Finansudvalget 2016-17
L 115 Bilag 1
Offentligt
1715357_0001.png
Oversigt over særlige påtegninger på akt-
stykker
Særlige påtegninger på aktstykker, der har bevillingsmæssig
konsekvens for finansåret 2016 samt for perioden fra den 1.
oktober 2015 til den 31. december 2015, som ved Finans-
udvalgets behandling er givet særlige påtegninger.
Akt. Nr. 04 Aktstykke om barselsudligningsordningen for selvstændige er-
hvervsdrivende
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer for aktstykket, fordi partiet ønsker at
bremse den forkerte opkrævning af midler. Partiet giver hermed ikke sin støtte til, at
barselsudligningsordningen skal ophøre, men vil i de kommende forhandlinger arbejde
for, at der kommer en teknisk løsning, så barselsudligningsordningen kan fortsætte ef-
ter hensigten.
januar 2017
Akt. Nr. 12 Aktstykke om tilslutning til salg af Hermodsgade 26-28
Enhedslistens medlem af udvalget accepterer, at staten sælger ejendommen, fordi
det betyder, at skolen kan blive i ejendommen foreløbigt, samt at det offentlige
ejerskab er sikret gennem Københavns Kommunes hjemfaldsklausul, og en ge-
vinstklausul indtil hjemfaldsklausulen forfalder.
Akt. Nr. 22 Aktstykke om bidrag til EU's Regionale Trustfond til Afhjælp-
ning af Syrienkrisen
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte aktstykket, da partiet ikke støt-
ter at tage yderligere midler fra den hårdt beskårede udviklingsbistand og heller ik-
ke kan støtte EU's Regionale Trustfond. I stedet peger partiet på, at Danmark
burde styrke FN-organisationernes indsats i Syrien.
Akt. Nr. 38 Aktstykke om stenrevs potentielle kvælstofeffekt
Alternativets medlem af udvalget støtter aktstykket da stenrev isoleret set potenti-
elt kan være med til at reducere kvælstofniveauet i vandmiljøet. Alternativet synes
dog, at tilgangen er bagvendt, da de allerede etablerede randzoner er det tiltag,
som på nuværende tidspunkt er den billigste og mest effektive løsning på kvæl-
stofudledningen.
Akt. Nr. 39 Aktstykke om støtte til ny europæisk trustfond
Alternativets medlem af udvalget støtter aktstykket, men finder det uhensigtsmæs-
sigt, at midlerne bliver taget fra bistand til Mali, som er i en meget udsat situation
og har stort behov for finansiering.
Akt. Nr. 46 Aktstykke om, at der ydes et kapitalindskud til Vækstfonden
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte at tage penge fra udviklingsbi-
standen for at lægge penge i Dansk Landbrugs Kapital. Verdens fattigste skal ikke
L 115 - 2016-17 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssig konsekvens og oversigt over særlige påtegninger på aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser
Side 2 af 6
betale for lån til dansk landbrug. På den baggrund stemmer Enhedslisten nej til
forslaget.
Alternativets medlem af udvalget mener det er vigtigt, at der bliver taget hånd om
det gældsplagede landbrug. Her er en fond som Dansk Landbrugskapital et ud-
mærket løsningsforslag. Alternativet så dog gerne, at bistanden til de
gældsplagede landbrug, var betinget af en samtidig bæredygtigt omstilling til f.eks
økologiske og biodynamiske landbrug. Det største problem ved aktstykket er dog,
at finansieringen på 500 mio. kr. kommer fra udviklingsbistanden.
Alternativet mener det er uacceptabelt at hjælpe de danske gældsplagede landbrug,
ved at man tager bevillinger fra verdens fattigste. Derfor kan Alternativet ikke
støtte aktstykket.
Akt. Nr. 56 Aktstykke om statslån til Landsbyggefonden
Udvalget har noteret, at der er ydet lån i august uden nødvendig bevillingsmæssig
hjemmel. Dette finder udvalget beklageligt, og udvalget regner ikke med en sådan
situation gentager sig.
Akt. Nr. 60 Aktstykke om finansiering af driften af Feriepengeinfo
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget finder ikke, at ministeren i tilstrækkelig
grad har belyst nødvendigheden af den aktuelle disposition. Samtidig finder S, at
det er udtryk for manglende rettidig omhu, at ministeren ikke har sikret sig lov-
mæssig hjemmel til det foreslåede. Derudover finder S det problematisk, at finan-
sieringen findes i reservemidler til at afhjælpe arbejdsløshed. Endelig finder S, at
det er et udtryk for manglende åbenhed, at Beskæftigelsesministeriet ikke har fore-
taget en høring af lønmodtagerorganisationer, men alene har rådført sig med
Dansk Arbejdsgiverforening.
Alternativets medlem af udvalget kan ikke støtte aktstykket, da udgifterne bliver
taget fra midler, der skulle målrettes socialt udsatte.
Akt. Nr. 62 Aktstykke om afhændelse af Søkvæsthuset, Christianshavn
Enhedslistens medlem af udvalget af imod privatisering af offentlig ejendom. I
stedet bør offentlige ejendomme fastholdes og indrettes og målrettes fornuftige
samfundsnyttige formål enten ved udlejning til private eller anden offentlig myn-
dighed.
Akt. Nr. 77 Aktstykke om tilslutning til at der overføres penge til datafor-
bedringsprojekter ifm. udarbejdelse af nye ejendomsvurderinger
Det Konservative Folkepartis medlem stemte hverken for eller imod.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte aktstykket. Det skyldes
ikke, at DF ikke ønsker at tilføre midler til udviklingen af et nyt vurderingssystem,
men DF kan ikke støtte at tilføre midler til et politisk uafklaret vurderingssystem.
DF vil kunne støtte afsættelse af midler til de udgifter, der vurderes skal afholdes
uanset hvilket nyt vurderingssystem, der vælges. Skatteministeren har ikke villet
imødekomme ønsket om at dele aktstykket op, og det må derfor vurderes, at der
med aktstykket bevilges penge, som ikke nødvendigvis er nødvendige at afholde
afhængigt af hvilket vurderingssystem, man ender med enighed om.
L 115 - 2016-17 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssig konsekvens og oversigt over særlige påtegninger på aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser
Side 3 af 6
Akt. Nr. 83 Aktstykke om udmøntning af reserve i 2016 til initiativer i Føde-
vare- og landbrugspakken
Det Radikale Venstres medlem af udvalget støtter ikke regeringens landbrugspak-
ke, der fører til markant øget forurening uden at løse landbrugets problemer. Men
da RV kan støtte flere af initiativerne i aktstykket som f.eks. støtte til økologi, kor-
tere sagsbehandlingstider og udvikling af ny målrettet regulering, stemmer RV for
aktstykket.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at udfordringerne for fødeva-
re- og landbrugserhvervet er af en sådan størrelse, at en bred og langsigtet aftale
om landbrugets rammevilkår burde være ønskelig for alle og beklager, at regerin-
gen ikke kunne samle flertal for en bred aftale. S ønsker et moderne landbrug til
en ny tid. Det kræver gode generelle rammevilkår, der understøtter fødevarevirk-
somhedernes muligheder for at udnytte deres internationale markedspotentiale og
sikre en bæredygtig udvikling i råvaregrundlaget. Rammevilkårene skal også ani-
mere fødevareerhvervet til at skabe flere grønne arbejdspladser på ordentlige vil-
kår. Og endelig skal de sikre, at et effektivt, grønt landbrug aktivt og mere om-
kostningseffektivt bidrager til at forbedre miljøtilstanden, samtidig med at regule-
ringen gøres målrettet og differentieret på en måde, så Danmark fortsat lever op
til de klima- og miljøkrav, Danmark har forpligtet sig til på et nationalt såvel som
internationalt niveau. Der skal med andre ord være en samtidighed mellem vækst-
samt miljø- og naturinitiativer. S mener ikke, at regeringens fødevare- og land-
brugspakke lever op til disse forudsætninger, hvorfor S ikke kan støtte finansierin-
gen af fødevare- og landbrugspakken.
Alternativets medlem af udvalget udtaler, at aktstykket implementerer landbrugs-
pakken som samlet vil øge landbrugets udledning af kvælstof, fosfor mm. der for-
urener vand, natur og miljø. Samtidig peger eksperter på, at landbrugspakken ikke
vil hjælpe de økonomisk trængte landmænd. Landbrugspakken giver altså under-
skud på både den økonomiske, sociale og miljømæssige bundlinje. Der er dog vis-
se initiativer i landbrugspakken, der isoleret set er positive. Her tænkes f.eks. på
indsatserne omkring økologifremme, men samlet set mener Alternativet, at reser-
ven ”Ramme til fødevare- og landbrugsinitiativer” kunne bruges væsentligt bedre
til gavn for alle tre bundlinjer. Alternativet kan derfor ikke støtte aktstykket.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget mener at regeringens landbrugspakke
er skadelig for såvel miljøet som landbruget. Der er flere af initiativerne, der isole-
ret set er fornuftige, men de burde som udgangspunkt være finansieret af den i
forvejen så rigelige landbrugsstøtte fremfor over finansloven. SF stemmer derfor
imod aktstykket.
Akt. Nr. 105 Aktstykke om tilførsel på 86,5 mio. kr. til merudgifter som føl-
ge af ekstraordinære indsatser i
Alternativets medlem af udvalget udtaler, at Alternativet er imod grænsekontrol,
da den hverken lever op til sit formål eller den rigtige løsning på den internationa-
le flygtningesituation er, at landene lukker sig om sig selv. Derudover mener Al-
ternativet at det er problematisk, at pengene fra grænsekontrollen bliver taget fra
kriminalforsorgen, som i forvejen har udfordringer med lav bemanding, som for
eksempel giver sig udslag i vagter der går alene. Endvidere er det problematisk at
der bruges 24 mio. kr. om året på tomme teltlejre. Alternativet godkender dog akt-
L 115 - 2016-17 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssig konsekvens og oversigt over særlige påtegninger på aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser
Side 4 af 6
stykket da det er vigtigt, at hjemmeværnet bliver kompenseret for deres ekstra ar-
bejdsbyrde.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter aktstykket i sin helhed, men er
utilfredse med at ministeren ikke i tilstrækkelig grad har søgt at begrænse omkost-
ningerne til de midlertidige teltlejre i Kliplev og Vordingborg ved eksempelvis at
finde eksisterende bygningskapacitet der kunne anvendes til formålet.
Akt. Nr. 110 Aktstykke om administrationsudgifter ved boligydelser
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er yderst
kritiske i forbindelse med processen forud for indeværende aktstykke. Således er S
og SF helt enig med kritikken fra Statsrevisorerne, der i brev til Folketingets Præ-
sidium i april 2016 bemærker: ”Sagen viser, at regeringen og forvaltningen, i sin
iver efter hurtigt at implementere en lov, ikke har afventet, at Folketinget rent fak-
tisk har vedtaget lovforslaget. Det finder Statsrevisorerne uacceptabelt”. S og SF
finder, at politisk hastværk og manglende evne til at gennemskue konsekvenserne
af politiske beslutninger, har sat forvaltningen og administrationen af dansk lov-
givning under pres. Som konsekvens er der truffet forvaltningsbeslutninger, der
ikke har vist sig hensigtsmæssige. S og SF finder således, at aktstykket er udtryk
for en merbevilling til administration af – i sidste ende – dårligt politisk håndværk.
Det mener S og SF dog ikke skal ligge borgere i Danmark til last, hvorfor partier-
ne støtter aktstykket.
Alternativets medlem af udvalget støtter aktstykket, men udtrykker kritik overfor,
at Udbetaling Danmark gik i gang med at implementere L 67 (boligydelsespakke)
før lovforslaget var endeligt vedtaget af Folketinget. Alternativet er derfor også
helt enig med kritikken fra Statsrevisorerne, der i brev til Folketingets Præsidium i
april 2016 bemærker: ”Sagen viser, at regeringen og forvaltningen, i sin iver efter
hurtigt at implementere en lov, ikke har afventet, at Folketinget rent faktisk har
vedtaget lovforslaget. Det finder Statsrevisorerne uacceptabelt”.
Akt. Nr. 123 Aktstykke om udlejning til DSB af fire Desirotogsæt
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at staten burde stille togsættene veder-
lagsfrit til rådighed for DSB under samme betingelser som for Region Midtjylland.
Akt. Nr. 133 Aktstykke om statens bloktilskud for kommuner og regioner
for finansåret 2017
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget stemmer imod aktstykket, fordi SF er
imod den økonomiske politik, som regeringen har valgt at føre med betydelige
skattelettelser, der primært kommer de bedst stillede til gode og som følge heraf
nedskæringer i velfærden: Der bliver med regionsaftalen afsat historisk få nye
penge til sundhed mv., og kommunerne får samlet set færre penge til rådighed næ-
ste år end i år, selvom der er stigende udgifter som følge af flere ældre. Det er som
anført ikke en nødvendighed, men et valg som regeringen har taget, og må bære
ansvaret for. SF ville vælge anderledes, og det markerer vi ved at stemme nej.
SF har i KL’s bestyrelse stemt for kommuneaftalen ud fra den korrekte betragt-
ning, at det var det bedst opnåelige med den givne regering og det givne folke-
tingsflertal. Der var også tale om aftale, der var langt bedre end det regeringen
havde spillet ud og truet med. Det er positivt, at omprioriteringsbidraget afskaffes,
L 115 - 2016-17 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssig konsekvens og oversigt over særlige påtegninger på aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser
Side 5 af 6
men det er negativt at kommunerne stadig skal aflevere penge til staten, selvom
det da er bedre, at der skal afleveres �½ mia. kr. om året end de ca. 2,4 mia. kr.,
som regeringen havde lagt op til. SF stemte imod regionsaftalen i Dansk Regio-
ners bestyrelse, fordi der er tale om en meget stram aftale med få nye penge, og
betydelige produktivitetskrav, som det kan være meget svært at honorere uden
yderligere stress og nedslidning af personalet. Samtidig lægger den borgerlige rege-
ring endnu engang op til at skaffe flere kunder til privathospitalerne gennem en
dyr og stram behandlingsgaranti også for mindre alvorlige sygdomme og øget ud-
bud af opgaver.
Akt. Nr. 22 Aktstykke om tilskud til yngre fiskeres køb af fartøjer i regi af
Fiskeafgiftsfonden
Udvalget noterer sig, at Miljø- og Fødevareudvalget den 7. december 2016 har af-
givet beretning om en vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri.
Akt. Nr. 38 Aktstykke om tilførsel af midler til politi og hjemmeværn som
følge af ekstraordinære indsatser i grænseområderne
Alternativets medlem af udvalget udtaler, at Alternativet er imod grænsekontrol,
da den hverken lever op til sit formål eller den rigtige løsning på den internationa-
le flygtningesituation er, at landene lukker sig om sig selv. Derudover mener Al-
ternativet at det er problematisk, at pengene fra grænsekontrollen bliver taget fra
kriminalforsorgen, som i forvejen har udfordringer med lav bemanding, som for
eksempel giver sig udslag i vagter der går alene.
Alternativet stemmer dog for aktstykket da det er vigtigt, at hjemmeværnet bliver
kompenseret for deres ekstra arbejdsbyrde.
Akt. Nr. 40 Aktstykke om overførsel af 938,3 mio. kr. til bistand til udvik-
lingslandene
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det kritisabelt at regeringen ikke har ville imødekomme ønsket om
at foretage beregninger af om de faldende asyltal siden seneste asylprognose kan
medføre en yderligere forøgelse af bevillingen til udviklingsbistand. Alternativets
medlem af udvalget bemærker at det for Alternativet er vigtigt, at vi som et rigt
land, hjælper ude i verden. Hvis det stod til Alternativet, skulle udviklingsbistan-
den være væsentlig højere, end de 0,71 procent af BNI, som regeringen har for-
pligtet sig på. Derfor er det også meget vigtigt for Alternativet, at udviklingsbi-
standen i hvert fald ikke bliver lavere end de 0,71 procent, som regeringen har lo-
vet. Antagelserne som er lagt til grund for aktstykket, har dog to kritisable antagel-
ser. For det første regner man med, at der kommer 10.000 asylansøgere I 2016,
selvom alle skøn peger på, at der maksimalt kommer 6.000. Det lavere skøn for
antallet af asylansøgere, betyder færre udgifter i Danmark, hvilket burde frigøre
flere penge til udviklingsbistand ude i verden. For det andet viser skønnet fra den
nyeste økonomiske redegørelse, at BNI i 2016 vil blive højere. Med det nyeste
skøn betyder det, at udviklingsbistanden vil komme under de 0,71 procent af BNI
for 2016. Samlet betyder de to ting, at Danmarks udviklingsbistand med de afsatte
bevillinger, vil komme til at ligge betydeligt under de 0,7 pct. af BNI I 2016. Der
er dog i høj grad brug for midler til Syrien og nærområderne omkring Syrien. Der-
L 115 - 2016-17 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssig konsekvens og oversigt over særlige påtegninger på aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser
Side 6 af 6
for støtter Alternativet også aktstykket, i det det forudsættes, at udviklingsbistan-
den for 2016 bliver opreguleret til mindst 0,71 pct. af BNI, når de endelige tal for
asyludgifter og størrelsen på BNI ligger klar.