Indfødsretsudvalget 2016-17
L 12 Bilag 5
Offentligt
1693963_0001.png
Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 24. november 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Krav om forældremyndighedsindehavers samtykke og vandel, når børn som bipersoner erhverver dansk indfødsret m.v.)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2016 og var til
1. behandling den 12. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 22. august 2016 dette udkast til udvalget,
jf. IFU alm. del – bilag 117 (folketingsåret 2015-16). Den 6.
oktober 2016 sendte udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-
valget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Såfremt de stillede ændringsforslag forkastes, vil mindretal-
let stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. be-
handling.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stor for-
ståelse for de hensyn, der ligger til grund for mindretallets
ændringsforslag om at indsætte et nyt § 6, stk. 4, hvorefter et
barn, der har været undtaget fra en forælders naturalisation
ved lov, idet barnet på tidspunktet for forælderens optagelse
på lovforslag om indfødsrets meddelelse var sigtet for en
lovovertrædelse, kan erhverve dansk indfødsret ved naturali-
sation efter de regler, der var gældende for barnet på tids-
punktet for forælderens naturalisation, hvis sigtelsen senere
frafaldes, eller hvis barnet i en efterfølgende straffesag fri-
findes endeligt for samme forhold. Men S kan ikke støtte
ændringsforslaget, med henvisning til at S bakker op om
selve bestemmelsens formål om – på baggrund af retssikker-
hedsmæssige overvejelser – at få lovfæstet den praksis, som
Folketingets Indfødsretsudvalg i 1997 besluttede skulle gæl-
de for en biperson, der er sigtet eller straffet af betydning for
naturalisationssagen og med henvisning til, at S er bekymret
for, at konsekvensen ved at følge ændringsforslaget bliver,
at der opfindes en helt ny kategori for meddelelse af ind-
fødsret. S vil fremadrettet følge udviklingen i disse sager
tæt.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget har til formål at lovfæste, hvilke betingelser der
gælder for de børn, som får statsborgerskab som bipersoner
gennem deres forældre. For DF at se er lovforslaget i høj
grad en lovmæssig stadfæstelse af praksis, som allerede gæl-
der på dette område. For at kunne få statsborgerskab gen-
nem sine forældre skal barnet være under 18 år, ugift og bo-
sat i riget. Ifølge forældreansvarslovens § 3 er det et krav, at
begge forældre giver samtykke til, at barnet får statsborger-
skab. Derudover stilles i lovforslaget krav om, at et barn,
dvs. en biperson under 18 år, ikke må have begået den form
for kriminalitet, der udløser karenstid eller helt udelukker
personen fra statsborgerskab. Dette krav er en lovfæstelse af
en praksis, som har eksisteret siden en beslutning truffet i
AX019257
L 12 - 2016-17 - Bilag 5: Betænkning som afgivet
1693963_0002.png
2
Indfødsretsudvalget i 1997. Sidst og ikke mindst lovfæstes
det, at børn, der ikke lever op til disse krav, ikke får stats-
borgerskab. Denne lovfæstelse af den gældende praksis var
en del af aftalen om indfødsret, der blevet indgået i oktober
2015 mellem regeringen, DF, de borgerlige partier og So-
cialdemokratiet.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter principielt,
at praksis i sager om statsborgerskab så vidt muligt regule-
res ved lov, så det bliver gennemskueligt, hvilke rettigheder
og procedurer der gælder. I forhold til reglernes indhold fin-
der partierne det i det foreliggende lovforslag – som bekræf-
tet af ministeren i svaret på spørgsmål nr. 1 – problematisk,
at en forældremyndighedsindehaver kan blokere for et barns
erhvervelse af indfødsret ved naturalisation i en situation,
hvor barnet er gammelt nok til at have et informeret og vel-
begrundet ønske om at blive dansk statsborger.
Et andet problem er, at det i lovforslaget ikke sikres, at
børn, der på tidspunktet for forældrenes optagelse på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse er sigtet for et strafbart
forhold, men som siden viser sig at være uskyldige, kan bli-
ve statsborgere på tilsvarende gunstige betingelser som dem,
der ville have været gældende, hvis der ikke havde været ta-
le om nogen sigtelse. Det er baggrunden for, at partierne
stiller ændringsforslag nr. 1 og 2, hvortil henvises.
Ud fra en samlet vurdering kan partierne støtte lovforsla-
get, såfremt de to ændringsforslag vedtages. Hvis ændrings-
forslagene forkastes, vil partierne stemme hverken for eller
imod ved den endelige afstemning om lovforslagets vedta-
gelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL, ALT, RV og SF):
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 6, stk. 3,
indsættes efter
»naturalisation«: », jf. dog stk. 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 6
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Er et barn undtaget fra en forælders naturalisation
ved lov, idet barnet på tidspunktet for forælderens optagelse
på lovforslag om indfødsrets meddelelse var sigtet for en
lovovertrædelse, og frafaldes sigtelsen efterfølgende, eller
frifindes barnet endeligt i en efterfølgende straffesag vedrø-
rende samme forhold, kan barnet erhverve indfødsret ved
naturalisation, jf. stk. 1, efter de regler, der var gældende på
tidspunktet for forælderens naturalisation, såfremt barnet ik-
ke var blevet undtaget ved lov. Dette gælder også, selv om
barnet i mellemtiden måtte være fyldt 18 år.««
[Et barns mulighed for efterfølgende at erhverve dansk ind-
fødsret, hvis vedkommende er undtaget fra en forælders na-
turalisation ved lov på grund af en sigtelse, og hvor sigtelsen
efterfølgende frafaldes, eller hvor barnet efterfølgende fri-
findes endeligt for forholdet]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås med ændringsforslaget, at et barn, der har
været undtaget fra en forælders naturalisation ved lov, idet
barnet på tidspunktet for forælderens optagelse på lovforslag
om indfødsrets meddelelse var sigtet for en lovovertrædelse,
kan erhverve dansk indfødsret ved naturalisation efter de
regler, der var gældende for barnet på tidspunktet for foræl-
derens naturalisation, hvis sigtelsen senere frafaldes, eller
hvis barnet i en efterfølgende straffesag frifindes endeligt
for samme forhold. Det vil efter ændringsforslaget fortsat
være en forudsætning for et barns efterfølgende erhvervelse
af dansk indfødsret ved naturalisation, at betingelserne for at
blive optaget som biperson er opfyldt med den modifikation,
at det ikke skal komme barnet til skade, såfremt det i mel-
lemtiden er fyldt 18 år. Dette er præciseret i ændringsforsla-
get.
Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF)
Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF)
Astrid Krag (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Karen J. Klint (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
46
37
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
7
6
L 12 - 2016-17 - Bilag 5: Betænkning som afgivet
1693963_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
34
14
13
10
8
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
L 12 - 2016-17 - Bilag 5: Betænkning som afgivet
1693963_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 12
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge,- integrations- og bolig-
ministeren
2
Udkast til tidsplan
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 12
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om erhvervelse af dansk indfødsret for børn over 12 år, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en redegørelse for børns mulighed for at erhverve dansk ind-
fødsret inden det fyldte 18. år i de sager, hvor barnet på grund af en
sigtelse er undtaget fra forældrenes naturalisation, og hvor sigtelsen si-
den frafaldes eller barnet frifindes, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil ændre lovforslaget, så det gøres helt klart, at
alle børn, der på grund af en sigtelse er undtaget fra forældremyndig-
hedsindhaveres naturalisation, men hvor sigtelsen frafaldes eller bar-
net frifindes, får mulighed for efterfølgende optagelse på lovforslag
om indfødsrets meddelelse på tilsvarende betingelser, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det vil vægtes i loven i tilfælde af modstand fra en
af forældremyndighedsindehaverne, hvis det strider mod barnets tarv
ikke at opnå dansk statsborgerskab, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil udarbejde teknisk bistand til ændringsforslag
der medfører følgende: – Børn over 12 år skal have afgørende indfly-
delse på deres mulighed for at erhverve dansk indfødsret, og det skal
således ikke være muligt for den ene forældremyndighedsindehaver at
modsætte sig ved at undlade at give samtykke. – Et barn, der ikke op-
tages som biperson sammen med en forælder på grund af en sigtelse,
der efterfølgende frafaldes, eller hvor barnet efterfølgende frifindes,
skal have mulighed for at søge igen på samme vilkår, som ville have
været gældende, såfremt barnet ikke havde været undtaget fra at blive
optaget som biperson på grund af sigtelsen, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorvidt det er muligt at gen-
nemføre en praksisændring uden lovændring, til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6