Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 119 Bilag 1
Offentligt
1715321_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne for inddragel-
se af studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde) (L 119)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Høringsnotatet angår lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ændring af reg-
lerne for inddragelse af studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde).
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. november 2016 til den 21. de-
cember 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækar-
tellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, CEPOS, Cevea, Danmarks Rede-
riforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsaka-
demier, Danske Professionshøjskoler, Danske Advokater, Danske Havne, Danske
Regioner, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Kooperative Arbejdsgiver og interesseorganisation i Danmark, De Regionale Ar-
bejdsmarkedsråd, Det Faglige Hus, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Ud-
lændingeretsadvokater (FAU), Frie Funktionærer, Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, Gartneri-, land- og Skovbru-
gets Arbejdsgivere, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK, Håndværksrådet,
HORESTA, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kom-
munale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverfor-
ening, Kristelig Fagbevægelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation,
Politiforbundet i Danmark, Producentforeningen – The Danish Producers Associa-
tion, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, PROSA –
Forbundet af It-professionelle, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
25. januar 2017
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sagsbehandler
Ceylan Erman
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 77
[email protected]
2016 - 1432
159661
Side
1/6
L 119 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS mod Racisme, Sundhedskar-
tellet, Sø- og Handelsretten, Udlændingenævnet og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har pr. 12. januar 2017 modtaget svar fra:
Indvandrerrådgivningen, HORESTA, Københavns Universitet, Danske Universiteter
og Landsorganisationen i Danmark (LO), herunder fra Kent Madsen, 1. næstfor-
mand (LO) ved Det Regionale Arbejdsmarkedsråd Fyn og Marita Geinitz, 1. næst-
formand (LO) ved Det Regionale Arbejdsmarkedsråd Sydjylland.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra
Advokatrådet, Politiforbundet, Københavns Byret på vegne af byretspræsidenter-
ne, KL, Datatilsynet, Sø- og Handelsretten, Danske Regioner, Aalborg Universitet,
Danske Professionshøjskoler, Rigsadvokaten, Institut for Menneskerettigheder,
Den Danske Dommerforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Syddansk
Universitet (SDU), og rådsformand Erling Møller Nielsen (DA) og 2. næstformand
Steen Møller (KL) ved Det Regionale Arbejdsmarkedsråd Fyn samt rådsformand
Jens Gaarde Gad (DA) og 2. næstformand Thomas Andresen (KL) ved Det Regiona-
le Arbejdsmarkedsråd Sydjylland, der har oplyst ikke at have bemærkninger til
lovforslaget.
Det bemærkes, at præsidenten for Østre Landsret og præsidenten for Vestre
Landsret ikke har ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører
lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten.
Flere høringsparter har anført bemærkninger til arbejdsgiveransvar i forbindelse
med ulovligt arbejde. Disse bemærkninger indgår ikke i høringsoversigten, da be-
mærkningerne ikke falder inden for rammen af nærværende lovforslag.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af
samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integration.
2. Generelle bemærkninger
HORESTA
støtter forslaget om at gøre reglerne for opgørelse af udenlandske stu-
derendes arbejdstid i Danmark mere smidige, herunder at skelne mellem alvorlige
overtrædelser og ikke alvorlige overtrædelser og ikke mindst at indføre en baga-
telgrænse for disse overtrædelser.
Indvandrerrådgivningen
anfører, at det er tiltalende, at regeringen og et flertal i
Folketinget vil løse op for den hidtidige særdeles stramme lovgivning og praksis
omkring for meget erlagt arbejde for udenlandske studerende, end det tilladte, og
anfører videre, at Indvandrerrådgivningen ud fra egen erfaring med sagsbehand-
Side
2/6
L 119 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
ling i disse sager helt kan tilslutte sig, at nogle få timers merarbejde i en måned
ikke skal udvirke en inddragelse og bøder til den udenlandske studerende.
LO
anfører, at LO som udgangspunkt ikke ser et behov for, at reglerne for, hvor
meget udenlandske studerende må arbejde ved siden af studiet, ændres grund-
læggende, som der lægges op til i lovforslaget.
Københavns Universitet
finder det meget positivt, at lovforslaget lægger op til en
lempelse af reglerne for inddragelse af studieopholdstilladelser, således at færre
studerende skal have inddraget deres studietilladelser på baggrund af ulovligt
arbejde.
Danske Universiteter
finder overordnet lovudkastet positivt, men har derudover
ikke yderligere bemærkninger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle tilkendegivel-
ser.
3. Behov for lovændring
LO
anfører, at lovforslaget betyder, at en udenlandsk studerende vil kunne arbej-
de mindst 1.350 timer om året ved siden af studierne, hvorfor det ikke er ”fleksibi-
litet”, men noget der er meget tæt på et fuldtidsarbejde ved siden af studierne.
Desuden er anført, at et godt sigtepunkt er afsnittet om overtrædelser af bagatel-
agtig karakter.
LO
anfører desuden, at de nuværende regler om, at udenlandske studerende med
opholdstilladelse med henblik på at følge en videregående uddannelse eller et
adgangsgivende kursus må arbejde 20 timer om ugen svarende til 87 timer om
måneden, og at overtrædelse af dette medfører en inddragelse af studieopholds-
tilladelsen ikke er for ufleksible, og at dette er vurderet på baggrund af, at det
primære formål for udenlandske studerendes ophold i Danmark skal være studier
og ikke arbejde.
LO
anfører endvidere, at der er meget stor risiko for, at den nye ”fleksibilitet” i
lovforslaget, modsat hensigten, blot vil betyde, at endnu flere end i dag vil arbejde
i stedet for at passe deres studier. Hertil anføres, at det forudses, specielt i lyset af
den stærkt mangelfulde kontrol på området, at mange flere med denne lovæn-
dring i stedet vil udnytte det nye loft for arbejde, som reelt vil være på 30 timer
om ugen i to måneder om året ud over de fuldstændig frie måneder (juni, juli og
august) og 20 timer om ugen i de resterende syv måneder. LO anfører hertil, at
det virker helt urealistisk, at de udenlandske studerende skulle kunne følge og få
fuldt udbytte af de danske videregående uddannelser, der er tilrettelagt som fuld-
tidsuddannelser samtidig med et så omfangsrigt lønarbejde ved siden af.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal dertil bemærke, at lovforslaget inde-
bærer, at gentagelsestilfælde af ikke-betydelige overtrædelser som udgangspunkt
Side
3/6
L 119 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
medfører påbegyndelse af inddragelsessag. Herudover bemærkes, at lovforslaget
desuden indebærer, at arbejde mere end 130 timer månedligt i mindst to måneder
medfører umiddelbar inddragelse af studieopholdstilladelsen.
Som det fremgår af lovforslaget, vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integration gennemføre en systematisk kontrol af, hvorvidt de udenlandske stude-
rende overholder betingelserne for deres arbejdstilladelse. Det fremgår således af
lovforslagets afsnit 3.1.2.2., at Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion systematisk vil foretage registersamkøring med henblik på at udfinde uden-
landske studerende, der arbejder ulovligt. Registersamkøringen vil blive foretaget
hver tredje måned i forhold til den periode, hvor de studerende ikke må arbejde
fuldtid, dvs. perioden fra september til maj.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil som hidtil anmelde alle
overtrædelser til politiet, dvs. uanset om der er tale om en ikke alvorlig eller en
alvorlig overtrædelse af arbejdstilladelsen, medmindre der er tale om forhold af
bagatelagtig karakter.
4. Inddragelse ved alvorlig overtrædelse
Københavns Universitet
finder, at vurderingen mellem alvorlige overtrædelser og
ikke alvorlige overtrædelser er for ufleksibel. Hertil anføres, at det ofte vil vise sig,
at arbejdsgiver/arbejdstager først bliver opmærksom på fejlen på et tidspunkt,
hvor de to måneder af minimum 130 timer allerede er overtrådt. Dette betyder,
at det ofte vil resultere i automatisk inddragelse, selvom fejlen beror på en uagt-
som fejl, der ikke var intentionen.
Københavns Universitet
foreslår derfor, at der skal indføres en skønsmæssig vur-
dering, hvor intention skal indgå, herunder hvis forudsætningerne for et korrekt
opholdsgrundlag var til stede, men beklageligvis ikke søgt korrekt, skal dette indgå
i afvejningen af ”alvorlig overtrædelse”. Hertil anføres videre, at varslingsprincip-
pet for så vidt angår ”ikke alvorlige overtrædelser” ligeledes kan indgå som sank-
tionsmulighed ved ”alvorlige overtrædelser”, hvor det på baggrund af en konkret
vurdering og partshøring er konstateret, at fejlen beror på en uagtsomhed, og
intentionen ikke var at overtræde opholdsgrundlaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal dertil bemærke, at lovforslaget har
baggrund i vedtagelse V 22, som blev vedtaget af et bredt politisk flertal den 11.
februar 2016 og lyder: ”Folketinget noterer sig, at regeringen vil komme med et
udspil til at ændre reglerne for inddragelse af studieopholdstilladelse, så de bliver
smidigere, således skal kun alvorlige overtrædelser medføre inddragelse uden
forudgående advarsel i førstegangstilfælde.” Lovforslaget er udarbejdet i overens-
stemmelse med vedtagelsens ordlyd, således, at alvorlige overtrædelser fortsat
kan medføre inddragelse uden forudgående varsel.
Herudover bemærkes det, at det er den udenlandske studerendes eget ansvar at
overholde timebegrænsningen i sin arbejdstilladelse. Det bemærkes hertil, at det
fremgår af lovforslagets afsnit 3.1.2.3., at den studerende som hidtil vil blive
Side
4/6
L 119 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
partshørt, inden der træffes afgørelse om en inddragelse af en studieopholdstilla-
delse.
5. Overgangsordning
Københavns Universitet
anfører, at i relation til § 2, stk. 2, ser Københavns Uni-
versitet gerne, at studerende, der er udrejst grundet ikke alvorlige overtrædelser
af reglerne, men som søger om forlængelse eller fornyet studieopholdstilladelse
også behandles efter de nye regler, da konsekvenserne af en mindre alvorlig over-
trædelse er så vidt rækkende for den enkelte.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal dertil bemærke, at lovforslaget inde-
bærer, at sager, der er verserende i Styrelsen for International Rekruttering og
Integration og Udlændingenævnet på ikrafttrædelsestidspunktet skal behandles
efter de nye regler, jf. dog lovforslagets § 2, stk. 2. I sager, der på ikrafttrædelses-
tidspunktet er verserende i Styrelsen for International Rekruttering og Integration,
og hvor der foreligger en ikke alvorlig overtrædelse, vil styrelsen således ikke ind-
drage studieopholdstilladelsen, men i stedet sende et varsel til den udenlandske
studerende. Dette gælder uanset, om overtrædelsen ligger før ikrafttrædelsestids-
punktet. Hermed stilles den udenlandske studerende bedst muligt.
Herudover skal det bemærkes, at som det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslagets § 2, stk. 2, indebærer lovforslaget, at der i sager, hvor en studerende før
lovens ikrafttræden har fået inddraget sin studieopholdstilladelse på baggrund af
ulovligt arbejde, og hvor den studerende efter lovens ikrafttræden indgiver en ny
ansøgning om studieopholdstilladelse, vil Styrelsen for International Rekruttering
og Integration ved behandlingen af den nye ansøgning om studieopholdstilladelse
skelne mellem inddragelser, der er sket på baggrund af en alvorlig overtrædelse,
og inddragelser, der er sket på baggrund af en ikke alvorlig overtrædelse. Styrelsen
for International Rekruttering og Integration vil som udgangspunkt alene meddele
et formodningsafslag, jf. studiebekendtgørelsens § 9, hvis inddragelsen skyldes en
alvorlig overtrædelse. Ikke alvorlige overtrædelser vil dog også indgå som et ele-
ment i styrelsens formodningsvurdering.
6. Vejledning på studieområdet
Indvandrerrådgivningen
bemærker, at en udenlandsk studerende ved modtagel-
sen af en studieopholdstilladelse i 99 % af tilfældene ikke kan dansk, og at Styrel-
sen for International Rekruttering og Integration i flere af de sager de har sagsbe-
handlet om for mange erlagte arbejdstimer, har fremsendt tilladelsen på engelsk,
men netop afsnittet om hvor mange timer, der må arbejdes er fremsendt på
dansk.
LO
foreslår, at det tydeliggøres over for udenlandske studerende ved optagelse på
danske videregående uddannelsesinstitutioner, hvordan forholdene for fritidsar-
bejde ved siden af studierne er i Danmark. Herunder, at konsekvenserne for mis-
ligholdelse af reglerne tydeliggøres.
Side
5/6
L 119 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1715321_0006.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at Styrelsen for Internatio-
nal Rekruttering og Integration har oplyst, at hele tilladelsesbrevet som altoverve-
jende udgangspunkt er på engelsk, herunder oplysningen om hvor mange timer
om ugen en udenlandsk studerende må arbejde. Dette gælder alle styrelsens tilla-
delsesbreve på studieområdet, dvs. både ved førstegangstilladelser og tilladelser i
forlængelsessager. I særlige tilfælde, f.eks. hvis den studerende har ønsket at mod-
tage tilladelsesbrevet på dansk, kan tilladelsesbrevet udfærdiges på dansk.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal desuden bemærke, at Styrelsen for
International Rekruttering og Integration på portalen
www.nyidanmark.dk
gør
opmærksom på betingelserne for studerendes arbejdstilladelse. Samme oplysnin-
ger fremgår af hjemmesiden
www.studyindenmark.dk,
som drives af Uddannelses-
og Forskningsministeriet.
7. Betydningen af studieopholdets varighed
LO
bemærker, at lovforslaget ikke forholder sig til udenlandske studerende, der
studerer mindre end et år i Danmark, tillige med dem, der studerer mere end et
år, men mindre end et helt nyt år. LO mener, at de 130 timer om måneden bør,
hvis lovforslaget skulle gennemføres, kun gælde, hvis der er 12 måneders ophold.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal dertil bemærke, at lovforslaget ikke
forholder sig til længden af udenlandske studerendes ophold i Danmark, da dette
er underordnet i forhold til udlændingemyndighedernes vurdering af, hvorvidt en
udenlandsk studerende har arbejdet ulovligt ved siden af sine studier.
Side
6/6