Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 111
Offentligt
1732048_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. marts 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 98 til L 111, forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af havbrug),
stillet den 22. februar 2017 efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 98 til L 111
"Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, der medfører, at
myndighedskompetencen til at give tilladelse til havbrug og tilhørende kompenserende virkemidler
henhører under Miljøstyrelsen. Tilsvarende skal gælde for tilsyn, påbud og forbud. I relation til
sagsbehandling og tilsyn inddrages vurderinger fra havplaner i samarbejde med de berørte kommuner.
Sigtet med ændringsforslaget er at sikre en ensartet og kvalificeret sagsbehandling."
Svar
Et ændringsforslag med det anførte indhold vil kunne udformes på følgende måde:
"Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af havbrug)
Af><, tiltrådt af><
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)
(Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af havbrug og fastsættelse af
miljø- og fødevareministeren som godkendelsesmyndighed for havbrug)«.
[Præcisering af lovforslagets titel som følge af ændringsforslag nr. 2 og 3]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 40
affattes således:
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at myndighedskompetencen til at give tilladelse til havbrug og tilhørende kompenserende virkemidler flyttes til Miljøstyrelsen m.v., til miljø- og fødevareministeren
»§ 40. Afgørelse om godkendelse efter dette kapitel træffes af kommunalbestyrelsen eller af
miljø- og fødevareministeren. Afgørelser om godkendelse af havbrug træffes dog af miljø- og
fødevareministeren. Ministeren fastsætter nærmere regler herom, herunder om, hvilke
virksomheder kommunalbestyrelsen henholdsvis miljø- og fødevareministeren skal godkende.««
[Krav om at myndighedskompetence for at tildele havbrug godkendelse efter kapitel 5 henhører under
miljø- og fødevareministeren]
Ny paragraf
3)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01
I lov nr. 425 af 18. maj 2016 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM) foretages følgende ændring:
1.
§ 17, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.«
[Krav om at kommunalbestyrelsen er myndighed for behandling af projekter på havområdet
vedrørende intensivt fiskeopdræt, hvor det samlede anlæg er beliggende nærmere end 1 sømil fra
kysten ophæves som konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den forslåede ændring af godkendelsesmyndighed, jf. bemærkninger til nr. 2, indebærer, at der skal
ske en konsekvensrettelse i miljøvurderingsloven, jf. bemærkninger til nr. 3. Derfor ændres titlen på
lovforslaget.
Til nr. 2
I miljøbeskyttelseslovens § 40 er der i dag delt myndighedskompetence i afgørelser om godkendelse af
listevirksomheder imellem kommunalbestyrelsen og miljø- og fødevareministeren. Bestemmelsen
fastslår dog ikke, hvem der specifikt er godkendelsesmyndighed for de forskellige typer af
virksomhedsaktiviteter, da dette kan fastsættes nærmere af miljø- og fødevareministeren.
Bemyndigelsen er udmøntet i § 5 i bekendtgørelse nr. 1517 af 7. december 2016 om godkendelse af
listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen), som i stk. 1 fastslår, at kommunalbestyrelsen træffer
afgørelser om godkendelse af listevirksomhed. Undtagelsen til denne bestemmelse findes i § 5, stk. 2,
hvorefter Miljøstyrelsen træffer afgørelse om godkendelse af listevirksomhed, som i bekendtgørelsens
bilag 1 eller bilag 2 er mærket med (s). Havbrug er en godkendelsespligtig virksomhed og er listet på
godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2. For havbrug, hvor det samlede anlæg er beliggende nærmere
end 1 sømil fra kysten, er kommunalbestyrelsen godkendelsesmyndighed, jf. listepunkt I 203. For
havbrug, hvor det samlede anlæg helt eller delvist er beliggende længere end 1 sømil fra kysten, er
Miljøstyrelsen godkendelsesmyndighed, jf. listepunkt I 205.
Det foreslås, at § 40 nyaffattes, således at afgørelser om godkendelse af havbrug altid træffes af miljø-
og fødevareministeren, og at adgangen til at fastsætte nærmere regler herom bevares.
Med den forslåede ændring vil tilsynskompetence samt kompetence til bl.a. at meddele påbud og
forbud ligeledes overgå til miljø- og fødevareministeren, da tilsynskompetence er henlagt til
2
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at myndighedskompetencen til at give tilladelse til havbrug og tilhørende kompenserende virkemidler flyttes til Miljøstyrelsen m.v., til miljø- og fødevareministeren
ministeren, såfremt godkendelseskompetencen allerede efter reglerne om godkendelse af
listevirksomheder, jf. § 40, er henlagt til ministeren, jf. § 66, stk. 2.
Lovforslaget skal sikre en ensartet og kvalificeret sagsbehandling ved at samle
godkendelseskompetencen hos en myndighed.
Som godkendelsesmyndighed skal miljø- og fødevareministeren i forbindelse med sagsbehandlingen af
en godkendelse til et havbrug i relevant omfang høre kommunalbestyrelserne i berørte kommuner.
Til nr. 3
Miljøvurderingsloven har delt myndighedskompetencen for VVM afgørelser af havbrug imellem
kommunalbestyrelsen og miljø- og fødevareministeren, således at myndighedskompetencen følger,
hvad der gælder i forhold til miljøgodkendelsen. Havbrug beliggende nærmere end 1 sømil fra kysten
har kommunalbestyrelsen som VVM myndighed, imens andre projekter på havområdet omfattet af
miljøvurderingslovens bilag 1 og 2 har miljø- og fødevareministeren som VVM myndighed. I forhold til
havbrug afspejler denne opdeling den delte myndighedskompetence, der eksisterer for godkendelser af
havbrug i godkendelsesbekendtgørelsen.
Godkendelseskompetencen for havbrug er med ændringsforslag nr. 2 samlet under miljø- og
fødevareministeren. Miljøvurderingsloven ændres derfor således, at myndighedskompetencen for
VVM afgørelser stadig afspejler, hvem der er myndighed for afgørelser om miljøgodkendelse. Derfor
konsekvensrettes miljøvurderingsloven således, at kommunalbestyrelsen ikke længere er VVM
myndighed for behandling af projekter på havområdet vedrørende intensivt fiskeopdræt, hvor det
samlede anlæg er beliggende nærmere end 1 sømil fra kysten. Dette betyder, at miljø- og
fødevareministeren fremover vil være VVM myndighed for behandling af projekter på havområdet
omfattet af bilag 1 og 2 i miljøvurderingsloven, herunder havbrug beliggende nærmere end 1 sømil fra
kysten."
Jeg er generelt set af den opfattelse, at godkendelse og tilsyn af virksomheder skal varetages på en
effektiv måde med de bedste kompetencer. Beslutninger om ændringer skal imidlertid hvile på et
oplyst grundlag. Det har heller ikke været muligt indenfor rammerne af ændringsforslaget at vurdere
de økonomiske konsekvenser for det offentlige. Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.
Såfremt alle tilladelser i forbindelse med etablering af havbrug ønskes at skulle overgå til
Miljøstyrelsen, herunder bl.a. placeringstilladelse, samt tilladelse til etablering af muslingeopdræt som
kompenserende marint virkemiddel, vil dette kræve en række øvrige konsekvensrettelser, bl.a. i
bekendtgørelse om etablering og drift af havbrug samt bekendtgørelse om opdræt af muslinger m.m. i
vandsøjlen.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
3