Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 24. november 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Krav om forældremyndighedsindehavers samtykke og vandel, når børn som bipersoner erhverver dansk indfødsret m.v.)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2016 og var til
1. behandling den 12. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 22. august 2016 dette udkast til udvalget,
jf. IFU alm. del – bilag 117 (folketingsåret 2015-16). Den 6.
oktober 2016 sendte udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-
valget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Såfremt de stillede ændringsforslag forkastes, vil mindretal-
let stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. be-
handling.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stor for-
ståelse for de hensyn, der ligger til grund for mindretallets
ændringsforslag om at indsætte et nyt § 6, stk. 4, hvorefter et
barn, der har været undtaget fra en forælders naturalisation
ved lov, idet barnet på tidspunktet for forælderens optagelse
på lovforslag om indfødsrets meddelelse var sigtet for en
lovovertrædelse, kan erhverve dansk indfødsret ved naturali-
sation efter de regler, der var gældende for barnet på tids-
punktet for forælderens naturalisation, hvis sigtelsen senere
frafaldes, eller hvis barnet i en efterfølgende straffesag fri-
findes endeligt for samme forhold. Men S kan ikke støtte
ændringsforslaget, med henvisning til at S bakker op om
selve bestemmelsens formål om – på baggrund af retssikker-
hedsmæssige overvejelser – at få lovfæstet den praksis, som
Folketingets Indfødsretsudvalg i 1997 besluttede skulle gæl-
de for en biperson, der er sigtet eller straffet af betydning for
naturalisationssagen og med henvisning til, at S er bekymret
for, at konsekvensen ved at følge ændringsforslaget bliver,
at der opfindes en helt ny kategori for meddelelse af ind-
fødsret. S vil fremadrettet følge udviklingen i disse sager
tæt.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget har til formål at lovfæste, hvilke betingelser der
gælder for de børn, som får statsborgerskab som bipersoner
gennem deres forældre. For DF at se er lovforslaget i høj
grad en lovmæssig stadfæstelse af praksis, som allerede gæl-
der på dette område. For at kunne få statsborgerskab gen-
nem sine forældre skal barnet være under 18 år, ugift og bo-
sat i riget. Ifølge forældreansvarslovens § 3 er det et krav, at
begge forældre giver samtykke til, at barnet får statsborger-
skab. Derudover stilles i lovforslaget krav om, at et barn,
dvs. en biperson under 18 år, ikke må have begået den form
for kriminalitet, der udløser karenstid eller helt udelukker
personen fra statsborgerskab. Dette krav er en lovfæstelse af
en praksis, som har eksisteret siden en beslutning truffet i
AX019257