Tak.
Det kan Enhedslisten også kun støtte.
Man må jo så sige bedre sent end aldrig.
Det har været en fejl fra start af, at disse søfolk ikke også har været omfattet af de samme muligheder for høring og muligheder i forhold til de europæiske samarbejdsudvalg.
Så må man jo sige, og det sagde Dansk Folkepartis ordfører også, at det er et meget lille lovforslag.
Hvis vi ser på de kæmpe problemer, der er inden for søfarten, i forhold til at sikre de søfarendes rettigheder, løn- og ansættelsesvilkår osv., så er det jo i hvert fald ikke noget, der på nogen måde løser det kæmpe problem, vi har med DIS, som gør, at rederier kan flage ud til andre lande og på den måde slippe for de normale forpligtelser i forhold til at tegne overenskomster.
Det har jo betydet, at der stort set ikke er nogen danske søfolk tilbage på disse søgående skibe.
Så det er jo sådan en behersket optimisme, jeg kan give udtryk for, men selvfølgelig er det rigtigt og godt og vigtigt, at de søfolk, der er, også får de her muligheder.
Det kan vi kun støtte.
Når vi kigger på spørgsmålet om virksomhedsoverdragelse, tror jeg, at en nærmere udredning af de noget snørklede bestemmelser, der står her, vil vise, at det er en meget, meget beskeden effekt, det har, og det rejser også igen, kan man sige, diskussionen om, at rederiernes muligheder for ligesom at slippe for nogle forpligtelser er alt for gode på det her område.
Jeg er godt klar over, at man ikke lige med et lille fikst ændringsforslag til det her lovforslag kan løse det problem, men jeg tror, at jeg bliver nødt til at stille nogle spørgsmål for at få fuldstændig opklaret, hvad konsekvensen er.
Jeg skal nok lade være med at stille dem mundtligt her i salen til ministeren.
Jeg tror, at vi klarer det skriftligt.
Det er nok bedst.
Det vil så ikke påvirke Enhedslistens holdning til lovforslaget.
Selvfølgelig stemmer vi for det.
Der er nogle vigtige om end små forbedringer for søfolkene her.