Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 113 Bilag 16
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til Lov om ændring af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling
m.v.
(Ændring af alderskrav for unge personers beskæftigelse og alderskrav til bevillingshavere og
bestyrere m.v.):
af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen):
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 10, stk. 3, 2.-4. pkt.,
udgår i 1. pkt. efter »et sagkyndigt
medlem« », en uafhængig jurist eller advokat«.
[Udeladelse af krav om tilføjelse af jurist eller advokat til bevillingsnævnets sammensætning]
2)
Efter
nr. 9
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 18, stk. 1, nr. 1,
ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
3)
I den under nr. 12 foreslåede
§ 22
ændres »§ 22« til: »§ 22, stk. 1-3«.
[Lovteknisk ændring]
4)
Nr. 13
udgår.
[Den foreslåede regel udgår]
5)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»02. I§
35, stk. 1,
ændres »§ 24, stk. 3« til: »§ 24, stk. 4«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
L 113 - 2016-17 - Bilag 16: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
6)
Stk.
2
udgår.
[Den delvise ikrafttræden udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den i lovforslaget foreslåede affattelse af § 10, stk. 3, 2.-4. pkt., skal bevillingsnævnet bestå af
en repræsentant for politiet valgt af politidirektøren, et sagkyndigt medlem, en uafhængig jurist eller
advokat og indtil 6 andre medlemmer. Der tilføres således i forhold til de gældende regler et
sagkyndigt medlem og en uafhængig jurist eller advokat.
Ændringsforslaget indebærer en indskrænkning af den foreslåede udvidelse af bevillingsnævnets
sammensætning ved, at kravet om, at bevillingsnævnet skal bestå af en jurist eller advokat, udgår.
Det betyder, at bevillingsnævnet fortsat foreslås udvidet til at bestå af et sagkyndigt medlem
foruden de medlemmer, som efter de gældende regler skal være i et bevillingsnævn.
Med ændringsforslaget sikres det, at bevillingsnævnet med det sagkyndige medlem har
kvalifikationer i form af en relevant viden om virksomhedsøkonomi, som kan være af afgørende
betydning i forhold til f.eks. bevillingens længde, samtidig med, at det sikres, at kommunerne ikke
unødigt tilføres større økonomiske konsekvenser ved, at der stilles krav om, at der skal være en
uafhængig jurist eller advokat i bevillingsnævnet.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring. Ændringen af henvisningen til § 18, stk. 3, sker som en
konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 11, hvor stk. 3 bliver til stk. 2.
Til nr. 3
Der er tale om lovtekniske ændringer. Ændringsforslaget præciserer, at sænkelsen af alders-
grænserne i § 22 fra 25 år til 21 år, sker i både § 22, stk. 1, stk. 2 og stk. 3.
Til nr. 4
Lovforslagets § 1, nr. 13, indeholder en udvidelse af den gældende § 24, stk. 2, som indebærer, at
forbuddet mod at udlevere eller medbringe stærke drikke i virksomheder, som ikke har
alkoholbevilling, gælder for alle typer af virksomheder, herunder salgs- og serveringsvirksomheder.
Baggrunden for forslagets § 1, nr. 13, har været at præcisere de gældende regler, hvorefter
L 113 - 2016-17 - Bilag 16: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
restaurationslovens § 24, stk. 1, ifølge lovteksten gælder for alle virksomhedstyper. Det foreslås, at
§ 1, nr. 13, udgår, da der med formuleringen i forslaget er sket en utilsigtet udvidelse af
bestemmelsens anvendelsesområde.
Ændringsforslaget indebærer således, at forslaget til § 24, stk. 1, 2. pkt., udgår, hvorfor det
gældende forbud om at udlevere eller medbringe stærke drikke til nydelse i eller på spisesteder uden
alkoholbevilling videreføres.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 15, hvor stk. 3 bliver til stk.
4.
Til nr. 6
Den i lovforslagets § 2, stk. 2, vedrørende afvigelse af ikrafttrædelsestidspunkt. Med
ændringsforslagets
nr. 1,
foreslås det, at den uafhængige jurist eller advokat udgår af lovforslagets §
1, nr. 3. En særskilt bestemmelse om et senere ikrafttrædelsestidspunkt i forslagets § 2, stk. 2,
vurderes herefter ikke at være nødvendig, da den foreslåede udvidelse af bevillingsnævnet med et
sagkyndigt medlem bør være mulig at gennemgøre i henhold til lovforslagets § 2, stk. 1, foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt den 1. juli 2017.