Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 113 Bilag 1
Offentligt
1713888_0001.png
NOTAT
15. december 2016
Høringsnotat vedrørende udkast til lov om ændring af lov om restau-
rationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. (Ændring af alderskrav
for unge personers beskæftigelse og alderskrav til bevillingshavere og
bestyrere m.v.)
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gennemføre initiativer, som er en del af
aftalen ”Vækst og udvikling i hele Danmark” fra den 9. februar 2016
mellem regeringen og Dansk Folkeparti. I aftalen indgik initiativet ”en
tidsvarende restaurationslov”, som indeholder en lempelse af § 27 om
forbud mod at beskæftige mindreårige, hvor der sælges stærke drikke
(alkohol), samt en præcisering af § 10 vedr. bevillingsperioder.
Lovforslaget indeholder desuden bl.a. bestemmelser om nedsættelse af
alderskravet til bevillingshavere/bestyrere, bevillingsnævnets sammen-
sætning, ophævelse af finansieringsforbuddet samt udlevering af smags-
prøver.
Lovforslaget har været i høring i perioden den 7. oktober 2016 til den 4.
november 2016 hos i alt 51 organisationer, foreninger m.v.
Der er modtaget høringssvar fra de hørte organisationer, foreninger, m.v.,
hvoraf 27 har haft konkrete bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Enkelte høringssvar har givet anledning til rent redaktionelle ændringer
og præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved
substansen i de pågældende forslag og omtales derfor ikke nærmere i
dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Lovforslaget til modernisering af restaurationsloven og tilpasningen heraf
efter erhvervets behov og den generelle udvikling er modtaget med stor
opbakning fra høringsparterne. Af de bemærkninger, der er modtaget,
fremgår det, at forslaget er båret af et erhvervsmæssigt hensyn og er med
til at sikre en mere tidssvarende regulering af restaurationsområdet.
Bemærkninger fra Lægeforeningen, Børnerådet, Alkohol og Samfund
m.fl. har bl.a. været, at folkesundhedshensynet generelt er fraværende i
lovforslaget, herunder at der ikke er tilstrækkeligt fokus på børns udvik-
ling og sundhed. De udtrykker bekymring for, at flere unge vil færdes i
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0002.png
2/18
miljøer, hvor der udskænkes stærk alkohol, og at lovforslaget dermed vil
bidrage til at øge unges eksponering for alkohol.
Beboerforeninger og flere borgere bosiddende i Københavns Kommune
har givet udtryk for, at de oplever mange gener fra restaurationsvirksom-
hederne i Indre By. Disse høringsparter finder således, at en liberalisering
af loven vil forværre mulighederne for at opretholde et alsidigt byliv, som
også er egnet til at bo i. De oplever, at myndighederne har svært ved at
kontrollere problemerne og ved at administrere loven på grund manglen-
de ressourcer hos politiet.
3. Bemærkninger til lovforslagets konkrete indhold
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
opdeling:
3.1. Bevillingsperiodens længde (§ 10, stk. 2)
3.2. Bevillingsnævnets sammensætning (§ 10, stk. 3)
3.3. Lempelse af aldersgrænsen for bevillingshavere/bestyrere (§ 13)
3.4. Ophævelse af finansieringsforbuddet (§ 16)
3.5. Tilbagekaldelse af bevilling (§ 19)
3.6. Lejlighedsbevillinger (§ 22)
3.7. Forbud mod udlevering af alkohol uden bevilling (§ 24)
3.8. Nedsættelse af alderskravet for unges beskæftigelse (§ 27)
3.9. Øvrige bemærkninger/punkter
3.1. Bevillingsperiodens længde (§ 10, stk. 2)
Myndigheder/organisationer:
Bilfærgernes Rederiforening, Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv, DRC
og Horesta tilkendegiver positivt, at de støtter forslaget om præcisering af
bevillingsperiodens længde. DI er enig heri, da ændringen vil medføre en
administrativ lettelse for både erhvervslivet og bevillingsmyndighederne
samtidig med, at usikkerheden i forbindelse med investeringsbeslutnin-
gerne mindskes for en række aktører, da de vil kunne arbejde inden for en
længere tidshorisont.
Horesta anfører, at der med en minimumsperiode på 2 år opnås en god
balance mellem på den ene side hensynet til den erhvervsdrivende, og
den anden side behovet for at se en virksomhed an, inden der gives bevil-
ling for en længere periode.
DRC finder, at forslaget om bevillinger med en længde på 2 år bør få den
konsekvens, at praksis for bevillinger skærpes, således at flere bevillings-
ansøgninger meddeles afslag. Dette bør fremgå af lovbemærkninger.
Rigspolitiet anfører, at en minimumsgrænse for bevillingsperiodens
længde vil kunne få den modsatte effekt ift. de intentioner, som forslaget
i øvrigt synes at hvile på. Dette skyldes, at f.eks. nystartede restaurations-
virksomheder ikke, som det er tilfældet i dag, kan gives mulighed for i en
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0003.png
3/18
kortere periode at dokumentere, at de formår at leve op til de forventnin-
ger som stilles til restaurationsvirksomheder.
Københavns Kommune og KL ser et behov for fortsat at kunne give en
bevilling i en kortere periode end 2 år. Endvidere finder Københavns
Kommune det uklart, hvorvidt tidsbegrænsningen også gælder for natbe-
villinger efter § 28, stk. 4.
Asnæs & Vangstrup Rådgivning har anført, at formuleringen af forslaget
ikke skaber øget gennemsigtighed for ansøgere, idet det ikke er specifice-
ret, hvilke betingelser der skal være opfyldt for at forkorte bevillingsperi-
oden. Dette bør derfor sikres at stå tydeligt i en vejledning.
3F anfører, ligesom LO, at den nuværende bestemmelse om bevillings-
længde bør fastholdes.
Borgere:
Stræderne og Strøgets Beboerforening, Elsebeth Cato, Nørre Kvarters
Beboerforening, Helen Majew og Morten Vesely støtter ikke forslaget.
Nørre Kvarters Beboerforening anfører, at det store problem er, at en 8
årig bevilling kan kombineres med en natbevilling. Nørre Kvarters Bebo-
erforening efterlyser, at loven og dens udøvere tager hensyn til beboernes
i områder med mange restaurationer, og at bevillingshavernes byrder bli-
ver set i forhold til andre berørte parters (beboere og andre erhvervsdri-
vende) byrder.
Elsebeth Cato, Helen Majew, Nørre Kvarters Beboerforening og Stræ-
derne og Strøgets Beboerforening anfører, at kommunens handlemulig-
heder indskrænkes, og finder, at det skal være lettere at inddrage en bevil-
ling.
Kommentar
Det er regeringens opfattelse, at der er et behov for sikre, at lovens ud-
gangspunkt om, at bevillinger gives for en periode på 8 år, videreføres.
Det følger også af aftalen om ”Vækst og udvikling i hele Danmark”, at
partierne vil undgå meget korte bevillingsperioder. Formålet med lov-
forslaget har således også været at begrænse erhvervslivets byrder, som
er forbundet med hyppige ansøgningsrunder.
Praksis har i nogle kommuner udviklet sig til, at flere ansøgere får tildelt
en kortere bevilling på helt ned til f.eks. et halvt eller et helt år. Formålet
er derfor at hindre denne udvikling i praksis men stadig tage højde for, at
kommunerne i nogle situationer har brug for at give kortere bevillinger.
Det bemærkes, at en bevilling også efter omstændighederne kan begræn-
ses på anden måde end tidsmæssigt og betinges af vilkår. Behovet for
fortsat at kunne give bevillinger, som er kortere end 2 år, som KL og Kø-
benhavns Kommune anfører, findes således at stride mod det politiske
ønske om at undgå korte bevillingsperioder.
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0004.png
4/18
Forslaget om en minimumsperiode på 2 år vil få den konsekvens, at flere
ansøgere vil få meddelt et afslag. Dette skyldes, at flere ansøgere i dag
får tildelt bevillinger på helt ned til et halvt år, grundet bl.a. en skrøbelig
økonomi. Sådanne korte bevillinger vil ikke længere være mulige at tilde-
le. Ændringen af bevillingsperiodens længde skal ses i sammenhæng med
den foreslåede ændring i § 19 omkring administrativ tilbagekaldelse. Det
tilsigtes med forslaget, at processen for tilbagekaldelse af bevillinger
gøres lettere, således at den i højere grad anvendes, når der måtte være
behov herfor, i stedet for tildeling af korte bevillinger, som det ses i prak-
sis.
Københavns Kommune finder det uklart, hvorvidt ændringerne også fin-
der anvendelse på § 28, stk. 4, omkring natbevilling. En ændring af reg-
lerne omkring natbevillinger har ikke været en del af ændringsforslaget,
hvorfor ændringen omkring bevillingsperiodens længde ikke gælder for
natbevillinger efter § 28, stk. 4.
3.2. Bevillingsnævnets sammensætning (§ 10, stk. 3)
Myndigheder/organisationer:
3F, Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv, DRC, LO og Horesta støtter den
foreslåede ændring vedr. bevillingsnævnet sammensætning.
3F, DRC, LO og Horesta er enige om, at der i bevillingsnævnet bør ind-
drages repræsentanter fra branche- og arbejdsgiversiden.
Endvidere bemærker 3F, Bryggeriforeningen, LO og DRC, at kommu-
nerne bør forpligtes til at oprette bevillingsnævn. DRC fremfører i den
forbindelse, at ansøger i en kommune uden bevillingsnævn ikke kan ind-
bringe afslaget for anden administrativ myndighed, som man kan i kom-
munerne med bevillingsnævn.
Horesta anfører, at det sagkyndige medlem bør have en vis uddannelses-
mæssig baggrund, fx en revisionsmæssig baggrund, være statsautoriseret
revisor eller skatterevisionsuddannet.
Rigspolitiet finder ikke umiddelbart et behov for ændring heraf, idet
nævnets øvrige medlemmer allerede anses for at varetage de i lovforsla-
gets anførte hensyn.
Københavns Kommune er ikke enig i, at der er behov for en uafhængig
jurist eller advokat, idet bevillingsnævnet er en selvstændig forvaltnings-
myndighed, hvor der således er en klageadgang til kommunalbestyrelsen.
I øvrigt påpeger Københavns Kommune, at det ikke fremgår af bemærk-
ningerne, om bevillingsnævnene skal suppleres med nye medlemmer fra
1. juli 2017 eller 1. januar 2018.
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0005.png
5/18
Asnæs & Vangstrup Rådgivning tilkendegiver, at det ikke er deres ople-
velse, at der er et ønske om yderligere juridiske kompetencer i bevillings-
nævnet. Ligeledes finder de, at krav om øget fokus på de økonomiske kår
vil besværliggøre ansøgningsprocessen, uden at der opnås en øget kvali-
tetssikring. Derimod er det mere den forvaltningsretlige viden, der skal
være til stede i bevillingsnævnet.
KL finder, at den foreslåede ændring vil være vanskelig for kommunerne
at efterleve, idet arbejdet er ulønnet og det er svært at rekruttere med-
lemmer. KL foreslår derfor, at det gøres frivilligt, om bevillingsnævnet
vil udvide nævnet med to medlemmer.
Borgere:
Nørre Kvarters Beboerforening efterlyser en borgerrepræsentant i bevil-
lingsnævnet, idet beboerne på nuværende tidspunkt ikke ved, hvilke krite-
rier, overvejelser og hensyn, som ligger bag bevillingerne.
Kommentar
Det bemærkes, at det er kommunerne selv, der vælger, om de vil nedsætte
et bevillingsnævn, eller om det er Kommunalbestyrelsen, som behandler
ansøgningerne om alkoholbevilling. Hvis der ikke er nedsat et bevillings-
nævn, træffes afgørelserne af Kommunalbestyrelsen, som består af folke-
valgte politikere, hvis job bl.a. er at repræsentere og varetage borgernes
interesser. Bevillingsnævnet består af indtil seks medlemmer, som ikke
nødvendigvis er medlemmer af Kommunalbestyrelsen. Det vil sige, at
medlemmerne kan være almindelige borgere, hvorfor borgernes interesse
også i denne situation synes varetaget.
Formålet med lovændringen er også at øge bevillingsnævnets fokus på
ansøgerens retsstilling samt sikre, at der sker en saglig vurdering af hen-
syn efter restaurationslovens § 12. Særligt har det været et ønske fra flere
interessenter, at bevillingsnævnenes virksomhedsøkonomiske indsigt blev
styrket.
Flere høringssvar anfører, at bevillingsnævnet også bør bestå af repræ-
sentanter fra branche- og arbejdsgiversside samt bør tilføres forebyggel-
sesmæssige og folkesundhedsvidenskabelige kompetencer. Det er imidler-
tid vurderingen, at det er mest hensigtsmæssigt ikke at udvide antallet af
medlemmer af bevillingsnævnet yderligere. Erhvervsstyrelsen erfarer, at
visse brancheorganisationer allerede i dag sidder med i bevillingsnævnet
i nogle kommuner.
Erhvervsstyrelsen har efterfølgende været i dialog med KL, som ift. bevil-
lingsnævnenes sammensætning har fremført, at kommunerne, særligt ud-
kantskommunerne, har svært ved at finde og ikke mindst honorere en
uafhængig jurist. Konsekvensen heraf bliver ifølge KL, at kommunerne
må nedlægge bevillingsnævnet, hvilket ikke er hensigten med forslaget.
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0006.png
6/18
3.3. Lempelse af aldersgrænsen for bevillingshavere/bestyrere (§ 13,
stk. 1)
Myndigheder/organisationer:
Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv, DI og Horesta støtter den foreslåede
ændring.
DRC er som udgangspunkt positive overfor forslaget, men udtrykker be-
kymring ift. aldersgrænsen på 18 år, grundet det store ansvar, som følger
med opgaven. DRC foreslår, at bestemmelsen efter en kort periode evalu-
eres.
Horesta påpeger vigtigheden i, at det altid er op til det enkelte bevillings-
nævn at vurdere, om en ansøger har den fornødne personlige modenhed
og tilstrækkelige faglige viden og indsigt til at kunne drive en restaurati-
onsvirksomhed. Horesta anfører i den forbindelse, at det ikke pr. automa-
tik betyder, at en person ikke kan drive en restaurationsvirksomhed for-
svarligt, blot fordi personen er ung.
Alkohol og Samfund rejser en frygt for, at andelen af skader, herunder
ulykker, vil øges. Alkohol og Samfund peger endvidere på, at der bør
indføres et krav om, at bevillingshaver/bestyrer gennemfører et bevil-
lingskursus, samt at der foretages en vurdering af personens evner (an-
svarligt værtskab), før de kan søge om bevilling.
Lægeforeningen anfører, at den foreslåede lempelse risikerer at have en
negativ effekt på både sikkerhed og ansvarlighed i nattelivet.
VSOD anfører, at bevillingshavere og bestyrere bør være karakteriseret
ved at have større autoritet, modenhed og myndighed end deres kunder,
hvorfor VSOD finder, at de nuværende regler bør fastholdes. VSOD an-
fører tilmed, at det kan være vanskeligt for en yngre person at afvise ser-
vering af alkohol til en ældre person, hvilket kan medføre, at afvisningen
ikke respekteres.
Borgere:
Stræderne og Strøgets Beboerforening og Nørre Kvarters Beboerforening
kan ikke støtte forslaget. Nørre Kvarters Beboerforening bemærker, at det
kræver erfaring at kunne takle de problemer, der kan opstå i forbindelse
med servering af alkohol. Foreningen finder også, at man bør beskytte
såvel den unge som kunderne.
Kommentar
Regeringen og DF, som er bag aftalen om ”Vækst og udvikling i hele
Danmark”, aftalte et initiativ om ”en tidssvarende restaurationslov”. For
at opnå dette skal restaurationslovens bestemmelser følge samfundets
udvikling, som bl.a. har medført, at myndighedsgrænsen er faldet fra 21
til 18 år. Den foreslåede aldersgrænse bruges også inden for andre
hverv, og Restaurationsudvalgets betænkning nr. 1206 fra juni 1990, an-
fører også, at udvalget dengang fandt, at unge mennesker, der har afslut-
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0007.png
7/18
tet en uddannelse inden for restaurationsfaget, almindeligvis må antages
at være kvalificeret til at administrere en virksomhed, der har alkoholbe-
villing. I dag kan man påbegynde en uddannelse inden for restaurations-
faget allerede efter grundskolen, hvorfor nogle personer vil være yngre
end 23 år, når de færdiggør uddannelsen. Samtidig er det regeringens
opfattelse, at aldersgrænsen ikke skal forhindre unge iværksættere i at
starte egen virksomhed, når de har færdiggjort deres uddannelse. Endelig
følger det af regeringens turismestrategi, at alderskravene for bevillings-
havere og bestyrere skal lempes.
Alkohol og Samfund anfører, at der bør indføres et krav om, at bevil-
lingshaver/bestyrer gennemfører et bevillingskursus, og at der foretages
en vurdering af personens evner (ansvarligt værtskab), før de kan søge
om bevilling. Det vurderes, at personen gennem sin uddannelse inden for
restaurationsfaget opnår relevante kompetencer, hvorfor det ikke findes
nødvendigt, at der stilles krav om et efterfølgende bevillingskursus.
For bevillingshaveren følger det af § 13, stk. 2, at alkoholbevilling kan
nægtes under de omstændigheder, der er nævnt i straffelovens § 78, stk. 2
(dvs. at den,
der er dømt for strafbart forhold, kan udelukkes fra at udøve
virksomhed,
såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare
for misbrug af stillingen eller hvervet). I forhold til bestyreren følger det
af § 15, stk. 1, at bestyreren ikke må have udvist en sådan adfærd, at der
er grund til at antage, at den pågældende ikke vil lede serveringsstedet på
forsvarlig måde. Endelig følger det af § 15, stk. 2, at bestyreren skal god-
kendes af bevillingsmyndigheden.
3.4. Ophævelse af finansieringsforbuddet (§ 16)
Myndigheder/organisationer:
Horesta er generelt positive over for forslaget om at ophæve finansie-
ringsforbuddet i § 16. De anfører, at der i lande uden et tilsvarende for-
bud, ikke har været en tendens til, at restaurationsbranchen blev præget af
større opkøb fra bryggerier og spiritusfabrikanter med produktmonopoli-
sering til følge. Trenden i restaurationsmarkedet er, at forbrugerne i høje-
re grad efterspørger diversitet og lokale produkter. Endvidere anfører
Horesta, at dispensationsadgangen i dag administreres lempeligt, hvorfor
der allerede eksisterer gode muligheder for at opnå dispensation til finan-
sieringsforbuddet.
Horesta efterlyser dog, ligesom Dansk Erhverv og Alkohol og Samfund,
at der foretages en undersøgelse af konsekvenserne ved en ophævelse af
finansieringsforbuddet. De finder, at såfremt bestemmelsen ophæves, skal
udviklingen følges nøje af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
DI støtter ikke en ophævelse og finder i øvrigt ikke forslaget tilstrække-
ligt begrundet. DI ønsker derfor en forklaring af behovet og grundlaget
for forslaget, herunder hvorledes det skulle styrke det frie forbrugsvalg.
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0008.png
8/18
VSOD tilkendegiver, at de ikke kan støtte en ophævelse af finansierings-
forbuddet, da de mener, at de små erhvervsdrivende vil komme i klemme,
hvilket hverken er til gavn for væksten og innovationen i Danmark.
Ligeledes står De Samvirkende Købmænd (DSK) uforstående over for
den forslåede ændring, da de finder det umuligt at forudse konsekvenser-
ne for forbuddet, når der ikke er foretaget en forudgående analyse heraf.
De opfordrer derfor til, at denne del af lovforslaget udgår, da de mener,
det vil være konkurrencebegrænsende for restaurationsbranchen, og at
ophævelsen i øvrigt er imod hensigten med det samlede lovforslag.
Bryggeriforeningen er enig med VSOD, DSK og DI om, at forslaget om
at ophæve finansieringsforbuddet ikke bør gennemføres. De anfører bl.a.,
at forslaget ikke er kommenteret i lovudkastets generelle bemærkninger,
og at der ikke er redegjort for ministeriets overvejelser om baggrunden
for forslaget. Ligeledes bemærker Bryggeriforeningen, at bestemmelsens
dispensationspraksis ikke er nævnt i lovforslaget, hvilket kan give læse-
ren et indtryk af, at der ophæves et absolut forbud, i stedet for, som det
faktisk er tilfældet i dag, at beskrive den lempelige administrationsprak-
sis.
Bryggeriforeningen anfører videre, at bestemmelsen sikrer valgfrihed,
diversitet og et varieret vareudbud. Mange mikrobryggerier har ikke den
nødvendige kapacitet til at levere deres produkter i dagligvarehandlen. En
ophævelse vil derfor medføre en markedsafskærmning, og at alkoholpro-
ducenter via deres ejerskab, eller som betingelse for økonomiske tilskud,
naturligt vil kræve, at restaurationens sortiment begrænses til alkoholpro-
ducentens egne mærker/sortiment. Restauratøren er i dag uafhængig og
kan frit skifte leverandør. De er kun bundet af en evt. indgået leverings-
kontrakt. Bryggeriforeningen finder at restauratøren vil miste denne stær-
ke konkurrenceposition ved en ophævelse af § 16.
Bryggeriforeningen har endeligt i deres høringssvar oplyst, at Konkurren-
cestyrelsens daværende direktør Finn Lauritzen, tilbage i 2005, har frarå-
det en ophævelse, da det efter hans vurdering ikke vil fremme konkurren-
cen. Bryggeriforeningen henviser i øvrigt til Konkurrencestyrelsens vur-
dering af Carlsbergs kundeaftaler (2005) i forhold til en situation uden et
finansieringsforbud. Konkurrencestyrelsens konklusion på undersøgelsen
blev, efter en sammenligning med Belgien og Holland, hvor der ikke er
finansieringsforbud, at en ophævelse vil medføre øget markedsafskærm-
ning og begrænsning af den frie konkurrence.
Borgere:
Endeligt har Nørre Kvarters Beboerforening, Stræderne og Strøgets Be-
boerforening og borger Sally Mountfield tilkendegivet, at de er imod en
ophævelse af finansieringsforbuddet.
Kommentar
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0009.png
9/18
Forslaget om ophævelse af § 16 har ikke haft til hensigt, som flere af hø-
ringsparterne har anført, at skabe en markedsafskærmning og dermed et
konkurrencebegrænsende marked. Det har ligeledes ikke været et ønske,
at restaurationsbranchen blev præget af større opkøb fra bryggerier og
spiritusfabrikanter med produktmonopolisering til følge.
Hensigten med at ophæve finansieringsforbuddet har derimod været at
lave en administrativ mere enkel model, således at der ikke skulle ansø-
ges om dispensation til at få en alkoholbevilling, selvom personer og sel-
skaber ville have været omfattet af de i § 16, stk. 2-5, anførte dispensati-
onsbestemmelser. Dette var for at skabe lige
vilkår for at eje en restaurati-
on med alkoholbevilling i Danmark, uanset om en aktør fremstiller eller
engrosforhandler drikkevarer.
Der ønskes et marked, hvor restauratøren er uafhængig og frit kan skifte
leverandør, og hvor der er valgfrihed, diversitet og et varieret vareudbud.
Det vurderes dermed på baggrund af de modtagne høringssvar, at forsla-
get om ophævelse af finansieringsforbuddet tages ud af det samlede lov-
forslag.
3.5 Tilbagekaldelse af bevilling (§ 19, stk. 2)
Myndigheder/organisationer:
DRC og Horesta støtter forslaget om lempelse omkring administrativ
tilbagekaldelse af bevillinger, idet forslaget vedrørende bevillingsperio-
dens længde formodentlig vil medføre flere tilbagekaldelsessager. Hore-
sta anfører, at forslaget kan være med til at sikre større ansvarlighed i
branchen.
Ligeledes er Københavns Kommune og KL positive over for initiativet
om, at bevillingsnævnet kan igangsætte en sag om tilbagekaldelse af be-
villing. Københavns Kommune anfører dog, at det bør være nemmere at
tilbagekalde en bevilling, jf. § 19, stk. 2, såfremt det bliver vedtaget, at
minimumsperioden for bevillinger er 2 år. Desuden anføres det, at der af
bemærkningerne alene fremgår forhold, som politiet kan konstatere, men
ikke, hvordan bevillingsnævnet skal begrunde en tilbagekaldelse uden
politiets medvirken. KL er enig heri.
Københavns Kommune efterlyser også adgang til at kunne fratage en
bevilling, hvis restauratøren ikke lever op til sit ansvar, herunder ift. dis-
krimination.
Endelig påpeger Københavns Kommune, at en øget brug af muligheden
for tilbagekaldelse, vil medføre en stor administrativ byrde, og heraf
meromkostninger pga. det meget store antal restaurationer i kommunen.
Rigspolitiet anfører, at den foreslåede ændring principielt giver mulighed
for, at bevillingsmyndigheden kan indlede en tilbagekaldelsessag efter
høring af politiet, uanset om politiet er enig i, at der skal ske tilbagekal-
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0010.png
10/18
delse. Ydermere pointerer Rigspolitiet, at det kan overvejes, om ordnin-
gen skal etableres på en sådan måde, at politiet skal tiltræde bevillings-
myndighedens afgørelse om tilbagekaldelse.
Kommentar
Tilbagekaldelse af en alkoholbevilling kan ske, hvor der er særlig grund
til at antage, at bevillingshaveren ikke vil eller kan drive restaurations-
virksomhed på forsvarlig måde. Lovforslagets formål er at gøre adgan-
gen til administrativ tilbagekaldelse lettere. I dag træffes afgørelsen om
tilbagekaldelse efter forslag fra politiet, men såfremt forslaget vedtages,
vil Kommunalbestyrelsen også kunne igangsætte en tilbagekaldelsessag
af egen drift efter høring af politiet.
Den lettere adgang til administrativ tilbagekaldelse skal ses i sammen-
hæng med, at det tydeliggøres, at bevillinger som udgangspunkt gives for
8 år af hensyn til erhvervslivets byrder i forbindelse med hyppige ansøg-
ningsrunder.
3.6. Lejlighedsbevillinger (§ 22)
Myndigheder/organisationer:
Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd
(DSK) støtter de foreslåede ændringer.
Alkohol og Samfund er positiv overfor forslaget om at tydeliggøre reg-
lerne for lejlighedsbevillinger, men finder samtidig, at ændringerne også
bør have et formål om at stramme kontrollen med lejlighedsbevillinger,
samt regulere udskænkningen af alkohol til børn og unge ved såkaldte
”private” arrangementer. De foreslår, at dette kan gøres ved, at forbyde
udskænkning til børn og unge i hele det offentlige rum, så det afgrænses
til faktiske private fester. Endvidere anfører Alkohol og Samfund, at ned-
sættelse af alderskravene generelt i lovforslaget bør følges op af nogle
helt andre og opgaverelevante krav.
Dansk Erhverv anfører, at ændringen bidrager til, at dagligvarebutikker
m.fl. kan tilbyde deres kunder særlige arrangementer med mad og drikke.
Det skal dog være klart, at lejlighedstilladelser kun gives relativt få gange
pr. år, og ikke medfører konkurrence for aktører med faste bevillinger.
Ligeledes oplyser DSK, at det ikke fremgår af bemærkningerne, hvor ofte
et arrangement kan afholdes, men at der højest må være tale om få arran-
gementer årligt i de enkelte butikker.
Rigspolitiet finder, at det bør overvejes, om det er muligt at fastsætte ret-
ningslinjer for politiets adgang til at stille vilkår i forbindelse med lejlig-
hedstilladelse samt adgangen til at forbyde virksomheden. Ydermere an-
fører Rigspolitiet, at bør overvejes, hvorvidt der skal fastsættes en grænse
for, hvor mange tilladelser til et enkeltstående arrangement, der kan med-
deles den samme ansøger eller til samme type arrangement.
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0011.png
11/18
DRC og Horesta kan ikke støtte forslaget.
DRC finder, ligesom Rigspolitiet og Horesta, at antallet af lejlighedstilla-
delser vil stige kraftigt, hvis kravet om en ”særlig” lejlighed fjernes. Ho-
resta anfører, at udtrykket ”særlige” lejligheder netop er et klart signal
om, at det ikke bare er muligt at få en lejlighedsbevilling til hvad som
helst. Rigspolitiet anfører, at en stigning i antallet af arrangementer vil
kunne give anledning til ordensmæssige og/eller ædruelighedsmæssige
problemer samt øge tilgængeligheden af stærke drikke.
Rigspolitiet fremfører tillige, at den foreslåede ændring vil føre til arran-
gementer, hvor udskænkning i sig selv er anledningen, og hvor myndig-
hederne ikke har mulighed for at udøve kontrol med udskænkning, øko-
nomi, arrangørernes vandel m.v. De politimæssige ressourcer, der medgår
til behandlingen af ansøgninger om lejlighedstilladelser, vil stige.
DRC påpeger endvidere, at afgrænsningen mellem enkeltstående lejlig-
heder og bevillingsvirksomhed vil blive udvisket, hvis enhver sammen-
komst, der alene har til formål at spise og drikke, skal kunne afholdes
udenfor restaurationsbranchen. Ydermere ønsker DRC det tydeliggjort i
bestemmelsen, hvornår der er tale om et enkeltstående arrangement.
Borgere:
Stræderne og Strøgets Beboerforening og Helen Majew kan ikke støtte
forslaget, da de mener at lejlighedsbevillingerne allerede i dag gives på
for løst et grundlag. Stræderne og Strøgets Beboerforening anfører, at
kontrollen bør forbedres og prioriteres af myndighederne. Helen Majew
er enig og fremfører, at kontaktoplysninger på arrangørerne skal være
offentligt tilgængelige.
Kommentar
Erhvervsstyrelsen har været i dialog med Rigspolitiet og erfarer, at prak-
sis i de enkelte politikredse er meget forskellig, hvorfor det har været
svært at finde frem til en løsning på problemstillingen, som tilgodeser
alle hensyn.
Flere høringssvar påpeger, at administrationen af lejlighedsbevillinger
ikke bliver tydeligere af, at ordet ”særlige” fjernes. Det anføres også, at
antallet af lejlighedsbevillinger vil stige, og det vil blive lettere at få til-
delt en lejlighedsbevilling. Mange borgere har også givet udtryk for en
bekymring omkring et stigende antal lejlighedsbevillinger.
På baggrund af de indkomne høringssvar er det besluttet, at forslaget i §
22 omkring lejlighedsbevillinger trækkes tilbage. Dette skyldes bl.a., at
det findes problematisk, at myndighederne ikke har mulighed for at udøve
kontrol med udskænkning, økonomi, arrangørernes vandel m.v. Ydermere
finder Erhvervsstyrelsen, at lovens formål tilsidesættes, hvis antallet af
lejlighedsbevillinger stiger, idet en lejlighedsbevilling er en undtagelse til
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0012.png
12/18
hovedreglen om, at man skal have en alkoholbevilling for at kunne serve-
re alkohol.
Det vurderes på baggrund af ovenstående, at såfremt der skal ændres i
reglerne for lejlighedsbevillinger, skal det ske i tæt samarbejde med inte-
ressenterne – både myndigheder og organisationer.
3.7. Udlevering af smagsprøver (§ 24)
Myndigheder/organisationer:
Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd
(DSK) støtter forslaget omkring udlevering af smagsprøver.
DSK anfører, at det klart bør fremgå af lovbemærkningerne til § 24, stk.
3, at butikkerne ikke må udlevere hele flasker som smagsprøver, hvis det
er sådan, bestemmelsen skal forstås. DSK anfører samtidig, at det bør
tydeliggøres, at butikkerne i forbindelse med deres arrangement gerne må
sælge de præsenterede varer. Endelig anfører DSK, at det ikke vil være
muligt for butikkerne at prissætte hver enkelt af de tilbudte smagsprøver
og herefter beregne, hvorvidt den samlede pris for et arrangement svarer
til den sammenlagte pris for de enkelte smagsprøver. DSK ønsker derfor,
at det af lovbemærkningerne fremgår, at det ikke skal være hensigten for
den næringsdrivende at opnå en fortjeneste.
Alkohol og Samfund mener, det bør præciseres, at udskænk-
ning/udlevering af smagsprøver alene må håndteres af personer på 18 år,
samt at der i øvrigt gælder de samme regler som ved lejlighedsudskænk-
ning.
DRC anfører, at formålet med forslaget er svært at finde, og finder, at
dette hurtigt vil kunne udvikle sig til en alternativ alkoholudskænkning.
DRC tvivler på, om en effektiv kontrol heraf vil være praktisk gennem-
førlig, ligesom der formentlig vil skulle afregnes moms efter udsalgspri-
sen og ikke købsprisen som i dag.
Kommentar
Det bemærkes, at en vare ikke i sin helhed må udleveres som smagsprøve.
Er der f.eks. tale om en vinhandel, der sælger vin i flasker, må den næ-
ringsdrivende ikke udlevere en hel flaske vin som smagsprøve. Den næ-
ringsdrivende må alene udlevere smagsprøver af vinen. Det skal samtidig
bemærkes, at butikken gerne må sælge varer og optage bestillinger i for-
bindelse med et arrangement. Det skal understreges, at det ikke må være
hensigten for den næringsdrivende at opnå en fortjeneste ved dette.
3.8. Nedsættelse af alderskravet for unges beskæftigelse (§ 27)
Myndigheder/organisationer:
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0013.png
13/18
Arbejdstilsynet, Bilfærgernes Rederiforening, Bryggeriforeningen, Dansk
Erhverv, De Samvirkende Købmænd (DSK), DI, DRC og Horesta støtter
de foreslåede ændringer.
Arbejdstilsynet kvitterer for, at forslaget tager højde for arbejdsmiljølov-
givningens særlige beskyttelseshensyn til unges arbejde, som Arbejdstil-
synet har fremført i det forberedende lovarbejde inden høringen. Arbejds-
tilsynet bemærker dog, at det bør præciseres i bestemmelsen i § 27, stk. 3,
fremfor af lovbemærkningerne, at personer under 18 år ikke må være
beskæftiget med udlevering af smagsprøver.
Dansk Erhverv finder, at en sænkelse af alderskravet under de nærmere
angivne betingelser er hensigtsmæssigt og forsvarlig ud fra en arbejdsmil-
jømæssig betragtning, og at forslaget åbner op for en mere fleksibel og
tidssvarende tilgang til arbejdskraften. Endvidere finder Dansk Erhverv
de i lovbemærkningerne beskrevne arbejdsområder for forsvarlige og
hensigtsmæssige.
DI og Bilfærgernes Rederiforening er positive over for forslaget, idet den
nuværende regel hindrer unge under 18 år i fx at afrydde borde eller tage
mod bestillinger i eksempelvis forlystelsesparker, i museumscaféer eller
lign. Den gældende regel anføres endvidere at besværliggøre vagtplan-
lægning og vagtbytning blandt sæsonarbejdere, hvilket Horesta er meget
enige i.
DRC anfører, at der udover et beskyttelseshensyn, også er et hensyn at
tage til de unges beskæftigelsesmuligheder, der med dette forslag kan
varetages uden at udsætte de unge for overlast.
Horesta finder, at den foreslåede ændring er stærkt tiltrængt og vil være
en meget stor gevinst for restaurationslivet – særligt i højsæsonen. Hore-
sta anfører ligeledes, at de begrænsninger, som følger af lovforslaget, vil
betyde, at risikoen for, at unge konfronteres med berusede personer vil
være yderst begrænset.
3F, Alkohol og Samfund, Børnerådet, Kræftens Bekæmpelse, Lægefor-
eningen og VSOD kan ikke støtte forslaget.
3F og LO finder ikke, at der er en anerkendelsesværdig samfundsmæssig
interesse i forslaget, og finder desuden, at andre aldersgruppers adgang til
arbejdsmarkedet mindskes, særligt for de ufaglærte, hvis forslaget vedta-
ges. 3F og LO anfører, at seksuel chikane og trusler om vold er store pro-
blemer i restaurationsbranchen, hvorfor arbejde i lokaler med alkoholud-
skænkning er uegnet for børn under 18 år. Ligesom 3F efterlyser LO, at
det fremgår klart i lovbemærkningerne, hvilke restaurationer de unge kan
arbejde i.
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0014.png
14/18
3F er enig med LO i, at såfremt forslaget vedtages, vil det have sam-
fundsmæssige konsekvenser, herunder merudgifter til overførselsindkom-
ster, som ikke er medtaget i forslagets konsekvensberegninger.
Alkohol og Samfund påpeger, at eksponering for alkohol i en ung alder er
forbundet med øget risiko for skader, både passivt og aktivt.
Ligeledes anfører Børnerådet, at forslaget medfører alvorlige omkostnin-
ger for børns sundhed, som overskygger de gevinster, erhvervslivet kan
forvente. Børnerådet finder, at det er særdeles vigtigt at sikre, at den posi-
tive udvikling i børn og unges alkoholvaner fortsætter. Rådet finder ikke,
at forslaget understøtter det forebyggende arbejde som pågår for at ændre
børn og unges alkoholvaner.
Børnerådet finder videre, at risikoen for at blive udsat for berusede per-
soner på restauranter ikke er af begrænset omfang. De unge vil skulle
håndtere adfærd fra voksne, som kan være utryghedsskabende eller græn-
seoverskridende. Det vil i sådanne situationer være vanskeligt for den
unge at fastholde krav om dokumentation for alder fra en jævnaldrende,
og at der derfor vil kunne ske en omgåelse af dette krav.
Kræftens Bekæmpelse finder, at forslaget trækker i en anden retning af
det, som der lovgivningsmæssigt har været arbejdet for i flere år – nemlig
at skabe flere alkoholfrie rum for unge. Kræftens Bekæmpelsen vurderer
også, at det er et uheldigt at sende et signal om, at det er acceptabelt, at
mindreårige håndterer stærk alkohol.
Lægeforeningen peger bl.a., at risikoen for skader eller kontakt med beru-
sede personer ikke mindskes af kravet om, at de unge er under opsyn af
voksent personale. Desuden finder Lægeforeningen ikke, at afgrænsnin-
gen af muligheden for at ansætte 15-17 årige til steder, hvis hovedformål
er servering af mad, giver en lav risiko for, at de skal håndtere alkoholpå-
virkede personer.
VSOD finder, at forslaget er meget vidtgående og ikke i tråd med den
mangeårige forebyggelsesindsats, hvor et af de primære mål har været at
udsætte debutalderen for unges indtagelse af alkohol. VSOD udtrykker
bekymring for, at der ikke er ressourcer til tilstrækkelig kontrol af de ser-
veringssteder, der måtte vælge at ansætte unge under 18 år. Desuden fin-
der VSOD, at den lovgivningsmæssige skelnen mellem serveringssteder,
der serverer mad og alkohol, og serveringssteder, der udelukkende serve-
rer alkohol, er problematisk.
Borgere:
Elsebeth Cato, Helen Majew, Nørre Kvarters Beboerforening og Stræ-
derne og Strøgets Beboerforening støtter ikke forslaget. Helen Majew
anfører, at 16 årige ikke bør arbejde i restaurationer, når de ikke engang
selv må være gæster eller kan købe alkohol.
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0015.png
15/18
Kommentar
Det er regeringens opfattelse, at bestemmelsen i sin nuværende form er
utidssvarende, og det følger af turismestrategi, som blev offentliggjort af
den tidligere erhvervs- og vækstminister, at mange restauranter og cafeer
oplever, at restaurationsloven står i vejen for, at unge under 18 år må
være beskæftiget i lokaler, hvor der udskænkes alkohol. Det er derfor
besluttet at modernisere restaurationsloven, så unge fra 15 år må arbejde
i f.eks. restauranter og cafeer, hvor der både sælges mad og alkohol.
Det skal være muligt for unge at være beskæftiget med afrydning, opdæk-
ning og rengøringsarbejde eller med servering af stærke drikke under
opsyn af voksent personale på serveringssteder, hvis hovedformål er ser-
vering af mad, og hvor serveringen af stærke drikke sker i forbindelse
hermed. De unge kan alene beskæftiges med disse opgaver inden for tids-
rummet kl. 6.00-22.00. Dette fremgår også af bemærkningerne til lov-
forslaget.
For unge mellem 15 og 18 år, som er værtens børn og børnebørn, eller
personer, der er under uddannelse i tjenerfaget, gælder, at de må lidt
mere, nemlig være beskæftiget med servering af alkohol til gengæld kun
inden for tidsrummet kl. 06-20. Det bemærkes, at bestemmelsen er i over-
ensstemmelse med Arbejdstilsynets regler om arbejdstidens placering
I forhold til den anførte tidsperiode er det i overensstemmelse med, hvad
der i dag gælder for unge, der arbejder på kontor, i butikker, servicesta-
tioner og lignende, jf. Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 239 af 6. april
2005 om unges arbejde. De restaurationsvirksomheder, som de unge kan
være beskæftiget i er f.eks. caféer, restauranter/madboder i forlystelses-
parker, svømmehaller, hoteller m.v. Alle steder hvor servering af alkohol
ikke er det primære formål.
Det understreges, at muligheden for at beskæftige unge alene indføres for
restaurationer, hvor der er en begrænset risiko for, at unge bliver udsat
for at skulle håndtere alkoholpåvirkede personer. Det betyder således, at
de unge ikke kan være beskæftiget på barer, diskoteker eller lignende,
hvor servering af alkohol er det primære formål.
Inden for turisterhvervet og oplevelsesøkonomien udgør unge under 18 år
en arbejdsressource ikke mindst som sæsonarbejdere. Det vurderes ikke,
som ellers anført af 3F og LO, at de unge vil hindre adgangen til ar-
bejdsmarkedet fra f.eks. ufaglærte.
Endelig vil det på baggrund af høringen blive præciseret i § 27, stk. 3, at
unge under 18 år ikke må arbejde med servering af smagsprøver, hvilket
ikke fremgår helt entydigt af den foreslåede bestemmelse. Dette vil derfor
blive præciseret i både lovtekst og bemærkningerne hertil.
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
1713888_0016.png
16/18
3.9. Øvrige bemærkninger
Rigspolitiet anfører, at forslaget i § 1, nr. 5, som giver Erhvervsministe-
ren hjemmelsmæssigt grundlag til en evt. fremtidig overdragelse af be-
handlingen af bevillingsansøgninger fra politiet til kommunalbestyrel-
sen/bevillingsnævnet, bør præciseres. Den anvendte formulering begræn-
ser sig ikke hertil, men omfatter alle politiets beføjelser efter restaurati-
onsloven.
Forslaget om
forbud mod udlevering af alkohol uden bevilling,
jf. § 1, nr.
14, modtages positivt af Alkohol og Samfund og Stræderne og Strøgets
Beboerforening, som dog mener, at kontrollen heraf kan forbedres.
I forbindelse hermed anfører Rigspolitiet, at enkelte politikredse har hen-
ledt opmærksomheden på, at der flere steder i landet afholdes såkaldte
”posefester”, dvs. en fest, hvor f.eks. en idrætsforening skaffer lokaler og
musik, hvorefter der indbydes unge mennesker typisk i alderen 13-18 år.
De unge medbringer selv en pose med alkohol, som afleveres i baren med
navn på, hvorefter den unge i løbet af aftenen kan henvende sig i baren og
bede om alkohol fra posen. ”Posefest”-konceptet har udviklet sig en grad,
hvor professionelle eventfirmaer er begyndt at arrangere festerne i loka-
ler, der indrettes som en form for diskotek, hvor de unge selv kan med-
bringe alkohol. Rigspolitiet finder, at der bør overvejes en måde, hvorpå
”posefester” bliver omfattet af loven.
Alkohol og Samfund og Lægeforeningen støtter forslaget om
udarbejdel-
se af en vejledning
om de hensyn, som kommunalbestyrelsen skal iagtta-
ge, når der skal tages stilling til ansøgninger om alkoholbevillinger. Beg-
ge foreninger opfordrer dog til, at forebyggelses- og sundhedsperspekti-
vet tydeligt indgår i udarbejdelsen. Særligt ønsker Alkohol og Samfund et
afsnit om alkoholudskænkning (over 2,8 pct.) ved idrætsfaciliteter, hvor
børn og unge udgør en del af målgruppen. KL mener, at Erhvervsstyrel-
sen skal inddrage kommunerne i forbindelse med udarbejdelsen af vej-
ledningen.
DRC tilkendegiver positivt, at de støtter forslaget om, at
Erhvervsstyrel-
sen kan fastsætte nærmere regler om ansøgningsproceduren,
og opfor-
drer til, at brancheorganisationerne bliver inddraget i Erhvervsstyrelsens
arbejde herom. Hertil finder KL, at Erhvervsstyrelsen skal inddrage
kommunerne i arbejde med regulering af proces og krav ifm. bevillings-
ansøgningerne.
Modsat støtter Stræderne og Strøgets Beboerforening ikke dette forslag,
idet de finder, at Erhvervsstyrelsen ikke har nok kompetence til at vareta-
ge sociale, byplanmæssige, sundhedsmæssige og miljømæssige aspekter
af byens liv. Nørre Kvarters Beboerforening er enig heri.
Horesta er enig i hensigten med forslaget i § 15 c omkring
godkendelse af
andre ansatte end bestyrere,
men efterlyser en større revision af bestem-
melsen. Horesta anfører, at det klart skal fremgå af bestemmelsen, at der
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
17/18
alene kan stilles krav om forhåndsgodkendelse efter en mere konkret vur-
dering/skøn af de enkelte virksomheder. Endvidere finder Horesta, at
kravet om en forhåndsgodkendelse er en stor administrativ udfordring for
virksomhederne. Endelig anføres det, at politiets godkendelse bør gælde
hele landet og ikke kun den enkelte politikreds.
Kommentar
Det bemærkes, at Erhvervsstyrelsen vil udarbejde vejledningen angående
de hensyn, som kommunalbestyrelsen skal iagttage ved afgørelsen af, om
alkoholbevilling kan gives, i samarbejde med relevante parter, herunder
politiet og KL.
Ligeledes vil de relevante parter, herunder KL, politiet samt brancheor-
ganisationer, blive inddraget i Erhvervsstyrelsens arbejde med at fastsæt-
te nærmere regler om ansøgningsproceduren. Hensigten er også, at for-
enkle ansøgningsskemaet for bl.a. turistbusser, så proceduren kan blive
mindre administrativ tung.
Det understreges, at den foreslåede ændring i § 1, nr. 5, alene giver Er-
hvervsministeren hjemmelsmæssigt grundlag til en evt. fremtidig over-
dragelse af behandlingen af bevillingsansøgninger fra politiet til kommu-
nalbestyrelsen/bevillingsnævnet.
Det bemærkes, at det i bemærkninger til § 24 præciseres, at forbuddet
mod at udlevere og medbringe stærke drikke også gælder for de såkaldte
”posefester”.
Kravet i § 15c om forhåndsgodkendelse af andre ansatte end bestyrere,
opleves som en administrativ udfordring for virksomhederne. Af den
grund er det også foreslået, at godkendelsen skal gælde for 5 år og for
hele den politikreds, som virksomheden er omfattet af. Det bemærkes, at
der ikke anses at være et behov for, at politiets godkendelser skal gælde
for hele landet.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
3F, Advokatrådet, Alkohol & Samfund, Arbejdstilsynet, Bager- og Kon-
ditormestre i Danmark, Blå Kors, Bryggeriforeningen, BUPL, Børnerå-
det, Coop Danmark A/S, Danmarks Rederiforening, Danmarks Restau-
ranter og Caféer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center vedr. Alko-
holisme og andre Afhængighedssygdomme (DCAA), Dansk Erhverv,
Dansk Supermarked, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF), Danske Advokater, Danske Slagtermestre, De Samvirkende
Købmænd, DI, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
Socialchefer, Foreningen God Alkoholkultur (GODA), Formanden for
Forbrugerklagenævnet, HK Handel, Horesta, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KFUM’s Sociale Arbejde i Danmark, Komiteen for
Sundhedsoplysning, KL, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Kommune,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Lænken, Ligebehandlingsnæv-
L 113 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra erhvervsministeren
18/18
net, LO, Lægeforeningen, Politidirektørforeningen, Red Barnet, Rigsad-
vokaten, Rigspolitiet, Sex og Samfund, Sikkerhedsbranchen, og Vin og
Spiritusorganisationen i Danmark.
Følgende organisationer m.v. har haft bemærkninger til lovforslaget:
3F, Alkohol og Samfund, Arbejdstilsynet, Asnæs & Vangstrup Rådgiv-
ning. Bilfærgernes Rederiforening, Bryggeriforeningen, Børnerådet, De
Samvirkende Købmænd (DSK), Dansk Erhverv (DE), Dansk Industri
(DI), Danmarks Restauranter & Cafeer (DRC), Elsebeth Cato (borger),
Helen Majew (borger), Horesta, Jan Grünwald (borger), Kommunernes
Landsforening (KL), Kræftens Bekæmpelse, Københavns Kommune,
LO, Lægeforeningen, Maria Girsel (borger), Morten Vesely (borger),
Nørre Kvarters Beboerforeningen, Rigspolitiet, Sally Mountfield (bor-
ger), Stræderne og Strøgets Beboerforening samt Vin og Spiritusorgani-
sationen i Danmark (VSOD).
Følgende organisationer m.v. har afgivet høringssvar uden bemærk-
ninger:
Coop Danmark, DA, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk,
Institut for Menneskerettigheder, Ligebehandlingsnævnet og Rigsadvoka-
ten.