Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 117 Bilag 10
Offentligt
1742727_0001.png
Til lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 4. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om videnskabelig uredelighed m.v.
[af uddannelses- og forskningsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2017 og var til
1. behandling den 2. februar 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og uddannelses- og forskningsministeren
sendte den 26. oktober 2016 dette udkast til udvalget, jf.
UFU alm. del – bilag 20. Den 25. januar 2017 sendte uddan-
nelses- og forskningsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser, 2 fra Thorkild Ingvor Arrild Sø-
rensen og 1 fra Peter Gøtzsche.
Uddannelses- og forskningsministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til uddannelses- og
forskningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Spørsmål 1, 9, 10, 11, 13, 14 og 15 og ministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstilling og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det
stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Enhedslistens,
Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af ud-
valget støtter lovforslaget, herunder det fremsatte ændrings-
forslag af ministeren, der styrker forskningsområdet. Partier-
ne er optaget af at sikre integriteten og troværdigheden i alt
dansk forskning. Partierne har bemærket de mange hørings-
svar samt henvendelser til udvalget, der ønsker, at lovens
anvendelsesområde udvides, så videnskabelige produkter
udarbejdet i privat regi kan forelægges og behandles af
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed. Partierne opfordrer
ministeren til at undersøge, hvilke indholdsmæssige, økono-
miske og administrative konsekvenser det vil have i praksis,
hvis videnskabelige produkter udarbejdet i privat regi bliver
ligestillet med videnskabelige produkter udført med hel eller
delvis offentlig dansk støtte.
Partierne opfordrer også ministeren til at vurdere risikoen
for eventuelle mørketal, dvs. sager om videnskabelig urede-
lighed, som i dag ikke indsendes til nævnet, fordi det for-
ventes, at der ikke gives samtykke, og at sagen derfor ikke
kan behandles.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
uddannelses- og forskningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 2
1)
Som
stk. 2
indsættes:
AX019915
L 117 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 4. april 2017
1742727_0002.png
2
»Stk. 2.
Loven finder endvidere anvendelse på sager om
videnskabelig uredelighed i privatfinansieret forskning, som
ikke er omfattet af stk. 1, hvis den private virksomhed
el.lign., der har udført forskningen, giver samtykke til be-
handlingen af sagen.«
[Samtykke til behandling af sager om videnskabelig urede-
lighed i rent privat forskning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med det fremsatte lovforslag skal loven finde anvendelse
på sager, der vedrører forskning udført med hel eller delvis
offentlig dansk støtte, og sager, der vedrører forskning ud-
ført ved en offentlig dansk forskningsinstitution. Er disse
betingelser opfyldt, vil også forskning med privat finansie-
ring være omfattet af loven. Andre tilfælde med rent privat-
finansieret forskning vil derimod ikke være omfattet af lo-
ven.
Det fremgår i dag af § 31, stk. 2, i lov om forskningsråd-
givning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 365 af 10. april 2014,
at for så vidt angår videnskabelige produkter udarbejdet i
privat regi, kan Udvalgene vedrørende Videnskabelig Ure-
delighed (herefter UVVU) alene behandle sagen, hvis den
private virksomhed el.lign. har ønsket at være omfattet af
udvalgenes kompetence eller ønsker at medvirke til sagens
oplysning. Også rent privatfinansieret forskning kan således
i dag behandles af UVVU under disse betingelser.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at fastholde
en mulighed for, at også Nævnet for Videnskabelig Urede-
lighed kan behandle sager om videnskabelig uredelighed i
rent privatfinansieret forskning, hvis den private virksomhed
el.lign., der har udført forskningen, giver samtykke til be-
handlingen. Kravet om samtykke fra den private virksomhed
el.lign. skal bl.a. ses i lyset af, at private ikke er underlagt
samme offentligretlige regler som offentlige forskningsinsti-
tutioner, som bl.a. indebærer en pligt for institutionerne til at
bistå med en eventuel sags oplysning. Når der gives et sam-
tykke inden sagens behandling fra den private virksomhed
el.lign., ligger i dette også et tilsagn om at bidrage til sagens
oplysning, med henblik på at nævnet kan træffe afgørelse i
sagen. Samtidig undgås det, at der anvendes ressourcer på at
iværksætte en sagsbehandling, der ikke kan føre til en afgø-
relse fra nævnet på grund af eventuel manglende medvirken
fra den private virksomhed el.lign.
Det foreslås, at bestemmelsen alene finder anvendelse på
sager, der ikke er omfattet af lovforslagets § 2, nr. 1 og 2.
Baggrunden herfor er, at der kan være sager om videnskabe-
lig uredelighed, som indeholder privat finansiering, og som
allerede vil være omfattet af lovforslagets anvendelsesområ-
de efter lovforslagets § 2, nr. 1 og 2. Som eksempel kan
nævnes et i øvrigt privatfinansieret forskningsprojekt, som
har deltagelse af forskere ansat ved en offentlig dansk forsk-
ningsinstitution, eller hvor en offentlig dansk forskningsin-
stitutions faciliteter anvendes.
Med bestemmelsen foreslås det, at der skal foreligge et
samtykke fra den private virksomhed el.lign., som har udført
forskningen, før Nævnet for Videnskabelig Uredelighed kan
behandle sagen efter loven. Herved sigtes til, at det vil være
den juridiske person (virksomheden, en privat fond, organi-
sation, institution og lign.), der har udført forskningen, som
kan give samtykke til sagens behandling. Det er således ikke
et krav, at der foreligger et samtykke fra den konkrete med-
arbejder, forsker el.lign., som har udført forskningen ved
den juridiske person. Det bemærkes imidlertid, at bestem-
melsen også åbner mulighed for, at såfremt der ikke er en
juridisk person involveret i sagen, eksempelvis ved at en pri-
vat person for egne midler har finansieret og udført forsk-
ningen, kan den private person give samtykke til behandlin-
gen af sagen.
Det bemærkes, at der i sager omfattet af bestemmelsen
ikke vil være en offentlig dansk forskningsinstitution, hvor
forskningen er udført, og hvortil anmeldelse af sagen kan
indgives, jf. lovforslagets § 10, stk. 1. Anmeldelse af sager
omfattet af den foreslåede bestemmelse skal derfor indgives
direkte til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed, jf. lovfor-
slagets § 10, stk. 2.
Det bemærkes, at eventuelle øgede udgifter for det of-
fentlige til behandling af sager efter den foreslåede ordning
sammenholdt med det fremsatte lovforslag i lyset af omfan-
get af hidtidige sager vurderes at være begrænsede.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marlene Harpsøe (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Christian Langballe (DF) Tilde Bork (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Anni Matthiesen (V) Klaus Markussen (V) Bertel Haarder (V) Louise Schack Elholm (V)
Thomas Danielsen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Villum Christensen (LA) Henrik Dahl (LA)
nfmd.
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Christine Antorini (S)
fmd.
Kirsten Brosbøl (S)
Rasmus Prehn (S) Julie Skovsby (S) Mette Reissmann (S) Lotte Rod (RV) Bruno Jerup (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 117 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 4. april 2017
1742727_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 117 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 4. april 2017
1742727_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 117
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 28/1-17 fra Thorkild Ingvor Arrild Sørensen
Ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
Henvendelse af 27/2-17 fra Thorkild Ingvor Arrild Sørensen
Udkast til betænkning
Henvendelse af 23/3-17 fra Peter Gøtzsche
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 117
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorfor privatfinansieret forskning fremadrettet ikke kan be-
handles i Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens indstilling over for, at privatfinansieret forskning
kan behandles i Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed
mod et evt. gebyr, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan privatfinansieret forskning skal blive renset, hvis
lovforslaget kun finder anvendelse på sager, der vedrører forskning
udført med offentlig støtte, til uddannelses- og forskningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor privatfinansieret, udenlandsk finansieret, herunder
også EU-finansieret forskning, ikke er medtaget i lovforslaget, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en andel af forskningen på offentlige forskningsin-
stitutioner der er privatfinansieret og/eller udenlandsk finansieret, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrundelse for at indskrive i selve lovforslagets tekst, hvad
videnskabelig uredelighed ikke omfatter, til uddannelses- og forsk-
ningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er hensigtsmæssigt, at UVVU kan afvise at realitetsbe-
handle sager, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om grunden til, at der ikke er en indbygget ankeinstans i §18, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/1-17 fra Thorkild Ingvor
Arrild Sørensen, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 27/2-17 fra Thorkild Ingvor
Arrild Sørensen, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 117 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 4. april 2017
1742727_0005.png
5
11
12
13
14
15
Spm. om kommentar til henvendelse fra Peter Gøtzsche, til uddannel-
ses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke problemer ministeren mener det giver, hvis private
virksomheder ikke skal give samtykke til, at Nævnet for Videnskabe-
lig Uredelighed kan behandle sager om videnskabelig uredelighed i
rent privatfinansieret forskning, til uddannelses- og forskningsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor de øgede økonomiske udgifter til behandling af sag-
er som beskrevet i ændringsforslaget vurderes at være begrænsede, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad udgiften skønnes at være, hvis private virksomheder
ikke behøver at give samtykke til, at Nævnet kan behandle sager om
uredelighed i rent privatfinansieret forskning, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at der alligevel kan stilles spørgsmål til samt evt.
undersøges redeligheden i forskning udført i privat regi for private
midler, hvis en privat virksomhed ikke giver samtykke til Nævnet, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
L 117 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 4. april 2017
1742727_0006.png
6
Bilag 2
Nogen af udvalgets spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren og dennes var herpå
Spørgsmålene og uddannelses- og forskningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Socialde-
mokratiets, Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af ud-
valget.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor privatfinansieret forskning fremadrettet ikke kan behandles i Ud-
valgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed?
Svar
Med det fremsatte lovforslag skal loven finde anvendelse på sager, der vedrører forskning udført med
hel eller delvis offentlig dansk støtte, og sager, der vedrører forskning udført ved en offentlig dansk forsk-
ningsinstitution. Er disse betingelser opfyldt, vil også forskning med privat finansiering været omfattet af
loven. Andre tilfælde med rent privatfinansieret forskning er derimod ikke omfattet af det fremsatte lov-
forslag.
Blandt andet på baggrund af drøftelserne under 1. behandlingen af lovforslaget har jeg samtidig med
besvarelsen af dette spørgsmål oversendt et ændringsforslag til lovforslaget. Formålet med ændringsfor-
slaget er at fastholde en mulighed for, at Nævnet for Videnskabelig Uredelighed – som Udvalgene Vedrø-
rende Videnskabelig Uredelighed i dag – kan behandle sager om videnskabelig uredelighed i rent privatfi-
nansieret forskning. Med ændringsforslaget lægges på den baggrund op til, at også sager om videnskabe-
lig uredelighed i rent privatfinansieret forskning kan behandles af Nævnet for Videnskabelig Uredelighed,
såfremt den private virksomhed e.l., der har udført forskningen, giver samtykke til nævnets behandling.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Peter Gøtzsche, jf. L 117 – bilag 8.
Svar:
Med ændringsforslaget lægges der op til, at der skal foreligge samtykke fra den private virksomhed e.l.,
for at Nævnet for Videnskabelig Uredelighed kan behandle sager om rent privat forskning. Udvalgene ve-
drørende Videnskabelig Uredelighed kan også i dag behandle sager om videnskabelig uredelighed i rent
privat forskning efter samtykke fra den private virksomhed e.l. Der er således ikke tale om noget nyt, når
det foreslås, at der skal foreligge samtykke i sådanne sager.
Som det fremgår af ændringsforslaget, så skal kravet om samtykke bl.a. ses i lyset af, at private ikke er
underlagt samme offentligretlige regler som offentlige forskningsinstitutioner. Offentlige forskningsinsti-
tutioner er således bl.a. underlagt de forvaltningsretlige regler og tilsyn, som sætter rammerne for institu-
tionernes pligt til oplysning af sagen.
Det vil kræve en række yderligere tiltag, hvis behandlingen af sager om rent privat forskning ikke hviler
på en samtykkemodel. Uden nærmere regler, f.eks. i form af bestemmelser om tvangsmidler til brug for
udlevering af data og strafbestemmelser, vil det kunne være vanskeligt at opnå tilstrækkelig medvirken
fra en virksomhed, der ikke ønsker at få sagen prøvet. Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke har
været en del af udvalgsarbejdet bag loven eller det lovforberedende arbejde i øvrigt nærmere at belyse
behovet for eller konsekvenserne af en sådan udvidelse af lovens område i forhold til i dag.
L 117 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 4. april 2017
1742727_0007.png
7
I forhold til det rejste i henvendelsen om organiseret kriminalitet skal i øvrigt bemærkes, at dette må
håndteres inden for det strafferetlige system og ikke efter den foreslåede lov, som jo har et andet sigte,
nemlig at støtte op om og sikre integriteten og troværdigheden i dansk forskning.
Spørgsmål 10:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. februar 2017 fra Thorkild Sørensen, jf. L 117 – bilag
6.
Svar:
Jeg henviser til mit brev af d.d. til Thorkild Ingvor Arrild Sørensen (bilagt).
»Kære Thorkild Ingvor Arrild Sørensen
Tak for din henvendelse af 27. februar 2017, hvori du udfolder dine synspunkter i forlængelse af en
tidligere henvendelse.
Du skriver bl.a., at spørgsmålet om medansvar er et juridisk meget vanskeligt og kritisk spørgsmål, som
ikke kan overlades til forskningsinstitutionerne, der ikke er skolede i håndtering af sådanne spørgsmål.
Hertil kan jeg oplyse, at sager om videnskabelig uredelighed, herunder vurderingen af tilregnelse, ifølge
lovforslaget skal behandles af Nævnet for Videnskabelig Uredelighed - og ikke af forskningsinstitutioner-
ne. Nævnets formand skal være landsdommer og udpeges efter indstilling af domstolene. Herved under-
støttes, at Nævnet for Videnskabelig Uredelighed har den fornødne juridiske faglighed og ballast til at
behandle sager om videnskabelig uredelighed.
Du anfører endvidere, at også helt unge og/eller uerfarne forskere skal være omfattet af lovforslaget. Jeg
finder, at den foreslåede afgrænsning er passende. Personkredsen omfatter også personer, der har indleve-
ret videnskabelige produkter til fagfællebedømmelse eller deltaget i andre forskningsaktiviteter uden at
være i besiddelse af en egentlig forskningsgrad.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at jeg har stillet et ændringsforslag til forslag til lov om videnskabelig
uredelighed, der – hvis det vedtages – vil betyde, at også rent privat forskning vil være omfattet af Næv-
net for Videnskabelig Uredeligheds kompetence, når den der har udført forskningen samtykker.
Kopi af dette brev er d.d. oversendt til Uddannelses- og Forskningsudvalget.
Med venlig hilsen
Søren Pind«
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Peter Gøtzsche, jf. L 117 – bilag 8.
Svar:
Med ændringsforslaget lægges der op til, at der skal foreligge samtykke fra den private virksomhed e.l.,
for at Nævnet for Videnskabelig Uredelighed kan behandle sager om rent privat forskning. Udvalgene ve-
drørende Videnskabelig Uredelighed kan også i dag behandle sager om videnskabelig uredelighed i rent
privat forskning efter samtykke fra den private virksomhed e.l. Der er således ikke tale om noget nyt, når
det foreslås, at der skal foreligge samtykke i sådanne sager.
Som det fremgår af ændringsforslaget, så skal kravet om samtykke bl.a. ses i lyset af, at private ikke er
underlagt samme offentligretlige regler som offentlige forskningsinstitutioner. Offentlige forskningsinsti-
tutioner er således bl.a. underlagt de forvaltningsretlige regler og tilsyn, som sætter rammerne for institu-
tionernes pligt til oplysning af sagen.
L 117 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 4. april 2017
1742727_0008.png
8
Det vil kræve en række yderligere tiltag, hvis behandlingen af sager om rent privat forskning ikke hviler
på en samtykkemodel. Uden nærmere regler, f.eks. i form af bestemmelser om tvangsmidler til brug for
udlevering af data og strafbestemmelser, vil det kunne være vanskeligt at opnå tilstrækkelig medvirken
fra en virksomhed, der ikke ønsker at få sagen prøvet. Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke har
været en del af udvalgsarbejdet bag loven eller det lovforberedende arbejde i øvrigt nærmere at belyse
behovet for eller konsekvenserne af en sådan udvidelse af lovens område i forhold til i dag.
I forhold til det rejste i henvendelsen om organiseret kriminalitet skal i øvrigt bemærkes, at dette må
håndteres inden for det strafferetlige system og ikke efter den foreslåede lov, som jo har et andet sigte,
nemlig at støtte op om og sikre integriteten og troværdigheden i dansk forskning.
Spørgsmål 13:
Hvorfor vurderes de øgede økonomiske udgifter til behandling af sager, som beskrevet i ændringsforsla-
get, at være begrænsede?
Svar:
Omfanget af sager om rent privat forskning i Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed har
hidtil været yderst begrænset. I perioden 2011-2017 har der således alene været én sag, der involverede
rent privat forskning. I den pågældende sag blev der givet samtykke til udvalgenes behandling af sagen.
Udvalgene behandler gennemsnitligt 5-10 sager pr. år, så i lyset heraf udgør eventuelle sager om rent
privat forskning kun en meget lille del. De økonomiske udgifter ved behandling af sager som følge af
ændringsforslaget vurderes derfor også at være begrænsede.
Spørgsmål 14:
Hvad skønnes udgiften at være i ministerens ændringsforslag, og hvad skønner ministeren udgiften vil
være, hvis private virksomheder ikke behøver at give samtykke til, at Nævnet kan behandle sager om ure-
delighed i rent privatfinansierede forskning?
Svar:
Som anført i bemærkninger til ændringsforslaget vurderes udgifterne med ændringsforslaget at være be-
grænsede – og i øvrigt ikke at adskille sig væsentligt fra i dag, hvor Udvalgene vedrørende Videnskabelig
Uredelighed har en tilsvarende adgang til at behandle sager om rent privat forskning.
Som det fremgår af besvarelsen på spørgsmål nr. 13, så har der i perioden 2011-2017 alene været én sag
i Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed, der involverede rent privat forskning. Der foreligger
ikke et klart grundlag for at vurdere, hvordan situationen ville se ud, hvis der ikke var krav om samtykke,
herunder om der i givet fald ville blive indbragt flere sager for nævnet. Jeg henviser i den forbindelse
også til mit svar på spørgsmål nr. 11.
Spørgsmål 15:
Hvordan vil ministeren fremadrettet sikre, at der alligevel kan stilles spørgsmål til samt evt. undersøge
redeligheden i forskning udført i privat regi for private midler, hvis en privat virksomhed ikke giver sam-
tykke til Nævnet?
Svar:
Med den foreslåede model lægges der op til, at private virksomheder e.l. skal give samtykke til, at Næv-
net for Videnskabelig Uredelighed kan behandle sager om rent privat forskning, og nævnet kan således
ikke prøve sådanne sager uden samtykke.
L 117 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 4. april 2017
1742727_0009.png
9
Det er dog min opfattelse, at den foreslåede samtykkemodel vil tilskynde private virksomheder til at
medvirke til nævnets behandling af sager vedrørende virksomhedens forskning, hvis sådanne sager ind-
bringes for nævnet. En virksomhed må således ofte forventes at have en interesse i at få undersøgt sagen
nærmere og bragt sagen ud af verden, hvis der er indgivet en anmeldelse til nævnet, der giver anledning
til nærmere undersøgelse.