikken og er pligtig at have hænderne på eller tæt på rattet.
De kan indgå som en del af de forsøgsordninger, og når det er sådan, at bilen føres af en fører – f.eks.
de biler, vi allerede kender, som kan holde sig inden for striberne og kan holde afstand til forankørende osv.
osv.
– så må man sige, at det er den ansvarlige fører, der har ansvaret for, om vedkommende pludselig tager rattet og kører ud i en modkørende bil eller tager rattet og kører ind i en fodgænger, eller hvad vedkommende gør.
Sådan er det jo allerede i dag.
Men de steder, hvor der kommer til at være ændringer, er der, hvor vi muligvis kommer til at tillade – hvis der er nogle, der ansøger om det, og hvis de kan leve op til ansøgningernes krav – at føreren ikke behøver at være opmærksom på trafikken hele tiden, eller at der slet ikke behøver at være en fører til stede i bilen, men i stedet skal komme en tililende, hvis der opstår problemer.
I de tilfælde vil tilladelsesindehaveren have strafansvaret, men hvis der er dele af forsøget, hvor chaufføren sidder med rattet i hånden i en bil med en selvkørende teknologi, som vi allerede har ude på vejene i dag, så er det chaufføren, der har strafansvaret.
Sådan må det være, og jeg mener ikke, det kan være på anden måde.
Tak for ordet.